[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sweetiee

Re: [WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 12:30

Welke pad gebruiken jullie onder je freemax?
Ik heb een edix pad maar die is te glad en glijd het zadel wat mee heb ik het idee.
Ik heb ook een standaard pad van vilt, dit blijft wel goed liggen, maar die is niet op te vullen en niet speciaal voor boomloze zadels.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:01

Ik heb er een kifrapad onder

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 13:35

Ik heb er ook een Kifrapad onder

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 16:25

Ik heb een burioni fleece pad

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 16:55

Ik heb een burioni met sympanova. Dit ligt op een overbouwde quarter met nauwelijks schoft. En dan nog is het een mooie oefening om in balans te blijven zitten, aangezien het soms nog schuift :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 17:09

Ik heb een Lakota pad. Van alles geprobeerd met inlages, maar onder de Lakota liep paardlief het fijnst. Voor de portemonnee ook wel fijn :+

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 18:42

Ik gebruik een barefoot physio pad voor de barefoot Nevada eronder, die ligt ook fijn! Burioni ligt ook fijn hier

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 19:06

Ik heb een csf short eronder, geen inlages wel ruggengraatvrijheid. Vond dit mooier dan de kifra pads en heel veel keuze in printjes en effen kleuren :)
https://www.kifrahorse.nl/website/index ... e94ab9448a

Ik wil mijn freemax trouwens verkopen, het is de buffel short 16", fork maat 5 met edges.

Afbeelding

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-25 20:26

Een kifra en een burioni met bont

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 18:24

Bedankt allemaal voor de reacties! Er is een zadelpasser geweest en het schuiven lag aan de soort singel, niet aan de pad :)

Ik merk alleen wel nu we echt serieuse ritten kunnen maken dat ik erg flink in een luie stoelhouding gedrukt wordt in de galop, herkennen meer mensen dit?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-25 10:57

Dat van die stoelhouding herken ik niet echt, maar dat kan ook zijn dat ik er inmiddels natuurlijk aan gewend ben :P

Nadat ik een tijd terug de Freemax van mijn oude paard verkocht heb omdat hij gewoon nooit meer gereden zou kunnen worden, mag ik nu weer op zoek naar een nieuwe. Want na het overlijden van het oude paard heb ik er een jonge bij gekocht en die mag natuurlijk ook een eigen zadel.
Dus mocht iemand een Freemax 15 inch te koop hebben, dan houd ik me aanbevolen.
En heb ook maar even een mail gestuurd aan Kitty welke verdeler ik eventueel zou kunnen benaderen voor een passessie, volgens de regioindelingen lijk ik overal nu net buiten te vallen? Want wil met mijn nieuwe paard natuurlijk wel gewoon starten met een passende fork (en natuurlijk gewoon überhaupt een passend zadel).

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-25 17:10

Ik ben een trouwe lezer van dit topic en eindelijk heb ik sinds vandaag ook een Freemax western. Het is een short buffel geworden, hoewel ik een cognac-kleurige cow veel mooier vind. Deze buffel uit 2023 stond compleet met kifra-pad, lederen singel en twee paar fenders (normale en korte maat) voor een nette prijs bij mij in de buurt te koop. Omdat ikzelf maar 1.60m ben met ook nog eens korte benen komt het voor mij goed uit dat de korte fenders er al bij zitten. Ik heb de fitter uit mijn regio gecontacteerd voor een pasconsult. Met een beetje geluk zit de juiste fork al in het zadel, maar een nieuwe in een andere maat aanschaffen is ook te overzien voor de prijs die ik nu voor deze set betaald heb.

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 18:27

Ondertussen 3 ritjes met het zadel gemaakt, 2x alleen gestapt en vandaag ook een ritje met draf. In het begin moest ik even de juiste manier van lichtrijden vinden zodat ik niet met m’n bovenbenen tegen de fork aankwam, maar het duurde niet lang voordat ik de juiste manier had gevonden. Ik gebruik nu een fra singel en een 8 pocket fra pad. De singel die erbij zat is te groot en het pad niet zo m’n kleur, maar die houd ik als reserve voor mocht het nodig zijn. Vandaag heb ik ook nog slanted stijgbeugels erbij besteld, want ik voelde toch lichtjes m’n (slechte) rechterknie en ik wil voorkomen dat ik meer last ga krijgen wanneer ik langere ritten ga maken. (Nadat de fitter is geweest en ik zeker weet dat het zadel goed ligt)

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 23:11

Als je bovenbenen tegen de fork aankomen zijn je fenders te kort. Zeker als je van een engels zadel afkomt is het wel eens zoeken hoe het allemaal comfortabel voor je is. Wellicht kan je fitter (ik begrijp dat die nog niet geweest is?) helpen en meekijken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 00:13

Fenders te kort, bovenbenen / kont te spekkig of te lang voor een in verhouding te kleine zitting, of ook gewoon wat te 'groot lichtrijden' met te ver naar voren komen / teveel STA-zit-STA-zit....het kan vanalles zijn :)

Stelvio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:28

M’n bovenbenen kwamen de eerste 10 passen tegen de fork, daarna niet meer, zoals pmarena schrijft: te ‘groot lichtrijden’. De rest van de rit had ik er gelukkig geen last meer van gehad, maar ik zal zeker de mening vragen van de zadelfitter over mijn fenderlengte en zittingmaat.

We zijn een aantal dagen op de Veluwe en vandaag stond een langere rit op de planning en heb ik mijn Engels zadel voor de zekerheid gebruikt. Het verbaasde dat ik zo snel aan de Freemax gewend ben, dat het Engels zadel in het begin wat onwennig aanvoelde, zo weinig zadel voor je _O-

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 18:11

Is er iemand bij wie ik eens een freemax mag voelen, in t zadel even zitten of rijden dus?
Heb er járen terug eens ingezeten, maar twijfel toch of het misschien tzt wat zou kunnen zijn voor inrijden jonkie.
Is het een zwaar zadel? Want echte zware westernzadels vind ik echt too much om te tillen..

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 18:23

Welke regio?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 18:43

Oeps.
Liefste omgeving Gelderland, evt stuk Overijssel, stukje noorden van Brabant, stukje Utrecht.
Midden Nederland dus

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 18:57

Stelvio schreef:
Het verbaasde dat ik zo snel aan de Freemax gewend ben, dat het Engels zadel in het begin wat onwennig aanvoelde, zo weinig zadel voor je _O-

Het wordt door western-ruiters ook wel een 'postzegeltje' genoemd :D

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 19:41

Muze schreef:
Oeps.
Liefste omgeving Gelderland, evt stuk Overijssel, stukje noorden van Brabant, stukje Utrecht.
Midden Nederland dus

Je bent welkom in Zeewolde

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 20:39

Hier Groningen dus dat zal te ver zijn. Vergeleken met een Engels zadel heb je veel zadel te tillen, vergeleken met een westernzadel is het een stuk lichter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:17

Ik lees dat de Freemax 12 kilo weegt, beetje afhankelijk van het model en soort beugels.
Op zich is dat voor een westernzadel een beetje een middengewicht; de meeste recreatiezadels met kunststofboom zitten daar ook met ong. (12-14 kilo).
Hebben we het over een 'werk'zadel als een ranch- of cuttingmodel (een echte :) ) tel er dan maar 15 kilo bij.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:20

Vaak komt er ook best wat gewicht bij natuurlijk, als je de pad, beugels, singel meetelt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:25

Dat is dan denk ik toch wel echt te zwaar voor mij.
Tijdje terug paard van mn stalgenoot gezadeld met een normaal westernzadel en dat vond ik echt pittig.
( heb wat lichamelijke issues). En die is rond de 148 en de mijne 1.60..