[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tuija_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 09:27

corine1981 schreef:
Hmmm, overdenkingen.
Vandaag sprak ik een vriendin van mij en zij had ook dat onstabiele gevoel op de freemax bij het testrijden, dat werd niet beter in de loop van de week met een testzadel.
Nu zijn onze beide paarden jong en ongetraind en hebben we zelf ook al even niet intensief gereden...
Maar is boomloos dan wel de goede keuze mee te starten -vooral met het oog op de ruiter als stoorzender?

Ik ben echt aan het twijfelen nu :(

Ik had heel veel moeite met mijn balans toen ik de Freemax kreeg. Het voelde zo anders en mijn jonkie werd ook een beetje onzeker van het gevoel. Het heeft ons paar weken gekost en daarna waren we beide meer ontspannen en in balans :) Het is gewoon een compleet andere gevoel dan bij een boomzadel. Sommige mensen rijden zo direct weg en anderen hebben tijd nodig om te wennen. Ik ben blij dat ik de tijd en rust nam om te wennen, nu zou ik niks anders willen :D

Daihyo

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 09:33

Het enige balansprobleem wat ik had was door de beugelophanging. Die lag wat verder naar achteren dan ik gewend was. Maar dat had niets met de balans van het zadel zelf te maken.
Wat voor mij wel een enorme instabiliteit opleverde was de overstap van een engels naar westernzadel. Die overstap vond ik veel moeilijker en heeft echt wel een paar weken gekost.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-20 09:53

Ik heb dan wel geen Freemax maar een Bob Marshall, maar voor mij voelt het juist als thuiskomen :D Ik ben heel kalmpjes aan bezig met het inrijden van mijn 3,5-jarige merrie nu. Hiervoor een hele poos met mijn ruin op een BM gereden, nu alweer een tijdje op een Engels zadel. Maar de BM is echt opstappen en zitten, héérlijk.

Enige nadeel is dat mijn merrie er zeer waarschijnlijk uit groeit, ze wordt er te breed voor ;( Dan stap ik zeer waarschijnlijk over naar de Freemax.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:28

Ik vond het ook wennen, zeker uit een dressuurzadel komende met toch een meer gedwongen zit naar western en boomloos (en daarbij ook 4 jaar niet op een paard gezeten :')). Ik ben rustig aan het beleren en moet zeggen dat ik er nu amper opzit, maar straks is hij weer thuis en dan gok ik dat we weer goed gaan oppakke n. Na een paar weken zat ik trouwens ook veel fijner

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:26

Het zal ook vast een kwestie van wennen zijn, maar ik ben ook een BM gewend en dat was vanaf begin inderdaad een soort thuis komen. Vooral omdat het een stuk zachter zit in mijn herinnering.

Afijn, ik heb gister n.a.v. het contact met mijn vriendin ook mijn twijfels uitgesproken naar Ella en die heeft het gelijk als afbestelling gezien en het zadel alweer aan iemand anders vergeven (toevallig was deze namelijk nog op voorraad).

Denk dat het dan maar ook zo moet zijn.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 11:41

Ik moest ook erg wennen in het begin omdat ik de bewegingen beter voelde dan met boomzadel en sowieso nog heel veel spanning had met rijden. Mijn pony is niet groot maar beweegt wel groot, dus ik voelde ineens alles en voelde dat als instabiel. Inmiddels vind ik het net zo stabiel voelen als een boomzadel en wil ik niet anders meer, heerlijk zadel!

Wat balen dat Feyre uit de BM groeit Berdien! -O-

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 12:40

Van boom naar boomloos vond ik geen probleem.
De zit van het westernzadel is wel heel anders dan van het engelse zadel. Bij Engels rijden ervaar ik meer steun aan mijn bovenbenen, je zit wat meer op de binnenkant van je bovenbenen. Bij het westernzadel ervaar ik meer steun van het zadel als ik verder achterover zit, waarbij ik wat meer hang in de beugels. Zal vast een kromme uitleg zijn, maar zo ervaar ik het. Het was best wennen. Opvallend genoeg vind ik het westernzadel ook veel beter zitten als ik een stuggere broek aan heb, zoals jeans. Waarmee ik op mijn Engelse zadel echt voor geen meter kan zitten :D

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:40

Tsja, ik rij al 15 jaar western dus daar kan het niet vandaan komen.
Vandaag met bbpad het bos in geweest en dat voelt een stuk stabieler, dus toch maar even verder kijken.

Van de week hopelijk een BM uit proberen en anders toch maar een (flexibel?) boomzadel zien te vinden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:47

Ik merkte laatst toen ik op een ander jong paard zat tijdens een les, dat het vooral weer even wennen was om op een jong paard te zitten.
Mijn oude paard ken ik zo goed, net als de paarden van mijn vriendinnen. Omdat dat jongere paard wat meer aan het zoeken was naar haar balans, merkte ik weer even dat ik me weer moest aanpassen.
Op zich wel goed, want dat gaat bij mijn eigen jonkie ook nodig zijn.
Overigens reed ik op dat bewuste jonge paard met een boom westernzadel. Boom of boomloos had denk ik geen enkel verschil voor mij gemaakt.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:38

corine1981 schreef:
Het zal ook vast een kwestie van wennen zijn, maar ik ben ook een BM gewend en dat was vanaf begin inderdaad een soort thuis komen. Vooral omdat het een stuk zachter zit in mijn herinnering.

Afijn, ik heb gister n.a.v. het contact met mijn vriendin ook mijn twijfels uitgesproken naar Ella en die heeft het gelijk als afbestelling gezien en het zadel alweer aan iemand anders vergeven (toevallig was deze namelijk nog op voorraad).

Denk dat het dan maar ook zo moet zijn.

Ah was jij de afzegger :o klopt er was nog iemand anders die het zadel dolgraag wilde hebben en door jou afzegging kunnen we deze klant blij maken :) er komt vast wel weer een ander zadel op je pad.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:57

Afzegging... hmmm, ik heb je een pb gestuurd want dat slaat nergens op, zeker niet zo online.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:16

corine1981 schreef:
Afzegging... hmmm, ik heb je een pb gestuurd want dat slaat nergens op, zeker niet zo online.

Oh dan is er vast sprake van een misverstand. Je hebt pb terug :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:27

Het zadel dat ik al een aantal jaar voor mijn merrie had zit heerlijk, maar in het nieuwe zadel voor mn ruin zat ik echt niet lekker. Heb die dus verkocht en het oude zadel gebruik ik voor mijn ruin omdat mijn merrie toch neit meer gereden kan worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:42

Er wordt hier een paar pagina's terug gesproken over de zgn. 'Carola pad'. Die kun je zelf maken. Maar in de handleiding wordt gesproken over aluin. Waarom voeg je dat toe? Ik kan me vinden in meel, olie, een kleurstof, eventueel zout. Maar je sluit dit alles op in een luchtdichte zak, dus waarom is dan aluin nodig?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 17:48

germie schreef:
Er wordt hier een paar pagina's terug gesproken over de zgn. 'Carola pad'. Die kun je zelf maken. Maar in de handleiding wordt gesproken over aluin. Waarom voeg je dat toe? Ik kan me vinden in meel, olie, een kleurstof, eventueel zout. Maar je sluit dit alles op in een luchtdichte zak, dus waarom is dan aluin nodig?

Zodat je massa niet bij de geringste druk al van zijn plek verschuift. Aluin maakt het net iets steviger, meer klei zeg maar.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 16:15

Beste wensen voor iedereen :)

Wij zijn er vandaag achter gekomen dat mijn vent uit zijn fork gegroeid is en dat we hoogstwaarschijnlijk een fork 6 := nodig zijn.

Binnenkort maar even een afspraak met Ella maken, en tot die tijd het zadel in de kast.

Iemand hier toevallig nog een fork 6 liggen?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 22:27

Ik zat eens oude foto’s terug te kijken. Vorig jaar en het jaar ervoor had mijn haflinger in de winter witte plekken naast de schoft met de wintervacht. Ik heb toen nog met de PLIPpad gereden en er was wel iets meer druk, maar niet bijzonder veel meer. Hij heeft daar drukplekken gehad van een zadel wat echt niet meer goed lag vóór ik de Freemax kocht, dus ik dacht dat het oude drukplekken waren. Hij heeft nooit gevoelig gedaan of rot gelopen.
Afbeelding

Nu heb ik vanaf augustus weinig gereden en vanaf november helemaal niet meer vanwege een blessure en ik realiseerde me van de week ineens dat hij geen witte vlekken kreeg met zijn wintervacht. Zou het zadel dan toch teveel druk geven? Lijkt de plek van de beugelophanging te zijn.
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:16

Lijkt me een uitgemaakte zaak dus :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:19

Als in: zadelpasser laten komen of kansloze zaak en op zoek naar een ander zadel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:21

Of misschien beide :)
Hij maakt die plekken iig niet voor zijn lol aan :)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:22

DubbelFun schreef:
Lijkt me een uitgemaakte zaak dus :)

Beetje kort door de bocht, kan meerdere oorzaken hebben o.a. warmte ophoping waarbij je bij sommige rassen zoals haflingers en fjorden na 1 stevige rit met veel zweten, in het najaar tijdens de vachtwisseling al witte haren kan gaan zien :-)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-21 23:23

Dubbelfunctie: Die laatste opmerking hoeft niet per sé toch? :)

Zadelpasser gaat ‘m voorlopig niet worden in ieder geval. Dat zien we over 9 maanden wel weer. Verkopen kan altijd nog.
Edit: schiet me ineens te binnen, de scintigrafie gaf ook hotspots op de schoft. Had niets te maken met de reden waarom de scintigrafie gemaakt is, dus ook niet verder onderzocht. Maar dat zou ook met het zadel te maken kunnen hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 10:57

Of het nu drukplekken of hotspots zijn... het hoort niet. Dus is het beste er iets aan te doen. Dat wordt dan nog eens onderstreept door de scintigrafie.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 11:01

Dit is hetzelfde beeld als dat ik had bij mijn silverado destijds. Volgens passer lag het prima maar de plekken bleven. Met angst en beven vervangen door een boomzadel en geen plekken meer. Soms is het toch geen match!

Al zou ik bij mijn volgende paard weer opnieuw boomloos starten en kijken hoe die reageert. Het paard geeft het wel aan

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 12:20

Is hij niet gewoon te smal dan?