[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:40

Berdien schreef:
Mwah is niet negatief hoor. Een nieuw boomzadel moet zich ook gaan vormen, dat is ook hard en stijf. Dat is dit zadel ook nog. Ik kom van een echt volledig doorgereden zadel, dat is niet te vergelijken.

Ik denk dat €600 een nette prijs is Amanda :j

Niet dat het dus een 'vod' wordt? Ah ok. Want dat zou ik ook niet fijn vinden

Leo

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:52

Ieder nieuw leren zadel, boom of boomloos, is stug als het nieuw is. Net als een nieuw leren hoofdstel, dat moet ook nog vormen :j door gebruik wordt het soepel en "vormt" het.
De Freemax zadels worden zeker geen vodden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-21 20:03

Nee zeker geen vod. Dan zou je eerder de BM een ‘vod’ noemen, die vormt veel meer. Zie de foto die ik laatst plaatste.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:06

Wel een duur vod :))

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:16

Het leer wordt door gebruik soepeler. Net als bij een hoofdstel. En dan vormt het steeds meer naar je paard. Het wordt zeker geen slap zadel.

Zerena: nee nog niet. Voorlopig staat mijn haflinger nog op rust tot half september. Dan gaat zijn sprong opnieuw op de foto en kijken we of het weer belast mag worden. Als dat zo is, dan heeft hij een jaar stil gestaan, is dan 17 en moet rustig weer opbouwen. Ik ga er vanuit dat we dan conditioneel zeker niet meer de ritten gaan maken die we maakten. De sprong zal een zwak punt blijven. Dus ik denk vooral wat rechtrichten en soepel houden in de bak en buitenritten met veel stappen.
Ik ben wel al wat aan het oriënteren en ben erg gecharmeerd van bijvoorbeeld de Barefoot Lazy Mountain of Happy Valley. Of de Trekker True Talent. Of een van de betere bbp’s met drukverdeling. Maar ik denk dat ik tegen die tijd Ella laat komen voor een pasconsult met zoveel mogelijk zadels om te kijken wat het beste past.

Als hij weer mag lopen... En zo niet, dan heb ik het zadel ook niet meer nodig. Mijn paint wordt in maart pas een jaar. Dus tegen de tijd dat zij onder het zadel komt, ga ik voor haar wel weer op zoek :j

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:44

Even een vraag Ik heb vorig jaar een Freemax gekocht passervice gehad van Ella en zij raadde een Freemax met forkmaat 4 en edges aan.

Nu heeft mijn haf zinds 2 weken weer wat nieuws.

Met het aansingelen gaat ze met haar hoofd schudden. Ook heeft ze kale plekken waar de singel zit
Heb een anatomische singel.

Kan hét zijn dat de edges eruit moeten?

Ik hoor het graag
Vriendelijke groet Klaaske

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 23:53

Dat kan heel veel oorzaken hebben. Maagzweren, rug problemen, niet meer passend etc. Als je twijfelt zou ik dat eens checken. Ik laat Ella sowieso 1 of 1 keer per jaar kijken of mijn zadel nog goed ligt :j

Westerntrail

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 08:05

Jets schreef:
Dat kan heel veel oorzaken hebben. Maagzweren, rug problemen, niet meer passend etc. Als je twijfelt zou ik dat eens checken. Ik laat Ella sowieso 1 of 1 keer per jaar kijken of mijn zadel nog goed ligt :j

Oke ik zal een even horen bij Ella :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:29

In een jaar kan er een hoop veranderen aan de vorm van je paard :j

Het ziet er zo toch wel goed uit Berdien! Met de poownie op stap :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 09:42

pmarena schreef:
In een jaar kan er een hoop veranderen aan de vorm van je paard :j

Ik weet dat een paard enorm kan veranderen, maar hoe rijm je dit dan met de bewering van een westernzadelmaker dat een paard altijd dezelfde boommaat houdt in z'n leven? Die man beweert dat een passend maatzadel altijd blijft passen.

Ik heb wel het idee dat boomloze zadels vaker een maatje anders nodig hebben, maar is dat omdat die ruiters meer opletten, of steekt het bij boomloos toch wat nauwer dan bij een boomzadel? Shims zijn maar een halve boommaat, maar die worden toch wel vaak tijdens bepaalde seizoenen er uit of er in gedaan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-21 09:45

Misschien heeft die zadelmaker het dan wel fout ;) Want door bespiering, spek of gewoon simpelweg door groei kan een paard zeker wel een boommaat (of meer..) gaan verschillen.

Ik heb zowel bij mijn zadel met boom als mijn zadel zonder boom jaarlijks een zadelmaker erbij, om te controleren of alles goed past en het indien nodig aangepast kan worden.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:04

Dat is echt dikke onzin, bijzondere uitspraak van diegene. Mijn vriendin waar mijn paarden staan heeft ook een westernzadelmaker en haar jonge paard heeft ook niet steeds hetzelfde zadel gehad. Je paard groeit nou eenmaal in bespiering, gewicht, etc.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:12

Als dat dezelfde zadelmaker is die o.a. onder naam "S" op Bokt bekend is (en gebannend) en als merknaam "V" heeft dan kun je die uitspraak een heel eind naast je neer leggen....

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:45

Zo dat vind ik ook wel een serieus slechte uitspraak!

Als ik alleen al kijk naar mijn huidige paard hoe die 5 jaar geleden nog een kippetje was.
En hoe hij nu volwassen (breed) is geworden.

Nooit dat daar nu nog dezelfde boommaat op zou passen als 5 jaar geleden.

Ooh ja voordat er verwarring is.
5 jaar geleden was hij 5 jaar en niet nog maar een 2 of 3 jarige.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:49

Ik ga mee in bovenstaande reacties.

Het kan best zijn dat onder bepaalde voorwaarden een volwassen paard in principe zijn hele leven met hetzelfde boomzadel kan doen. Maar het komt toch geregeld voor dat er veranderingen plaatsvinden in de lichaamsconditie (vorm) van het paard.

Zo zie ik regelmatig bij paarden die nog in opbouw zijn van spieren (jong, of herstellend na ziekte / blessure) dat men in overleg met de behandelaar (vaak paardenfysio) kiest voor een Barefoot om de conditie weer op te bouwen.

Paarden die dan beginnen met een prima passende maat S pommel, zijn dan soms al na een maand goede training (gericht trainen op advies van de behandelaar, dat kan prima maar om de dag een half uurtje zijn) toe aan een maat M pommel. En weer een maand of 2 later past een maat L dan al beter.

Natuurlijk gaat het niet altijd zo snel, het kan ook best na een (half) jaar zijn dat paardlief een pommelmaatje gegroeid is :)

Vooral de schoft kan een stuk ronder bespierd worden :j

Maar ook de ronding van de rug kan door spieren, spekjes (die ronde kwabbels bij de schouders die je vooral wel bij koudbloeden ziet ;) ) en de manier waarop het paard zichzelf draagt, beïnvloed worden.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 10:52

Een paard kan zeker wel veranderen. Door vet, spieren, enz. Getraind, ongetraind. Dat alleen maakt al een enorm verschil.
Ik heb voor mijn haflinger in 5 jaar Engels rijden, 7 zadels gehad. In 7,5 westerntijd 4 zadels. Dat was echt niet omdat hij hetzelfde bleef en ik dat leuk vond ofzo :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 11:44

Ik heb een beetje geluk met mijn paard, al een jaar of 10 dezelfde maat. Maar dat is wel een Engels zadel, dus op te vullen. En ik vond dat ook wel een mooie bewering over 'wonderpaarden' dat je dus eenmalig een zadel koopt.

En ja Dubbelfun, het is de merknaam 'V', de boktnaam weet ik niet.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-21 13:37

Bijzondere uitspraak, zo kan ik ook een duur maatzadel verkopen natuurlijk :j

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 07:57

Gister is Kitty hier geweest om mijn Freemax (en andere zadel) te checken. Echt super tevreden over het consult, we zijn voor beide paardjes de hele ochtend bezig geweest.

Had eerder dus een tweedehandsje op de kop getikt en naar mijn mening lag die best goed. Dus ik was er al een paar maandjes mee aan het rijden :o Wat toen trouwens wat reuring veroorzaakte, zielige paardjes die met een niet gecontroleerd zadel rond moesten lopen :') Door omstandigheden duurde de afspraak even. Ik heb in die tijd dus wel doorgereden (mijn keuze),
maar gister was het eindelijk zo ver.

Maar goed nieuws want het zadel zoals in gebruik (met fork 5 en edges) lag voor beide paarden prima. Wel bijzonder want ze lijken qua bouw zo verschillend dus ergens verraste het mij toch wel. Alleen wel gevoeld dat ik beter voor een andere pad kon gaan, die van mij was te dun.

Het minder goede nieuws, het dressuurzadel wat ik aangeschaft heb bij een andere bekende zadelpasser waarmee ik vrij intensief rij lag eigenlijk helemaal niet zo goed. Dat betekent nu 2 paarden en 1 zadel. Gezien wij vaak met beide paardjes op pad moeten gaan zal er dus nog een Freemax bij gaan komen :D

De grote tinker
Afbeelding

De kleine pony
Afbeelding

Tweede zadel wordt sowieso wel een Cow omdat ik hem toch wel heel intensief verwacht te gaan gebruiken, en ik heb gister wel gevoeld dat de Cow echt wel wat fijner leer is. Nu nog in twijfel of het een cognac wordt of toch de choco.

Afbeelding

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 08:51

@SSDesign gave paarden heb je!
Ik zou het op choco houden, ik zou de aandacht naar mijn mooie paarden willen laten gaan, en cognac vind ik meestal heel gaaf, maar vind ik op jouw paard wel afleiden van je paard. Geen idee of dat enigszins logisch klinkt overigens, maar het maakt dat je naar het zadel wil kijken omdat die kleur zo afsteekt. En ik heb zelf toch liever dat er naar mijn paard gekeken wordt ;)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 10:11

Mooie paarden hoor. Ik vind echter die cognac op jouw paard erg kitsch ogen, heel goedkoop. Dus ik zou dan een mooi donker zadel uitzoeken.
Maar verder heb ik persoonlijk liever lichtbruin of cognac, maar ik denk dat ook na inrijden het op jouw paard niet zo mooi staat.
Enne, de kleine pony lijkt helemaal niet zo klein :D

Muisssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 15:19

Blijven prachtige zadels, en Kitty haar service is top! Hier in het bezit van een cow cognac. Maar wel behoorlijk verkleurd, ik mishandel dat zadel soms met zeewater...

Zou op die van jou wel de choco denk ik het mooiste vinden. Prachtig bij dat type paarden!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 17:56

Ik had het al aangekondigd, maar mijn zadel is nu echt te koop: https://www.bokt.nl/markt/ad/508989/fre ... sternzadel
Mocht mijn haflinger herstellen komt er toch iets anders en tegen de tijd dat mijn veulen volwassen is zijn we een paar jaar verder.
Zonde om in de kast te laten hangen.

Susan: ik ben zelf helemaal weg van de cognac. Maar op jouw paard zou ik geloof ik voor de choco kiezen.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:55

Dankjewel voor jullie tips! Nog even een paar nachtjes over slapen haha!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:57

De cow is altijd een goede keuze, ongeacht de kleur :))
Ik ben fan van de cognac maar vond de choco mooier op mijn pony. En de choco is toch ook wel echt prachtig. Nog geen moment spijt gehad!