[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:29

Vind ik heel moeilijk, ik heb weinig vergelijkstof. Toen ik een jaar of 15 was reed ik weleens op een wintec western, maar op die leeftijd sta je niet stil bij gevoel. Mijn tinker heeft sind beleren een freemax en ik denk dat ik het vind meevallen, maar hij is niet anders gewend. Ik voel me in ieder geval fijner en veiliger met de freemax, ik heb zat rodeosessies gehad en ben er tot nu toe nooit afgegaan (wel paar x bovenbenen blauw door de fork :') ).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 18:41

Ik heb wel vergelijk met boomzadels, bbp en barefoot western. De freemax neigt meer naar een boomzadel dan boomloos. Veel steviger dan de barefoot.
Zit ook niet zo breed als een barefoot, maar ook veel meer als een boomzadel. Met de barefoot had ik na een half uur echt last van mijn liezen. Met de freemax kwam dat een soort van na 3 uur. Maar dat had niet zoveel met de freemax te maken, dat had ik op ieder zadel gehad denk ik :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 07:53

Ik hoor van Barefoot-klanten vergelijkbare ervaringen.

Dat de Freemax smaller zit dan de standaard Barefoots, maar dat het gevolg daarvan wel is dat je dus minder van je paard voelt, ook omdat de hele opbouw een stuk stijver is en meer als een boomzadel aanvoelt. De ene ruiter vindt dat prima, of is juist op zoek naar meer boomzadel gevoel.

En de andere ruiter vindt het maar niks dat ze zoveel gevoel / connectie met hun paard kwijt zijn en die komen weer terug naar Barefoot. Zeker met de PRO modellen nu die een stukje smaller zitten.

Gelukkig is er zo voor ieder wat wils want er komen natuurlijk ook nog mensen bij andere merken terecht :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 07:58

Op een heel stabiel paard heb ik jaren zalig barefoot gereden. Vond “ alles
Voelen” zalig.
Maar ik ben nu wat ouder, voorzichtiger, en heb meer behoefte juist aan iets minder voelen hahah

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 08:19

Zo heeft ieder zijn ding, ik vind minder voelen juist spannender want dan kan je in mijn beleving ook minder goed communiceren / anticiperen. Mareentje was best een zenuwenlijer die bij schrik dan ook ineens 5 meter de ene of andere kant of omgedaaid kon staan weet je wel, of vanuit een galop in 2 stuiters stil kon staan als er in de verte een brandnetel de verkeerde kant op hing of een paars bloemetje zichtbaar was ofzo :=

Met een 'meer richting boomzadel' was het veel lastiger om dat 'rustig maar, het is okee' contact te kunnen behouden en ook lastiger om te kunnen anticiperen als ze door het gebrek aan contact dus sneller zenuwachtig werd. ik ervaarde echt dat je dan veel minder een 1-heid bent zeg maar, waardoor het ook lastiger werd om zo'n rare snelle beweging goed mee te komen als het dan toch een keer op het punt kwam dat het haar even teveel werd :(:)

Maar dat werkt bij andere mensen / paarden / combinaties soms weer anders natuurlijk.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:10

Ik voel de spanning ook liever op tijd aankomen, dan word je minder verrast en meer tijd om in te grijpen/je voor te berijden. En 's winters een lekker warm kacheltje onder je kont :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:48

Ik vind het voelen heel fijn, maar had ook veel meer last van mijn lijf met de barefoot. Juist door de beweging speelde de fibromyalgie meer op. Ik heb dus liever een stabieler zadel om minder pijn te hebben :D

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:13

Hoe vinden jullie de maat van freemax? Als je kledingmaat 40/42 hebt en ook best weleens een bontje zou willen gebruiken..: dan is 17 inch verstandig denk ik?

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:17

Muze schreef:
Hoe vinden jullie de maat van freemax? Als je kledingmaat 40/42 hebt en ook best weleens een bontje zou willen gebruiken..: dan is 17 inch verstandig denk ik?

Ik heb nu recent een 16 inch gekocht en heb broekmaat 40 en ik vind hem toch wat ruim. Had gerust een 15 inch kunnen zijn :j

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 16:30

Hmmm…. Ben aan t rondkijken voor een tweedehandse, en dan een gediplomeerde passer erbij halen..
Kan nog niet rijden op mn jonkie dus “ ff proberen” dat gaat niet. Maar twijfel dan nu tussen 16 of 17.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 17:40

Muze schreef:
Hmmm…. Ben aan t rondkijken voor een tweedehandse, en dan een gediplomeerde passer erbij halen..
Kan nog niet rijden op mn jonkie dus “ ff proberen” dat gaat niet. Maar twijfel dan nu tussen 16 of 17.

Een westernzadel in 16” komt qua maat ongeveer overeen met een engels zadel in 18”

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 17:42

Dat wist ik inderdaad. Engels zou ik op 18 uitkomen, heb forse bovenbeen/ billen maar ben niet zo lang (1.65)
Wil wel enigzins ruimte hebben voor bekken kantelen, want heb snel een holle rug, veel spanning op mn onderrug en een kapot stuitje.. comfortabel zitten ( en íetsjes meer stoelzit ) is belangrijk.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 18:05

Muze schreef:

het is net wat je wil, zit je graag ruim of eerder iets krapper. Ik heb een 40/42 en heb een 17 inch, ik vind dat hij voor mij niet kleiner moet zijn

Afbeelding
Edit: 1.65m, holle rug en stevig bovenbeen ;)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 19:16

Zo te zien hebben we een beetje vergelijkbare bouw. Dan gok ik dat ik ook wel op 17 uitkom.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 20:22

eentje kleiner kon toen volgens de zadelpasser 6 jaar geleden, maar dit vond ik veel fijner zitten, niet zo gesloten.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 17:10

Cemlys schreef:
Er komt dacht ik een die je zelf kunt samen stellen

Zo heb ik het ook begrepen, maar ik ben dan wel benieuwd welke opties je precies gaat hebben of dat het ook echt custom kan bijvoorbeeld

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 20:35

Ik heb ook snel een holle rug. Ik heb destijds zowel op een 16" als een 17" gereden. Volgens de passer passte ik prima in een 16", volgens mijn broekmaat ook. Maar ik merkte dat ik daarin de cantle heel snel voelde en mijn rug weg ging drukken. Het is de 17" geworden.
Maar laatst zat ik op het paard van een vriendin met haar 17" zadel en dat zat toch echt anders. Het verschilt ook echt per paard.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:38

Op Facebook staat nu dit over het samenstellen van je eigen Freemax:

kifrahorse schreef:
!
En er komt meer nieuws aan! Zoals ik eerder al liet weten, werkt Freemax aan nieuwe modellen. Momenteel zitten deze in de laatste testfase en de verwachting is dat ze dit jaar nog op de markt komen. , , . De looks van een klassiek boomzadel gecombineerd met de flexibiliteit van een lederboomzadel én aanpasbaar– dat is toch fantastisch?
Zodra er meer bekend is, deel ik dat natuurlijk op deze pagina en in de .

Ik ben wel benieuwd!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:44

Ik dacht nou dat is toch niet anders dan dat het nu is?

Maar hier staat dat het ook om kleuren,leder en tooling gaat..
Ben erg benieuwd ja. Hopelijk niet al te mooi want dat is vaak slecht voor mijn portemonnee :+

Afbeelding

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:48

Wel een compleet andere prijs heb ik al gehoord.
2500 en hoger.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:58

Oh ja Sure_Lee, ik dacht dat ik dat stukje had gecopieerd, maar niet dus :')

Dat de prijs daarmee omhoog gaat is wel logisch.
Misschien dat de prijs voor standaardmodellen hetzelfde blijft?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:02

Vandaag in een freemax gezeten en vond het toch wel erg fijn.
Een 17 inch en dat past netjes ook ruimte voor evt een bontje…
Past elk western bontje erin ?
Ga nu rondkijken voor een freemax.