[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jets

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 23:50

Ja al meerdere keren, maar ik red het ook alleen en je hoeft niet veel kracht te gebruiken.

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 21:25

Wat vinden jullie een goede prijs voor een gebruikte Freemax buffel short fork 4 uit 2019? Ik heb hem op Marktplaats gezet, in de veronderstelling dat het een gewild zadel is en hij wel snel weg zou zijn. Maar nu na een maand heb ik 2 biedingen gehad, die ik allebei niet echt serieus kan nemen....

Induna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 09:03

Irene793 schreef:
Wat vinden jullie een goede prijs voor een gebruikte Freemax buffel short fork 4 uit 2019? Ik heb hem op Marktplaats gezet, in de veronderstelling dat het een gewild zadel is en hij wel snel weg zou zijn. Maar nu na een maand heb ik 2 biedingen gehad, die ik allebei niet echt serieus kan nemen....

Het zijn zeker gewilde zadels, al zijn veel vraagprijzen stevig.
Ik heb onlangs een cow zadel (ook van 2019) kunnen verkopen, compleet met goede pad (8pocket edix) voor 1000 euro.
Ik denk dat een buffel zadel, zonder toebehoren te verkopen is voor 600/700 euro.
Heb je hem ook te koop staan op Facebook groepen?

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:51

Waar moet ik op letten bij de aankoop van een freemax zadel?
Ik ga morgen mijn boomzadel inruilen voor een freemax (cow) bij een bedrijf en behalve dat ik weet dat de forkmaat erg belangrijk is vraag ik mij af waar ik nog meer op moet letten?
Paard gaat niet mee, gezien we ook nog willen shoppen ernaast, maar paar dagen later komt wel de therapeut die ook enigzins zadels kan passen/checken. Een 8 pocket pad van Edix heb ik al en ook hun elastische singel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:01

De aanhechtingspunten van de singel en stijgbeugels moet niet gesleten zijn.
En de cantle en pommel/fork moeten recht op het zadel gemonteerd zijn; de afstand tussen pommel en fork (waar de bovenbenen) liggen moet gelijk zijn.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 07:21

Hier misschien iemand die zn forkmeter verkoopt of eventueel betaald uit wil lenen.
Zie dat ze uitverkocht Zijn en wil graag fork van zadel wat ik in de schuur heb opmeten.
Op paard gaat voorlopig niet worden ivm met ernstige blessure en geen zadel op zn rug kunnen hebben.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:05

Tinkermuts schreef:
Hier misschien iemand die zn forkmeter verkoopt of eventueel betaald uit wil lenen.
Zie dat ze uitverkocht Zijn en wil graag fork van zadel wat ik in de schuur heb opmeten.
Op paard gaat voorlopig niet worden ivm met ernstige blessure en geen zadel op zn rug kunnen hebben.

Ze zijn weer op voorraad :-)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:29

DubbelFun schreef:
De aanhechtingspunten van de singel en stijgbeugels moet niet gesleten zijn.
En de cantle en pommel/fork moeten recht op het zadel gemonteerd zijn; de afstand tussen pommel en fork (waar de bovenbenen) liggen moet gelijk zijn.

Kun je dat dan scheef monteren? Of is het zadel dan scheef?
En slijten die aanhechtingspunten dan sneller door bij Freemax dan elders? Bij de fender bedoel je dat T-stukje? Is dat niet iets wat te vervangen is? Dus niet iets wat zeg maar net als bij normale fenders 'om of over' de boom ligt? Dus dat het hier over de flexibele 'boom' ligt?
Maar wat kan dan doorslijten bij de singel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 13:01

Alles wat gebruikt wordt kan slijten, in hoeverre dit snel of langzaam gebeurt is afhankelijk van de mate van gebruik, misbruik of slechte montage. Het kan bij elk merk voorkomen als zie je scheefheid van een zadel of opbouw bij cantle of pommel eerder bij goedkope merken die een slechte of geen na-kontrole hebben. Maar ook bij dure merken heb ik het zelf gezien of foto's ervan van bekenden gezien.

Hier bijv. de versleten rigging op een Circle Y-Bob Marshall. Dit is hier niet te repareren en zelfs in Amerika (bij de fabrikant) kost het je een vermogen om te laten doen.
Afbeelding

Hier een look-a-like Barefoot waar de cantle scheef op is gemonteerd.
Afbeelding

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 16:31

Ik heb de freemax cow en heb m vandaag even gepast en erop gezeten.
Maar ik maak helemaal een snoekduik voorover en mijn paard wil er liever niet mee lopen.
Op het eerste oog leek ie wel goed te liggen maar toch niet dus.
Morgen komt iemand het zadel sowieso checken, maar het lijkt mij als de pad aan de voorkant naar beneden wordt geduwd en ik voorover duik dat de pommel dan te groot zou kunnen zijn?
Als ik het zadel op haar heb liggen ligt ie gewoon recht van voor naar achteren.
Ik zal proberen een foto toe te voegen.
Die is van na het rijden toen ik de singel al los had gemaakt.
Afbeelding

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 17:04

Sweetiee schreef:
Maar ik maak helemaal een snoekduik voorover en mijn paard wil er liever niet mee lopen.
Morgen komt iemand het zadel sowieso checken, maar het lijkt mij als de pad aan de voorkant naar beneden wordt geduwd en ik voorover duik dat de pommel dan te groot zou kunnen zijn?
Als ik het zadel op haar heb liggen ligt ie gewoon recht van voor naar achteren.
[ [url=m/xcThnD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een buffalo? Geen cow?
Mijn cow heeft heel andere motiefjes

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 17:11

anoukwendy schreef:
Sweetiee schreef:
[ [url=m/xcThnD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit is een buffalo? Geen cow?
Mijn cow heeft heel andere motiefjes

Dat is toch niet te hopen want heb hier €1.450 voor betaald zonder pad :Y)
Zou wel balen zijn als dat zo is..

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 17:17

Ben bang dat dit toch echt een buffel is… zelfde tooling als mijn zadel. De cow heeft uitegbreidere tooling met iets bloem- achtigs

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 17:23

Ik heb even gegoogled en het lijkt een eerste generatie freemax cow zadel te zijn. Ben een oude bokt advertentie tegen gekomen van een 1e generatie cow die er precies hetzelfde uitziet.
Afbeelding

Alleen nu ik een serienummer probeerde te vinden ben ik wel op een probleem gestuit die mij zelfs tijdens het 3 keer invetten in alle kieren en hoeken nog niet opgevallen was :(
Afbeelding
Zit een gat onderin het zadel op de plek van de fork, zo diep als mijn vingertop. Andere kant bij de fork is dit niet.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 17:30

Ik denk dat dit een terug naar verkoper is. Maar bij particuliere verkoop heb je geen poot om op te staan. Dan kun je fluiten naar je centen.
Ik denk wel dat de verkoper min of meer wist dat het geen cow was, maar ja, jij had dan onderzoek moeten doen.

Dat gat kan ik niet plaatsen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 17:43

Kan best een cow zijn, maar dan een oud model (voor 2014 geloof ik). Die aparte tooling is pas later gekomen. Dat gat kan ik ook niet plaatsen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 17:49

Een gat waar geen druk op komt is natuurlijk op te vullen, beetje lijm, stukje wol, voila, opgelost en je ziet het niet meer. Maar ik kan het dus niet plaatsen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 17:50

Apart dat gat, dat kan ik ook niet matchen. 1450 is duu4, zoveel kost een nieuwe toch ook? Ik had begrepen dat je beter geen 2dehands van voor 2015 kon kopen. Weet de reden niet meer maar er was wat mee. Maar een zadel van bijna 10 jaar oud voor de nieuwprijs had ik toch laten liggen...

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:03

Nouja ik had dus niet in de gaten dat dit een oud model is.
Ik heb gevraagd naar een freemax cow en Arthur zei dat hij die had liggen. Zadel zag er prima uit alleen een beetje droog maar dat zou met invetten wel op te lossen zijn. Nu snap ik wel dat ie droog is als het model er al sinds 2014 waarschijnlijk ligt.. inderdaad zo maar even gaan bellen om terug te gaan brengen hopelijk.
Misschien had ik meer onderzoek kunnen doen, maar ik ben niet zo mega bekend met freemax en dacht een cow model is een een cow model ongeacht de tooling.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:04

De nieuwe fork past ook niet op het oude model? Dus als ie te breed zou zijn is het nog maar te hopen dat je een andere fork vind voor deze

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:06

Heb gelijk even gebeld. Kan morgen met het zadel erheen en dan zouden we wel kijken naar een oplossing, maar wil toch graag gewoon mijn geld terug en geen andere "oplossing".
Balen is dit |o

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:29

Ik zou ook zeker geen genoegen nemen met 'een andere oplossing' en echt niet elk zadel waarvan het leer is uitgedroogd krijg je weer goed. Als de vezels té uitgedroogd zijn dan wordt het leer slap en verliest zijn 'vastheid'.
Ik denk dat hij je wel even had mogen wijzen op dat gat, dat is niet meer dan netjes.

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:32

Jeetje ik zou gewoon zeggen dat hij toch niet past en je geld terugvragen, ik zie ze regelmatig veel nieuwer voor 1200,- voorbij komen. Op de Duitse ebay soms voor nog minder :\ Ik denk inderdaad ook dat de fork sowieso te groot is maar daar zijn forkmeters voor.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:41

Sweetiee schreef:
Nouja ik had dus niet in de gaten dat dit een oud model is.
Ik heb gevraagd naar een freemax cow en Arthur zei dat hij die had liggen. Zadel zag er prima uit alleen een beetje droog maar dat zou met invetten wel op te lossen zijn. Nu snap ik wel dat ie droog is als het model er al sinds 2014 waarschijnlijk ligt.. inderdaad zo maar even gaan bellen om terug te gaan brengen hopelijk.
Misschien had ik meer onderzoek kunnen doen, maar ik ben niet zo mega bekend met freemax en dacht een cow model is een een cow model ongeacht de tooling.

Je mag bij Arhtur altijd 1 of 2 weken testen. Dan past het gewoon niet.
Laatst bijgewerkt door germie op 21-12-22 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Sweetiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 18:46

Ik moet zeggen ik heb het zadel 2 keer met olie behandeld en 1 keer dik ingevet en dat leer is niet slap te krijgen :')
Hij krijgt zijn zadel eigenlijk nog in betere staat terug als hoe die het verkocht heeft :Y)

germie schreef:
Je mag bij Arhtur altijd 1 of 2 weken testen. Dan past het gewoon niet.

Dat zou wel fijn zijn als dat zo is, alleen hebben wij dat bij de verkoop toen niet besproken.
Maar we gaan het morgen zien hoe het zal lopen.