Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superpony schreef:Overigens moet voor bijv een achtersingel je zadel wel echt heel goed passen. De singel mag niet te strak, maar als een zadel klappert en de singel gaat ook steeds strak staan bijv, kan dat soms een reactie geven. Je moet echt heel goed weten wat precies goed is. Dus waar die hoort te zitten, altijd verbinden en niet te strak, maar ook niet gevaarlijk los.
Sandra_H schreef:euhhhh....zo weet je wel meteen dat je zadel klappert en dus niet goed past![]()
Achtersingel moet "aan" liggen idd, tenminste, zo dat je vlakke hand er nog langs door kan, als je ernaast staat. Zodra je dan zit hangt ie zoals moet.
Zie idd veel te vaak gevaarlijk losse achtersingels. één keer banketstaaf naar een vlieg trappen en paard is de sjaak.
Borsttuig is trouwens wel handig als je (zoals in de ranch trail) een zware balk moet rondslepen.
germie schreef:Borsttuig heb ik net, wel een barok borsttuig, haha. Maar dat zal geen probleem zijn, mijn paard heeft voor de wagen gelopen en ik kan er ook achter skien.
De achtersingel gebruiksklaar maken is natuurlijk eenvoudig, je neemt een riempje, en je snijdt even het netjes in de singel. Ik zal hem dan niet wegdoen. Had hem al wel even ingevet zodat het leer ook goed blijft.
Heeft de wran geen hunterklassen voor elk ras? dat zou jammer zijn.
En balken heb ik zat, heb een heel parcours, mijn paard is min of meer beledigd als er over balken gestapt moet worden. Springen is echt haar ding en als ik balken neerleg op de grond en ik wil een volte aan een losse teugel rijden, dan kan het zomaar zo zijn dat ze gewoon even uitbreekt om over die balk te gaan (ook bij lage hindernissen, ben er zo wel eens afgevallen, reed een nette volte, bedenkt ze zich niet en gaat over een dubbel). Of je wilt van hand veranderen en er staat rechtuit een hindernis, nou, als je dan niet oplet, dan neemt ze de sprong. Zo heb ik ook al eens met een prijsuitrijking in de B een M-oxer van de verkeerde kant genomen omdat er geen houden meer aan was, de Radetzky mars betekent nog altijd stuiterpaard worden.
Sandra_H schreef:Dank voor het compliment superponyAlleen rijden we inmiddels alleen nog maar ranch onderdelen op online shows. Dat is supergoed bevallen vorig jaar, en heeft voor ons meer voordelen dan nadelen. Maar zeg nooit nooit natuurlijk.
Outfit van paard en ruiter hoeft zeker niet de wereld te kosten, maar moet gewoon goed/correct zijn, en dat geldt voor alle onderdelen. Maar het rijden blijft uiteraard het belangrijkst.
En al is ranch trail echt niet te vergelijken met de gewone trail, zeker zoals die tegenwoordig is (met heul veul balken), ik train ook nog steeds gewone traildingen, en dus ook nog steeds regelmatig met balken, in de meest mogelijke en onmogelijke variaties. Blijft leuk en nuttig. Voor elk paard inderdaad. Als je (spring)paard nog onverwachts naar een sprong vliegt heb je dus nog niet de controle die je voor trail (en nouja, eigenlijk voor alles) echt nodig hebt, maar dat lijkt me dan wel weer een heel leuk trainingsdoel.
germie schreef:Dit is de achtersingel met de zgn stoten. Dus maar houden? Is gewoon goed onderhouden, maar nog nooit gebruikt, dus feitelijk nieuw. En een singel van classic equine, die evt te koop is. Ben zelf niet zon fan van wol of fleece.
[ [url=m/kzwLx2.jpg]Afbeelding[/url] ]
Petrichor schreef:Dat stuitje voelen heb ik ook met mijn Garland, maar dit had ik met mijn Wintec pro endurance zadel nog veel erger zo erg dat ik tot 5 dagen na de tijd nog niet fatsoenlijk kon zitten. Waarom dat is weet ik niet precies, bij mijn Garland kan ik het gelukkig wel voorkomen door iets meer met mijn billen in het zadel te zakken.
Petrichor schreef:Oh sorry foutje ik heb het over mijn zitbeenknobbels!
Citaat:Alamo ken ik niet echt, dus geen idee wat voor zadels dat zijn. Maar in de western zijn er mega veel modellen. Ik ben echt wel gebakken in western zadels, maar als ik een nieuw/andere koop en die zit me niet lekker, is hij ook zo weer weg.
Heb nu ook een haat-liefde verhouding met mn laatste zadel. Zit echt super, maar kan niet wennen aan de fenders. Die was allang weg geweest als hij niet goed lag en zo lekker zat.