[WN] De overstap naar een Western zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: De overstap naar een Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:40

Ik heb geen achter stoten en ook geen achtersingel. Maar als ik het had, zou ik het laten liggen voor als.........ooit.

Bortstuig heb ik ook niet.

Trail kan je wel makkelijk trainen. Als je een paar balken hebt, kan je eindeloos variëren. Zeker met een groter paard aan te raden om weleens te oefenen, omdat de afstanden doorgaans op quarter liggen.
Hekje kan je altijd wel ergens een keer oefenen. Meesten doen 2 staanders en dan met een touw trainen. Brug wordt ook wel vervangen door over een zeil lopen.

HOrsemanship proefjes gaan naar niveau. Proefjes zijn wel online te vinden. Als je begint bij de Wran, start je L5 of L4 en is dat niet zo ingewikkeld. Maar vaak wel al moeilijk zat voor de meesten. Gata het goed, ben je er zo doorheen.

Hunter heeft weinig nut inderdaad met een niet quarter/paint.

Overigens moet voor bijv een achtersingel je zadel wel echt heel goed passen. De singel mag niet te strak, maar als een zadel klappert en de singel gaat ook steeds strak staan bijv, kan dat soms een reactie geven. Je moet echt heel goed weten wat precies goed is. Dus waar die hoort te zitten, altijd verbinden en niet te strak, maar ook niet gevaarlijk los.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 18:20

superpony schreef:
Overigens moet voor bijv een achtersingel je zadel wel echt heel goed passen. De singel mag niet te strak, maar als een zadel klappert en de singel gaat ook steeds strak staan bijv, kan dat soms een reactie geven. Je moet echt heel goed weten wat precies goed is. Dus waar die hoort te zitten, altijd verbinden en niet te strak, maar ook niet gevaarlijk los.

euhhhh....zo weet je wel meteen dat je zadel klappert en dus niet goed past :+
Achtersingel moet "aan" liggen idd, tenminste, zo dat je vlakke hand er nog langs door kan, als je ernaast staat. Zodra je dan zit hangt ie zoals moet.
Zie idd veel te vaak gevaarlijk losse achtersingels. één keer banketstaaf naar een vlieg trappen en paard is de sjaak.
Borsttuig is trouwens wel handig als je (zoals in de ranch trail) een zware balk moet rondslepen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:01

Borsttuig heb ik net, wel een barok borsttuig, haha. Maar dat zal geen probleem zijn, mijn paard heeft voor de wagen gelopen en ik kan er ook achter skien.

De achtersingel gebruiksklaar maken is natuurlijk eenvoudig, je neemt een riempje, en je snijdt even het netjes in de singel. Ik zal hem dan niet wegdoen. Had hem al wel even ingevet zodat het leer ook goed blijft.

Heeft de wran geen hunterklassen voor elk ras? dat zou jammer zijn.

En balken heb ik zat, heb een heel parcours, mijn paard is min of meer beledigd als er over balken gestapt moet worden. Springen is echt haar ding en als ik balken neerleg op de grond en ik wil een volte aan een losse teugel rijden, dan kan het zomaar zo zijn dat ze gewoon even uitbreekt om over die balk te gaan (ook bij lage hindernissen, ben er zo wel eens afgevallen, reed een nette volte, bedenkt ze zich niet en gaat over een dubbel). Of je wilt van hand veranderen en er staat rechtuit een hindernis, nou, als je dan niet oplet, dan neemt ze de sprong. Zo heb ik ook al eens met een prijsuitrijking in de B een M-oxer van de verkeerde kant genomen omdat er geen houden meer aan was, de Radetzky mars betekent nog altijd stuiterpaard worden. :D

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 19:41

Met de hunterklasses heb je geen westernzadel op he. En horsemanship is niet aan de hand. Voor trail is het belangrijk dat je je paard beheerst over balken kan laten gaan, er liggen soms wel 40 balken in een pattern of meer en als je paard uit zichzelf net over de verkeerde gaat heb je een 0-score.

https://www.wran.nl/wran-wedstrijden/regelboek

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 20:06

Nee, weet ik, hunter is gewoon een normale uitrusting zeg maar. Die heb ik natuurlijk wel met een springpaard :D
Je hebt halter, dat is aan de hand, dat is niet waarvoor ik een zadel gekocht heb natuurlijk ;)
Voorlopig heb ik gewoon een zadel, af en toe les en zie ik wel. Maar ik kwam een pattern tegen en vind dat wel leuk om gewoon eens te proberen. Ook al bakken we er nog niets van. Het is wel anders dan een dressuurproef wat ook precies moet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 12:55

Sandra_H schreef:
euhhhh....zo weet je wel meteen dat je zadel klappert en dus niet goed past :+
Achtersingel moet "aan" liggen idd, tenminste, zo dat je vlakke hand er nog langs door kan, als je ernaast staat. Zodra je dan zit hangt ie zoals moet.
Zie idd veel te vaak gevaarlijk losse achtersingels. één keer banketstaaf naar een vlieg trappen en paard is de sjaak.
Borsttuig is trouwens wel handig als je (zoals in de ranch trail) een zware balk moet rondslepen.

Ja, dat bedoelde ik }>

Als je het nodig hebt en alles zit goed, is dat prima natuurlijk. Jullie zien er altijd op en top verzorgd uit voor de ranch onderdelen.

germie schreef:
Borsttuig heb ik net, wel een barok borsttuig, haha. Maar dat zal geen probleem zijn, mijn paard heeft voor de wagen gelopen en ik kan er ook achter skien.

De achtersingel gebruiksklaar maken is natuurlijk eenvoudig, je neemt een riempje, en je snijdt even het netjes in de singel. Ik zal hem dan niet wegdoen. Had hem al wel even ingevet zodat het leer ook goed blijft.

Heeft de wran geen hunterklassen voor elk ras? dat zou jammer zijn.

En balken heb ik zat, heb een heel parcours, mijn paard is min of meer beledigd als er over balken gestapt moet worden. Springen is echt haar ding en als ik balken neerleg op de grond en ik wil een volte aan een losse teugel rijden, dan kan het zomaar zo zijn dat ze gewoon even uitbreekt om over die balk te gaan (ook bij lage hindernissen, ben er zo wel eens afgevallen, reed een nette volte, bedenkt ze zich niet en gaat over een dubbel). Of je wilt van hand veranderen en er staat rechtuit een hindernis, nou, als je dan niet oplet, dan neemt ze de sprong. Zo heb ik ook al eens met een prijsuitrijking in de B een M-oxer van de verkeerde kant genomen omdat er geen houden meer aan was, de Radetzky mars betekent nog altijd stuiterpaard worden. :D

Voor gewoon trainen heb je het ook allemaal niet nodig. Als je ooit op show bent en de ranch onderdelen gaat bekijken, zie je bijv bij Sandra_H en haar man hoe een complete uitrusting hoort te zijn.
Maar ook zij hebben meerdere outfits en zullen wisselen als ze iets anders dan ranch starten.

Ik kan er wel van alles aanhangen, maar heb het niet nodig. Het is alleen van essentieel belang dat alles goed ligt, goed zit en past. Daarom beter weglaten tot je hebt gezien of iemand erbij hebt gehad om te controleren hoe het moet.

Trail is gewoon een onderdeel dat heel serieus is en ook goed getraind moet worden. Dat staat compleet los van springen. Als je paard goed getraind is voor springen, zal hij toch het verschil moeten weten.
Ik heb zelf altijd gesprongen en training bestaat vooral uit goed aanrijden, tussen de hindernissen rijden, en veel, heel veel lage hindernissen.

Trail is een andere manier van aanrijden. En balkjes zijn er niet alleen om overheen te gaan.

Bij goede dressuur training hoort ook balken werk en dat kan je meer vergelijken.

Hunter bij de Wran is een totaal nutteloos onderdeel. En al zou het er zijn, krijgen ze geen inschrijvingen, dus houdt het sowieso op.

Het organiseren van een Wran wedstrijd vraagt om heel erg veel organisatie en planning. Er zijn al erg veel onderdelen en het is enorm intensief om ene dag te organiseren, genoeg vrijwilligers te hebben etc.

Met 1 balk op de a-c lijn kan je al eindeloos variëren met training. Vanaf begin meepakken, is altijd goed.

Je moet het opzoeken bij de Wran, maar als je net begint is het nog niet in galop over de balken. Er zijn een paar vaste onderdelen die je gewoon goed kan trainen en moet beheersen.

*overigens werden vroeger veel pony's/paarden heet bij het ererondje. Dat was juist de lol.........*

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 14:10

Dank voor het compliment superpony :o Alleen rijden we inmiddels alleen nog maar ranch onderdelen op online shows. Dat is supergoed bevallen vorig jaar, en heeft voor ons meer voordelen dan nadelen. Maar zeg nooit nooit natuurlijk.
Outfit van paard en ruiter hoeft zeker niet de wereld te kosten, maar moet gewoon goed/correct zijn, en dat geldt voor alle onderdelen. Maar het rijden blijft uiteraard het belangrijkst.

En al is ranch trail echt niet te vergelijken met de gewone trail, zeker zoals die tegenwoordig is (met heul veul balken), ik train ook nog steeds gewone traildingen, en dus ook nog steeds regelmatig met balken, in de meest mogelijke en onmogelijke variaties. Blijft leuk en nuttig. Voor elk paard inderdaad. Als je (spring)paard nog onverwachts naar een sprong vliegt heb je dus nog niet de controle die je voor trail (en nouja, eigenlijk voor alles) echt nodig hebt, maar dat lijkt me dan wel weer een heel leuk trainingsdoel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-21 19:12

Vandaag wat 'patterns' geprobeerd. Dat hebben we in de les natuurlijk nog niet gedaan, maar ik wilde het gewoon eens proberen. De bak was ook deels bevroren, dus dan moet je echt goed precies gaan rijden. Het zal er vast nog slordig uitgezien hebben, maar het ging wel. Ik vind het moeilijker dan een M2 proef, haha. Verder werd ze wakker toen iemand de balken in de bak legde, zo van he, gaan we weer springen? Nee meisje, vandaag moet je alleen maar rustig over balken. :P
Ook zit ik een beetje in dubio om met een jonge ruin die ik pas zadelmak gemaakt heb ook eens een westernlesje te proberen. Gewoon omdat er dingen zijn die ik fijn vind aan de manier van rijden en nu kom je op het punt dat hij wat verder getraind kan worden dan alleen de ruiter in 3 gangen ronddragen. De eigenaar staat er ook niet negatief tegenover, sterker nog, ik moet hem maar trainen zoals ik het wil. Balken lopen hebben we al gedaan, en ook gewoon tussen de balken door stappen gaat goed. Halthouden is helemaal niet zijn ding, en dat wordt heel veel in het western gedaan.
Ook achterwaarts is in het westernrijden belangrijker dan in het Engelse rijden. Dat kan de ruin ook nog niet, maar mijn merrie verwacht ook nog echt teugeldruk bij het achterwaarts gaan. Halthouden kan ik al helemaal loslaten.
Maar ik denk niet dat een jong paard minder wordt als je een iets meer 'western' gaat trainen.

Mijn Garland zadel is overigens flink wat lichter dan een Alamo reiningzadel. Heb dat reiningzadel eens goed bekeken, dikker leer, maar de fenders zijn van dubbel leer, en bij de Garland van enkel leer. Neemt niet weg dat ik wel blij ben met de Garland hoor. Het enige wat nog steeds zo is dat ik mijn staartbotje voel na het rijden en dat heb ik niet met Engelse zadels.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:36

Dit is de achtersingel met de zgn stoten. Dus maar houden? Is gewoon goed onderhouden, maar nog nooit gebruikt, dus feitelijk nieuw. En een singel van classic equine, die evt te koop is. Ben zelf niet zon fan van wol of fleece.
Afbeelding

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 12:44

Dat stuitje voelen heb ik ook met mijn Garland, maar dit had ik met mijn Wintec pro endurance zadel nog veel erger zo erg dat ik tot 5 dagen na de tijd nog niet fatsoenlijk kon zitten. Waarom dat is weet ik niet precies, bij mijn Garland kan ik het gelukkig wel voorkomen door iets meer met mijn billen in het zadel te zakken. :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:57

Sandra_H schreef:
Dank voor het compliment superpony :o Alleen rijden we inmiddels alleen nog maar ranch onderdelen op online shows. Dat is supergoed bevallen vorig jaar, en heeft voor ons meer voordelen dan nadelen. Maar zeg nooit nooit natuurlijk.
Outfit van paard en ruiter hoeft zeker niet de wereld te kosten, maar moet gewoon goed/correct zijn, en dat geldt voor alle onderdelen. Maar het rijden blijft uiteraard het belangrijkst.

En al is ranch trail echt niet te vergelijken met de gewone trail, zeker zoals die tegenwoordig is (met heul veul balken), ik train ook nog steeds gewone traildingen, en dus ook nog steeds regelmatig met balken, in de meest mogelijke en onmogelijke variaties. Blijft leuk en nuttig. Voor elk paard inderdaad. Als je (spring)paard nog onverwachts naar een sprong vliegt heb je dus nog niet de controle die je voor trail (en nouja, eigenlijk voor alles) echt nodig hebt, maar dat lijkt me dan wel weer een heel leuk trainingsdoel.

Ja, leuk. Heb via JV wat voorbij zien komen en mijn buurvrouw doet met haar hengt ook ranch onderdelen :D

germie schreef:
Dit is de achtersingel met de zgn stoten. Dus maar houden? Is gewoon goed onderhouden, maar nog nooit gebruikt, dus feitelijk nieuw. En een singel van classic equine, die evt te koop is. Ben zelf niet zon fan van wol of fleece.
[ [url=m/kzwLx2.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je zou een foto van die singel aan andere kant moeten laten zien. Maar hij ziet eruit alsof hij "op" is. Of een keer goed wassen en kijken of wol hersteld. Nu wordt het bij de randen wel erg weinig wol.

Als je beter gaat zitten, zou je geen last moeten hebben van je stuitje. Ik heb ooit mn stuitje flink beschdigd en heb er geen last van. Maar je moet je billen gebruiken.

Qua stil staan, moet je stilstaan en loslaten. In handen, maar ook in je lijf. Gaat een paard weer lopen, weer stil staan en weer los. Net zolang tot hij steeds langer wil stil staan. Het boeit in het begin dan niet dat je 10x aan de andere kant van de bak eindigt.
Als je paard ietsje verder is, zet je hem achteruit bij een stapje naar voren en weer los. De eerste keer ben je blij met 1 sex stilstaan, dan 2 sec en daarna meer en meer.
Zelfde als met achteruit zetten. Mensen willen veel teveel. Als je achteruit zet, ben je al blij met een reactie. Daarna een volledige stap naar achteren, dan doorstappen etc. En elke keer geef je die ontspanning terug als beloning.

Bij stil staan is het grootste probleem ( met name bij ex dressuur ruiters ) dat ze blijven vasthouden. Je vraagt een paard stil te staan en als hij dat doet, is er geen signaal dat hij doet wat je wil. Hoe moet een paard weten dat dat gewenst is, als je niet aangeeft; hier wil ik je hebben, dit is goed?

Daarom maakt het in net begin ook niet uit waar je gaat stil staan en waar je eindigt. Ik zie veel mensen die op X willen stil staan en daar een heel gevecht aan gaan, omdat een paard daar stil moet staan, en recht etc. Als je paard kan stil staan, kan dat daarna overal.

Een jong paard wordt niet slechter van western nee. Een goede basis is het aller belangrijkste en western hoort heel duidelijk te zijn voor paarden. Een goed western gereden paard, kan je in principe vrij makkelijk oppakken om toch de dressuur in te gaan.
Andersom loop je vaak tegen meer dingen aan.
Bij een jong paard is het vooral; gas geven en remmen, sturen en daarna de rest. Goed gereden western paard kunnen de meeste zijgangen ook. Je werkt namelijk ook sterk aan body control en dan kan je dus bijv de heup sturen/plaaten.

Je kan je ook voorstellen dat correct spinnen en je paard heel houden vrijwel onmogelijk is of iig heel slecht als je paard niet goed in zijn lijf zit.

Of dat je een paard netjes naast een hek wil zetten, door een hek wil manouvreren zonder het hek ( of touw) los te laten.

Of als je bijv door een L vorm achteruit gaat, moet je het hele lijf kunnen sturen. Je achteruit zit er dan in principe goed in, maar moet net als vooruit, achteruit sturen.

Bij balken werk zeg ik altijd; Laat het paard goed kijken. Leg 1 balk neer en laat hem kijken. Laat hem zelf leren de voeten goed op te tillen. Niet voorover gaan hangen, niet helpen, niet in de weg zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:59

Petrichor schreef:
Dat stuitje voelen heb ik ook met mijn Garland, maar dit had ik met mijn Wintec pro endurance zadel nog veel erger zo erg dat ik tot 5 dagen na de tijd nog niet fatsoenlijk kon zitten. Waarom dat is weet ik niet precies, bij mijn Garland kan ik het gelukkig wel voorkomen door iets meer met mijn billen in het zadel te zakken. :)

Ik kan het niet voorkomen helaas. Het ligt ook niet aan mijn houding of zit. Met andere zadels heb ik het niet en ook niet met een Amerikaans Alamo reiningzadel. Dat heb ik geprobeerd.
Ik ben ooit op mijn stuitje gevallen, maar zeker al 25 jaar nooit meer gevoeld. Nu wel en duurt ongeveer 5 dagen na het rijden, waarbij het net na het rijden trekt na afstappen en te paard merk ik niets.
Ik ga nog even uit van zitvlees kweken. Gaat het niet over, dan sta ik open voor pijnstillers, want ben geen opgever. Maar ik vind mijn zadel wel fijn zitten verder.

Mijn merrie staat wel heel goed en ontspannen stil. Waren ook altijd hoge cijfers. Dat jonge paard moet het nog leren, die moet ook te pas en te onpas even halthouden en ja, met losse teugel. Ik doe dat altijd al. Oppakken en rond komt later wel. Dat is ook niet anders bij engels rijden, net als sturen met heup en lichaam, dat kan mijn merrie gewoon. Maar dan geleerd met meer aanleuning.
Dat jonge paard is nog niet zo ver dat ie aan zijgangen toe is. De galop vindt hij nog moelijk genoeg. Simpel een pasje verruimen in draf is ook nog lastig. We zijn gewoon erg basic bezig.

Nee, de singel is bijna nieuw. Geen slijtage, niets.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 13:36

Oh sorry foutje ik heb het over mijn zitbeenknobbels!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:38

Als je goed op je billen zit en vooral ontspannen, zou het goed moeten komen.

Alamo ken ik niet echt, dus geen idee wat voor zadels dat zijn. Maar in de western zijn er mega veel modellen. Ik ben echt wel gebakken in western zadels, maar als ik een nieuw/andere koop en die zit me niet lekker, is hij ook zo weer weg.
Heb nu ook een haat-liefde verhouding met mn laatste zadel. Zit echt super, maar kan niet wennen aan de fenders. Die was allang weg geweest als hij niet goed lag en zo lekker zat.

Die singel lijkt me echt niet nieuw. Ik heb van professional's CHoice bonten singels die al wat jaren gebruikt worden en die zien er echt nog voller uit.
Als deze nog nieuw is, is hij heel erg verkeerd gewassen.

Petrichor schreef:
Oh sorry foutje ik heb het over mijn zitbeenknobbels!

Hoezo foutje? Kan je toch gewoon iets over zeggen?

Zitbeenknobbels zijn echt heel belangrijk.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-21 14:59

Germie had het over haar stuitje en ik zei wel stuitje maar ik bedoelde mijn zitbeenknobbels en dat is wel iets heel anders. :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:13

Petrichor schreef:
Germie had het over haar stuitje en ik zei wel stuitje maar ik bedoelde mijn zitbeenknobbels en dat is wel iets heel anders. :)

Klopt. Bij mij is het echt het stuitje. Zitbeenknobbels hebben genoeg vet zeg maar. :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 15:15

Citaat:
Alamo ken ik niet echt, dus geen idee wat voor zadels dat zijn. Maar in de western zijn er mega veel modellen. Ik ben echt wel gebakken in western zadels, maar als ik een nieuw/andere koop en die zit me niet lekker, is hij ook zo weer weg.
Heb nu ook een haat-liefde verhouding met mn laatste zadel. Zit echt super, maar kan niet wennen aan de fenders. Die was allang weg geweest als hij niet goed lag en zo lekker zat.

Wat bedoel je met de fenders? Want ik vind nog wel dat de fenders 'meer belemmeren' zeg maar dan gewone beugelriemen van een Engels zadel.
Net of ze je meer in een houding drukken soms.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 19:28

Ik wil de proef op de som nemen of het gevoelige staartbotje van het zadel komt of dat het puur gewoon het westernzadel als type zadel is. Omdat ik het bij andere Engelse zadels niet heb en nooit gehad heb, en het ligt ook niet aan mijn zit of te weinig zitvlees. Ja, ik ben er ooit op gevallen toen ik 16 was, maar had er nooit meer last van. Kennelijk is het toch een gevoelige plek gebleven. Maar ja, als het echt blijft over een paar maanden dat ik na elke rit 5 dagen moet 'herstellen', dan kan ik wel een passend zadel op mijn paard hebben, maar dan past het zadel kennelijk toch ergens niet bij mij. Ik zou dat wel heel jammer vinden. Want ook als 'dressuurzadel' vind ik een westernzadel best fijn.
Dus vandaag had ik mijn paard gezadeld met een zadel wat normaal op een ander paard ligt zodat ook de factor 'paard' uitgesloten kan worden (singel op de foto is wat te kort, is ook korter dan mijn eigen singel). Helaas kan ik er niet veel van zeggen, want de bak was nog bevroren, dus verder dan stappen en een sukkeldrafje op een kleine volte kwam ik niet.
Wel vind ik dat zadel zachter zitten en ik heb nu geen last, maar heb ook niet echt gereden dus. En normaal zit ik ook prima op harde zadels zoals de oude Stubbens. Dus de test zal nog een keer herhaald moeten worden. De beugels lijken ook wat meer terug te liggen dan bij de Garland. Niet vervelend hoor.

Helaas verlies ik wel de beugels sneller omdat de fenders nooit ingedraaid zijn. Dat kan neem ik aan ook nog wel met een gebruikt zadel?
Afbeelding

En ik weet ook dat ik nylon tiestraps niet echt fijn vind. Het voelt toch erg goedkoop aan. Ook veert het niet mee. Maar het is wel dunner bij de knie/bovenbeen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:57

Ik vind de nylon tiestraps juist wel fijn. Veel minder bulky aan je bovenbenen.
Als mijn tiestraps kapot zijn vervang ik ze altijd door nylon.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:59

Ik heb ook liever kunststof; makkelijker aansingelen en minder bulky en minstens zo sterk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:09

Toch zou ik naar mijn zit laten kijken. Op de foto's is de zit niet 100% en je rijdt net pas in een western zadel. Dat zit anders en dat moet soms wennen.

Ik heb juist altijd leren tie straps. Wel die soepele. Moet even rijden om te begrijpen waar het in de weg kan zitten geloof ik?? Ik ben bang dat nylon gaat snijden in de huid/vacht en vind het niet prettig aanvoelen.

Ik heb normaal brede fenders en mijn beugels hangen dan gelijk daaronder. Ben 1.68m, dus niet vreselijk lang. En heb de fenders ook wat laag getrokken. Maar wel allemaal voorgevormd.
Bij dat nieuwe zadel eindigt het brede stuk van de fender en heb ik een smal stuk waar mn beugel aan hangt. Ik hou ook veel over wat ik terug moet slaan of om moet vouwen, net wat mensen doen........
Dat irriteert me een beetje en was ik niet gewend.

Hoe vaak slaan jullie je tiestrap dan om? Volgens mij doe ik het 2x of misschien 3x...........Jeetje, wat stom dat ik het niet weet, hahaha. Doe echt alles op automatische piloot, zo slecht :(

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:34

Bij een leren 2x en bij een kunststof 3x, mits die lang genoeg is natuurlijk :)
En een kunststoffen snijdt niet, zolang het niet van dat hele goedkope dunne spul is want ook daarin heb je verschillende kwaliteiten :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:11

Het is mijn zit an sich absoluut niet, want ik heb het dus nooit gehad, dus dat zit wel goed (om nog even een woordspelletje te doen). Korte of lange beugels mag ook niet uitmaken, ik rij normaal echt op allerlei zadels, en heb nooit last gehad hiervan. Met geen enkel type zadel. Heb vroeger een stockzadel gehad voor de lol, ook geen last, niet met springzadels, niet met vzh zadels, niet met Stubbens die hard zijn.
Ben er ooit op gevallen en dat heeft lang geduurd voordat het weer over was, en ergens is het altijd wat gevoeliger gebleven bij bijvoorbeeld situps. Maar toch kan ik me niet herinneren dat ik het ooit zo weer gevoeld heb, zeker niet met paardrijden. Ik hoop dat het wennen is.
Baal er natuurlijk wel wat van, een mooi zadel, paard loopt er goed mee, en dan rij je er zelf ook fijn mee, maar na het rijden voel je dus het staartbotje, gewoon met staan en later dus ook als je gaat zitten op een stoel.
Maar ik wil dus wel weten of het dit zadel is, of dat ik het met elk westernzadel heb. Als dat niet zo is, tja, wat dan? Kijken of je kunt wennen? Of zadel maar weer wegdoen en maar een ander weer proberen op te vissen?

Waar ik dus het leer voel is bij de ring waar je de tie strap aan bevestigt links. Bij het zadel was eentje meegeleverd die voor een kwart door was, dus ik heb gewoon een nieuwe besteld, ergens een duurste kwaliteit 'pro'. Maar je bevestigt dus aan die ring de tiestrap, dan heb je daar al 1 keer leer rond de ring. Dan komt er nog een 2e keer omheen omdat je immers via de singel een keer doorlust. En dan heb je daar een bobbel, die voel ik dus. Dus zeg maar bij de ring. Dat heb je met nylon niet. En had ik ook niet bij die versleten tie strap. Kan dus ook komen omdat deze nog nieuw is en nu 5 of 6 keer gebruikt is. Leer lijkt wat te veren, nylon niet.

Er komt normaal niet veel tiestrap tegen de huid, dus ik denk dat schuren bij nylon meevalt. Maar leer voelt gewoon fijner vind ik, hoewel nylon wel makkelijk aantrekt, maar ik singel nooit heel strak aan.
Ik sla hem dus 2 keer om en 2 keer door de singelgesp en dan naar dat leertje bovenin. Dus bij mij 2 keer en dan heb ik genoeg over om hem door dat leertje te steken.

Maar goed, bij dat 'niet Garland' zadel moeten dus de fenders alsnog voorgevormd worden. Want zo blijf ik niet fijn rijden omdat de beugels scheef draaien en denk je ik wip ze even terug, dan ben je ze kwijt en krijgt ze niet meer onder de voet zonder de handen te gebruiken.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:18

ik gebruik die cinch holder niet. Ik sla hem 3X door de singelring.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 18:20

Beugels kun je vormen door de achterkant van de fenders iets nat te maken en de een slag er in maken en vastzetten.
Misschien kun je de seat wat laten opvullen met gel zodat je daar ook zachter zit.