[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Suzanne__

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:49

je bedoelt kiezen tussen de freeMax en de BM? Ik heb ze nu beide ;) Op de BM blijf ik goed zitten met het koeienwerk, ondanks de supersnelle bewgingen van Ap. Ik denk dat de Freemax straks, als ik er wat meer aan gewend ben, steviger zit. Op mijn volgende koeientraining ga ik het testen ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:51

De reden voor mij om boomloos/ Bob marshall te rijden is dat ik meer dan 1 paard onder het zadel heb. Ze hebben allemaal een dusdanig verschillende rug dat geen 2 paarden 1 zadel past. En die continu uit hun zadel groeiden, en ik dus gek werd van steeds weer nieuwe andere zadels kopen. Daarbij had ik nog wel eens een wisseling in mijn paardenbestand, zodat ik op een bepaald moment meer zadels had dan paarden. De BM kan ik nu op alle paarden gebruiken (en met verschillende pads aanpassen)
Lees mijn oudje van 23 en nrps heeft een swaybackpad. Omdat die een megaschoft heeft en vanwege dr leeftijd een aardige holle rug. De ene 6 jarige is breed, en heeft een skito eronder. De andere 6 jarige heeft er een airride onder liggen omdat zij heel smal is. En bij mijn nieuwe Haf ben ik nog aan het kijken wat het fijnste ligt. Nu komt er komend winter nog 1 onder het zadel bij, en zou ik als ik nog met boomzadel zou rijden er alweer een nieuw zadel moeten kopen. Waar ik nu gewoon de BM erop kan leggen.
Reken even een gemiddelde prijs voor een zadel, praat je in mijn geval al over minimaal 8000 euro. Dus het prijskaartje is 1 kant.

De andere kant is ook dat sinds ik BM rijd, mijn paarden ontspannener en losser door hun lichaam lopen. Ze zijn super geconcentreerd en reageren op de lichtste zitverschuiving van mijn kant. Veel scherper dan met een boomzadel ooit zou gaan. Ik voel alles onder me, dus ook als er eens 1 een been laat staan, en kan daarop veel sneller reageren. Al met al dus voor mij reden om lekker boomloos te blijven.

Oja ik tijd dus ook wedstrijden in pleasure, hms en reining.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:53

ook met fotos? Is bij jou alleen de pommel op maat?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:56

MidnightPSan schreef:
ook met fotos? Is bij jou alleen de pommel op maat?
Misschien wel met foto's ;)

De pommel is inderdaad waar de maat in zit bij de FreeMax, Arthur had deze en nog een smallere, de smallere lag niet mooi op mijn paard. Er is ook nog een bredere.
Bij de BM heb je geloof ik alleen een standaardpommel (er is een hele brede ook voor trekpaarden, die moet je apart bestellen), maar die past op 95% van de paarden, apart genoeg.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 22:01

Daar om ben ik zo blij met mijn Poco bueno's alle ruggen een pot nat,op de Doc Bar kloon (1.42m) gaat alleen nog maar een Allen Ranch Buster Welch cutter,voor de rest spat ze overal uit.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 10:14

Ja, da's raar he, dat de (pommel van de) BM op zoveel verschillende paarden past? Maar het is echt zo! Bij de BM lookalike Hilason komt het wel weer veel nauwkeuriger naar het schijnt.

En wat Rina aankaart is zeker ook reden voor mij om boomloos te blijven :j : past op verschillende ruggen en je hebt meer "paardgevoel".

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 11:04

@mac: klopt. Ondanks dat ik ze allebei ken (en heb) én naast elkaar gezet heb is het verschil moeilijk te zien, maar toch past de BM idd op veel meer paarden als de Hilason.

Dat 'paardgevoel' is wel leuk. Hoor ik van zoveel mensen als ze voor het eerst op een BM zitten.
En vergeet het ingebouwde kacheltje 's winters niet :+

Miss_Fancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:47

Ik heb op het moment nogal rugproblemen en nu is mij aangeraden om in de toekomst boomloos te gaan rijden. Dit schijnt toch minder belastend voor je rug te zijn.
Heeft iemand daar ervaring mee? Ben heel benieuwd welk zadel jullie dan fijner vinden een Freemax of een Barefoot.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:50

Niemand heeft jouw rugprobleem dus kan niemand zeggen wélk zadel in jouw situatie het beste zal bevallen.
Zélf proberen is dus het beste.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:53

Ik ga morgen eens even met Adje bellen om te vragen of hij al iets meer weet over de nieuwe lading!
Ik wil ze toch voor Wodan gaan passen, aangezien ik voor een ander zadel meot vind ik ze de moeite waard ;)

Iemand nog meer neiuwtjes?

W0PPY

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 07:59

Ik heb wel een freemax, maar geen westernuitvoering...
Die van mij is trouwens níet scheef :o

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:07

Denk niet dat je de gewone Freemax met dit model kunt vergelijken.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 08:09

Volgende week zondag ga ik naar de Spoga dus ik hoop dan met wat nieuwtjes thuis te komen. Ik heb vorige week ook eindelijk een keer mail van hen zelf gehad ( na een jaar contact zoeken) dus ook op dat gebied ga ik ze zeker even aanspreken. De vragenlijst gaat ook mee maar mocht er iemand nog iets willen weten, geef het dan even door. Ik ga ook even proberen of ik foto's mag maken maar dat zal wel niet..

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:09

Ben erg benieuwd cornelie!
Want ik merk ook dat Adje er bar weinig vanaf weet, hij kan eigenlijk geen enkele vraag beantwoorden met een tijdsbestek mbt de zadels of andere dingen.
Die fout ligt natuurlijk bij Freemax maar het is wel jammer, want als je een wederverkoper hebt in Nederland vind ik dat ze er juist voor moeten zorgen dat die antwoorden kan geven want op deze manier vrkoop je je product uiteraard niet erg snel!

Ik ben zo benieuwd naar een kortere versie....

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:23

cornelie schreef:
Volgende week zondag ga ik naar de Spoga dus ik hoop dan met wat nieuwtjes thuis te komen. Ik heb vorige week ook eindelijk een keer mail van hen zelf gehad ( na een jaar contact zoeken) dus ook op dat gebied ga ik ze zeker even aanspreken. De vragenlijst gaat ook mee maar mocht er iemand nog iets willen weten, geef het dan even door. Ik ga ook even proberen of ik foto's mag maken maar dat zal wel niet..

Ik ben wel benieuwd wat er in zit eigenlijk. Volgens Arthur verschillende lagen, maar ik weet niet wat voor een lagen ;)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:30

Ja en dat vind ik ook weer een van die best wel irri dingen, hij kan je niet vertellen wat je koopt ;) beetje slecht dacht ikzo afijn.

Ik wil nog steeds een afspraak maken met adje om een zadel op Wodan te passen, en als ze toch te groot zijn te wachten op de roundskirt want ik vind ze wel onwijs gaafg en ik kan daar fijn mijn zadel inruilen.

Hoe bevalt het eigenlijk met de drukverdeling Susan?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:31

Ik heb hele mooie egale zweetafdrukken :) of is dat niet wat je bedoelt?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:49

Ja dt is wat ik bedoel ;)
Bij BF heb ik toch wat afdrukken bij de beugelophanging, wel een ouder model die ik te leen heb van mijn vriendin maar goed voor langere termijn zit mij dat niet zo lekker.

Ik ben dan ook ietsje zwaarder als jou hihi ;)
Maar aangezien de Freemax ino een stugger zadel is zal de drukverdeling denk ik zowieso beter zijn.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:50

verkijk je niet op mijn gewicht hoor := Ik ben 178 en Appie is 165, dat vertekent een beetje ;)

Op Appie ligt ie beter met een dunnere pad dan met een hele dikke trouwens :j

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 15:29

@ Cornelie: veel plezier op de Spoga.
Ben erg benieuwd wat ze te vertellen hebben.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 18:20

Ik ben ook erg benieuwd naar meer nieuws :j

Bij de BF (nou ±5 jaar oud) heb ik altijd hele nette zweetplekken gehad. Voorlopig zit de Freemax er even niet meer in, dat geld zit nou in het blauwe Opeltje wat voor de deur staat :=
Maar blijf benieuwd naar de roundskirts, voor in de toekomst.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 22:27

Nou, ik zaql toch aan een nieuw zadel moeten dus ik ben erg hard aan het sparen ;)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 22:42

Ja ik moest ook de keuze maken, zadel of auto. De BF is in principe nog goed, en misschien is het handiger om die nog een goed anderhalf jaar, twee jaar te houden en er Flynn mee in te rijden, en dan te zoeken naar een goed boomloos westernzadel wat ook op hem gaat passen. Of zo fanatiek gaan sparen dat ik straks twee boomloze westernzadels heb liggen :$ :=

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:33

Heeft er inmiddels iemand al iets over de roundskirts gehoort?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 07:58

Nou de roundskirts zijn binnen!
Verder weet ik nog helemaal niets alleen dat ze binnen zijn en dat ze ze mee zullen nemen naar Horsevent!