[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:05

Het is een nieuw zadel en het was 1000 euro. Dan mag je toch wel wat meer verwachten dan dit? De verkoper vindt het normaal dat er beschadigingen in het leer zitten omdat het een natuurprodukt is. Ik zou dit ook niet accepteren.
Maar goed, het is niet mijn zadel.
Maar er zijn dus ook mindere ervaringen met de Freemax. Het komt op mij over of het toch echt maar een C of D-merkje is zo. En dat vind ik jammer.
Laatst bijgewerkt door germie op 15-03-21 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:14

Jammer dat je verder geen antwoord geeft op de vraag die ik al 2x gesteld heb: waar zitten de plekken?
Het lijkt alsof je een beetje je gelijk wilt halen: 'zie je wel, Freemax is geen fantastisch zadel.'
Nee, het is geen fantastisch zadel, het is een prima zadel voor het budget. En zoals bij alle producten op de wereld zal er soms een minder exemplaar tussen zitten. Dan moet je dat oplossen met de verkoper en als je daar niet mee uit komt, dan zoek je juridische ondersteuning.

Over dit specifieke zadel zijn vragen, al dan niet terecht. Maar wees dan wel duidelijk, met een compleet verhaal en duidelijke foto's. Stop met drammen om je gelijk te halen, ik vind het een beetje irritant worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:16

Daihyo schreef:
Jammer dat je verder geen antwoord geeft op de vraag die ik al 2x gesteld heb: waar zitten de plekken?
Het lijkt alsof je een beetje je gelijk wilt halen: 'zie je wel, Freemax is geen fantastisch zadel.'
Nee, het is geen fantastisch zadel, het is een prima zadel voor het budget. En zoals bij alle producten op de wereld zal er soms een minder exemplaar tussen zitten. Dan moet je dat oplossen met de verkoper en als je daar niet mee uit komt, dan zoek je juridische ondersteuning.

Over dit specifieke zadel zijn vragen, al dan niet terecht. Maar wees dan wel duidelijk, met een compleet verhaal en duidelijke foto's. Stop met drammen om je gelijk te halen, ik vind het een beetje irritant worden.

Ik moest even antwoord afwachten, want er wordt ook gewerkt he. Dat heb ik ook eerder al gezegd dat ik het navraag. Maar niet altijd heb je op stel en sprong een antwoord.
Het zit op de fender, en ook naast/op de seat. HEt zijn verder niet mijn foto's, niet mijn zadel, ik dram nergens, maar ik heb deze foto's gekregen en toestemming om te ze te delen en te vragen of het normaal is. Want in mijn ogen is het niet normaal. Ik heb voor mezelf besloten dat als ik een Freemax koop dat het de cow wordt bij een nieuw zadel. Maar ook daar twijfel ik sterk aan die 1500 euro, dan kan ik ook een goed boomzadel vinden voor dat geld met 3 inch fenders. Ik volg Freemax omdat ik een wat ouder paard heb, maar meer en meer neig ik wel naar een boomzadel.

En ja, het zal wel uitdraaien op juridische ondersteuning, maar dan nog mag ook deze mindere ervaring gedeeld worden. Er worden geen namen genoemd nog.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:22

Wat wil je nou horen Germie? Dat Freemax een D merk is?
Prima als jij geen Freemax zadel wilt, dat is je goed recht. Maar dat maakt het geen D merk. Ook geen A merk: daar is de nieuwprijs ook naar.

En ja het is een natuurlijk product dus zoiets kan gebeuren en ja het is aan de zadelmaker om dit te voorkomen maar zoals overal kan een foutje gebeuren. Dan hoef je niet een heel zadel op af te kraken in het algemeen. ;)

Daihyo

Er zegt toch ook niemand dat dat niet mag?
Op de fender zou zomaar van een broek of laars kunnen zijn. Daarom ook mijn vraag waar de plekken zitten. Zaten ze er ook toen het zadel nieuw was, en er dus nog niet op gereden was?
En wat voor rijbroek had de eigenaar van het zadel aan? Een broek met dubbelgestikte naden aan de binnenkant kunnen ook dit soort plekken geven van de wrijving. Op en naast de seat. Daarom altijd spijkerbroeken dragen waarbij de enkele naad aan de binnenkant zit en de dubbele naad aan de buitenkant. En ik denk dat de slijtage waarschijnlijk niet in het leer zelf zit, maar op de verf.

Die kras kan een litteken van een koe zijn, dat lijkt wel in het leer te zitten. Maar ook dat kan van een laars/rits/broek zijn.

DubbelFun

Ik denk dat het alles meevalt en binnen de nieuwprijs van het zadel valt. De beschadiging op het fenderriempje zou ik óf een kleine financiële genoegdoening voorstellen of een nieuw fenderriempje opsturen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:26

Leo schreef:
Wat wil je nou horen Germie? Dat Freemax een D merk is?
Prima als jij geen Freemax zadel wilt, dat is je goed recht. Maar dat maakt het geen D merk. Ook geen A merk: daar is de nieuwprijs ook naar.

En ja het is een natuurlijk product dus zoiets kan gebeuren en ja het is aan de zadelmaker om dit te voorkomen maar zoals overal kan een foutje gebeuren. Dan hoef je niet een heel zadel op af te kraken in het algemeen. ;)

Er worden weer conclusies getrokken. Ik kraak niets af, maar ik heb wel mijn twijfels als iemand mij zulke foto's laat zien en zeker omdat die persoon van een boomzadel af komt en eigenlijk wel spijt heeft om de switch naar boomloos gemaakt te hebben. Geeft niet, daar zit ook niets afkrakends aan. Ik zit ook in een orientatiefase die meer en meer neigt naar boomzadels. Ook dat kan.
Maar ik vind 1000 euro een heel bedrag en daar verwacht ik dan dus wel meer voor dan een zadel met slechtere plekjes in het leer. Ik verwacht dan wel gewoon gaaf leer.
Maar goed, kennelijk is dat dus bij anderen niet zo met die plekjes. Dat weet ik dan ook en de eigenaar van het zadel ook. Dan staat zij sterker naar de verkoper toe en bij mij betekent het dat het leer normaal dus wel goed is. Dat dit dus niet normaal is. Dat is het belangrijkste.

En ja, een fenderriempje kost maar iets van 15 euro, maar goed, ook dat lijkt mij niet normaal. Ze gaat dit ook zeker nog een keer aangeven.

Ik rij zelf met normale rijlaarzen en een normale rijbroek, ik weet niet waar zij mee rijdt, volgens mij met een jeansbroek. Maar ja, dat is in de westernsport wel normaal.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:31

Ja, maar dan moet je wel een goede broek hebben die geschikt is om te rijden. En dat is niet iedere spijkerbroek, dat ligt aan de binnennaad.
Want als die dubbel gestikt is, dan krijg je slijtplekken op en naast het zitvlak. Draag je je laarzen over je broek, krijg je slijtplekken op de fenders.

1 Freemax zadel met slijtplekken maakt boomloos niet slecht hè ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:34

Daihyo schreef:
Ja, maar dan moet je wel een goede broek hebben die geschikt is om te rijden. En dat is niet iedere spijkerbroek, dat ligt aan de binnennaad.
Want als die dubbel gestikt is, dan krijg je slijtplekken op en naast het zitvlak. Draag je je laarzen over je broek, krijg je slijtplekken op de fenders.

1 Freemax zadel met slijtplekken maakt boomloos niet slecht hè ;)

NEe, dat klopt

Ik heb mijn rijlaarzen ook over mijn rijbroek, maar geen slijtplekken op de fenders hoor. DAt krijg ik ook niet bij mijn Engelse zadels. HEt enige wat mensen niet mogen is met een rijbroek met siliconen op mijn zadels plaatsnemen. Dat schijnt nogal eens voor slijtplekken te zorgen en daar heb ik geen zin in.

Maar met dikke naden bij een jeansbroek rij je je toch ook door? Ik kan me niet voorstellen dat ik met een normale spijkerbroek op een paard ga zitten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 11:34

Het is natuurlijk onzin om op basis van één ervaring (die dus niet eens volledig is, dat blijkt wel uit de vragen/antwoorden) te stellen dat Freemax een C/D merk zou zijn.

Je lijkt vooral op zoek te zijn naar redenen waarom de Freemax een slecht zadel zou zijn, of boomloos in het algemeen. Als het niet je ding is: helemaal prima. Maar waarom dan constant zo door zagen in dit topic?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:36

Nee hoor, dat hoeft niet. Ik reed wel eens met een spijkerbroek met dubbele naad als ik vanuit mijn werk kwam. Nooit doorgereden.
Enige dat ik vaak had was dat de pijp omhoog kroop.
Oh vergeet trouwens de kontzakken niet. Daar zijn bij mijn zadel slijtplekken van op het zadel te zien.

Eigenlijk alles wat ruw/niet klad is, geeft slijtplekken. Op de verf overigens, vaak niet het leer zelf maar echt op het laagje er overheen. Zoals je op een Engels zadel wrijvingsplekken van de beugelriemen ziet zeg maar.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:38

Germie: ik trek conclusies op basis van wat je zelf letterlijk zegt. Dat klopt. Actie-reactie.

Ik stap rustig op in een gewone jeans. Nog nooit doorgereden of een slijtplek op m'n zadel. Eerlijk is eerlijk: meestal rijd ik met een broek die geen binnennaad heeft.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:45

Berdien schreef:
Het is natuurlijk onzin om op basis van één ervaring (die dus niet eens volledig is, dat blijkt wel uit de vragen/antwoorden) te stellen dat Freemax een C/D merk zou zijn.

Je lijkt vooral op zoek te zijn naar redenen waarom de Freemax een slecht zadel zou zijn, of boomloos in het algemeen.

DAt is dus pertinent niet waar, want ik heb Freemax ook nog in mijn achterhoofd zitten.
Maar het daalt wel, daar ben ik eerlijk over. En dan lijkt de Cow mijn gewoon geschikter. Ik heb in principe wel bepaald dat het dan een nieuwe Freemax wordt, want ik vind de helft van de nieuwprijs genoeg voor gebruikt. En als mensen dan nog 700 vragen en er moet nog een andere fork in, dan zit ik weer op de nieuwprijs. Een gebruikte Cow kom je eigenlijk niet tegen is me al opgevallen.

Het voordeel van Freemax tegenover andere boomloze zadels (ok, AM Reitsport heeft het ook) is dat je met een normale pad kunt rijden. Dus de pads die ik al heb blijven dan gewoon bruikbaar. Die vrijheid op de ruggegraat hebben mijn pads.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:06

Bij welk zadel zou dat niet kunnen dan...?

Als ik lees hoe kritisch je bent denk ik trouwens wel dat je er goed aan doet om dit vóór aankoop te melden aan de verkoper van je zadel. Dan kan die kijken of er iets op voorraad ligt dat een kans maakt of men er bij voorbaat al liever niet aan begint want met alle respect, sommige mensen vinden altijd wel iets... en het is ook wel fijn om vooraf te weten dat als ze bvb. met een fenderriempje ergens langs schrapen, ze verwachten dat dat onder garantie zal vallen....

Bij mensen die er zo in staan, neem ik zadels graag terug en verwijs ze met liefde door naar een concullega van een ander merk :=

Als iemand aangeeft perfectie te verwachten, vind ik dat persoonlijk fijn want dan weet ik waar ik als verkoper aan toe ben en kunnen we kijken of dat een match gaat kunnen zijn met wat er op voorraad ligt :)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 12:23

Sowieso zal er eerst getest moeten worden of het überhaupt wat is. Kun je er wel van alles steeds bij halen, maar zolang je nog niet eens een keer op het zadel hebt gezeten kun je er niks over zeggen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:27

Heel wat anders: ik dacht dat de markt voor de Freemax 2dehands best aardig was. Maar de verkoop valt toch nog wat tegen :+
Heb 'm nu op Bokt, FB pagina voor boomloze producten en mijn eigen Facebook staan. Wel wat geïnteresseerden, maar of ze haken ineens vlak voor een bezoek af, reageren ineens niet meer op berichten, verwachten dat ik zelf even 50+ km ga rijden om te passen (is het gek dat ik dat wat te ver vind?). De prijs is volgens mij niet heel raar die ik vraag. Heb 'm er in eerste instantie voor 600 opgezet, wil best zakken naar 550. Of is dat te hoog?
Iemand een idee waar het in kan zitten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:29

De tijd van het jaar is ook prima, met het voorjaar op komst :)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:30

Je moet een zadel eerst voelen, er te paard op gezeten hebben (!), Het moet bij je paard passen, bij jezelf passen, etc.

De Freemax is voor ons na tal van boomzadels, waaronder Westwood en Equiflex, een fantastische match. Nu is mijn paard een compleet ander type en de ene ruiter is de andere niet dus dat is ook een zeer bepalende factor. Maar al die factoren kunnen maken dat een Freemax voor de een prima is, voor de ander een ramp. Dat maakt het niet een fantastisch of een slecht zadel.
Subjectiviteit.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:32

pmarena schreef:
De tijd van het jaar is ook prima, met het voorjaar op komst :)

Ja zou je denken :D
Oh ja, ik kreeg ook nog een bod van 300 euro. Maar dan hangt hij hier prima in de kast :D

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 12:33

Ik vind het een nette prijs hoor Amanda :j En ik denk dat het nu juist de tijd is, met het voorjaar op komst. Het is dat ik net een zadel heb gekocht :)) anders had ik zeker belangstelling gehad :j

Misschien ook op marktplaats zetten? Ik merk dat daar toch ook nog wel veel gekeken wordt. Dat ging dan wel om pensionstalling, maar via MP is denk ik 80% van onze nieuwe klanten bij ons gekomen. Terwijl dezelfde advertentie ook op Bokt en op FB (meerdere groepen) stond.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:34

Berdien schreef:
Sowieso zal er eerst getest moeten worden of het überhaupt wat is. Kun je er wel van alles steeds bij halen, maar zolang je nog niet eens een keer op het zadel hebt gezeten kun je er niks over zeggen.

Ja, er moet dan getest worden, tenzij je tweedehands koopt natuurlijk, maar ook dan kun je een afspraak maken over passen. Maar bij een nieuw zadel zal er gepast worden, of in overleg besteld worden wat voldoet aan mijn wensen. En ik zal ook mijn kleding dan bespreken, maar daar verwacht ik geen problemen mee, omdat ik nooit door kleding een beschadiging gehad heb. Zelf ben ik nog nooit teruggeweest met een zadel wegens een kwaliteitsissue, ik heb alleen problemen gehad met een zadelpasser die iets vond passen en mijn paard kreeg een kale schoft.
Maar als het slechtere leer dus een uitzondering is, dan kan ik bij interesse dat aangeven dat daar wel even op gecontroleerd moet worden voor levering.
En bij eigen gemaakte krasjes ga ik niet terug, maar ik kan dat wel even flink zonde vinden natuurlijk. ;)

Daihyo schreef:
Heel wat anders: ik dacht dat de markt voor de Freemax 2dehands best aardig was. Maar de verkoop valt toch nog wat tegen :+
Heb 'm nu op Bokt, FB pagina voor boomloze producten en mijn eigen Facebook staan. Wel wat geïnteresseerden, maar of ze haken ineens vlak voor een bezoek af, reageren ineens niet meer op berichten, verwachten dat ik zelf even 50+ km ga rijden om te passen (is het gek dat ik dat wat te ver vind?). De prijs is volgens mij niet heel raar die ik vraag. Heb 'm er in eerste instantie voor 600 opgezet, wil best zakken naar 550. Of is dat te hoog?

En Daihyo, ik vind 550-600 niet direct te duur, laatst stond er 1 te koop en die persoon wilde 800 hebben, en dan moest ik de fork ook nog wisselen. Dus dan zat ik op de nieuwprijs. Zelf ga ik meestal uit van de helft van de nieuwprijs. Bij echt weinig gebruikt iets er boven.
Rijden om te passen ga ik niet doen, dan komen mensen zelf maar kijken of nemen maar een zadelboommeter mee om te bepalen of iets past. Dus ik snap dat je dat niet doet.

Heb je zo'n rare forkmaat er in zitten? Dat dat de prijs drukt? Want mensen willen graag direct gangbaar en passend natuurlijk. Geen idee of er bijvoorbeeld maatje trekpaard is en de meeste mensen een maatje welsh nodig hebben. :P
Laatst bijgewerkt door germie op 15-03-21 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:34

Ik heb mijn zadels ook via MP verkocht. Ik denk echt niet dat je onder de 600 hoeft te zakken, is gewoon een prima prijs :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:35

Ja dat misschien dan toch maar doen. Ik had gehoopt via Bokt. Vind dat altijd net wat makkelijk lopen :+
Heb nu nog wel 1 serieus geïnteresseerde. Komt volgende week vanuit Oss kijken naar het zadel en als ze het wat vindt, dan koopt ze 'm. Dus ik duim erg dat dat wat wordt :j

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:36

Berdien schreef:
Ik vind het een nette prijs hoor Amanda :j En ik denk dat het nu juist de tijd is, met het voorjaar op komst. Het is dat ik net een zadel heb gekocht :)) anders had ik zeker belangstelling gehad :j

Misschien ook op marktplaats zetten? Ik merk dat daar toch ook nog wel veel gekeken wordt. Dat ging dan wel om pensionstalling, maar via MP is denk ik 80% van onze nieuwe klanten bij ons gekomen. Terwijl dezelfde advertentie ook op Bokt en op FB (meerdere groepen) stond.

Facebook en Marktplaats zijn om eerlijk te zijn de plekken waar ik kijk. De Bokt markt alleen als ik er op gewezen wordt.
Stalling zou ik ook via fb of marktplaats zoeken. Dus ik zou inderdaad daar ook adverteren.

EN ik ga dus nu even dat zadel op de boktmarkt opzoeken ;)
Laatst bijgewerkt door germie op 15-03-21 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:37

germie schreef:
Daihyo schreef:

En Daihyo, ik vind 550-600 niet direct te duur, laatst stond er 1 te koop en die persoon wilde 800 hebben, en dan moest ik de fork ook nog wisselen. Dus dan zat ik op de nieuwprijs. Zelf ga ik meestal uit van de helft van de nieuwprijs. Bij echt weinig gebruikt iets er boven.
Rijden om te passen ga ik niet doen, dan komen mensen zelf maar kijken of nemen maar een zadelboommeter mee om te bepalen of iets past. Dus ik snap dat je dat niet doet.

Heb je zo'n rare forkmaat er in zitten? Dat dat de prijs drukt? Want mensen willen graag direct gangbaar en passend natuurlijk. Geen idee of er bijvoorbeeld maatje trekpaard is en de meeste mensen een maatje welsh nodig hebben. :P

Nee forkmaat 5 met edges (en dan is het een 4). Dat zijn de 2 meest gangbare maten. Wel de round en veel zoeken de short. En een 17 inch, dat is wel een grote maat. Dus mogelijk dat dat nog speelt.
Ik heb ook geen haast gelukkig, dat scheelt. Hoef toch niets anders voorlopig en dan blijft hij hier mooi hangen in de schuur.