[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-20 22:53

Afbeelding
Afbeelding
Groot deel wit ook goed :')

Jets

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 07:32

Afbeelding

Irene793

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 13:22

Afbeelding

tuija_r

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 15:37

Doeriaan schreef:
Ik volg hier even mee.
Heb de freemax cow en buffel getest en vind het een heerlijk zadel.
Heeft er iemand eentje op een wit paard? En toevallig een foto welke kleur pad daar mooi bij is ;) ?

Afbeelding
Afbeelding

Hier de Freemax buffel op mijn schimmel. De pads zijn Western Brown (ik rij hiermee elke dag) en Lake Green voor wedstrijden. Persoonlijk vind ik dat bijna alle kleuren mooi staan op een schimmel, behalve hele lichte kleuren zoals licht roze of beige.

Doeriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:19

Dankjewel!
Leuk om toch andere kleurtjes te zien, ik dacht zelf alleen aan bruin die heb ik nu bij het testen gebruikt.

Afbeelding

Met de passervice lag er een rode onder en andere kleur zadel, dat stond niet mooi. Kan de foto zo niet vinden

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-20 16:31

Dat blauwe is ook erg leuk, die wil ik als reserve denk ik

BellaSharon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:31

Leo schreef:
Dees schreef:
Ik vroeg hier laatst om advies voor een bewaarplek voor mijn Freemax. Hij lag al een tijd op een houten schraagje en dat lijkt me niet echt goed voor het zadel.
Vandaag is mijn man aan het knutselen geweest en dit is het (voorlopige) resultaat, tadaaaaaa:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Komen nog wieltjes onder en een handvat om hem mee te trekken. Denk dat ie ook nog wel een lakje gaat krijgen. Maar ik ben nu al heel blij! Past perfect!

Mooi!! Ik wil ook zoiets maken voor in mijn kast als vervanger van mijn huidige steun.

Beugels van CGS vandaag aan het zadel gehangen en voelde al veel fijner dan de beugel draaiers! Morgen ga ik wat intensiever rijden met les, dus benieuwd hoe het dan voelt. :)

Hoe beviel de langere rit??
Ben erg benieuwd

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-20 23:40

Dees schreef:
Ik vroeg hier laatst om advies voor een bewaarplek voor mijn Freemax. Hij lag al een tijd op een houten schraagje en dat lijkt me niet echt goed voor het zadel.
Vandaag is mijn man aan het knutselen geweest en dit is het (voorlopige) resultaat, tadaaaaaa:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Komen nog wieltjes onder en een handvat om hem mee te trekken. Denk dat ie ook nog wel een lakje gaat krijgen. Maar ik ben nu al heel blij! Past perfect!

Maar je hebt je fenders helemaal niet gedraairt........Dat lijkt me sowieso niet fijn. Ik zou ook met deze beugels, sws de fenders goed draaien.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 09:43

Mijn fenders hangen ook niet gedraaid op de steun.

Ik heb sinds kort een kifra pad die ik via een winactie gewonnen heb. Super blij mee!

Afbeelding
Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:23

Over dat fender-draaien. Die van mij, Buffel-zadel, hebben 3 volle dagen gedraaid met zo'n stok gehangen. Ook ingevet. Maar zodra ik de stok eruit haalde, hup, fenders weer recht. Het materiaal is te dun om zich goed te vervormen. Als je in het zadel zit, draaien ze net zo makkelijk met je been mee, dan is het dunne leer juist wel een voordeel.

Waar ik tegenaan liep met de originele beugels was dat mijn voeten maar geen grip op die dingen konden krijgen en ik daardoor mijn been juist heel erg moest uitdrukken om de beugels aan mijn voeten te houden. De twist van de huidige beugels helpt, maar ook het rubbertje in de beugels zelf helpt.

Ik ben nu nog op zoek naar het juiste schoeisel, want die gladde Ariat johdpurs... dat werkt niet in western beugels ben ik achter :D De Panama Jack stevige schoenen die ik nu gebruik zijn eigenlijk wat te groot voor de beugels. Ik vind cowboylaarzen lomp lopen, dus daar wil ik eigenlijk ook niet aan beginnen. Ik ben er nog niet uit. Wat dragen jullie eigenlijk voor schoeisel?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 10:43

Gewone simpele enkellaarsjes met stalen neus.
Als de Ariat johdpurs een rubber zool hebben zou je toch niet verwachten dat die glad is.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 11:07

Ik rijd in de zomer met Ariat Probaby laarzen maar die zijn echt niet oké om echt op te lopen. Die wissel ik dus. In de winter heb ik Ariat Whytburns, die passen qua breedte prima in de originele Freemax beugels.

Ze bevallen tot zoverre prima moet ik zeggen. Even wennen maar inderdaad betere grip en geen zere knieën en enkels gehad na het rijden. Ook komt de lengte van de beugels wat comfortabeler uit tov met de beugel draaiers die ik had.

Ik had eerst een buffel en daar inderdaad geen problemen gehad met de fenders, die kreeg ik prima gedraaid. Maar mijn cow was toch een ander verhaal, ondanks goed indraaien bleven die lang stug.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 13:19

Jets schreef:
Mijn fenders hangen ook niet gedraaid op de steun.

Ik heb sinds kort een kifra pad die ik via een winactie gewonnen heb. Super blij mee!

[ [url=m/4tytuY.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XxKhOr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar ze hoeven ook niet elke dag gedraaid te worden. Je draait ze in het begin en daarna hang je gewoon je zadel waar je wil.

Dees schreef:
Over dat fender-draaien. Die van mij, Buffel-zadel, hebben 3 volle dagen gedraaid met zo'n stok gehangen. Ook ingevet. Maar zodra ik de stok eruit haalde, hup, fenders weer recht. Het materiaal is te dun om zich goed te vervormen. Als je in het zadel zit, draaien ze net zo makkelijk met je been mee, dan is het dunne leer juist wel een voordeel.

Waar ik tegenaan liep met de originele beugels was dat mijn voeten maar geen grip op die dingen konden krijgen en ik daardoor mijn been juist heel erg moest uitdrukken om de beugels aan mijn voeten te houden. De twist van de huidige beugels helpt, maar ook het rubbertje in de beugels zelf helpt.

Ik ben nu nog op zoek naar het juiste schoeisel, want die gladde Ariat johdpurs... dat werkt niet in western beugels ben ik achter :D De Panama Jack stevige schoenen die ik nu gebruik zijn eigenlijk wat te groot voor de beugels. Ik vind cowboylaarzen lomp lopen, dus daar wil ik eigenlijk ook niet aan beginnen. Ik ben er nog niet uit. Wat dragen jullie eigenlijk voor schoeisel?

Dat is wel echt waardeloos. Lijkt me echt heel naar rijden als de fenders zo stug recht hangen. Lijkt me ook niet geweldig voor je zit en houding.

Qua schoenen of laarzen heb ik juist een hekel aan stroeve zolen. Heb altijd ariats H2O stalschoenen gehad, maar vind ze echt niet lekker rijden qua zool. Heb nu kistjes, maar zelfde......
Ik stap vlak voor rijden in mn laarzen met gladde zool en daarna ook gelijk er weer uit.

Ik denk dat veel mensen niet weten dat je in principe je voet anders in de beugel hoort te zetten en de fenders en beugels een andere functie hebben dan een engels zadel. Dat zie je dan wel iets meer in de reining, maar als je kijkt naar de verschillen van engels en western snap je dat dingen niet voor niks zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 16:35

Superpony, volgens mij lees je er overheen dat de fenders van de buffelversie helemaal niet stug zijn. Ze zijn juist prima soepel, geen problemen daarmee.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 17:25

Dees schreef:
Superpony, volgens mij lees je er overheen dat de fenders van de buffelversie helemaal niet stug zijn. Ze zijn juist prima soepel, geen problemen daarmee.

Nee, lees ik niet overheen. Het gaat om de functie van fenders. Het zijn geen beugelriemen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-20 22:18

Vandaag voor het eerst even echt gereden met mn freemax buffel. Ik moet nog een beetje wennen, heb hem op mn oude paardje gehad, niet op hem aangemeten, hij is ook iets scheef waardoor hij het zadel iets maar rechts gooit en ik die beugelophanging links iets te veel voel. Maar voor de rest reed hij fijn. Ik twijfel alleen of de fenders voor mij niet te lang zijn,ik ben 1.65 en heb ze volgens mij op zn kortst nu. Iemand die de korte fenders gebruikt? Mn beugels draaien ook nog niet helemaal lekker mee maar dat moet nog komen denk ik. Ik las al dat je een paar dagen een stok erdoorheen kan doen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-20 01:54

Wij hangen een bezemsteel erdoor, maken de fenders aan de achterzijde vochtig en als het klaar is een goede laag olie erop.

BellaSharon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:48

Cemlys schreef:
Vandaag voor het eerst even echt gereden met mn freemax buffel. Ik moet nog een beetje wennen, heb hem op mn oude paardje gehad, niet op hem aangemeten, hij is ook iets scheef waardoor hij het zadel iets maar rechts gooit en ik die beugelophanging links iets te veel voel. Maar voor de rest reed hij fijn. Ik twijfel alleen of de fenders voor mij niet te lang zijn,ik ben 1.65 en heb ze volgens mij op zn kortst nu. Iemand die de korte fenders gebruikt? Mn beugels draaien ook nog niet helemaal lekker mee maar dat moet nog komen denk ik. Ik las al dat je een paar dagen een stok erdoorheen kan doen?

Een vriendin van mij is ook 165 en die zit op gaatje 10/11. Ik ben 168 en ik zit op 8/9. Heb je gekeken in welk gaatje de fender zit? (Zeg maar het nylon gedeelte onder de flap) bij mij zitten daar 2 gaatjes

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 17:49

Ik ben 1.63 en zit op 10. Maar eigenlijk is het net te lang en 11 net te kort :+

BellaSharon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:09

Ik heb het ook, in stap perfect, draf en galop net te lang. En maatje korter is weer te kort :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 18:42

Dan moet je een middengaatje erbij prikken :D

BellaSharon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:09

Gaat dat niet door scheuren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:16

Ligt er aan van welk materiaal de riemen gemaakt zijn en hoe dicht het nieuwe gaatje op de andere komt te zitten.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:36

BellaSharon1 schreef:
Cemlys schreef:

Een vriendin van mij is ook 165 en die zit op gaatje 10/11. Ik ben 168 en ik zit op 8/9. Heb je gekeken in welk gaatje de fender zit? (Zeg maar het nylon gedeelte onder de flap) bij mij zitten daar 2 gaatjes

Daar nu wel op het kortste. Ik zit nu op 11-12, maar moet zeggen dat mn pony ook vrij smal is, wellicht dat ik op mn tinker wel langer kan zitten, die is een stuk breder :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-20 22:37

Riemen zijn leer met ertussen nylon volgens mij