[WN] [INFO] 'Show je tack'-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: Centraal 'Show je tack'-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:48

Wow die mag zeker wel 100 kg afvallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 12:55

En dan past het zadel niet meer, want die ligt nu al redelijk dicht op de schoft.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:03

Ja, hij moet idd tussen de 100 en 150 kg afvallen. Dat hij dicht op de schoft ligt lijkt zo door het dek denk ik hoor. Dat valt wel mee volgens mij. Ik had zelf het idee dat als hij 100 kg afvalt hij nog wat beter ligt dan nu. Alleen heb ik denk een nieuwe singel nodig of kan het zo wel even?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:08

Dingen als 'denk ik' en 'volgens mij' moet je voorzichtig mee zijn. Je houdt jezelf dan al snel voor de gek. ;)

Als een zadel nu (bij te dik) al te dicht op de schoft ligt, dan gaat ie straks na het afvallen alleen maar dieper liggen omdat de schouders dunner worden.
Beter liggen zal die dus nooit gaan doen.

De singel is nu idd 15/20 cm te kort, maar ik weet niet hoe laag je de andere kant hebt zitten.
Overigens ligt ie te dicht in de oksel ook. Hij moet minstens 10 cm naar achteren.
Dat kan met die buik een probleem zijn, maar wellicht kan een maansingel daar helpen.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 13:24

Ja, eigenlijk weet ik het zeker :p. Het is nl een dek van team equine en die is gevormd met meer schoft dan dat mijn paard heeft. Maar omdat ik nu niet naast mijn paard staat zal ik toch eens goed kijken zonder dek want hij is inmiddels alweer een beetje kilo's kwijt. Ik wist niet dat er in het western ook maansingels bestaan. Ik ga er meteen naar op zoek want door zijn buik wordt het zadel naar voren getrokken. Hij is nu juist te breed op zijn schouders voor het zadel is mijn mening. Ik heb wel Evelien van Eurohorse gemaild voor een afspraak en om hem ev. in te ruilen als hij niet goed past. Maar zei mailde terug dat ze niet wil kijken of hij past omdat ik hem niet bij haar gekocht heb.

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 14:04

Kan haar geen ongelijk geven. Overigens kun je daar wel altijd een onafhankelijke (afgestudeerde) MSFC zadelpasser voor laten komen.
Leg het zadel er eens zonder pad op, dat geeft ook al een beter beeld.
Als je moeilijk aan een western maansingel kunt komen dan kun je ook een Engelse gebruiken als je zgn singel-converters gebruikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 15:49

Zorgelijker dan het zadel vind ik eerder het gewicht. Beetje dikke paarden is echt geen ramp, maar dit is echt gevaarlijk zwaar...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:19

Vergeet niet dat dit buiten zijn huidige overgewicht een op zichzelf al zware koudbloed is :-) gevaarlijk overgewicht heeft hij in mijn ogen niet, maar moet wel de nodige kilo's kwijt om lekkerder te kunnen bewegen. Wat je zou kunnen overwegen is om hem dekenloos de winter buiten door te laten gaan, zonder krachtvoer, uitsluitend goede kwaliteit arm hooi voeren met een mineralensteen en af en toe een vitamineshot en zijn dagelijkse beweging niet te korten. Veel laag-intensief werk, regelmatig buitenritjes van een uurtje of 2-3. Je paard zal in het voorjaar zijn overgewicht dan wel kwijt moeten zijn.

Die van mij is nu ook flink vet. Ben ernstig ziek geweest en hij is van 6 dagen in de week trainen naar 0 gegaan, gedurende 2 maanden heeft hij weinig tot niks gedaan. Nu weer rustig aan begonnen met oppakken en als ik weinig puf heb, slepen we samen de bak, hoef ik niet te rijden en hij doet het zware werk. Hij staat nu ook op bovenstaand dieet. Werkt inmiddels weer 5-6 dagen per week.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:36

imo is ie wel gevaarlijk zwaar. :oo ik heb eerlijk gezegd nooit zoiets gezien..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 16:40

Probleem wat je kunt krijgen met een paard wat zo dik is, is dat hij heel makkelijk rainrot gaat ontwikkelen omdat het water in het geultje op zijn rug blijft staan.
Ik zou hem dus zeker NIET zonder regendeken op buiten zetten.

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 17:26

En DianneM, als het werk van 6 dagen in de week naar 0 is gegaan, neem ik aan dat ook het voer word geminderd. Je kijkt imo toch altijd naar je paard, ook naar zijn gewicht toch?

Ik kijk hier constant naar de paarden en pony's en er moet regelmatig wat veranderd worden in hun voer. Met name het hooi is dan weer heel voedingrijk en dan weer niet. Daar passen we het krachtvoer op aan.
Zo blijf je altijd bezig voor de juiste conditie. ;)

Het paard hierboven is idd een koudbloed, maar mag zeker ook te niet vet zijn. Hetzelfde probleem hoor je vaak bij shetten. Ook zo'n probleem!
Paard hierboven moet duidelijk snel op dieet, anders gaat dat echt niet goed komen.
Beetje winterspekkies vind ik geen enkel probleem, maar dit is idd een gevaarlijk geval.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:01

Ja, ik weet dat hij te dik is.... Ik ben 6 mnd in het buitenland geweest en helaas is hij veel te dik geworden. Ik was er niet bij. Ik ga nu weer met hem opbouwen. Het is een Zweeds paard en krijgt naast hooi NIKS. En aangezien hij uit Zweden komt (geimporteerd) krijgt hij ook geen deken. Dit paard is temp van -30 gewend dus heeft geen deken nodig. Hij staat nu op het land en het gras in Nederland is gewoon veel voedselrijker dan in Noord-Zweden. Hij is al aan het afvallen maar ik doe dat ook rustig aan want het schijnt dat te snel afvallen ook niet goed is. Ik was trots op mijn zadel dus wilde die aan jullie laten zien. Ik snap de kritiek op zijn overgewicht, maar ik kan niet toveren.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:12

Hij hoort wel breed te zijn, maar niet zoals nu.

Afbeelding

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:30

Mijn paard is ook op minder voer gezet, maar sinds hij ruin is, wordt hij van de lucht dik, hij beweegt uit zichzelf een stuk minder en moet het wel hebben van zijn beweging tijdens de training, wat overconditie aan gaat. Ik ga mijn dieren geen honger laten lijden. Krachtvoer krijgt hij sowieso al niet. Nederlands gras is inderdaad heel rijk, het gaat er ook bij sommige boeren niet in dat er echt geen 4 keer per jaar gier op hoeft voor koudbloeden..

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:34

Ik ben ook pas van stal verhuist en sta nu bij de duinen. We gaan dus langere ritten maken op laag tempo en as dinsdag gaat hij ook van het land op de paddock waar hij alleen nog hooi zal krijgen. Ik ben er ook helemaal niet blij mee hoe hij er nu uit ziet en hij heeft duidelijk wel honger, want er staat amper gras op het land en alle paarden worden bijgevoerd behalve hij. Meer dan dat ik nu doe kan ik ook niet doen. Ik zal jullie op de hoogte houden. Ik ben nog op zoek naar een hoofdstel dus ik hoop dat als ik die show in dit topic dat hij er al een stuk beter uitziet. Bedankt voor alle tips en voor het begrip van sommigen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 19:38

Doe je hooi in verschillende bakken en doe er een fijnmazig hooinet om, dan blijft hij heen en weer lopen en moet hij moeite doen om te eten. Strand is wel super hoor, lekker stappen door het mulle zand, ideaal om overgewicht kwijt te raken op een natuurlijke manier. Ik ben ook niet van het uithongeren, ik werk het er liever af.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-13 22:03

eliselukas, even om het on topic te houden:
leuk zadel :D :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:06

<3
hij is klaar! custommade, handmade & one of a kind.. :~
Afbeelding
Afbeelding

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:13

Zucht... te mooi

kellyalischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:18

Wauw geweldig spicegirl! Wat een luxe! Ik vind dit toch wel het mooiste hoofdstel die ik ooit van je gezien heb! en dat waren en heel veel :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 23:22

:D
zeker wel...geen ontkennen aan.
maar ik ben het absoluut met je eens. deze, en die andere :j

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 08:16

Mooi hoor!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 09:33

Hij is mooi, maar ik moet het toch eerst op een paardenhoofd zien om te kunnen zeggen of ie ook in het echt mooi staat. "kleren maken de mens" maar het paard 'maakt' de tack :D

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:11

<3

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 10:26

hij zal hetzelfde staan als mn andere . het is hetzelfde hoofdstel, met andere tooling.(en ja, de teardrop ends ) :D
Afbeelding