[WN] De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:08

Paarden met veel ruggebruik hebben wel vaker last van wippende zadels. Het zadel ligt verder wel netjes voorzover vanaf een foto te beoordelen :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:44

MalaQ schreef:
Het stond al lang op mijn lijstje, een Freemax zadel, en nu een hele nette tweedehands kunnen kopen die erg weinig gebruikt is :D Heb een afspraak gemaakt met kifrahorse ter controle, dus ben heel benieuwd naar het oordeel over passen of niet. Tot die tijd mezelf maar even beheersen en er niet op kruipen :) Heb hem er wel even mee gelongeerd, en dan valt vooral op dat hij wipt aan de achterkant. Ik gok dus wel een andere fork nodig te hebben.

Maar knap staat het hem wel al zeg ik het zelf *\o/*

[ [url=m/oI6LA9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/RUvoGF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Staat hem goed!!! Hopen dat hij past!!
(Dit paard komt me verdomd bekend voor, heet hij toevallig Flynn/Paleface?)

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 01:06

Hi! Hopelijk weten jullie dit...
Mijn freemax buffel (roodbruin) lijkt een beetje lichter verkleurd te zijn geworden. Het lijkt meer oranje op sommige plekken. Kan ik dit net als leren schoenen zeg maar, met een bruine wax oid insmeren?

Afbeelding

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:28

Hoi, iemand die mij kan vertellen hoe dit zo kan? Afbeelding
De fork komt over het leer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:45

Past je fork wel? De skirts zouden van onderaf gewoon netjes tegen de fork aan moeten zitten en dan kan je seat ook niet zo zakken.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 17:48

Zolang hij op paard ligt is er niks aan de hand. Pas als ik hem weer op bokje leg gebeurd dit.
Ik moet binnenkort weer aanpassen vermoed ik maar hij paste zeker!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 18:02

De mijne doet dat ook :j
Niet als hij op mijn paard ligt, maar wel op de bok of balk of in de kast.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 22:18

Was bij mij ook, ik hoor de klittenband ook wat zakken wanneer ik zadel weer van paard haal. Kitty heeft hem voor mij destijds weer goed getrokken en vastgemaakt maar is altijd klein beetje gebleven. Maar kan volgens mij niet persé kwaad.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 06:45

Fijn om te lezen dat het vaker voorkomt, het is de jongste ook niet meer.
ik kijk het nog even aan. Bedankt!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 10:43

Mijn Freemax is in bestelling!
Wat ik mij afvroeg: hoe kan ik het zadel het beste bewaren als het niet op mijn paard ligt?

Mijn Engelse zadel ligt op een balkje. Maar is dat wel goed voor een boomloos zadel?

BellaSharon1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:10

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 12:34

Op zich is dit soort zadelhouders eigenlijk af te raden, omdat de smalle buisjes zich na verloop van tijd toch wat in kunnen graven in je zadelkussens. Als je zadel die heeft ;) Een dicht geheel / enkele buis is wat dat betreft in principe beter :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-20 15:25

Maar een Freemax heeft geen kussens dus ben benieuwd of het dan nog invloed heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 19:03

Christina schreef:
Gloa schreef:
Waar heb jij ze gekocht?
.

Ik heb ze rechtstreeks bij SA Walls gekocht. Dit zijn ze aan mijn Freemax.

[ [url=m/NCahfC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vandaag zijn de mijne eindelijk binnen gekomen *\o/*

Staat left en right in gestanst maar als ik ze zo bevestig dan hangen ze hetzelfde als op de foto hierboven. Een licht ingedraaide fender en toch vlak langs het paard.

Dus ik heb ze lekker eigenwijs andersom eraan gedaan en zo horen ze volgens mij ook te hangen :=

Ze rijden in ieder geval fantastisch en zijn elke cent dubbel en dwars waard.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-07-20 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 19:14

Mooi... zo hangen ze goed.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 21:00

Dees schreef:
Mijn Freemax is in bestelling!
Wat ik mij afvroeg: hoe kan ik het zadel het beste bewaren als het niet op mijn paard ligt?

Mijn Engelse zadel ligt op een balkje. Maar is dat wel goed voor een boomloos zadel?

Ik heb mijn zadels op een karretje, maar nog mooier vind ik de houten karretjes die mensen maken. Dan heb je een soort halve boog van hout waar het zadel mooi omheen valt en wordt overal evenveel ondersteund.

Verder heb ik er standaard hoezen om. Ik hang de singels apart uit en als de pads een halve dag hebben liggen drogen gaan ze tegenwoordig in een dekentas van Ikea. Kunnen er meerdere in en zo kunnen er geen beestjes bij etc.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 09:43

Dank superpony - nu hangt het zadel op een schraagje, dat gaat goed omdat het nog zo nieuw is. Ik denk dat ik ook maar zo'n houten tonnetje voor hem ga bedenken. Die zijn ook wel handig, wieltjes eronder, hoofdstel hangertje eraan... *droomt even verder* :D

edit: topic erover gevonden! [HAR] Zelf een zadelbok maken, leuk project!
en even via google: http://www.woodworkingcorner.com/saddlerack.php

Wat zijn je beugels mooi, Gloa! Maar wat een lange levertijd...! Ik overweeg ook om ze te bestellen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 10:54

In Duitsland wordt door alle zadelpassers van Freemax geadviseerd het zadel op een goede (compleet het zadel ondersteunende) bok te leggen. Zeg maar een rugvorm. Ik heb zelf van een oude kapotte cementton 2 stukken in een rugvorm gemaakt (plastic warm gemaakt en in vorm gebogen). Die op een zadelkar vastgemaakt. en daarop ligt een pad waar dan weer het zadel (in dit geval mijn BM) op ligt.
Die rugvorm voorkomt dat je zadel scheeftrekt. Ook geen pads ed op je zadel leggen om te bewaren of drogen. Ook dat kan je zadel scheef maken.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 11:03

Gloa schreef:
Vandaag zijn de mijne eindelijk binnen gekomen *\o/*

Staat left en right in gestanst maar als ik ze zo bevestig dan hangen ze hetzelfde als op de foto hierboven. Een licht ingedraaide fender en toch vlak langs het paard.

Dus ik heb ze lekker eigenwijs andersom eraan gedaan en zo horen ze volgens mij ook te hangen :=

Ze rijden in ieder geval fantastisch en zijn elke cent dubbel en dwars waard.

[ [url=m/SvAv1k.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/AWKpoq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ze zijn prachtig Gloa! Ziet er super uit!!
Waar heb je ze uiteindelijk gekocht? Ik ben ook aan het overwegen om gedraaide beugels te zoeken. Ik heb nu beugel draaiers maar dat bevalt toch ook niet helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:06

Ik heb ze bij SA Wall's gekocht in Amerika

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 12:13

Ik kom hier even binnen vallen !

Wie kan mij vertellen hoe je, zonder aankoopbewijs, kunt zien of een freemax het oude of nieuw model is ?

Hebben ze beide een serienummer, zichtbare verschillen aan het zadel zelf ?

Bedankt alvast !

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 13:52

rina schreef:
In Duitsland wordt door alle zadelpassers van Freemax geadviseerd het zadel op een goede (compleet het zadel ondersteunende) bok te leggen. Zeg maar een rugvorm. Ik heb zelf van een oude kapotte cementton 2 stukken in een rugvorm gemaakt (plastic warm gemaakt en in vorm gebogen). Die op een zadelkar vastgemaakt. en daarop ligt een pad waar dan weer het zadel (in dit geval mijn BM) op ligt.
Die rugvorm voorkomt dat je zadel scheeftrekt. Ook geen pads ed op je zadel leggen om te bewaren of drogen. Ook dat kan je zadel scheef maken.

Voorheen had Kifrahorse dat ook op de site staan, vanmorgen nog zitten zoeken maar kan het zo niet weer vinden. Maar inderdaad, de mijne heb ik daarom dus ook op zo'n zadelvormige bok liggen.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 13:58

Gloa schreef:
Ik heb ze bij SA Wall's gekocht in Amerika

En welk type heb je dan?

Ik ga eens kijken, bedankt!!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 15:02

Gloa (en anderen)... hoe heb je het gedaan met de invoerrechten?

Ze zijn prachtig hoor.
Ik zag vandaag ook de twisted beugels van Cowgirlstore in het echt aan een zadel hangen. Viel me reuze mee. Waren niet zo veel gedraaid als die van SA Walls, maar toch best ver. Met een enigszins gedraaide fender hangen ze keurig "met de tenen naar voren".

Nou ja, Walls rekent 160 dollar voor levering naar Nederland, met invoerkosten (btw!) en de conversie naar euro kost het al snel 170 euro netto. Die van Cowgirlstore zijn misschien iets minder fraai, maar die kosten "slechts" 80 euro.
Levertijd verschilt ook nogal, op die Walls kun je best lang wachten, die van CGS zijn er in een week. Hmmm.
Laatst bijgewerkt door Dees op 04-07-20 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 15:05

Als het met USPS verzonden wordt (de goedkoopste vervoerder) dan betaal je dat aan de postbode.