[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vuure

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-20 23:40

Van de oude zijn ook geen forken meer te koop, daarom is een nieuwe ook handiger.

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:01

De osteo is geweest voor mijn paard.

Ik heb de round versie voor mijn paard en t is niptekes gepast! Idealiter zou hij voor mijn paard eerder opteren voor een short versie. Ik heb de 17".

Dus, mocht er iemand zijn die zn short wil ruilen tegen mijn round.... Er zit een fork 5 in :)

Mijn zadel is het nieuwe model.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 22:58

Nou vandaag is Ella geweest.
Het was niet het grootste succes, voornamelijk omdat we nog niet echt gereden hadden natuurlijk en ze een ander hoofdstel en compleet ander type zadel had dan wat ze gewend is.
Ze was heel onwennig, en ik ook. Draf was geen succes, ik ging alle kanten op en met een niet lekker bevestigde rem en stuurinrichting ;) voelde dat niet fijn en ging het me veel te hard, maar langzamer lopen lukt haar fysiek nog niet...

We hebben een round en een short geprobeerd en nog de startrek, maar die laatste was het niet.
Onder de short vond ik haar soepeler bewegen dan onder de round, dus dat gaat hem worden.

Manlief heeft ook nog geprobeerd te rijden maar ze gaf ernstig duidelijk aan dat ze dat niets vond.

Bij mij wilde ze (en ik eigenlijk ook niet) uiteindelijk ook niet meer in draf (maar we waren toen ook echt al vrij lang bezig en hadden zadels en ruiters gewisseld) en kwam ze zelfs omhoog... lekker portretje is het wel.

Afijn, we waren toch al van plan om flink te investeren in grondwerk en onze basis. Dat die nog niet afdoende is wisten we al. Maar gezien de levertijd van de freemax wilde ik toch vast een zadel bestellen :j dan kan ze die ook onbelast op en aan het gevoel daarvan wennen.

Afbeelding

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:03

Lastig met een jonkie! Ella is hier ook geweest om de Freemax te checken voor mijn jonkie, toen had er nog nooit iemand opgezeten dus eerst zo beoordeeld en toen hij zadelmak was is ze nog eens geweest :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:04

Jets schreef:
Lastig met een jonkie! Ella is hier ook geweest om de Freemax te checken voor mijn jonkie, toen had er nog nooit iemand opgezeten dus eerst zo beoordeeld en toen hij zadelmak was is ze nog eens geweest :)

Zelfde hier gedaan inderdaad.

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:09

Hier is de Freemax ook gekomen voor mijn jonkie die nauwelijks zadelmak was. :P Niet makkelijk inderdaad om een testrit te maken!
Die van mij had nog nooit een ruiter met zadel op haar rug gehad, enkel zonder zadel en een klein rondje stappen. :') Gelukkig was de mijne erg chill en hebben we een klein rondje kunnen draven dankzij de mama die meeliep. _O-

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:14

Ja herkenbaar hoor, hier was het ook wat lastig met een jonkie! Ik heb eerst ruiterloos gepast, dus goed meten, voelen en longeren. Daarna het rijden wat meer opgepakt en vervolgens filmpjes gestuurd, en nog wat later controle met ook ohz.

Maar je gaat er vast veel plezier van hebben! Straks kan je rustig wennen en samen erin groeien :D

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:19

Nou inderdaad, en mijn eigen tempo aanhouden :+ remmen en sturen er goed op. En voor ik weer ga draven zal ze moeten gaan dragen ipv sterren kijken want dat zit ik echt niet uit :x

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 23:29

Maandag is Ella hier geweest en ben ook op een freemax short uitgekomen. Ik ga van boom naar boomloos. Erg wennen, kon mijn paard ook moeilijk uitzitten door haar ruime gangen ineens, maar heb hem wel besteld :)

Afbeelding

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 00:35

Mooi plaatje mayflower!
Ha ha, misschien is het de bewegingsvrijheid ja, ik hoop toch wel dat het straks iets vlakker en trager wordt zodra ze kan verzamelen :+

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 09:12

Hier ook een pasconsult ingepland voor half januari. Na een paar langere ritten met mijn tweedehandsje echt heel tevreden dus nu tijd om alles goed aan te laten meten.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-20 23:35

tjaakje schreef:
Prachtige beugels, maar wel erg prijzig..... Ik ga er eens even over piekeren.

Kent iemand deze ook?
https://www.runninghardproducts.com/products/blevin-buckle-replacement-slide

Ik heb deze beugels gekocht. Ze zitten perfect! Het grappige is: ook bij deze beugels zit de L en R andersom dan dat ik ze nu aan m'n zadel heb hangen. Het ligt dus niet zozeer aan mr Walls denk ik.

Ik heb wel vanmiddag de rubber zolen uit de beugels gesneden. Nadat ik vliegles kreeg van mijn iets te vrolijke paard en mijn voet niet makkelijk genoeg uit de beugel gleed. Geen ernstig letsel, morgen fikse spierpijn, maar als m'n voet eerder vrij was, was ik minder hard op m'n hoofd terecht gekomen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-20 22:01

Western zadels en beugels blijven wat dat betreft ook best gevaarlijk vind ik wel...
Hopelijk ben je weer pijnvrij?

Ik ben blij, vrijdag is Ella geweest en er blijkt gewoon nog een zadel voor ons op voorraad te liggen. Dus als het meezit heb ik hem heel snel binnen.

Vandaag heb ik ook mijn nieuwe barebackpad geprobeerd. Ze ging weer protesteren... ik denktoch vooral onzekerheid, ze snapt het gewoon niet en blokkeert dan. Toen manlief ernaast bleef lopen lukte het haar te ontspannen en snapte ze zelfs mijn hulpen om achterwaarts te gaan.

Ik denk dat ze echt ernstig moet wennen aan vrij veel gewicht op haar rug (ik weeg toch ruim 70 kilo :+ ), ander hoofdstel en andere hulpen. We missen samen nog balans..
Ze slaat dan gewoon op slot en gaat in verzet.
Daarom ben ik wel blij met mijn barebackpad, dan ben ik er zo af mocht ze gek doen :x

tuija_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 08:37

corine1981 schreef:
Western zadels en beugels blijven wat dat betreft ook best gevaarlijk vind ik wel...
Hopelijk ben je weer pijnvrij

Daardoor heb ik de EZ Out veiligheidsbeugels aangeschaft. Ze zijn duur, maar ik wil echt niet blijven hangen. Ik rij op een jong paard die behoorlijk kan bokken. Tot nu toe ben ik niet van mijn paard gevallen, maar ik heb de mechanisme vanaf de grond geprobeerd en hij klikte open met iets meer druk. Dus niet van de kleinste druk, maar wel makkelijk genoeg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:08

Of je gebruikt gewoon beugels met korfjes of iets dergelijks, zodat je voet er niet doorheen kan schieten. Daar zijn heel betaalbare versies van te vinden :j

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 09:33

Een korfje had mij in dit geval niet geholpen. Mijn voet schoot niet door de beugel. De rubber zool van mijn schoen plakte gewoon als klitteband op het nieuwe rubber van de beugel. Waar normaal gesproken mijn voet eruit zou zijn gegleden tijdens mijn val, omdat mijn hele been en voet voorover kukelden, bleef hij nu plakken en gleed pas los toen er "druk" op de voet kwam door de rest van mijn lijf die eraan hing. Als dat plak-effect er niet was geweest, was ik horizontaal naar beneden gegaan, nu bleef mijn been achter en ging mijn hoofd dus eerst.

Als ik geen schuine beugels nodig zou hebben, zou ik ook iets als de EZ Out hebben overwogen. Maar als ik langer dan drie kwartier rij met rechte beugels, krijg ik flinke last van m'n enkels. Ik had nu net deze beugels gekocht omdat die dat oplossen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 15:51

Ja, nee....dat snap ik :) Het is ook meer een reactie op hoge aanschafprijs van de EZ outs :j

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 17:40

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:09

Heb die een tijdje te leen gehad. Hou zelf van meer pad zichtbaar.

Afbeelding

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 19:42

Oh ik vind het wel mooi bij je paard en zadel :D
Hoe was hij verder qua schuiven/drukverdeling/kwaliteit? Vergelijkbaar met de kifrapad?

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 20:11

Geen idee, is al drie jaar geleden. Volgens mij wel prima.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:12

Is er ook iemand in/rondom Groningen met een short model? Ben heel benieuwd of dat kwa lengte op mijn IJslander zou passen.
Vind het zonde om een pasconsult aan te vragen als ik dit niet zeker weet.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-20 21:49

Ik zit in de buurt van groningen. Je mag pb sturen.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 13:37

Gister mijn nieuwe Freemax (buffel/short) opgehaald en vanmorgen testrit mee gedaan. Zadel moet nog vormen en ingereden worden, maar paard liep er fijn onder! Er komt nog een andere pad.

Afbeelding

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:00

Hmmm, overdenkingen.
Vandaag sprak ik een vriendin van mij en zij had ook dat onstabiele gevoel op de freemax bij het testrijden, dat werd niet beter in de loop van de week met een testzadel.
Nu zijn onze beide paarden jong en ongetraind en hebben we zelf ook al even niet intensief gereden...
Maar is boomloos dan wel de goede keuze mee te starten -vooral met het oog op de ruiter als stoorzender?

Ik ben echt aan het twijfelen nu :(