[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:04

Maar daarom heb je bij boomlozen dus ook een variatie in prijs van een paar honderd Dollar/Euro tot luttele duizenden.

Boomloos is idd nog volop in ontwikkeling en de tijd zal leren welke concepten op de langere termijn wel of niet werken.

Naar mijn idee komen boomzadels en boomloze zadels steeds verder naar elkaar toe qua benadering. De boomzadels een beetje flexibeler; de boomloze zadels een beetje rigider.

DubbelFun

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:56

Maar daarmee doe je wel weer consessies aan het makkelijker c.q. minder makkelijk passen ;)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:46

Dus waar om ga ik dan een niet uitontwikkeld produkt kopen, als er een produkt is dat wel uit en doorontwikkeld is,en in feiten zo'n E400 goedkoper is tegen over het zelfde leer / arbeid van een boom zadel.
En wat is buiten het iets makkelijk/vaker passen,dan nog een voordeel of verbetering T/O een boom.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:14

De boom ontbreekt , maar daar staat weer tegenover dat er bij boomloze zadels die eruitzien als boomzadels ,
toch weer een hele constructie in plaats van die boom moet komen. En die interne constructie moet zo opgebouwd worden
dat het geheel toch nog iets van flexibiliteit behoudt , maar toch stevig genoeg is om het zadel de "normale" vorm te geven.

Dat lijkt me een heel wat ingewikkelder proces dan gewoon een boom van de plank pakken en met een tacker alle
onderdelen erop vastmaken :P Dus ik kan me wel voorstellen dat daar ook best wat kosten gemaakt worden.

Je haalt er niet alleen iets uit , er komt ook iets anders voor in de plaats :)*

En een boomloos niet uit-ontwikkeld , maar een boomzadel wel.... :?
Welnee joh , een boomzadel is net als elk product ook gewoon aan vernieuwing onderhevig , kijk naar de diverse flex-
stromingen die er zijn , er is een reden voor hoor dat niet iedereen blijft hangen bij die rigide boom...het werkt gewoon vaak niet.

Boomzadels zijn natuurlijk al eeuwen beproefd en hele volksstammen zijn er nog steeds dol op , het is traditie , het "hoort zo" ,
dus voorlopig hoef je niet bang te zijn dat je straks gedwongen een "te duur" boomloos zadel hoeft te kopen.

Iedereen mag nog steeds zelf bepalen welke prijs ze voor hun zadel vragen , ik vind veel zadels ook belachelijk duur voor wat je krijgt ,
maar je HOEFT het niet te kopen , er is keus genoeg :P Dus ik zie het probleem niet zo ? :)

Boomloos heeft gewoon zo zijn praktische voordelen , terwijl boomzadels vooral theoretische voordelen hebben , naar mijn mening.
Maar naarmate een boomloos zadel stijver wordt krijg je weer meer boomzadel-problemen , en andersom.

Helemaal rigide dat deugt niet , maar helemaal slap ook niet want dat trekt overal strak. De oplossing ligt ergens in het midden :)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 12:06

Er zijn geen Flex stromingen,Equiflex meent een reining boom te zijn,dat is ook de reden dat ze geen andere zadels maken, geen ropers,cutters,of werk zadels,maar alleen zo als zij menen ''een presissie instrument''.
Ropen en cutten op een boomloos geval lijkt mij wel een uitdaging.
verder is de post een beetje kinderachtig en belerend geschreven,als boom ,bit en ijzerloos jou ding is O.K.,maar laat je Wachttoren maar thuis.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 14:00

Cutten wil misschien nog wel, maar ropen wordt idd ten strengste afgeraden op een boomloos 8-)
De fabrikanten zeggen het er overigens wel bij :)) Zal ongetwijfeld met evt. juridische gevolgen te maken hebben.

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:00

Goede morgen vanuit een heerlijk warm USA.
Het is precies zoals iemand hier welbekend mij ooit vertelde ,en ik wil hier ook verder niet op ingaan.
ik kreeg een mail door gestuurd van Greenwood van een ook zo bekende zadelmaker in NL die dit maar weer eens bevestigde.
inderdaad is er een klein prijsverschil in bomen en ik kan niet alle merken (zal me daar ook eens in verdiepen)
maar hetgeen ik hier beweerde klopt wel aardig.
Een DS zadel onbewerkt is goedkoper als een getoolde maar het systeem is het zelfde en wat iemand hier beweerd dat een boom hier zoveel duurder is en dat leer hier ook duur is (hier is trouwens USA) vind ik allemaal prima ,maar als men mij zadels aanbied die van een uitstekende kwaliteit zijn(heeft die bekende mij geleerd waarop te letten) en Greenwood met minder genoegen neemt.
is de consument hier dan bij gebaad? Dus ik zou zeggen ,zodra ze er zijn ,ga ze eens bekijken en uitproberen en als het niet is wat je ervan verwacht had LAAT LIGGEN of koop er een in the US voor 1700 dollar met verzend kosten e.d erbij kost ie dan meer maar goed het idee he.
En dat er misschien goedkopere zijn zal ook best en wat iemand hier zegt over levensduur (ja de tijd zal het leren)
maar precies,koop zover je budget gaat maar let op wat je je paard zou kiezen!!!!
Inderdaad Skyhorse zadels kosten heeeeeeeeeeel veel ,maar echt niet omdat hij en zij er voor 5000 dollar aan leer en bomen instoppen, en er zijn hier een heleboel zadelmakers die de kwaliteit redelijk tot goed benaderen maar die naam nog moeten verwerven voordat zij er ook een prijskaartje aan kunnen hangen.(deze mensen ontmoet toen ik nog samen was met die bekende)
Dus lieve mensen hier , als jullie een product willen beoordelen doe het dan daar waar het is of komt.
En ga hier weer niet andere zaken er bij halen die voor uw paard absoluut niet van belang zijn.
Ik leg het nog een keer uit (IK BEN/WAS DE VRIENDIN VAN) en inderdaad hij heeft mij gevraagd of ik iets kan toevoegen ,en dat doe ik via en ik zal de naam maar niet weer noemen want anders krijg ik een reprimande .
nogmaals ga het zien en proberen en als er verder nog zinvolle vragen komen wil ik deze graag beantwoorden met wat ruggespraak kom ik er wel uit.

Willie

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:01

Zeker al je weet dat die Boy's hun Cutter in de winkel vlink op de knop mogan laten stuiteren,als hij breekt pech voor de winkelier,maar als je er aan hangt voor de koe en hij breekt....

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:09

Wat een onduidelijk geyep Will,BEN/WAS,Het is precies zoals iemand hier welbekend mij ooit vertelde ,en ik wil hier ook verder niet op ingaan.
all them woman do is yeppin,yeppin,yeppin.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:19

En jij noemt mijn post belerend en kinderachtig :? :D

Afijn , wat heeft een cutting zadel ermee te maken :?

Er zijn nu eenmaal verschillende zadels voor verschillende gebruiksdoelen / wensen van klanten.

Allemaal leuk en aardig zo'n cuttingzadel maar een knop die aan een loeizware boom vastzit voegt voor de gemiddelde recreatie-ruiter weinig toe hoor :)

Het lijkt me nogal logisch dat je bij een boomloos zadel , opgebouwd uit flexibele materialen dus , geen koe aan een horn gaat hangen want dan trekt die met een beetje enthousiasme het hele zadel aan gort :P

Maar met dat doel worden die zadels ook niet gemaakt.

Dat is alsof je een tank aanraadt aan iemand die gewoon een fijn alledaags bruikbaar boodschappenwagentje zoekt :)

Maar verder : vanwaar dat cutter-zadel-prijzende gemekker , als het gaat om ervaringen met een FreeMax western ?

Dat gaat wel heel erg off-topic eigenlijk... :)

Misschien eens wat inhakken op een ander boomloos versus boom topic , als je graag je afschuw van dit type zadel wilt laten blijken ?

Want echt veel nuttigs aan dit topic toevoegen doen je reacties nog niet eerlijk gezegd.

Heb je zelf ervaringen met boomloze (western) zadels waar wij als lezers van dit topic iets aan hebben ? :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:32

Zo zullen we even ergens anders de boel gaan verzieken?

Het is een topic waarin en en vele anderen hopen onze gedeelde meningen over de boomloose zadels kunnen delen en met name dingen kunnen leren over freemax en niet over of iemand wel of niet boomloos wil en wat wel en neit goed is.

@Susan, hoe bevalt het zadel je deze week ;)
Nog goed wat bakwerk kunnen doen of alleen buiten ritjes?
Kun je mij inmiddels al iets vertellen over de lengte?

WillieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:32

praat jij nou maar gewoon Nederlands Peppy en zoals pmarena zegt VOEG IETS TOE !!!!!BTW ben/was vertaal je als dat ik nog steeds ben maar gescheidenen van/door,maar je zal vrouw moeten zijn omdat te begrijpen..................... en nu weer over boomloos graag.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:58

Ligt het aan mij, ik begrijp het niet meer wie nu wat zegt?

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 16:13

Ja, ik heb er enkele gereden,zo als torsion en barefoot,en kan het niet qualificeren als "western'' zadel, die freemax nog niet,maar als er daar toch al iets in zit wat dan ZGN een boom vervanger is is het dus alleen technisch gezien een BOOM loos zadel,dus als ze dat dan rigider gaan maken,breng je imo de flex en de boomloos naar elkaar toe.
De freemax is is duidelijk wel een zadel om mee te showen (zie Roel)en heeft een zitting en glad leer,het ontbreken hier van en het idee dat ik het gevoel had om op een aangesingeld kussen te zitten hebben nij niet voor boomloos warm gemaakt.
Omdat dit zadel (nu nog) een reiner/peasure en buiten ritten zadel is levert het nu nog geen groot markt aandeel op(internationaal)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:17

Roel van Dijk bedoel je? Die rijdt toch Bob Marshall, of is hij over op een FreeMax?

Flex en boomloos komen in de FreeMax en de DS maar bijvoorbeeld ook in de Ansur Westernaire idd erg dicht naar elkaar toe. Persoonlijk vind ik dat een erg mooie combinatie: wel genoeg rigiditeit om gewicht te kunnen verdelen, maar voldoende flexibiliteit om het paard goed te kunnen laten bewegen. Deze drie vind ik overigens ook de mooiste boomloze westernzadels. Die met die ritsjes en vreemdsoortige pommeltjes vind ik eerlijk gezegd foeilelijk :o .

DD: qua pasvorm zal het denk ik wel iets nauwer komen. Daar heeft de FreeMax voor gezorgd met de drie verschillende pommels. De DS en de Westernaire passen dan wel weer op veel verschillende paarden, iig wat ik ervan heb gezien.

aurian

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:34

Loes'sCorner schreef:
Ligt het aan mij, ik begrijp het niet meer wie nu wat zegt?

Ik was hem een pagina geleden al kwijt ..... :P
Al die mensen waar hier wel/niet over gesproken word ken ik niet (en geloof ook niet dat ik ze wil kennen).

Citaat:
@Susan, hoe bevalt het zadel je deze week
@

Had dezelfde vragen....

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:47

Loes'sCorner schreef:
@Susan, hoe bevalt het zadel je deze week ;)

Lengte opmeten moet ik nog doen :o

Hij bevalt nog steeds prima, zowel voor mij als voor Appie :j Omdat ik zaterdag hunter under saddle wedstrijd heb heb ik hem vooral in het bos gebruikt, en dat bevalt nog steeds goed

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:53

MidnightPSan schreef:
Ja, ik heb er enkele gereden,zo als torsion en barefoot,en kan het niet qualificeren als "western'' zadel, die freemax nog niet,maar als er daar toch al iets in zit wat dan ZGN een boom vervanger is is het dus alleen technisch gezien een BOOM loos zadel,dus als ze dat dan rigider gaan maken,breng je imo de flex en de boomloos naar elkaar toe.
De freemax is is duidelijk wel een zadel om mee te showen (zie Roel)en heeft een zitting en glad leer,het ontbreken hier van en het idee dat ik het gevoel had om op een aangesingeld kussen te zitten hebben nij niet voor boomloos warm gemaakt.
Omdat dit zadel (nu nog) een reiner/peasure en buiten ritten zadel is levert het nu nog geen groot markt aandeel op(internationaal)

Okee , zadels als een Torsion en Barefoot hebben op zich weinig te maken met een zadel zoals de FreeMax....het concept is heel anders.

Torsion en Barefoot zijn vooral gericht op het zoveel mogelijk voordelen benutten van "boomloos" , terwijl een FreeMax meer bezig is met lijken op een "normaal" westernzadel :)

Daarom is de opbouw dan ook heel verschillend. Bij een Torsion en Barefoot is de opbouw zo gemaakt dat het zadel vooral heel flexibel qua pasvorm is , en daar is een zachte ledersoort juist ideaal voor. Ook geeft deze opbouw veel flexibiliteit in het meebewegen met het paard , en geeft het beste close-contact gevoel , terwijl het toch goed schokdempt. Maar om deze punten zo sterk mogelijk te maken is er wel een heel ander uiterlijk nodig geweest.
De looks zijn niet het belangrijkste maar vooral de functionaliteit voor de doelgroep , en dan krijg je gewoon een heel ander zadel :)

Bij "normaal" uitziende zadels is de hele opbouw een stuk stijver en de pasvorm ook wat meer vaststaand , het zadel is wat minder flexibel.
En de zit is hoger opgebouwd waardoor je wat minder gevoel doorkrijgt , maar wel weer een wat smallere twist in je zadel hebt.
Het is gewoon weer een heel andere categorie zadel. Voelt ook weer heel anders aan.

Zelfs tussen 2 Barefoots of Torsions kun je al een enorm verschil ervaren , laat staan tussen 2 totaal verschillend opgebouwde zadels :)

Flex en boomloos naar elkaar toe brengen is wat mij betreft juist een goede zaak , omdat de "ideale oplossing" i.m.o. dus echt ergens in het midden ligt.
Dat idee van een "aangesingeld kussen" vinden sommige mensen juist fijn , zo is er voor elk wat wils :j

Dat kussengevoel is ook juist fijn , maar 1 en ander moet natuurlijk wel zodanig aangepast worden dat het ook wèrkt , qua vormgeving en gebruikte materialen , een beetje zichzelf serieus nemend boomloos zadel is echt bij lange na niet domweg een kussen :)

Maar sommigen richten zich op het zoveel mogelijk vasthouden van de boomloze eigenschappen , en andere richten zich meer op voldoen aan de gevraagde "looks".

Prima toch , dan is er voor iedereen wat te vinden :)

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:56

Trouwens, in het topic in mijn onderschrift werk ik met mijn paard met koeien in een boomloos Bob Marshall zadel ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:15

@Pmarena: ik vind de Nut/Rose al heel behoorlijk een volwassen westernlook hebben hoor en mensen die niet overtuigd willen worden zul je ook nooit overtuigen, die halen er alles bij wat totaal kant-nog-wal raakt :)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 20:58

Wie kan mij vertellen wat hij/zij dan als voordeel ziet als je geen boom in ja zadel hebt,of zelfs Bob marshall/FreeMax T.O. een goed passend boom zadel.
En waarom als het over een WESTERN gaat men nu dat alleen voor recreatie is, imo is western iets anders als alleen buiten rijden,dus daarom heb ik het over cutters,ropers en reiners.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:01

Ik ben bij boomloos terecht gekomen omdat mijn paard simpelweg niet meer liep onder een boomzadel (oa ongelijke schouders) en heb de jonkies vervolgens boomloos ingereden omdat het zo goed beviel :-) .

Ik rijd trouwens WESTERN Pleasure, HMS, Trail etc. Gelukkig voor de Halter geen zadel nodig :)*

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:17

ja,Mac dat is ook WESTERN, maar anders is het zo veel typen, wij hebben ook een paard met een schouder zo als het moet en een die te plat is zij heeft een conti.equiflex,als je daar die tortion op gooit zit je met je hoofd naar liks om er niet af te donderen.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:35

Op mijn paard heb ik verschillende zadels met boom gehad, inclusief een zadel met een op maar gemaakte boom, en bij allemaal kreeg hij problemen met zijn rug en ging bokken. Nu rij ik al 2 jaar op een Bob marshall, en daar loopt mijn paard goed onder. Omdat ik er zelf minder mooi op kan zitten, heb ik nu een Freemax. Ik hoop dat mijn paard daar ook op de wat langere termijn goed onder blijft lopen, de eerste testen zijn heel positief :)

Ik rij trouwens pleasure, trail en horsemanship, en af en toe spelen we met koeien ;)

De Freemax is overigens 65 cm lang voor de liefhebber :D

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:45

}:0 Ja dat hebben we toch bij foto's gezien? }:0 welk zadel neem je dan het liefst mee naar de }:0 }:0 als je ze beiden zou hebben.
Dus er zijn best wat mensen die ivm een lichamelijke reden boomloos gaan.