[WN] De overstap naar een Western zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:21

DubbelFun schreef:
Beugels kun je vormen door de achterkant van de fenders iets nat te maken en de een slag er in maken en vastzetten.
Misschien kun je de seat wat laten opvullen met gel zodat je daar ook zachter zit.

Kan dat ook nog bij een reeds bestaand zadel? Ik weet wel dat er ook van die seat savers zijn, maar daar mag je weer niet mee starten volgens mij. Ok, als het blijft kan ik best op wedstrijden zonder natuurlijk, maar vaak krijg je ook een heel ander gevoel met die dingen.

En dan moeten die fenders nog gevormd worden dus. Zal het er even over hebben.

DubbelFun

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:32

Ja, fenders vormen kan ook nog bij een ouder zadel :)
Ik zou niet weten waarom je niet met een seatsaver zou mogen starten ?? Zolang het een redelijk beschaafd model is en geen heel schaap :D

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 19:42

DubbelFun schreef:
Ja, fenders vormen kan ook nog bij een ouder zadel :)
Ik zou niet weten waarom je niet met een seatsaver zou mogen starten ?? Zolang het een redelijk beschaafd model is en geen heel schaap :D

Ah, dat is mooi. Ik dacht dat je niets op het zadel mocht leggen, dat mag bij Engelse zadels ook niet.

Zo'n schaap lijkt me met dit weer wel fijn, haha. Maar verder nee hoor, geen plannen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 08:53

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 13:00

Je kan het zitten op al die andere zadels echt niet vergelijken. Zelfs mensen met een goede zit, moeten echt wennen aan een westernzadel.

Ik heb veel mensen lesgegeven die de overstap maakte en veel trekken enorm hun kruis aan, rug hol etc. Of ze gaan in stoelzit.

Maar dat hangt allemaal van meer dingen af. Zadel, maar ook je paard. Het verschil tussen de zadels is echt heel groot. Heb er echt wat verkocht omdat ik niet kon wennen.

Mijn ene ruin heeft een extra full quarter boom zadel en die zit prima. Mijn quarter ruin is een keer zo breed. Die heeft wel een full quarter zadel, maar was een zoektocht naar welke paste.
En ondanks dat ik nu al bijna 28jr op western zadels rij, hij super fijn zit, merk ik echt wel dat hij echt heel breed is.
+ hij is iets groter. Bij mn d-pony ruin hang ik er net iets onder met mn benen en bij die ruin sluit ik mooi aan.
Maakt niks uit hoeveel km's ik op ze heb gemaakt. Ze zijn gewoon niet hetzelfde.

Op beide merries hangen mn benen veel meer naar beneden. Daar kan ik niks aan doen, beugel lengte gaat niks uitmaken. Dat is gewoon hun model.

Ik heb het ook mijn man gevraagd en we hebben allebei nooit last van de tiestrap of singel. Heb ook even foto's gekeken, maar alleen bij mn man vanaf links gevonden en dan is het ook geen dikke prop?

Onze leren tie straps zijn wel dik. Maar denk dat ik het 2x rond doe. Alleen als ik buiten rij doe ik hem dubbel door de holder, omdat ik weleens met singel los thuis ben gekomen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 14:11

Ik doe hem door de holder en leg er dan een knoop in :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 17:15

DubbelFun schreef:
Ik doe hem door de holder en leg er dan een knoop in :)

???? HOe dan ????

Ik wil het uiteinde ook niet zo strak hebben zitten eigenlijk.

Het viel me ooit op bij iemand met lesgeven dat het ging trekken aan het zadel.

Over de dikte gesproken. Er zijn of waren ook altijd mensen met de stropdas knoop en dan wordt het ook wat dikker, maar dara heb ik echt nog nooit last van gehad.

Mijn man doet het soms nog steeds zo en gebruikt de holder niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 19:07

Gewoon 1x door de keeper halen en dan een knoop er in doen :) Dang hangt het restant ook mooi naar beneden en er komt geen slack op dat de tiestrap zodat de singel los kan komen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:10

Ik heb vandaag even weer op dat zadel gereden van het andere paard. Niet lang overigens. Geen last van m'n kont. Maar wat een fijne beugels heeft dat zadel t.o.v. de Garland. En ik had de fenders 2 dagen gedraaid weggehangen, nu zaten de beugels goed. Bij de Garland had ik laatst een blauwe plek aan de binnenkant van mijn voet van de beugel. Dus misschien dat daar ook nog verbetering mogelijk is.

Dit zadel laat je benen wat langer onder je hangen voelt het.
Maar de Garland voelt vrijer bij de voeten omdat de fenders van dunner leer zijn.
Wat me wel opgevallen is dat de fenders van dubbel leer zijn. Dat is bij de Garland niet het geval. Als ik google zou het dus om een roper zadel gaan? Die hebben ook een suede zit lees ik.
Maar de Garland ligt beter op mijn paard, dus ik moet er wel aan gaan wennen. :D

Afbeelding

Maar zouden andere beugels dan ook nog een verschil kunnen uitmaken? Ik heb hier al van die twisted beugels voorbij zien komen. Maar deze vind ik ook erg fijn. Ze zijn alleen wel prijzig (zoals alles wat ik mooi vind lijkt het ;) ) Maar na het korte ritje van vandaag weet ik wel dat beugels ook heel belangrijk zijn om fijn te rijden.

Afbeelding

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 21:22

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:25

Nickolay schreef:
Heb je al gekeken naar beugeldraaiers? Ik weet even de correcte naam niet, maar die doe je tussen de fender en de beugel. Dan staan ze een kwart slag gedraaid

gevonden
https://www.edixsaddles.com/product/edi ... or-fender/

Ja en nee. Deze passen niet geloof ik wegens 3 inch fenders, maar andere merken wel. Maar ik heb de fenders 2 dagen met een stok er in gedraaid en nu verloor is ze al niet meer.

Maar mijn Garland heeft de fenders al iets gedraaid.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-21 22:32

EZ knees zijn beugeldraaiers in verschillende maten. Restant tie strap doe ik door de keeper en weer terug door de keeper, blijft goed zitten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 02:19

DubbelFun schreef:
Gewoon 1x door de keeper halen en dan een knoop er in doen :) Dang hangt het restant ook mooi naar beneden en er komt geen slack op dat de tiestrap zodat de singel los kan komen.

Snap er helemaal niks van :+ :D

@Germie; Ik vind beugels wel uitmaken. Ben daarin ook wel een zeikerd eigenlijk. Had altijd metalen beugels en mn leer was dus en op. Ik had altijd last van blauwe plekken door die beugels als ik met mijn zadel liep, op en af zadelde etc.

Heb toen houten beugels gekozen op aanraden van Arthur en een zus. Die had dus nieuw leer en ik heb echt wel even lopen of zitten mopperen. Daarna super blij mee. Mijn man heeft dezelfde en op zich zijn die van hem ook deels door mij gebruikt, dus hebben ook de goede afdruk.

Toen ik een ander zadel kocht, zaten daar leren beugels aan. Vreselijk.......Heb gelijk beugels omgewisseld en de metalen weer aan mn oude zadel gehangen.

Persoonlijk ben ik ervoor dat de fenders goed gedraaid zijn en niet de beugels. Ik zou nooit gedraaide beugels kiezen. Er zijn gewoon manouvres, oefeningen etc waar je toch je fenders wel gebruikt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 10:46

superpony schreef:
Snap er helemaal niks van :+ :D
Ik heb even een foto voor je gemaakt :)

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:37

Heb jij brede of smalle beugels dan? Ik heb nog een paar houten hier staan, erg breed, wel met leer, heb die na 1 rit aan de kant gelegd. Vond ze erg lomp en zwaar.

enne, mijn strap is niet zo lang dat ik er zo een knoop in kan leggen. Ik steek hem er gewoon door. Valt ie er uit, dat gebeurt nu minder nu deze soepeler wordt, dan is het gewoon pech.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 14:43

Ik heb Wall's beugels die zowel schuin als gebogen zijn (slanted/crooked). Ze zijn breed qua voetbed en ondanks dat het aluminium 'light-weight' is wegens ze wel ong een kilo per stuk :D
Voordeel daarvan is dat áls je ze kwijt raakt ze altijd stil naar beneden hangen en je er dus weer makkelijk in kunt stappen.

Afbeelding

Ik heb 2" neck nodig voor mijn fenderriemen (BM), maar ze zijn ook in 3" te koop (wat meer de standaardmaat is).

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:03

Deze zitten aan het zadel van de ruin:
https://www.euro-horse.nl/nl/copper-col ... rrups.html

En die zijn heel erg fijn. Ik heb voor de Garland volgens mij ook 3 inch nodig.

Ik kan later wel eens een foto maken van die andere beugels die ik niet fijn vind. Aan de Garland zitten nu gewoon de originele beugels, maar die bovenstaande alu's zijn echt fijner. Maar die kosten 1/3 van een zadel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:10

Ik heb deze;https://www.euro-horse.nl/nl/western-rawhide-aluminum-engraved-offset-stirrups.html

En dan exact hetzelfde model in hout. Maar die kan ik nergens vinden. Heb ze van Arthur en mijn man heeft dezelfde.

Mijn tie strap heeft nog wel genoeg over om evt nog een 3e keer erdoor te halen, maar doe ik nooit. Wil ook geen spanning op het laatste stuk. Dat gaat echt trekken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:13

DubbelFun schreef:
Ik heb Wall's beugels die zowel schuin als gebogen zijn (slanted/crooked). Ze zijn breed qua voetbed en ondanks dat het aluminium 'light-weight' is wegens ze wel ong een kilo per stuk :D
Voordeel daarvan is dat áls je ze kwijt raakt ze altijd stil naar beneden hangen en je er dus weer makkelijk in kunt stappen.

[ Afbeelding ]

Ik heb 2" neck nodig voor mijn fenderriemen (BM), maar ze zijn ook in 3" te koop (wat meer de standaardmaat is).

Ik snap de functie hoor, maar vind die veel te stroef.

Maar ik rij ook nooit met ariat schoenen bijv. Alleen met laarzen met gladde zolen.

En ik wil fenders altijd gedraaid hebben. Ben nooit mn beugels kwijt, maar stop zo mijn voeten erin.

Mn houten beugels zijn lichter dan de metalen dingen. Scheelde echt wel op mijn eigen, oude zadel van 20kg. + dat ze niet steeds tegen mn benen aan kwamen en ik vol blauwe plekken zat.
Gebeurt nu ook nog weleens, maar minder erg.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:28

Waarom wil je liever hout dan metaal? Die Garlands zijn van leer (zal waarschijnlijk wel wat in zitten).
Die showbeugels van alu zijn heel erg licht. En ook echt mooi.
Als ik loop, dan gooi ik de rechterbeugel even over de horn. Ook met opzadelen. Alleen de singel schuift dan toch onder het zadel met het zadel er op leggen (ik smijt hem er niet op wat je soms ziet in filmpjes).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 15:36

germie schreef:
Waarom wil je liever hout dan metaal? Die Garlands zijn van leer (zal waarschijnlijk wel wat in zitten).
Die showbeugels van alu zijn heel erg licht. En ook echt mooi.
Als ik loop, dan gooi ik de rechterbeugel even over de horn. Ook met opzadelen. Alleen de singel schuift dan toch onder het zadel met het zadel er op leggen (ik smijt hem er niet op wat je soms ziet in filmpjes).

Ik had oude metalen en was een leertje kwijt. Arthur zijn ene zus reed met hout en die vertelde dat het scheelt in gewicht, met tegen je benen aan boinken tijdens met je zadel lopen etc.

Ik doe mn beugels nooit over de knop. Singel heb ik altijd los van mn zadel, maar je kan de ring om de knop doen soms, als het past. Of als je rechts ook een soort holdertje hebt, daar je pin doorheen steken. Ik heb dat bij 1 zadel niet.

Leren beugels vind ik niet fijn aanvoelen. Maar ik wil mijn voet dus echt vrij hebben in de beugels. Zoals gezegd. ik rij alleen met laarzen met gladde onderkant en pas als het leer ingereden is, ben ik happy met nieuwe beugels.

Die metalen die ik heb zijn net iets zwaarder. Wel bewerkt en mooi, maar boeit me niet zo.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 20:15

Ik heb de singel ook wel eens los. Maar soms dus niet en dan heb ik de gesp inderdaad in dat houdertje.

Als ik de beugel niet over de knop hang, dan ligt de beugel op de rug onder het zadel met opzadelen. Ik leg eerst de pad er op en dan het zadel, maar dan zit beugel tussen pad en zadel. Dus vandaar.

Ik rij alleen met rijlaarzen, niet met schoenen.

Maar nog een vraagje, hebben fenders vaak een extra band leer achter de brede fender langs lopen zoals op de foto of is dat alleen daadwerkelijk bij roping zadels?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 21:19

De betere zadels hebben het vaak wel als gewicht geen rol speelt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:07

Nu met de vorst en geen sneeuw hier zit rijden er helaas even niet in. Heb mijn volgende les ook maar afgezegd.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:49

Ik heb ook altijd houten beugels. Leer zitten vaak te krap om de voet en metaal vind ik zwaar en onhandig als je er tegen stoot.