[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MalaQ

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:08

Als je in de buurt woont van mij mag je wel een burioni van me proberen? Stuur me dan even een PB? Utrechtse Heuvelrug :)

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 21:52

Heel lief van je, maar ik woon in België, beetje ver haha.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:08

Helaas :+

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 22:49

Hoor dat probleem wel vaker bij de Kifra pads. Heb er zelf een gewonnen en die gebruik ik veel, ligt fijn op mn paard! Heb hem nog niet zolang dus ben benieuwd hoe die zich gaat houden! Ik zou nog wel een blauwe lakota pad willen die vind ik mooi. Verder heb ik nog een Barefoot pad en wat western pads met inlagen waar ik zo het merk niet van weet en die lastig te vinden zijn. Heb ook een western pad waar ik zelf inlagen ingemaakt heb.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:05

Ik denk dat het probleem bij die bepaalde Kifra pads zit in het feit dat er een echt lamsvel in zit. Op eea manier is die niet bestand tegen de bewegingen van de paardenrug icm misschien de beweging van de ruiter en schuurt het vel daardoor sneller kapot.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-20 23:21

En het blijft een natuurproduct, wat in contact komt met zweet, misschien niet goed opdroogt en dan krijg je droog leer wat scheurt.
Ik vind ze verder wel heel fijn liggen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 00:07

Elke 2 jaar een nieuwe... is per saldo niet duurder dan 2x per jaar een nieuw dressuurdekje :D

Ik hoop dat er binnenkort een kifrapad in de kleur petrol of teal uitkomt!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 13:54

Mag ik me hier melden?
Wij zijn bezig met een paard kopen en ons aan het oriënteren op zadels.

Alleen lig ik niet helemaal op 1 lijn met manlief over zadels; hij is meer fan van boomzadels. Ik vind deze voor mezelf al zwaar met tillen etc, laat staan wanneer wij er bovenop gaan zitten :)

Tot welk gewicht kun je boomloos blijven rijden? En waar staan de filmpjes die de drukverdeling van de freemax laten zien?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:11

Gewicht is maar deels het probleem voor een paard. Goed in balans kunnen rijden is één ding, maar ook het soort rijden, de lengte van een rit, het terrein, de temperatuur....
Bij meer ruitergewicht is verspreiding van het gewicht belangrijk, maar als eerste moet je kijken naar wat een bepaald paard aan gewicht 'kan hebben'... zie mijn profiel :)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-20 14:28

DubbelFun schreef:
Gewicht is maar deels het probleem voor een paard. Goed in balans kunnen rijden is één ding, maar ook het soort rijden, de lengte van een rit, het terrein, de temperatuur....
Bij meer ruitergewicht is verspreiding van het gewicht belangrijk, maar als eerste moet je kijken naar wat een bepaald paard aan gewicht 'kan hebben'... zie mijn profiel :)

Klopt, we zijn beiden vergevorderd met veel ervaring, dus dat is het probleem niet.
Tsja die maximum gewichten enzo, wij hadden Arabieren, die konden mijn man ook prima hebben (wel de grote maat). Ik zie persoonlijk liever een zwaardere ruiter in balans dan een lichtere die tegenwerkt, zolang het maar binnen het redelijke blijft en de gezondheid van het paard er niet onder lijdt.
En het is puur recreatief inmiddels, hooguit wat langere bosritten :)

Het gaat mij er meer om wat het zadel zelf ook kan hebben. Maar ik lees dat vanaf 80 kilo de cow aangeraden wordt, dat maakt de keuze dan al.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:42

En ik lees ook weer dat de cow en de buffel gewoon qua opbouw gelijk zijn, maar dat het alleen ander leer is. Waarom zou je dan wegens meer gewicht een duurdere leersoort moeten kiezen? Ik zou een cow moeten kopen, maar die buffel is gunstiger qua prijs en zeker als je die gebruikt zou kunnen vinden.

Ik ben er nog niet over uit, Silverado is ook boomloos en AM reitsport schijnt ook niet heel slecht te zijn, maar wel minder goed dan Freemax of Silverado.

Voor mij is het wel belangrijk dat een boomloos zadel als een boomzadel voelt en dat je gewoon vanaf de grond er op kunt stappen zonder de boel te vervormen. En ja, ik rij een reus van 1.72m, maar heb niet altijd een krukje bij de hand.

AM reitsport beweert dat die zadels zonder speciale pad gebruikt kunnen worden, bij de Freemax beweert de 1 van wel, de ander van niet. Wat zijn hier de ervaringen mee? Ik vind die speciale pad wel een nadeel van boomloze zadels. Minder keus, duurder in aanschaf en misschien ook slechter wasbaar? Een pad hoeft niet per se in de wasmachine te passen, maar in de zomer even met de tuinslang er over en een borsteltje en dan in een speciekuip met een wasmiddel vind ik wel fijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:49

Een boomloos westernzadel moet gewoon altijd met een speciale pad.
De Silverado heb ik ook geprobeerd, tijdens een pasconsult en later nog een week, is zeker een goed zadel, maar was voor mij minder geschikt. Verder is er ook nog de startrekk, ook een mooi zadel. De Bob Marshall ook.
En dan heb je nog de zadels die wat meer als een boomloos zadel ogen van o.a. ghost, barefoot en edix.
Er is echt wel wat te kiezen, maar ik zou je vooral aanraden om een pasconsult te doen.

Wat betreft je eerste vraag: je betaalt voor een hogere kwaliteit leer. Niet dat er iets mis is met de Buffel, maar de Cow is gewoon kwalitatief beter leer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:50

Altijd een pad gebruiken die geschikt is voor boomloos. Ook bij een Freemax.
Ik heb een aantal Lakota pads. Deze zijn niet zo duur.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 10:59

Achterom schreef:
Een boomloos westernzadel moet gewoon altijd met een speciale pad.
De Silverado heb ik ook geprobeerd, tijdens een pasconsult en later nog een week, is zeker een goed zadel, maar was voor mij minder geschikt. Verder is er ook nog de startrekk, ook een mooi zadel. De Bob Marshall ook.
En dan heb je nog de zadels die wat meer als een boomloos zadel ogen van o.a. ghost, barefoot en edix.
Er is echt wel wat te kiezen, maar ik zou je vooral aanraden om een pasconsult te doen.

Wat betreft je eerste vraag: je betaalt voor een hogere kwaliteit leer. Niet dat er iets mis is met de Buffel, maar de Cow is gewoon kwalitatief beter leer.

Dus eigenlijk is er dan geen enkele reden om bij 85kg een cow te kopen. Je koopt hetzelfde zadel, maar van goedkoper leer.
Fijn om te weten, dat maakt het budgettair sneller haalbaar.

Ik wil zeker geen boomloos zadel wat als boomloos oogt, die vallen af. Het oog wil ook wat he.
En het moet als boomzadel voelen zeg maar.

Freemax blijft er op, maar ook Silverado en ik kijk toch ook naar reviews van die AM zadels, stuk goedkoper, zou graag willen weten hoe die zich houden en of die ook stevig zijn. Ben bang van niet gezien de prijs, en dat ook het leer en binnenwerk gewoon 'troep' is. Ben dus ook skeptisch, maar ja, ik kwam al een paar goede reviews tegen. Die ogen ook niet boomloos. Maar helaas is daar een passessie weer niet mogelijk. Die schrijven dat het dus kan zonder speciale pad en dat maakt juist die zadels aantrekkelijk.

Wat is eigenlijk de link tussen de Freemax Light boomloos en het freemax westernzadel? Er zit een ENORM prijsverschil tussen deze zadels, dus is het wel hetzelfde merk of fabrikant? 120-200 euro vs minstens 1000.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:07

Je hebt sowieso altijd een westernpad nodig onder een westernzadel. En een goede westernpad is ook duur. Dat maakt echt geen verschil met een pad voor boomlooszadel.
Ik ga ook over de grens van 80kg en heb nu al een paar jaar een buffel. Hij doet het nog steeds prima. Dus dat zou ik zeker overwegen. Scheelt aardig wat geld.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:16

Met goede dikke kussens kan een Silverado ook wel zonder speciale pad, maar dat is toch wel afhankelijk van de lengte van de rit, de temperatuur en de bouw van het paard.
Gezien de betere pasvorm zou ik liever onder elk westernzadel (dus ook mét boom) een pad geschikt voor boomloos zien :)

@ AM zadels: nieuw zien sommigen er leuk uit, maar ik heb er gezien van een jaar oud, die wel 10 jaar oud leken. Nu is de ene gebruiker de andere niet én het zal ook alles te maken hebben met het aantal uren wat er op gereden is, maar het verschil tussen 350€ of 1200€ zal best wel ergens in zitten :)
Als je niet al te veel geld hebt (of het er niet aan uit wilt geven) én je rijdt niet al te veel zul je er misschien een leuk zadel aan hebben.
Ik zie dat ze verschillende maten pommels hebben maar nergens of ze een meter hebben waaruit je zelf na kunt meten welke je paard nodig heeft. Ook weten ze zelf niet wat het verschil is tussen maat 4 en 5 :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:21

Ik ken die am zadels dus helemaal niet en heb ook geen gebruikte foto's gezien. Maar het is echt een heeeeel stuk goedkoper. Bij Engelse zadels merk je en zie je direct een verschil.

Ok, Silverado zou dus zonder pad kunnen, Freemax dus niet. Freemax vind ik wel de mooiste op de foto's.
En ik ben blij dat je dus ook gewoon op een buffel zou kunnen rijden. DIe ziet er na een jaar nog prima uit?

Budget heb ik nog geen enkel beeld van, het is er nu niet, en er is zeker geen haast bij. Je kunt je geld maar 1 keer uitgeven immers. Dus het moet dan wel goed.

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:23

De am reitsport zadels zijn kwalitatief veel minder. Het leer slijt snel. Voor het geld een leuk en fijn zadel. Er moet echt wel een boomloos pad onder. De kussens van de zadels trekken op niks.
Maar ze zijn niet te vergelijken met een freemax.
Hier bij geldt wel degelijk, je krijgt waar je voor betaald.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:29

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:30

De pad voorkomt dat het zadel op de wervelkolom komt te liggen. Ik woog eind de 70kg toen ik hem gekocht en gewoon de buffel genomen. Cow is wel mooier maar heel fanatiek rijd ik niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:31

De dikke kussens onder een Silverado doen hetzelfde ;)

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:33

Silverado en Freemax zijn best verschillend van elkaar en met een passing is pas goed te beoordelen wat het beste is voor paard en ruiter. Dat is dus sowieso aan te raden.

Westernpad of boomloospad zijn beide een uitgave maar dan heb je het ook wel over kwaliteit. :j

Ik heb een Freemax Cow. Daarvoor een aantal maanden een buffel gehad. Qua gebruik en gevoel komt het overeen dus daar hoef je het niet voor te doen. De Cow is wel duidelijk mooiere kwaliteit leer en vond ik nog een groter verschil dan ik had verwacht. Echt ontzettend blij dat ik toen voor de cow ben gegaan!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:40

Als ik een cow 2dehands vind, dan switch ik. Maar dat is echt omdat ik ‘m mooier vind :D

Mijn buffel heeft uiteraard gebruikerssporen en krassen. Maar hij ziet er nog goed uit, niks kapot.
Ik moet ‘m weer eens invetten. Ben geen poetser zeg maar :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:49

DubbelFun schreef:
De dikke kussens onder een Silverado doen hetzelfde ;)

Zo dik vond ik die kussens eigenlijk niet?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 11:59

@achterom: ligt er aan welke je hebt. Je hebt dikke en dunne ;)

Qua pad (zeker boomloos) staat en valt met de stevigte van het binnenwerk (de inlages). Ook hierbij heb je goedkope dunne/makkelijk indrukbare kussens. En dat zegt niet altijd iets over de kwaliteit en dus de prijs ;)
Het voordeel van een pad met losse inlages is dat je ze voor koop kunt bekijken en ook er iets bij kunt doen mocht dat npodig zijn.