[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:01

DubbelFun schreef:
Hier een foto van een AM zadel... als ik zoiets zie weet ik al genoeg :)

https://i.ebayimg.com/images/g/xNcAAOSw ... -l1600.jpg

Sodeju dat is een scheef zadel!
Ik heb het model Utah gehad. Fijn zadel dat wel recht was godzijdank. Maar tegenover de freemax stelt het niks voor. Zo ontzettend blij met mijn freemax buffel. Al heel was noodstops, duffe zijsprongen en weet ik wat mee uitgezeten.

germie

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:03

AM heeft ook zadels met vaste boom overigens. Ik weet niet welk type dit is. Ik kan ook niet de hele advertentie vinden.
HOe een freemax van achteren er uit ziet weet ik niet. Maar het lijkt er op dat freemax toch echt wel een flink stuk beter is. En die krijgt van mij dus meer de voorkeur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:07

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:08

De Silverado die ik bekeek bij Ella, had wel duidelijke kussens aan de onderkant. Leek zowaar een beetje op Engelse zadelkussens, maar dan dunner, vlakker en harder. Beetje als foamkussens. Kan me goed voorstellen dat daar geen pad met inlages meer onder nodig is, een vlakke pad zou kunnen volstaan. Ik vond het wel een mooi zadel, maar het viel opvallend lang op de rug van mijn paard. De Freemax Round die ik kocht is korter. Nu kan het zijn dat Ella toevallig dat ene zadel bij haar had en andere Silverado's anders vallen. Kan, weet ik niet. De Freemax beviel goed genoeg.

Ik heb niet voor de Cow gekozen omdat ik de zitting van de Cow gladder vond dan die van de Buffel. Ook had ik geen zin in zwaarder leer op de fenders, dat zou alleen maar maken dat het inrijden langer zou duren. De tooling doet me niet zoveel en per saldo vond ik de kleur van Buffel mooier op mijn paard dan de kleuren van de Cow.
De Cow is van dikker leer gemaakt, ik geloof heus dat het iets langer mee gaat. Voor mij was de aankoop niet gericht op 'lang meegaan, voor altijd'. Ik wil gewoon in het hier en nu prettig rijden en hoe de vlag er over 5 jaar bij hangt, zie ik dan wel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:15

De Silverado is er in 2 lengtes en die lengtes zijn weer afhankelijk van de lengte van de zit. Dus er zit heel veel verschil in per zadel.
Als je bij Ella net het langere model hebt gehad én met een wat grotere zitting kan die dus idd veel langer lijken/zijn als de Freemax Round.
De Silverado is juist in de X-Kurz versie juist geschikt voor kortere ruggetjes, vooral ook omdat de kussens dan nog eens iets korter zijn dan de lengte van het zadel.

Citaat:
Wir fertigen auch die Trachten individuell nach Ihrem Pferd, somit kann man genau entscheiden welche Auflage-Fläche bzw. Auflage-Länge der Sattel hat.
14,5" ca. 56 - 57 cm (Länge über alles, oben an der längsten Seite)
15,5" ca. 63 cm (Länge über alles, oben an der längsten Seite)
16,5" ca. 65 cm (Länge über alles, oben an der längsten Seite)

De zitting van een Silverado valt erg ruim; ik paste met mijn 38 makkelijk in een 14,5".
Overigens is er op aanvraag ook een 13.5" leverbaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:22

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:24

Beter schroefjes dan spijkers :) en die pommel/cantle moet érgens mee vast gezet worden. Ik denk dat dat bij elk zadel met een (leren) boom het geval zal zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:29

DubbelFun schreef:
De Silverado is er in 2 lengtes en die lengtes zijn weer afhankelijk van de lengte van de zit. Dus er zit heel veel verschil in per zadel.
Als je bij Ella net het langere model hebt gehad én met een wat grotere zitting kan die dus idd veel langer lijken/zijn als de Freemax Round.
De Silverado is juist in de X-Kurz versie juist geschikt voor kortere ruggetjes, vooral ook omdat de kussens dan nog eens iets korter zijn dan de lengte van het zadel.

Citaat:
Wir fertigen auch die Trachten individuell nach Ihrem Pferd, somit kann man genau entscheiden welche Auflage-Fläche bzw. Auflage-Länge der Sattel hat.
14,5" ca. 56 - 57 cm (Länge über alles, oben an der längsten Seite)
15,5" ca. 63 cm (Länge über alles, oben an der längsten Seite)
16,5" ca. 65 cm (Länge über alles, oben an der längsten Seite)

De zitting van een Silverado valt erg ruim; ik paste met mijn 38 makkelijk in een 14,5".
Overigens is er op aanvraag ook een 13.5" leverbaar.

De Silverado die ik een week heb geprobeerd via Kitty was een X-kurz :j Lag wat dat betreft ook goed op mijn paard. Er zaten ook wel kussens onder, maar voor mijn paard zou ik dit zadel nooit zonder goede pad gebruiken :n Nu moet ik er wel bij zeggen dat hij een opliggende ruggegraat heeft, wellicht zou het op mijn quarter wel zonder kunnen.
Een 14,5 inch paste ik ook makkelijk in, nu heb ik ook een freemax van 15 inch en die zit voor mij goed :j
Op dat moment was de freemax slecht leverbaar, dus als de silverado goed was geweest voor ons, dan had ik voor dat zadel gekozen :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:35

Met een opliggende ruggengraat heb je idd áltijd kussens of een goede pad met ruggengraatvrijheid nodig.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:37

DubbelFun schreef:
Beter schroefjes dan spijkers :) en die pommel/cantle moet érgens mee vast gezet worden. Ik denk dat dat bij elk zadel met een (leren) boom het geval zal zijn.

De Kent en Masters zit met nietjes in elkaar. En toch zijn dat best fijne zadels. Maar met opvullen is het nogal wat nietwerk om de kussens weer er onder te zetten. :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:46

Opvullen van kussens heb je dan bij een westernzadel weer geen last van :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 12:46

DubbelFun schreef:
Opvullen van kussens heb je dan bij een westernzadel weer geen last van :)

nee, maar lastig passend te krijgen. :Y)

Ik hou de Freemax nog in mijn achterhoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:05

Maar waarom zou pad een rol spelen bij welk type zadel je voor kiest? Linksom om rechtsom moet er onder een westernzadel gewoon een goede pad. Bij boomloos moet hij ruggengraatvrijheid hebben maar dat is dan ook het enige verschil. Voor de prijs maakt dat niet uit.

Een boomloos zadel met losse dunne kussens wil niet zeggen dat je er met een dressuur dekje onder kan rijden. Daar moet nog steeds een goede pad onder alleen vervalt de voorwaarde voor ruggengraatvrijheid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 14:40

Het verschil in benadering zit hem vooral in het woord 'dunne' kussens :D

Een boomloos zadel met losse dikke kussens kun je prima met een dressuur dekje onder rijden. (Als je dat al zou willen c.q. als dat zou passen :) )

Ik quote mezelf maar even...
DubbelFun schreef:
Met een opliggende ruggengraat heb je idd áltijd kussens of een goede pad met ruggengraatvrijheid nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:29

Eens maar ik heb nog geen western boomloos gezien met dikke kussens. 2cm heb je het geloof ik wel gehad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 20:50

Silverado heeft kussens van 3 a 4 cm.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:50

Dit is mijn Freemax buffel uit 2014/2015. Ik heb hem nu zelf 2 jaar en tweedehands gekocht. Ik heb er zelf fanatiek lange buitenritten en vierdaagses mee gereden met mijn merrie en vind hem er nog goed uit zien. Ik ben een tijdje boven de 80 kg geweest en nu weer aan het afvallen. Heb mijn jonge paard hiermee beleerd, we hadden eerst een Silverado extra kurz maar ik kon er niet aan wennen omdat ik elke keer dat ik de Freemax stapte dacht ja dit is het gewoon, bij de Silverado miste ik steeds de Freemax haha. Pads zijn niet zo ingewikkeld, je moet gewoon de juiste pad en juiste inlagen hebben. Welke dat is hangt af van zoveel factoren, gewoon goed advies inwinnen tijdens een passessie bij Ella :) Ik heb meerdere pads, ook mooie western pads waar toevallig inlagen inzitten gevonden tweedehands en in een pad zelf inlage vakken gemaakt. Er zijn verder genoeg boomloze merken die goede western pads verkopen. Ik vind mijn zadel heel mooi omdat hij wat roder en warmer van kleur is dan de donkere zadels die Freemax tegenwoordig maakt :)

Afbeelding
Afbeelding

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 10:52

Ze is er, een lekker sensibel, maar oh zo braaf en lief dametje <3

Afbeelding
Afbeelding

Nu op zoek naar een zadel...
Er zijn eigenlijk maar 2 keuzes qua passers natuurlijk, dus ben benieuwd naar de verschillen.

arabofriezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:01

Laatst 'paardenmassage les'gehad waar vooral boomloze zadels sterk afgeraden werden. Een rug is niet gebouwd om te dragen, en de boomzadels zorgen dus juist, mits goed passend, voor een verdeling op de rug die de zenuwbanen en andere tere delen van de rug ontziet.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:05

Wat een leukerd Corine!

Ieder zadel moet goed passend zijn, boom of boomloos. Het ene boomloos zadel is het ander niet en dat geldt net zo goed voor boomzadels.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:12

arabofriezen schreef:
Laatst 'paardenmassage les'gehad waar vooral boomloze zadels sterk afgeraden werden. Een rug is niet gebouwd om te dragen, en de boomzadels zorgen dus juist, mits goed passend, voor een verdeling op de rug die de zenuwbanen en andere tere delen van de rug ontziet.

En dat kwam je als enige bericht in dit topic even melden?
Ik sluit me bij Leo aan. Ieder zadel moet passen, ieder zadel moet de druk goed verdelen. En bij een boomlooszadel doe je dit met de juiste pad.
Daarbij is het ook belangrijk om op de juiste manier te trainen.

Mijn haflinger is jarenlang regelmatig gemasseerd en er was geen verschil tussen de tijd dat ik met boom of boomloos reed op de rug.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:19

arabofriezen schreef:

Ik vind dit altijd interessant. :D Want de mensen die dit het hardste roepen kunnen veelal nooit een voorbeeld uit de praktijk geven waarbij er gesproken wordt over een kwalitatief goed en goed aangemeten boomloos zadel -O- . Er zitten onderlinge verschillen in boomloze zadels als je kijkt naar kwaliteit en opbouw. En ieder zadel, ook een boomloos zadel moet worden aangemeten zodat er een goede drukverdeling is. En ook jij als ruiter moet daar aan bijdragen. Een goed passend zadel, al dan niet met boom of boomloos kan door de invloed van de ruiter ook een verkeerde uitwerking op de paardenrug krijgen.

Kortom, ik ben erg benieuwd over welk zadel, welke pad, type ruiter en paard er gesproken zijn, dat er een conclusie wordt getrokken dat boomloze zadels sterk afgeraden worden ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 11:23

Of zoals het gezegde luidt... in het land der blinden is éénoog koning...

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:22

Ik geloof daar ook niet zo in.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 18:33

Oh wat leuk een Freemax topic. :) Ik ga binnenkort freemax zadels passen. Heb nu een (aangemeten) westernboomzadel, maar ben niet tevreden over de ligging en ik vind hem zelf een fractie te krap bij de schouders.

Ik heb ook paarden gezien die de vernieling in zijn gereden met een boomzadel omdat de drukverdeling niet goed was. -O- Dus jouw bericht slaat noch kant, noch wal arabofriezen. Die mening van zo'n paardenmasseur boeit mij niet zoveel, ben juist wel benieuwd waarom jij zo'n bericht dropt in het topic? Voegt toch niks toe? ;)