[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 10:39

Knap stel paarden heb je SSDesign! De bovenste lijkt ook wel aardig breed, of niet? Ik loop er tegenaan dat mijn merrie hoogstwaarschijnlijk uit haar Bob Marshall gaat groeien ;( En aangezien die geen verwisselbare fork oid hebben, bestaat de kans dat ik alsnog ook bij de Freemax uit ga komen. Heel wat jaren na het open van dit topic :))

Mag ik vragen bij welke passer jij zo'n slechte ervaring hebt gehad? Mag natuurlijk ook per PB :j

Wel zou ik echt anderen (zoals germie) aanraden om te investeren in een consult. Het luistert allemaal best wel nauw, en ik zou zelf niet het risico willen lopen om met een zadel te rijden dat niet lekker past. Voor je het weet heb je dan weer hele ander problemen..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:46

Daihyo schreef:
Wat betreft aanschaffen en langer testen kan ik je helemaal volgen. Maar ik zou het juist aanvullen met een pasconsult zodat je weet dat je de juiste fork hebt. Dan kun je daarmee verder testen. Ik zou zelf echt te bang zijn om met een verkeerd passend zadel te rijden.

Dat inderdaad :j

@SSSDesign: helaas een heel herkenbaar verhaal :(:) zo heb ik dus ook jaren met een niet-passend zadel gereden en de zadelpasser wist dat achteraf gewoon. Ik moest het zadel maar shimmen, en anders had ik pech. Tja, shimmen doet wel iets voor de pasvorm, maar niets aan het feit dat het zadel altijd al te lang was voor mijn paard.
Een andere zadelpasser heeft me toen haarfijn uit de doeken gedaan waar op te letten qua lengte van zadels. Helaas ook hier door schade en schande wijs geworden. En ik wil niet weten hoeveel geld me dat wel niet gekost heeft.
Maar daardoor was ik wel positief verrast door mijn ervaring met Ella van boomlooszadelpassen. Juist omdat ze destijds zelf geen zadels verkocht had ze geen belang om mij een zadel te verkopen, zij verkocht vooral een goed advies.
Die fork komt ook behoorlijk nauw met meten (als je op de verkeerde plaats meet ga je echt voor een verkeerde fork), daarom zou ik mezelf daar niet aan wagen. Ik hoop dat het zadel je bevalt!

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 10:56

Berdien schreef:
Knap stel paarden heb je SSDesign! De bovenste lijkt ook wel aardig breed, of niet? Ik loop er tegenaan dat mijn merrie hoogstwaarschijnlijk uit haar Bob Marshall gaat groeien ;( En aangezien die geen verwisselbare fork oid hebben, bestaat de kans dat ik alsnog ook bij de Freemax uit ga komen. Heel wat jaren na het open van dit topic :))

Mag ik vragen bij welke passer jij zo'n slechte ervaring hebt gehad? Mag natuurlijk ook per PB :j

Wel zou ik echt anderen (zoals germie) aanraden om te investeren in een consult. Het luistert allemaal best wel nauw, en ik zou zelf niet het risico willen lopen om met een zadel te rijden dat niet lekker past. Voor je het weet heb je dan weer hele ander problemen..

Hoe erg ze ook veranderen, freemax blijft passen aha.
Heb twee merries en beide zijn al van een boom 3 naar 6 gegaan en weer naar 3/4 en weer naar 6. Ondanks bizarre veranderingen zijn de zadels iedere keer weee tip top te krijgen.

Wacht nu alleen nog op nieuwe singels dan liggen ze perfect.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 11:11

Berdien, ik stuur je een pb.
De witte is inderdaad behoorlijk bol, de zwart-witte was nog veel ronder maar die is inmiddels netjes bijgetrokken.

Achterom, hier helaas hetzelfde advies. Shims in de pad zou alles oplossen. Nog een tijd op deze manier gereden maar ik weet nu wel dat het zadel echt niet meer goed past en eigenlijk nooit goed heeft gelegen.

En voor de anderen. Een zadelpasconsult komt er zeker als ik over een paar ritten nog steeds enthousiast ben, no worries :) . Ik snap dat anderen dit misschien andersom hadden gedaan maar dit voelt voor mij in ieder geval veel prettiger. Kan het niet permitteren om weer bij diverse mensen dure passessies in te plannen om vervolgens van koers te wijzigen of met nog een duur onverkoopbaar zadel te zitten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 11:46

Haha mijn merrie is gewoon breed van zichzelf, niet zozeer bol. Niet dat ze mager is, maar ze is gewoon.. enorm van zichzelf :))

Afbeelding

Wel heel zuur dat je inderdaad op deze manier af gaat op de mening en 'ervaring' van iemand, met deze gevolgen.

Ik heb zelf twee keer Ella over de vloer gehad, en daar heb ik wel echt hele goede ervaringen mee. Ze gaf zelf ook al aan dat mijn BM nu nog net past, maar dat Feyre echt niet heel veel breder moet worden. Helaas lijkt Feyre daar niet echt naar te luisteren := En daar baal ik enorm van, want ik ben echt ontzettend fan van BM en ik zit er zelf ook het fijnst in. Maar ja, als het niet meer past..

Hier zie je wel hoe breed alleen haar boeg al is. Ze is daarbij 1.65m overigens, dus tja :+
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:00

Berdien schreef:

Waarom noem je mijn naam? Ik heb nog niet eens een zadel. Ik schrijf nergens dat ik iets zonder consult ga kopen. Dus beetje rare uitspraak. Maar ik wil wel weten dat er geen oor aangenaaid wordt.

En als ik vraag naar forkmaten is dat voor het geval je wel iets tweedehands tegenkomt. Je kunt dan alvast een maat bepalen. Als je direct weet dat een maat onjuist is, komt er nog een behoorlijk bedrag bij voor een juiste maat. Daar moet je wel rekening mee houden immers.
Ook dat heeft niets met geen consult willen te maken, maar met meedenken.
Stel een buffel kost 1000 inclusief consult, nieuw, dan ben je klaar, passend zadel. Je koopt een tweedehandse voor 700, nieuwe fork en consult, nou dan kies ik voor nieuw. Ook wegens garantie. prijsverschil is nihiel.

Ik weet ook niet of het vervangen van een fork op termijn het zadel uit verband haalt of dat schroefgaten lam worden. Dat zou niet mogen voor zon bedrag natuurlijk. Maar al wel gezien bij kent en masters.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:10

Qua schroefgaten die lam worden heb je een goed punt. Ik hoor daar weinig/niets over eigenlijk, maar hoe vaak draai je die dingen los/vast ??
Een goed aangemeten pommel zou een tijd mee moeten kunnen, maar met een 2e hands heb je geen idee hoe vaak het al los gedraaid is.
Het vervangen gaat iig niet zó soepel dat je voor 2 paarden met verschillende bouw hetzelfde zadel zult gebruiken.

Verder scheelt het ook of de schroeven in stevig hout of in een kunstmateriaal gaan, ook al heb je foefjes om uitgesleten gaten veel op te vullen zodat schroeven weer goed pakken.

De zadels die ik 2e hands gekocht heb waren wel goedkoper dan de bedragen die jij noemt zodat vervangen van een te smalle/brede pommel ook nog interessant blijft voor een koper. En ook díe kun je 2e hands aanschaffen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:18

Natuurlijk kun je met hars, loctite en weet ik veel wat dingen weer repareren. Maar ik vind dit wel een punt, zeker omdat ik dus een verdraaide bus van een kent en masters gezien heb. Aangezien ik weet dat dit zadel nieuw gekocht was voor een jong paard en dit probleem ontstond bij voor de 3e keer de boom verwisselen, vund ik het een aandachtspunt. Zelf nooit issues gehad met kent en masters overigens.

Veel tweedehandsjes van freemax of onderdelen kom ik ook niet tegen. Dus je moet geluk hebben.
Bij mij gaat dit meewegen in nieuw vs tweedehands.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:38

Kijk eens op de Duitse Ebay of Ebay-Kleinanzeigen. Al moet ik zeggen dat de Freemax een betere 2e hands waarde lijken te houden dan de Silverado's.
Je moet wel vaak zoeken en net geluk hebben.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 12:39

germie schreef:
Stel een buffel kost 1000 inclusief consult, nieuw, dan ben je klaar, passend zadel. Je koopt een tweedehandse voor 700, nieuwe fork en consult, nou dan kies ik voor nieuw. Ook wegens garantie. prijsverschil is nihiel.

Ik weet ook niet of het vervangen van een fork op termijn het zadel uit verband haalt of dat schroefgaten lam worden. Dat zou niet mogen voor zon bedrag natuurlijk. Maar al wel gezien bij kent en masters.

Misschien zijn mijn rekenskills niet voldoende, maar volgens mij kom je alleen al op bijna €1.000 uit voor een nieuw zadel, ik reken even €100 voor een consult (incl reiskosten), €50 voor een singel en €150 voor een goede pad? Dat is in ieder geval de rekensom die voor mij een tweedehands incl alle toebehoren wel interessanter maakte dan een nieuwe.

Lam worden van schroeven zou wel zeer kwalijk zijn. Mag hopen dat ze toch wel een aantal keren verwisseld kunnen worden? Niet wekelijks, dat snap ik.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:01

Alles bij elkaar ben je zeker wel 1000 euro kwijt voor een nieuwe inderdaad. Nu ligt het wel aan de spullen die je er bij koopt. Zo heb ik nu een Lakotapad van 65 euro, maar wel weer een singel van bijna 100 euro. En aluminium stijgbeugels omdat ik die prettiger vind.
Bij een 2dehands zit dit er vaak allemaal bij. En als het zadel in goede staat is, waarom niet?

Als ik de mijne nu zou verkopen zou dat incl een zo goed als nieuwe Cavallopad zijn en 2 Lakotapads (150 + 2x65 nieuw). En dan is 700 euro totaal echt gek qua prijs.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:58

germie schreef:
MalaQ schreef:
Volgens mij is hij van 2015!

en dan gewone slijtage in de zin van je ziet dat het gebruikt is, maar geen slijtage in de zin van stiksels los, leer doorgesleten, en dat soort dingen? Want een zadel van 5 jaar oud en toch 1000 of 1500 euro, daar verwacht ik toch wel een 15 jaar dat ze meegaan van.

De aanwezige slijtage: hobblestraps moeten vervangen, die zijn versleten, en er is een leertje losgelaten bij de gesp van de beugelophanging. Zijn dus losse onderdelen die prima te vervangen zijn.

Verder totaal niet te zien dat dit een 5 jaar oud zadel is.
Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:44

Die ziet er goed uit, MalaQ. Daar kun je nog wel een tijdje mee vooruit! Wat zijn eigenlijk hobblestraps?

Denk dat jij een tweede zadel nodig bent, SSDesign, die twee paarden van jou hebben niet dezelfde schouderbreedte zo te zien :D

Berdien, wat balen van je BM. Of eigenlijk, dat je paard maar blijft groeien.

Mijn Freemax Buffel + toebehoren heeft in iets van 1.200 gekost. Zadel zelf 950, kifrapad 170, singel 100. Kwam nog een pasconsult van 110 euro bij. En later heb ik gedraaide alu beugels erbij gekocht voor 80 euro. Alles in totaal heb ik dus zo goed als 1.400 euro uitgegeven.
Ik had eerst wat weken willen proefrijden op een gehuurd exemplaar, maar die hadden afgelopen zomer een vrij lange levertijd. Nog even overwogen om dan snel een tweedehands te kopen maar net die ene die zou hebben gepast, was nét verkocht. Dus toen heb ik maar nieuw gekocht, levertijd viel achteraf reuze mee. De occasion zou een consessie zijn geweest, ik heb nu een Buffel Round in maat 17 met fork 5, die vind je tweedehands vrijwel niet. Ik ben echt wel blij met mijn zadel. Zou het zo weer kopen.

Ik geloof niet zo in klaar zijn voor 700 euro als het gaat om een Freemax western + toebehoren. Wellicht als je echt een oud beestje treft, maar dan heb je het waarschijnlijk over het vorige type. De oudere versies Freemax, daar was toch wat mee met de beugelophanging? Heb trouwens ergens ooit een filmpje gezien over het wisselen van de fork in de Freemax - daar werd ik niet blij van, wat een gedoe :D
Laatst bijgewerkt door Dees op 24-11-20 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:49

Die ziet er zeker nog goed uit MalaQ.

Bij tweedehands wordt een singel ook niet altijd mee verkocht. En een pad ook niet. Singels vind je soms voor 20 euro, dus dat is ook geen megabedrag, kun je zo duur maken als je wilt, krijg je echter tweedehands niet terug. En ook die moet de juiste lengte hebben bij een tweedehands zadel. Ik ga daar even niet van uit bij een prijsbepaling, want sommigen hebben misschien al een pad of singel (ik heb bijvoorbeeld een westernpad liggen voor een boomzadel, daar liep ik tegenaan en als ik die toch ga verkopen hoef ik er niet op te verliezen).

Normaal gesproken betaal je geen consultkosten bij het aanschaffen van een zadel. Dat heb ik nog nooit gedaan (ging om zadels boven de 1500 euro overigens, misschien dat dat nog wat uitmaakt). Dus dan hou je alleen de pure prijs van het zadel over. Bij een tweedehands zadel moet je die consultkosten wel alsnog betalen omdat je immers geen zadel koopt. Ik neig nog steeds naar nieuw op dit moment.
Laatst bijgewerkt door germie op 24-11-20 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:53

Tja, bij mijn aankoop zat het consult er niet bij in hoor. Bij de aankoop van Engelse zadels had ik dat wel, maar nu niet.

Ik was trouwens ook wel heel blij met het singeladvies dat ik kreeg bij het consult. De vorm van de singel maakt nogal uit bij boomloos en ook de lengte wil je eigenlijk wel precies goed passend. Vergeet het maar dat je een goede westernsingel voor 20 euro gaat vinden - die bestaan in Engels eigenlijk ook niet (of je moet echt met heel weinig kwaliteit genoegen nemen...).

Per saldo heb ik op de spullen die ik ooit kocht om boomloos te rijden en later weer heb verkocht... telkens verlies gemaakt :D Dat ging om zowel een zadel als pads.
Laatst bijgewerkt door Dees op 24-11-20 15:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:55

Je moet met tweedehands ook wel echt geluk hebben. Mijn zadel is een Freemax 16" short, bij aankoop 4 jaar oud. Inclusief singel en pad. Heeft me €550 gekost.

Daarna uiteraard pasconsult en nieuwe singel gekocht, gezien anatomisch beter past bij m'n paard en ik een goede kwaliteit singel net zo belangrijk vindt als het zadel zelf. Bij elkaar was dit denk ik rond de €250??

Was dus klaar voor €800 in totaal, en ik denk dat ik daar geluk mee heb gehad :D

Edit: hobblestraps zijn de gespjes boven de beugels om de fenders heen :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:03

Er staat er 1 al tijden op facebook te koop voor 700, maar de fenders zijn vastgemaakt. Ik vind 700 euro voor dat zadel te veel. Een maat 6 is volgens mij ook niet heel gangbaar voor een kwpn-er (is er een maattabel voor de fork?), dus daarmee komt er dan nog weer een fork bij. En dan een pasconsult, en huppa, ik kan net zo goed nieuw kopen. Dan is het misschien de buffel, maar het is verder hetzelfde zadel wordt steeds gezegd.

Ik rij zelf bij mijn paard het liefst met een neopreen singel. Die vind je soms voor 20 euro hoor. En ook in de westernvariant vind je ze soms rond die prijs. Daar kun je prima mee rijden. Ik wil alleen wel per se rvs gespen. Ik weet niet of de singels van 20 euro dat hebben bij western, maar je zou hier dus wel prima mee kunnen rijden. het doet niets af aan veiligheid. Als ik geven google is 18 euro de goedkoopste variant (fleece). Geen idee of die fijn is, maar het kan dus wel.
Ik had altijd hele dure leren singels voor mijn paard, maar ben geheel terug naar neopreen. Zal ook paardafhankelijk zijn. Mijn neopreen singel is 30 euro

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 16:09

MalaQ schreef:

Oooooh :D Was ik zelf nooit opgekomen :D

Germie, die van 700 uit Groningen, dat is het oude type. Net als die van 500 euro uit Brabant, dat is ook het oude type.
Hihi, kwa singels, ik háát neopreen :D Maar ze zijn inderdaad vrij goedkoop.

Mijn superbrede haflinger heeft maat 5, en op dikkere dagen maat 5.5. Maat 6 is echt voor heel brede paarden, niet voor wpn-ers. Voor een wpn-er moet je meer richting 4 gaan denken.
Er is een maat-ding voor de forks van Freemax. Kifra verkoopt ze. https://www.kifrahorse.nl/Fork-Meter-Freemax-Western

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:29

Voor de zoekende die geen haast hebben.

De mijne komt te koop eind 2020/begin 2021 te koop (zodra mijn maatwerk zadel geleverd wordt)

Augustus 2017 (dus nieuwe generatie)
16" seat
Fork 5
Incl edges

Dus voor de liefhebbers hou mp tegen die tijd maar in de gaten ;)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:34

De mijne, een van de eersten, aangepast naar mijn wensen mag ook weg, wordt niet meer gebruikt.
Ik weet niet hoe de fender ophanging nu is, maar bij deze is ie verstevigd om uitlubberen te voorkomen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 18:51

Dees schreef:
MalaQ schreef:

Oooooh :D Was ik zelf nooit opgekomen :D

Germie, die van 700 uit Groningen, dat is het oude type. Net als die van 500 euro uit Brabant, dat is ook het oude type.
Hihi, kwa singels, ik háát neopreen :D Maar ze zijn inderdaad vrij goedkoop.

Mijn superbrede haflinger heeft maat 5, en op dikkere dagen maat 5.5. Maat 6 is echt voor heel brede paarden, niet voor wpn-ers. Voor een wpn-er moet je meer richting 4 gaan denken.
Er is een maat-ding voor de forks van Freemax. Kifra verkoopt ze. https://www.kifrahorse.nl/Fork-Meter-Freemax-Western
En wat betekent het oudere type? Is dat zadel dan slechter? Of is er iets niet heel stevig waardoor de fenderophanging aangepast is?

En ik ga even kijken naar zo'n fork meter, want misschien is dat wel handig om gewoon een idee te hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:13

Vroeger hingen de fenders in slots met van die metalen haken (volgens mij heeft Wintec ze ook) en die gingen heel snel uitlubberen/scheuren. Als je dus het bovenste gleufje nodig had gezien je lengte en die scheurde uit dan had je dus niets maar aan het zadel.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 19:51

germie schreef:
Die ziet er zeker nog goed uit MalaQ.

Bij tweedehands wordt een singel ook niet altijd mee verkocht. En een pad ook niet. Singels vind je soms voor 20 euro, dus dat is ook geen megabedrag, kun je zo duur maken als je wilt, krijg je echter tweedehands niet terug. En ook die moet de juiste lengte hebben bij een tweedehands zadel. Ik ga daar even niet van uit bij een prijsbepaling, want sommigen hebben misschien al een pad of singel (ik heb bijvoorbeeld een westernpad liggen voor een boomzadel, daar liep ik tegenaan en als ik die toch ga verkopen hoef ik er niet op te verliezen).

Normaal gesproken betaal je geen consultkosten bij het aanschaffen van een zadel. Dat heb ik nog nooit gedaan (ging om zadels boven de 1500 euro overigens, misschien dat dat nog wat uitmaakt). Dus dan hou je alleen de pure prijs van het zadel over. Bij een tweedehands zadel moet je die consultkosten wel alsnog betalen omdat je immers geen zadel koopt. Ik neig nog steeds naar nieuw op dit moment.

Ik heb exact hetzelfde zadel als dees. Hier zat het pasconsult er ook niet bij in maar dat komt omdat de passer ze zelf niet verkoopt. Hier toen wel mn eigen zadel een soort van ingeruild.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:23

DubbelFun schreef:
Vroeger hingen de fenders in slots met van die metalen haken (volgens mij heeft Wintec ze ook) en die gingen heel snel uitlubberen/scheuren. Als je dus het bovenste gleufje nodig had gezien je lengte en die scheurde uit dan had je dus niets maar aan het zadel.

Dus je moet eigenlijk geen oude nemen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 20:26

Zadelpasser zei hier alles boven 2015 ivm beter type.