[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 08:57

Mijn paard is weer gegroeid in bespiering, dus heb gisteren zelf de edges eruit gehaald. Ik had verwacht dat het een hele klus was, maar het ging echt makkelijk :D

Blijft zo fijn dat ze aan te passen zijn! We kunnen er weer tegenaan nu *\o/*

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:00

MalaQ schreef:
Mijn paard is weer gegroeid in bespiering, dus heb gisteren zelf de edges eruit gehaald. Ik had verwacht dat het een hele klus was, maar het ging echt makkelijk :D

Blijft zo fijn dat ze aan te passen zijn! We kunnen er weer tegenaan nu *\o/*

Succes. :D

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:24

Omdat leer een natuur'product' is kan het altijd zijn dat je "pech" hebt en als er niks raars mee gebeurd is klinkt het als een garantie geval.

Ook de buffel is prima leer namelijk. Bij normaal gebruik zou zoiets niet voor mogen komen.

DubbelFun

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:14

Ik denk dat je als zadelmaker de plicht hebt om vooraf de leren huid te kontroleren welke stukken ongeschikt zijn voor gebruik.

Én het zou interessant zijn om te weten wat voor kleding de ruiter droeg tijdens het rijden, want bijv. een losse rits die langs het zadel schuurt kan behoorlijk wat schade aanbrengen met één rit.

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:16

En als je niet met leren laarzen rijdt kan dat ook plekken veroorzaken (op de fenders bij alle western zadels).

Muisssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:24

Ligt ook aan de kleur van het zadel. Ik heb bijvoorbeeld de cognac cow versie. En daar zag je na 10 x echt wel flinke verkleuring. Maar wat wil je als je er met donkere spijkerbroeken op rijdt. Dat geeft nu eenmaal af.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:34

Zonder foto valt het ook lastig te zeggen hoe erg de plekken zijn. Waar de 1 zich van rot schrikt, is voor de ander: tja dat zie je nu eenmaal. Vaak zijn de eerste plekken ook het ergst ;)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:49

Dat de zadelmaker daar een plicht in heeft staat natuurlijk buiten kijf :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:10

germie schreef:
Helaas hoorde ik gisteren van iemand die nog maar een handjevol keren op de Freemax Buffel gereden heeft dat het leer nu al lelijke plekken krijgt. En het is iemand waarvan ik weet dat die zuinig is op spullen. En anderen hebben er geen last van?

Mijn buffel is gewoon nog zgan. Nu ben ik niet de meest fanatieke ruiter, maar na 1 jaar gemiddeld 2x per week gebruik zie je nog helemaal niets aan gebruikssporen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:16

pmarena schreef:
Zonder foto valt het ook lastig te zeggen hoe erg de plekken zijn. Waar de 1 zich van rot schrikt, is voor de ander: tja dat zie je nu eenmaal. Vaak zijn de eerste plekken ook het ergst ;)

Oooh die eerste kras door een rits. Die deed echt wel pijn :+
Maar na wat vet weinig meer van te zien gelukkig. Maar ja, die was wel heel erg ja :))

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:16

Ik kwam er na een tijdje achter dat mijn armband (zo'n zilveren klemarmband) beschadigingen maakt op de fork. Vraag niet hoe..... maar ik baalde wel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:18

Ik heb de foto's gezien van dat zadel, ik heb gevraagd of ik ze op bokt mag delen, maar het zijn duidelijk slechtere plekken in het leer. En dat vind ik voor 1000 euro voor zo'n zadel echt niet kunnen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:38

Ik mag de foto's toevoegen. Het zadel is nu 7 keer gebruikt, nieuw gekocht. Na elke keer rijden ingevet met blank ledervet zoals aangegeven.

Het leer bevat oneffenheden en vlekken. Op de foto's niet zo goed te zien, maar het zadel is dus niet egaal zoals bij de meesten in dit topic.

Ook het fenderriempje, de hobblestrap is duidelijk van mindere kwaliteit. Ik hebde mijne ook vervangen aan een zadel enige maanden terug en die zien er nog als nieuw uit. Haar oude zadel, nu verkocht was een boomzadel van 4 of 5 jaar oud en die had al dit soort slijtages niet.

Afbeelding

Afbeelding

En dit is gewoon echt een slecht stuk leer, er zit gewoon een oneffenheid in de huid:

Afbeelding

En het reeds versleten fenderriempje:
Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 08:56

Sinds wanneer moet een zadel elke keer na het rijden ingevet worden met blank vet? Is dat echt dat vet uit z'n pot? Volgens mij is dat namelijk niet perse heel goed voor (western)zadels..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:58

Waar op het zadel zitten de bovenste 2 vlekken? Is dat het stukje leer dat over de beugelophanging valt?
Fenderriempje lijkt wel ergens klem gezeten te hebben ofzo. Ik heb ze er zelf nooit bij gehad en zelf gekocht, dus geen idee wat de kwaliteit van de riempjes is dat nu meegeleverd wordt.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 15-03-21 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 08:59

Berdien schreef:
Sinds wanneer moet een zadel elke keer na het rijden ingevet worden met blank vet? Is dat echt dat vet uit z'n pot? Volgens mij is dat namelijk niet perse heel goed voor (western)zadels..

Dat heeft ze te horen gekregen van de verkoper waar het zadel nieuw gekocht is. Ze volgt exact de instructies omdat ze erg zuinig is op spullen.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:01

Berdien schreef:

Ik weet iig dat je de buffels niet met olie moet doen ivm het type leer, dan kan je vlekken en vegen krijgen. Mij is ook gezegd dat vet uit een pot inderdaad het beste is. Maar na elke rit lijkt me behoorlijk overdreven en ook z'n doel te missen..

Maar goed, we kunnen nog lang doorpraten over dit zadel, maar het is toch gewoon een gevalletje van contact opnemen met degene die het zadel geleverd heeft lijkt me?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:06

MalaQ schreef:
Berdien schreef:

Ik weet iig dat je de buffels niet met olie moet doen ivm het type leer, dan kan je vlekken en vegen krijgen. Mij is ook gezegd dat vet uit een pot inderdaad het beste is. Maar na elke rit lijkt me behoorlijk overdreven en ook z'n doel te missen..

Maar goed, we kunnen nog lang doorpraten over dit zadel, maar het is toch gewoon een gevalletje van contact opnemen met degene die het zadel geleverd heeft lijkt me?

Precies, en totdat dat gebeurd is, is het eigenlijk niet zo netjes wat er hier gebeurt...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:08

Er is gesproken over de eerste 10 keer invetten. Dus vandaar.

Verkoper zegt iets over natuurprodukt, dus normaal. Maar in mijn ogen is dit ook zeker niet normaal. En daarom vroeg ze me om het op bokt eens te vragen of er meer mensen zijn met dit probleem.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:14

germie: waar op het zadel zitten deze vlekken?
Ik vraag me af of dit het leer is, of dat het schaafplekken zijn. Beiden mogen uiteraard niet zo snel bij een nieuw zadel, maar dat zou wel handig zijn om naar de verkoper te communiceren.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-21 09:19

Mij is aangeraden om geen vet te gebruiken, maar de creme van Rapido. Vet kan namelijk ook vlekken geven.

Maar goed, op basis van deze overbelichte foto's kunnen we inderdaad niet heel veel zeggen, daarnaast zal de verkoper gewoon contact op moeten nemen met degene die haar het zadel heeft verkocht als ze er niet tevreden over is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:23

Ik gebruik wel vet, maar niet na elke keer rijden. Ook niet toen ik het zadel net had. Na een regenbui even vetten en eens in het half jaar een keer, dat was genoeg.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:27

Daihyo schreef:
germie: waar op het zadel zitten deze vlekken?
Ik vraag me af of dit het leer is, of dat het schaafplekken zijn. Beiden mogen uiteraard niet zo snel bij een nieuw zadel, maar dat zou wel handig zijn om naar de verkoper te communiceren.

Dat vraag ik na en er is al communicatie geweest en het antwoord was: leer is een natuurprodukt, dus normaal.

Maar het is niet normaal, het ligt niet aan verkeerd onderhoud. Een mindere ervaring mag immers ook genoemd worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:32

Hmmmm....ik zie niet echt slijtplekken....?

Het is erg ingezoomd, je ziet het geheel niet. Het voelt zo een beetje aan als iemand met hele hoge verwachtingen die misschien niet helemaal realistisch zijn voor een zadel van die prijs.... koeien krijgen nu eenmaal littekentjes en je ziet wel eens een vlekje of plekje. Als alleen extreem perfect leer gebruikt kan worden dan spreek je toch wel over een iets andere prijsklasse voor een zadel ben ik bang :)

Die schrap in de 1-na-laatste foto daar kan ik me wel van voorstellen dat iemand daar van baalt trouwens, maar waar zit dat op het zadel en hoe zichtbaar is dat bij een normale foto (niet zo extreem ingezoomd)?

Dat fenderriempje ziet er geschraapt uit. Als dat niet al bij aflevering was? Dan is het bij de gebruiker zelf gebeurd en zie ik daar geen reden voor garantie in eigenlijk. Leer is nu eenmaal niet perfect bestand tegen schrapen....

Kortom op deze foto's zie ik niet echt iets dat wereldschokkend is. Potentieel die schram misschien....als die echt op een heel zichtbare plek zit?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:40

Het fenderriempje is niet versleten maar toont alsof het ergens langs geschraapt is. Als het zo geleverd is, moet dat inderdaad wel gemeld worden bij de verkoper. De andere foto's is niet zoveel over te zeggen. De voorlaatste foto is wel zuur, maar wat het precies is is ook niet echt te zeggen (is het een schraap door gebruik? Is het een slechte plek in het leder?)
De eigenaresse zal het echt met de verkoper op moeten pakken. Bokt kan er op basis van wat foto's en horen zeggen niets mee.