[WN] De overstap naar een Western zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:02

Ik heb contact gehad met Eurohorse. En ja, ze zijn duur en hebben ook niet alles natuurlijk. Maar er zijn niet veel plekken waar je die dingen kunt kopen helaas. Dus zodoende kwam ik hier op uit.
Nu proberen dus.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:07

Een echt goede hoed is duurder dan die seatsaver. En in mijn optiek zit ik liever lekkerder, dan voor de lol een hoed op mn hoofd. ;)

Een seatsaver kun je ook zelf knutselen van een goede wolvacht. Ik heb pas een grote vacht gekocht voor 60,- daar kan ik twee seatsavers uithalen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 11:12

cissy schreef:
Een echt goede hoed is duurder dan die seatsaver. En in mijn optiek zit ik liever lekkerder, dan voor de lol een hoed op mn hoofd. ;)

Een seatsaver kun je ook zelf knutselen van een goede wolvacht. Ik heb pas een grote vacht gekocht voor 60,- daar kan ik twee seatsavers uithalen.

Mijn bestelde hoed is net wat beter dan een strohoed van 5 euro. Maar kost lang geen seatsaver hoor.

Zelf een schapenvacht kopen en ombouwen ook al aan zitten denken, maar ik vind die dingen wat te opzichtig nog.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 12:58

Een echte goede, kwaliteitsvolle, op je hoofd geshapete hoed kost al gauw 750 of meer. En ze zijn het waard ook, vind ik! Niets is erger dan een hoed die niet lekker zit.
En zo'n seatsaver is goed voor mensen die lange buitenritten maken. In de sport gebruiken we dat niet. Het zit vooral heel erg in de weg, en belemmert je bewegingsvrijheid.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:04

sevke schreef:
Een echte goede, kwaliteitsvolle, op je hoofd geshapete hoed kost al gauw 750 of meer. En ze zijn het waard ook, vind ik! Niets is erger dan een hoed die niet lekker zit.
En zo'n seatsaver is goed voor mensen die lange buitenritten maken. In de sport gebruiken we dat niet. Het zit vooral heel erg in de weg, en belemmert je bewegingsvrijheid.

Daarmee zeg jij dus dat je dan op zoek moet naar een ander zadel.
Dat vind ik voor mij als hobbyruiter niet de fijnste oplossing voor mijn portemonnee. :Y)
Maar we gaan het zien.

En de hoed voor mij is gewoon voor de fun, een ding van 20 euro. Misschien eens voor een shoot ofzo, vergeet niet dat ik ook fotografeer en daar ook al weer wat ideetjes voor heb opgedaan inmiddels. ;)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 13:41

Vaak is toch, bij problemen waarbij naar een seatsaver gegrepen wordt, dat het zadel gewoon niet bij de ruiter past. Been there done that. Wij hebben een zadel gehad waarop ik niet goed kon zitten, bewegingen niet goed kon volgen, en waarop ik me doorreed op mn zitknobbels. Seatsaver, een wollen, hielp ietsje maar bij lange na niet genoeg. Op de barebackpad had ik geen enkel probleem dus ik had mezelf daar al toe "veroordeeld". Dan maar niet meer starten etc.
Uiteindelijk kwam ik erachter dat het probleem zou kunnen liggen aan het zadel. Er is hier op bokt ook wel e.e.a. over te vinden, vrouwen zijn anders gebouwd dan mannen, en hebben dus vaak ook niet iets anders gebouwde zadels nodig. Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk heb ik bij Eurohorse proefgereden op een kale, aangepaste boom, dat ging heel goed, dus op die boom een zadel laten maken. Daar kon ik weer helemaal probleemloos mee rijden.
Inmiddels zijn we over op een "gewoon" ranch zadel met hard seat, waar ik ook zonder enig probleem (en zonder seatsaver) uren in kan rondhobbelen.

Ja een zadel kost veel geld, en soms moet je even zoeken, maar als jij als ruiter niet lekker/comfortabel en dus niet goed kunt zitten is het voor je paard ook niet ideaal.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 16:33

Sandra_H schreef:
Vaak is toch, bij problemen waarbij naar een seatsaver gegrepen wordt, dat het zadel gewoon niet bij de ruiter past. Been there done that. Wij hebben een zadel gehad waarop ik niet goed kon zitten, bewegingen niet goed kon volgen, en waarop ik me doorreed op mn zitknobbels. Seatsaver, een wollen, hielp ietsje maar bij lange na niet genoeg. Op de barebackpad had ik geen enkel probleem dus ik had mezelf daar al toe "veroordeeld". Dan maar niet meer starten etc.
Uiteindelijk kwam ik erachter dat het probleem zou kunnen liggen aan het zadel. Er is hier op bokt ook wel e.e.a. over te vinden, vrouwen zijn anders gebouwd dan mannen, en hebben dus vaak ook niet iets anders gebouwde zadels nodig. Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk heb ik bij Eurohorse proefgereden op een kale, aangepaste boom, dat ging heel goed, dus op die boom een zadel laten maken. Daar kon ik weer helemaal probleemloos mee rijden.
Inmiddels zijn we over op een "gewoon" ranch zadel met hard seat, waar ik ook zonder enig probleem (en zonder seatsaver) uren in kan rondhobbelen.

Ja een zadel kost veel geld, en soms moet je even zoeken, maar als jij als ruiter niet lekker/comfortabel en dus niet goed kunt zitten is het voor je paard ook niet ideaal.

Klopt. Maar goed, je hebt dit zadel nu en je merkt het niet met proefrijden. Dus pas achteraf. En nu ga ik toch zoeken naar de goedkoopste oplossing. Is dit het niet, dan gaat het zadel weer de verkoop in en ga ik op zoek naar een zadel in dezelfde prijsklasse wat mij wel goed past. (en mijn paard natuurlijk ook).

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:02

germie schreef:
sevke schreef:

Daarmee zeg jij dus dat je dan op zoek moet naar een ander zadel.
Dat vind ik voor mij als hobbyruiter niet de fijnste oplossing voor mijn portemonnee. :Y)
Maar we gaan het zien.

En de hoed voor mij is gewoon voor de fun, een ding van 20 euro. Misschien eens voor een shoot ofzo, vergeet niet dat ik ook fotografeer en daar ook al weer wat ideetjes voor heb opgedaan inmiddels. ;)

Och ja, een hoed voor de fun, dat moet niet zoveel zijn natuurlijk. Ik heb het over mijn goede wedstrijdhoed.
En ja : ik bedoel inderdaad dat je dan beter op zoek gaat naar een ander zadel wat jou beter past, voor je een boel geld uitgeeft aan allerlei lapmiddelen.
In de reining zijn vele mensen laaiend enthousiast over Bobs zadels. Zelf hebben we twee Bobsen, maar ik zit in geen van beide echt fijn. We hebben het ene ook indertijd nieuw gekocht, de andere was een tweedehandse. Toen ben ik overgestapt op een Triple Crown zadel, en dat vind ik zaaaalig, maar daar zit mijn man dan weer niet goed in, want de seat is voor hem te klein, waardoor hij met zijn kont tegen de cantle aan komt.
Van bij Adje hebben we dan nog een reiningzadel van Wild West Saddlery, een minder bekend merk, en daar rijd ik ook heel graag mee. Een zadel is echt heel persoonlijk en meestal moet je er meerdere proberen voor je echt weet wat jouw ding is.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 18:27

Eens Sevke. Ik had reiningles en mocht op een gegeven moment op Het Bobs zadel rijden. Dat zadel zou echt het beste zitten!
...
Ik heb nog nooit zo'n last van mijn achterste gehad.

Ik rij momenteel op de Abetta kunststof zadels (meerdere want meerdere paarden). Die zijn hemels! Zitten ook echt prima en zijn heerlijk licht. Bevallen mij een stuk beter dan de kunststof Wintec western.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:40

germie schreef:

Ga je de hoed dan op doen als je fotografeert?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-21 21:39

Ik heb vandaag toch mijn Kifrapad met stevige inlages onder mijn zadel gedaan. Deze pad ligt toch echt wel een stukje mooier, de schoft ligt mooi vrij en de pad is minder stug maar door de inlages gelukkig stevig genoeg. Ben nu toch heel blij dat niemand mijn pad wilde kopen. :+

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:54

Nielojram schreef:
germie schreef:

Ga je de hoed dan op doen als je fotografeert?

Dat kan, maar ik fotografeer ook wel eens anderen, en ik ben ook nog aan het experimenteren met de zelfontspanner. Zojuist in het bos ook nog wat ideetjes voor natuurfotografie opgedaan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:44

Petrichor schreef:
Ik heb vandaag toch mijn Kifrapad met stevige inlages onder mijn zadel gedaan. Deze pad ligt toch echt wel een stukje mooier, de schoft ligt mooi vrij en de pad is minder stug maar door de inlages gelukkig stevig genoeg. Ben nu toch heel blij dat niemand mijn pad wilde kopen. :+

[ [url=m/aylk5I.jpg]Afbeelding[/url] ]

En staat ook nog prima.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 19:05

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:06

Prima pad kwa zweet opname en demping want 100% wol maar mijn ervaring met die pads is wel dat het zadel erg makkelijk naar links en rechts schuift. Dit gebeurt op al mijn paarden.. Dat heb ik met een wolvilt pad niet.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 20:33

Popstra
A okay ja daar zeg je wat...mijn diamond wool viltpad ligt ook top, misschien dan toch kijken naar een vilten onderzijde

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 21:27

paddraigh schreef:
Even een vraagje.de classic equin sensorflex is dat een goed pad? Vind een bepaalde kleur erg leuk.
Ik bedoel dit model

https://www.uhg-shop.nl/nl/classic-equi ... -pink.html

Lees ook even de reviews van uhg shop. Ik weet niet of ik er zou durven bestellen.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 22:20

germie schreef:
paddraigh schreef:
Even een vraagje.de classic equin sensorflex is dat een goed pad? Vind een bepaalde kleur erg leuk.
Ik bedoel dit model

https://www.uhg-shop.nl/nl/classic-equi ... -pink.html

Lees ook even de reviews van uhg shop. Ik weet niet of ik er zou durven bestellen.

ik heb er laatst nog wat besteld, goede service tot nu toe ..
Nu zou ik dat pad daar niet kopen, daar ik deze kleur niet mooi vind.
Vraag naar ervaringen met deze pad ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-21 23:53

Ik heb zo'n pad gehad maar mijn paard vond m kriebelen, ging elke keer tijdens het rijden heel hard schudden vd jeuk. Ik voelde de kriebel zelf niet aan de pad maar vriendin van mij wel. Net engelenhaar zei ze, ook niet iedereen kan daartegen.
Pad maar weer verkocht en wolvilt gekocht.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:21

Dank je ga ik voor een vilten onderkant voor de zekerheid

Iemand toevallig ook ervaring met de csf pads?

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:37

Wij hadden met die classiq equine geen problemen. Vond het gewoon een fijne pad.
Wel problemen hadden wij met een diamond wool pad die ik had gekocht voor erbij, maar achteraf denk ik, al stond het niet bij de beschrijving, en niet op de pad zelf, dat het geen 100% wolvilt was. Kon achteraf ook eigenlijk niet voor die prijs (rond de 110/120 euries zoiets). Daar ging ons zadel erg mee schuiven, terwijl dat met om het even welke andere pad nooit gebeurt. Dat ding ligt dus nu stof te verzamelen, we houden het lekker bij een goede wolvilt.

Verder, ik heb nu een aantal keren iets besteld bij UHG, en telkens snel en probleemloos ontvangen. Wel van tevoren goed gekeken of dat wat ik wilde op voorraad was, maar dat doe ik eigenlijk altijd overal.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:39

Ok, zelf geen ervaringen met die shop, maar ik was wat huiverig na alle reacties die ik overal en nergens las. Dat iets langer duurt als het niet op voorraad is vind ik niet erg.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 08:57

ik kende de verhalen, en het topic wat over ze liep, ook hoor, maar ken haar ook van de shows, waar ik altijd wel iets kocht (traditie bij ons: altijd IETS vergeten als je op show gaat :+ ) daarom dacht ik zo verkeerd kan het toch niet zijn. Ik heb telkens besteld wat op voorraad was, en sowieso met Paypal. En altijd alles binnen een paar dagen in huis. Hoe ze zijn met communicatie als er iets niet loopt zoals het moet weet ik niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 09:12

Sandra_H schreef:
ik kende de verhalen, en het topic wat over ze liep, ook hoor, maar ken haar ook van de shows, waar ik altijd wel iets kocht (traditie bij ons: altijd IETS vergeten als je op show gaat :+ ) daarom dacht ik zo verkeerd kan het toch niet zijn. Ik heb telkens besteld wat op voorraad was, en sowieso met Paypal. En altijd alles binnen een paar dagen in huis. Hoe ze zijn met communicatie als er iets niet loopt zoals het moet weet ik niet.

Ok, want mede door al die reacties heb ik nooit durven bestellen daar, terwijl ze soms best wel wat leuks hebben.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:57

Nog even over de uhg shop. Ik had ook weer wat retour moeten doen, en keurig geregeld mbt geld terug. Dus kunt met gerust hart daar kopen... Tenminste ik durf het wel..