[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 09:57

arabofriezen schreef:
Laatst 'paardenmassage les'gehad waar vooral boomloze zadels sterk afgeraden werden. Een rug is niet gebouwd om te dragen, en de boomzadels zorgen dus juist, mits goed passend, voor een verdeling op de rug die de zenuwbanen en andere tere delen van de rug ontziet.

Ik rij al bijna 20 jaar boomloos. Mijn paarden hebben nooit rugproblemen en ook nooit gehad. Leuk, paardenmassageles, maar van boomloze zadels heeft jouw paardenmassageles docent geen verstand.
Een zadel, wat voor soort dan ook, moet altijd goed passen.

DubbelFun

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 10:08

Hier precies dezelfde ervaring.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 11:47

Paardenmassagelesgever is een vrij beroep - maw, als je ooit tennisleraar was en werkloos raakte, zou je zonder ervoor te hoeven leren ook gewoon paardenmassagelesgever kunnen worden. Het is maar wat je als werkzoekende in je hoofd haalt.

Er is een ontiegelijke wildgroei in paarden-beroepen. Vooral in de hoek van therapie, massage, voeding... Helaas ook hoefsmeden (en dat zou echt verboden moeten worden!). De wildgroei zit ook in de hoek van zadelmakers en zadelpassers en zadelfitters of hoe ze zichzelf ook maar noemen.

Ik ga pas op iemands woord af als hij of zij serieus veel vakgerichte diploma's aantoonbaar op de eigen naam heeft staan, aangesloten is bij een serieuze vakvereniging, een goede reputatie heeft in mijn eigen kring en/of vele jaren werkervaring heeft. Of gewoon een beschermde beroepstitel draagt, zoals dierenarts of fysiotherapeut.
De rest schaar ik onder de noemer "hobbyïst", hun mening heb ik niet zo hoog.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 12:46

Ik ben dierenarts en osteopaat :Y) kritisch kijken en je paard in de gaten houden. Ik rij nu met een freemax, hiervoor passende boomzadels. Werden jaarlijks gecheckt. Boomloos is nu ook 2x gecheckt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 14:10

Vergeet ook andere 'beroepen' niet, ik ben ook chiropractor, osteopaat, masseur, hoefverzorger, instructeur, trainer, gebitsverzorger, en inderdaad ook zadelmaker en zadelpasser en zadelfitter en bitfitter.
Helaas heb ik ook slechte ervaringen met een zadelmaker die wel netjes een zgn. 'erkende' opleiding gedaan had en weer goede ervaring met de 'hobbyist'.

Maar ik heb geen verstand van boomloze zadels (nog niet, wie komt dat ooit). En er zijn genoeg mensen wel tevreden, dus zo slecht zullen ze niet zijn zullen we maar zeggen. Ook rijden er mensen gewoon wedstrijden mee en soms ook hoog in de endurance, en daar is drukverdeling zeker extra belangrijk.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:09

Joh, Germie.... ben jij dan geen 'coach'? :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:16

Dees schreef:
Joh, Germie.... ben jij dan geen 'coach'? :D

Oh ja, vergeten, die ook nog. Net als iedereen. :+ }:0 :Y) Zijn we nog meer vergeten?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:20

Ach, dit is een eenmalig berichtje die geplaatst wordt, en het zou me niet verbazen als de plaatser ervan alle reacties erop niet eens te zien krijgt. Gebruikers van Freemax en de zadelpassers van Freemax weten wel beter dan deze loze kreet in een topic, toch?

Zou het lekker laten rusten :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:28

germie _O-

MalaQ: je hebt gelijk. En weer dóóóóór :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:45

MalaQ schreef:
Ach, dit is een eenmalig berichtje die geplaatst wordt, en het zou me niet verbazen als de plaatser ervan alle reacties erop niet eens te zien krijgt. Gebruikers van Freemax en de zadelpassers van Freemax weten wel beter dan deze loze kreet in een topic, toch?

Zou het lekker laten rusten :D

Het is ook een geintje natuurlijk, maar iedereen is dus alles zeg maar. En soms gaat het goed, soms niet. Zelfs als mensen een naam hebben opgebouwd wil dat niet zeggen dat ze altijd goed werk leveren. Helaas soms ook mindere dingen bij mensen die wel meer dan een cursusje gevolgd hebben. Ik weet niet wat een boomloze zadelpasser aan cursussen kan volgen, want die mfsc cursussen gaan volgens mij alleen over Engelse zadels? Geeft een fabriek een opleiding? Of is het gewoon een boomtemplate maken en huppa, je bent passer?
Je ziet bij droogpakken opmeten dat een fabrikant vaak allerlei dingen opgemeten wil zien, maar sommige verkopers hanteren dan nog hun eigen visie. Ook fabrikanten hebben soms hun eigen visie. Zo heb ik maatpakken gehad van Otter, Santi en Procean en toch krijg je soms een verschillende pasvorm.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat een verkoper van Freemax of Silverado van de fabrikant meekrijgt als advies.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:50

Bij mfsc krijg je de basis én die zijn niet echt into boomloos (ik weet niet of vriend Sablou daar nog iets doet op westerngebied)
Dus veelal komt het neer op gezond verstand, een achtergrond/verleden als zadelverkoper en heel veel zadels op paarden zien :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 16:51

DubbelFun schreef:
Bij mfsc krijg je de basis én die zijn niet echt into boomloos (ik weet niet of vriend Sablou daar nog iets doet op westerngebied)
Dus veelal komt het neer op gezond verstand, een achtergrond/verleden als zadelverkoper en heel veel zadels op paarden zien :)

Dat maakt het dus ook bij boomloos lastig om te zien of het goed is. Zeker als de drukverdeling na een langere rit niet optimaal lijkt en in het begin wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 17:05

Na een lange rit in warmer weer als het paard flink zweet kun je wel vergeten dat je nog een droge ruggengraat ziet. Een goede pad is dan extra belangrijk om het zweet snel af te voeren.
Verder zijn er genoeg trucjes om te zien of je ergens drukplekken hebt; een ongepoetst paard en een witte dweil, de Carola pad of de échte Port Lewis Impression Pad (de PLIP) en de computergestuurde drukpad.
Overigens is dat voor een boomzadel niet anders.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-20 19:53

DubbelFun schreef:

Niet mee eens. :D want tijdens de lessen over boomloos en western heb ik mijn collectie zadels meegenomen zodat mede studenten ook diverse zadels konden zien én proberen.
Het is niet klaar na de MSFC opleiding. Het is pas het begin van een investering die je injezelf doet waardoor je je klanten uiteindelijk goed kunt helpen. Ik volg het liefst zoveel mogelijk opleidingen, cursussen, dissecties en webinairs zowel in Nederland als in het buitenland. Dat is wat je onderscheid als zadelpasser en niet die cursus die je mee krijgt van een zadelmerk, want dan past dat ene merk natuurlijk altijd op ieder paard :+

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:26

Vorige week mijn tweedehands Freemax binnengekregen. Puur om eens te kijken hoe het boomloze bevalt. Op mijn merrie ligt hij echt super ! Ook met rijden zo stabiel, en ze liep heerlijk ruim. Een echte verademing. Met haar merkte ik echt niet dat dit zadel geen boom heeft...

Afbeelding

Op Koos lag hij net iets minder, hij kwam achter wat omhoog en schoof iets naar achter tijdens het draven. Nu heeft hij ook wel echt veel beweging in z’n schouder. Daar moeten we nog even puzzelen.

Overigens laat ik zeker een pasconsult inplannen als we over een aantal weken nog steeds enthousiast zijn!

Afbeelding

En na het rijden:

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door SSDesign op 24-11-20 09:31, in het totaal 1 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:29

Ik vrees dat je op zoek moet naar een 2e Freemax dan. Haha. Als het net een andere boommaat is, dan denk ik niet dat je 'even' voor elke rit dit gaat wisselen.
Ik ben benieuwd wat de passer zegt.
Dit is de buffel zo te zien?

Ik durf niet zomaar een tweedehands te kopen. Ik heb het zadel nog nooit in real life gezien, weet dus ook niet waar ik op moet letten. Bij normale Engelse boomzadels weet ik dat wel. Bij western niet en bij boomloos al helemaal niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:38

@SSSDesign: waarom niet meteen een pasconsult? Nu loop je kans dat je rijdt met een niet-passend zadel en daar je oordeel op baseert...

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:44

Ik zou ook zeker een pasconsult doen voordat je er mee gaat rijden. Het staat ze wel prachtig hoor, bij allebei je paarden! :D

Ik heb mijn Freemax ook tweedehands gekocht, voor een hele vriendelijke prijs :) Juist omdat hij tweedehands was heb ik hem wel eerst laten keuren en laten passen voordat ik er mee ben gaan rijden. De mijne heeft echt al wel slijtageplekken, maar nergens wat afdoet aan de kwaliteit van de ligging en drukverdeling van het zadel zelf. Ik zou dus gerust weer tweedehands een Freemax durven kopen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:47

Ik zou ook kiezen voor een pasconsult. Grote kans dat je paarden niet dezelfde maat fork hebben. Welke maat heb je er nu op zitten?
Het staat ze wel super!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:47

MalaQ schreef:
Ik zou ook zeker een pasconsult doen voordat je er mee gaat rijden. Het staat ze wel prachtig hoor, bij allebei je paarden! :D

Ik heb mijn Freemax ook tweedehands gekocht, voor een hele vriendelijke prijs :) Juist omdat hij tweedehands was heb ik hem wel eerst laten keuren en laten passen voordat ik er mee ben gaan rijden. De mijne heeft echt al wel slijtageplekken, maar nergens wat afdoet aan de kwaliteit van de ligging en drukverdeling van het zadel zelf. Ik zou dus gerust weer tweedehands een Freemax durven kopen.

Hoe oud is jouw zadel dan?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:51

Volgens mij is hij van 2015!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:54

MalaQ schreef:
Volgens mij is hij van 2015!

en dan gewone slijtage in de zin van je ziet dat het gebruikt is, maar geen slijtage in de zin van stiksels los, leer doorgesleten, en dat soort dingen? Want een zadel van 5 jaar oud en toch 1000 of 1500 euro, daar verwacht ik toch wel een 15 jaar dat ze meegaan van.

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:55

Waarom niet eerst een pasconsult? Goede en terechte vraag hoor. Maar mijn ervaringen met pasconsults zijn echt heel wisselend. Vorige keer een enorme miskoop gedaan. Zadel lag helemaal niet goed en er is simpel gezegd gewoon een zadel aangesmeerd waar ik helemaal niks mee kon. Vervolgens met een duur onbruikbaar en onverkoopbaar zadel gezeten (dan praat je over zeker 2x de nieuwprijs van een Freemax). Ik moest het westernzadel maar met een extra dunne pad gebruiken om het zadel passend te krijgen. Tja. Destijds gedaan, maar nooit meer. Het voelde zo slecht om zo’n grote “impuls aankoop” te doen.

Ik heb nu voor de andere weg gekozen. Ik kon voor een hele nette prijs deze Freemax inclusief toebehoren overkopen. Voor mij perfect om op deze manier een zadel te “testen” in plaats van een testzadel bij een bekende zadelpasser te huren. Mijn ervaring is bovendien dat je in die 1-2 weken echt niet goed voelt hoe een zadel echt bevalt. En ik wil nooit meer uitgaan van 1 rondje door de bak bij een pasconsult. Ik rij graag in het bos, ook langere ritten. En wil dan een aantal keren echt voelen hoe het zadel voelt. Of ik lekker zit, het paard lekker loopt.

Ik heb nu voor de buffel gekozen maar zou het liefst voor de cow gaan, maar kan het gewoon niet om op basis van 1 of 2 rondjes een oordeel te vellen en een zadel van plusminus €1500 aan te schaffen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:59

Wat betreft aanschaffen en langer testen kan ik je helemaal volgen. Maar ik zou het juist aanvullen met een pasconsult zodat je weet dat je de juiste fork hebt. Dan kun je daarmee verder testen. Ik zou zelf echt te bang zijn om met een verkeerd passend zadel te rijden.

germie: mijn zadel is van 2016 en wil ik morgen gaan invetten. Kan wel foto's maken voor je als je dat wilt. Het zadel is vrij intensief gebruikt. Veel buitenritten, maar ook training in de bak en wedstrijden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 09:59

Ik begrijp je hoor. Zeker als je ongeveer weet welke maat het moet zijn. Ik weet dat nog niet, ik weet dat mijn paard bij STartrekk tussen een N1F en N2F in zit. Maar ik weet niet of je dit zo kunt doortrekken naar andere maten, dan moet je weer weten hoe die vallen.

Ik hoop dat het zadel je bevalt.