Bit twisted wire discussie

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 20:14

Dat men niet op de DRHA zou durven te starten valt wel mee hoor, moet je kijken hoe enorm de greener en rookie klasses gevuld zijn. En dat zijn echt niet alleen maar dure paardjes die daar in mee lopen.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 02:26

Natuurlijk, de klasses zijn erg goed gevuld. Maar als ik het er met mensen over heb, zijn er helaas nog wel mensen die het zo voelen. Waar ik juist altijd aanraad om wel naar de DRHA te gaan vanwege de goede organisatie en omstandigheden.
In het andere topic wordt geroepen dat je twijfels moet hebben bij een paard onder de 10.000 euro en ik krijg daar meteen een berichtje over; zie je wel......
Er zijn echt mensen die voor hun plezier rijden, 1 paard hebben, serieus hun best doen, maar wel zelf verder willen komen. Mensen die met een paard van 5000 euro trouw lessen en door pieken en dalen gaan etc etc. Daar kan ik ook respect voor hebben, als je dat netjes doet en zij willen ook weleens starten.
Die enkele mensen zal de DRHA niet merken, maar ik vind het wel jammer. Net als dat ik nog steeds van kortzichtige dressuur ruiters moet horen hoe vreselijk western is en met name de reining.

Jij ( popstra ) en sevke zijn de mooie voorbeelden van hoe het kan. Maar het zou mooi zijn als ook de anderen zich eens durven te mengen in een discussie en ervoor uitkomen dat ze ook weleens te ver zijn gegaan met hun methodes bijvoorbeeld.
Ik denk dat je door openheid en de problemen op tafel te leggen eerder tot elkaar kan komen, dan elkaar af te branden en tegenover elkaar blijft staan.

Als je kijkt naar de trainers en ruiters op hoger niveau even in Nederland en Belgie, zijn dat wel mensen die nog ontwikkelen. Het is juist een groep daaronder die alles wat ''liever'' is belachelijk maakt en wegwuift.
En misschien zijn er enkelen die vastgeroest zitten en dus wel negatief rond gaan met filmpjes. Daar is social media natuurlijk wel een probleem in tegenwoordig.

Toen wij 25jr geleden naar de eerste western wedstrijd gingen kijken, hadden wij nog net geen mobiele telefoon en kon je er ook nog niet mee filmen. Maar ik weet wel wat ik heb gezien. Dat op beeld, zou ook niet mooi zijn. Ik zei als jonge Amsterdamse griet meteen; is dat normaal ofzo? En kreeg dan te horen; in Amerika doen ze het allemaal zo en dan was je uit geluld.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 08:26

@Superpony: ik durf met goed fatsoen al jaren mn dressuurvriendinnen niet meer mee te nemen naar western wedstrijden want ik kan het met de beste wil van de wereld niet goed uitleggen :n

En wat mij altijd verteld is, en nog steeds verteld wordt: 'als je deze methode niet gebruikt, kom je er niet'.. (lees er de nodige discussies maar op na, je wordt dan vergeleken met een suikerklontjespenny, een zwever, een nitwit etc etc)

Dus waarom zou iemand wedstrijden willen rijden als je daar dingen voor moet doen die je niet wil doen met je paard?
Ik snap dan werkelijk de toegevoegde waarde van wedstrijden niet :n wat is daar dan voor moois aan?

Citaat:
Weet je, iedereen kan genieten van een geweldige spectaculaire run of van een prachtige dressuur proef
ik zie er alleen zo weinig...
en wat dat betreft vind ik bijv de reining en de pleasure eigenlijk gewoon geen mooie sporten (meer), maar dat is persoonlijk.. Net zoals ik Tennessee Walkers niks vind eigenlijk... zo heb je wel meer. Je vind het mooi of niet.. :j

Citaat:
enkel wanneer er dan filmpjes of vooral MOMENT opnames van de weg naar die mooie run of dressuur proef toe worden gezien dan word er in ene moord en brand geschreeuwt!

Ja Natuurlijk! Vooral als het een filmpje is van de weg ernaartoe! En dan kan ik met de beste wil van de wereld een proef niet meer mooi vinden... En inderdaad, als je weet of ziet hoe de weg ertoe geweest is , en die was niet fris, dan snap ik niet dat je het eindresultaat mooi kan vinden.. dat is nogal hypocriet.

Overigens, ik heb het echt over de betere ruiters die volop op internet staan. Van de Nederlandse trainers kan ik niks vinden (waarom eigenlijk niet? 8-) ) en aangezien ik niet op shows kom, heb ik geen idee hoe die rijden.. Ik hoop gewoon normaal met respect voor het paard en zonder al te rare fratsen, want de PvdD staat te wachten hoor :j

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 11:36

jij bent zeker de allerbeste en de allerheiligste Dat je zo kan oordelen Cer?
Je moet nogal wat op je palmares hebben staan, zo kom je over.

En je zegt het zelf al, je gaat nooit kijken dus waarom dan altijd maar die rottigheid op noemen als je eigen ogen het niet gezien hebben?

Superpony, dat een reining getrainde Quarter van onder 10.000 de moeite niet zou zijn om naar te kijken vind ik ook bullshit hoor.
Ben zelf in 2011 begonnen met een 8000€ kostende Quarter. Rondom gezond en prima paardje. Heb daar lekker wat jaartjes GAG en Rookie mee gereden.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:09

Popstra schreef:
jij bent zeker de allerbeste en de allerheiligste Dat je zo kan oordelen Cer?
Je moet nogal wat op je palmares hebben staan, zo kom je over.

En je zegt het zelf al, je gaat nooit kijken dus waarom dan altijd maar die rottigheid op noemen als je eigen ogen het niet gezien hebben?


Begrijpend lezen is zeer ingewikkeld blijkbaar...

Ik ben heeeel benieuwd waar ik precies oordeel, als je dat even aan zou kunnen geven, dan kan ik toelichting geven :j

En de ROTTIGHEID die ik ALTIJD maar opnoem, kan ik gewoon vinden op internet :j Daar is geen woord Frans aan. Dan heb ik het toch ZELF gezien :j jij kan dat ook zien, kwestie van snappen hoe youtube werkt..

Overigens zie ik verder ook maar weinig uitleg over het hoe en waarom van een TW, anders dan dat sommige bloedlijnen een harde mond hebben...
En daarna verzand ook jij in het argument : "je rijdt zelf niet dus je hebt er geen verstand van".. ja, dan wordt het een lastige discussie...

Zelf zeg je ook dat 'niet iedere reiningruiter dit okee vindt", dus dan zeggen we eigenlijk hetzelfde. Waarom je dan zo lelijk gaat doen snap ik niet, maar ja, ik rij dan ook geen wedstrijden natuurlijk :o?

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 12:20

Even mijn eigen mening over de TW op de achtergrond latende.

Ik hoor veel argumenten dat de twisted wire in handen van de echte expert een handig hulpmiddel kan zijn dat niet per se dierwelzijn in gevaar brengt. Maar ook dat het in onkundige handen wel ellende aan kan richten. En dat de onkundige groep vele malen groter is dan die paar echte 'million dollar riders'.
Is het dan alsnog niet praktischer om het uit de verkoop te halen als de grote meerderheid er niet fatsoenlijk mee om kan gaan. Zijn die kundige experts niet ervaren genoeg om zonder de TW hun doel te behalen?
Want in principe als de TW in de handen van de echte kundige trainers geen pijn/intimidatie middel is, dan zou het toch op een ander bitje (of snaffle) ook moeten kunnen? Of is het meer een kwestie van: het veroorzaakt wel meer ongemak/pijn maar in de handen van een expert niet meer dan 'nodig'?

En dan heb ik het niet over de paarden die zo verreden zijn dat de TW als laatste redmiddel wordt gebruikt, want als ik het goed begrijp komen die niet bij die MD riders terrecht omdat die kunnen selecteren op fijne paarden vanwege het ruime aanbod.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 18:48

Popstra schreef:
jij bent zeker de allerbeste en de allerheiligste Dat je zo kan oordelen Cer?
Je moet nogal wat op je palmares hebben staan, zo kom je over.

En je zegt het zelf al, je gaat nooit kijken dus waarom dan altijd maar die rottigheid op noemen als je eigen ogen het niet gezien hebben?

Superpony, dat een reining getrainde Quarter van onder 10.000 de moeite niet zou zijn om naar te kijken vind ik ook bullshit hoor.
Ben zelf in 2011 begonnen met een 8000€ kostende Quarter. Rondom gezond en prima paardje. Heb daar lekker wat jaartjes GAG en Rookie mee gereden.


Maar die attitude dat het geroepen wordt houdt sommige ( beginnende ) mensen wel tegen.Dat is echt onwijs jammer, want mensen werken echt hard voor hun paard van 4000-8000 euro en om de 2 weken een les en af en toe een clinic bijvoorbeeld.

Jij hebt natuurlijk wel hele leuke paarden altijd :o :D En jij hebt echt geinvesteerd in trainen, showen etc om te komen waar je nu bent. In mijn ogen ben jij heel sympathiek tegen andere ruiters en je paarden.
Maar....ik denk dat je door jouw goede paarden en prestaties wel een soort ''aanzien'' hebt gekregen, waardoor mensen echt anders tegen jou zijn, dan tegen een htk ruiter met een simpele quarter als je snapt wat ik bedoel?? ( de hielelikkers zeg maar....)

Cer, ik sta niet graag naar dressuur ruiters te kijken en kan daar niks meer van begrijpen, ondanks mijn hele goede dressuur basis!! De wedstrijden waar ik ook nog weleens kom, kan ik wel huilen, vooral op het inrij terrein, wat een drama. Hoe sommigen in het Z komen is mij echt een raadsel. Sowieso de L en M ook. Ik geef zelf les en er zijn mensen die met wint in het L rijden en hun paard echt nog niet fatsoenlijk aan de hulpen hebben.......

De basis van het paardrijden is een drama. Toch vind ik tot nu toe dat de western maneges betere lessen geven aan bijv beginners, dan de normale maneges.

Wat betreft het TW verhaal, zou het mooi zijn als er trainers reageren die hem gebruiken en het gebruik gaan onderbouwen met goede argumenten. Dus waarom gebruik je hem? Hoe gebruik je hem? En wat voor effect zie je dat je met een snaffle niet kan bereiken? Alleen dan pas, kun je met goede tegen argumenten komen en met elkaar in discussie gaan.

Ik zeg op mijn beurt dat Gunners vooral stug in de mond zijn, omdat ze ook soms! wat stug in het lijf zijn, wat je met name in de galop terug ziet. Zeker als de mix met de merrie niet het gewenste eindresultaat gaf, behalve een wit hoofd. Als ik op een paard ga zitten dat voor niet lekker voelt, komt het 8 van de 10x echt 100% uit het lijf.

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 19:44

Mooney : dan moet je veel gaan afschaffen, hoor. Een TW is verre van het ergste wat er gebruikt wordt...
Een vierkante, een fietsketting, een lifesaver,...
In de barrelsport hebben ze er ook nog een aantal niet zo vriendelijke.

Persoonlijk vind ik dan dressuur niet mooi om naar te kijken. Dat is toch elk voor zich?
Als je jezelf stoort aan de training van een reiner, ga dan niet reinen maar doe iets anders. Dat kan ook, is ook een keuze.

mooney

Berichten: 7803
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-17 20:58

sevke schreef:
Mooney : dan moet je veel gaan afschaffen, hoor. Een TW is verre van het ergste wat er gebruikt wordt...
Een vierkante, een fietsketting, een lifesaver,...
In de barrelsport hebben ze er ook nog een aantal niet zo vriendelijke.

Persoonlijk vind ik dan dressuur niet mooi om naar te kijken. Dat is toch elk voor zich?
Als je jezelf stoort aan de training van een reiner, ga dan niet reinen maar doe iets anders. Dat kan ook, is ook een keuze.

Oh al dat andere mag ook afgeschaft worden als dat het argument tegenhoudt hoor. Maar dat heeft toch niets te maken met het wel of niet nodig zijn van een TW?
Met andere woorden, stel nou dat we in een wereld leefden waarin alle andere ergere bitten (ongeacht discipline) niet gebruikt worden. Zou de TW dan opeens wel afgeschaft kunnen/moeten worden volgens jou? Of is er nog een andere reden waarom hij een dusdanig nut heeft dat je hem ook in die wereld wel zou willen behouden?
Ik ben echt gewoon oprecht geïnteresseerd wat zo'n expert dan precies doet met zo'n bit waardoor het geen intimidatie/ongemak/pijn etc veroorzaakt, maar het wel alleen met dat bit zou moeten kunnen en niet met een simple snaffle te bereiken is.

Ik vind dressuur ook heel vaak niet mooi om naar te kijken, dus dat mag hoor. En ik doe momenteel geen dressuur en geen reining, dus van de keuze was ik me bewust :D .
Begrijp ik dan trouwens goed dat je dit soort dingen als een TW standaard moet goedkeuren/gebruiken als je reining wilt doen en anders een andere hobby moet zoeken? Of was het meer een opmerking bedoelt om aan te geven dat mensen die niet aan reining doen gewoon moeten wieberen uit dit topic? Of mis ik gewoon het punt van die opmerking?

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 08:34

sevke schreef:
Als je jezelf stoort aan de training van een reiner, ga dan niet reinen maar doe iets anders. Dat kan ook, is ook een keuze.

Dat is níet waar het hier om gaat... maar dit geeft wel de mindset van een aantal mensen aan :j

'als je je stoort aan misbruik, kijk je toch gewoon niet, ga je lekker wat anders doen'... 8)7

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 12:47

Als je de training van een reiner al standaard misbruik noemt, geeft dat ook jouw mindset aan. :)
Voor wat betreft de werking van de TW : volgens mij kan dit bit een nuttig instrument zijn voor paarden die de neiging hebben op het bit te gaan hangen. Ja, in onkundige handen kan het veel schade berokkenen. Maar dat vind ik ook van een bosal of hackamore. Een bit is zo kundig als de handen die het bedienen.

Cer

Berichten: 30256
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 12:59

Dat is niet wat ik zeg, maar lees wat je wil :j

Verder blijf ik het lastig vinden. Ik begrijp niet dat iemand het in zn handen durft te pakken en ik geloof niet dat er echt geen andere mogelijkheden zijn..

En inderdaad, de TW is zeker niet het enige.. De harde bosal doet zeker mee, de mouthshutter, de rawhide tie-down, de high-ports... om maar een aantal zaken te noemen.

maar goed, die discussie zullen de Tennessee Walker-mensen ook wel voeren over de klossen...

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 19:55

Ja over Bosal gesproken, ook zoiets. Staat zo mooi maar als ik dan weer zie dat een recreant hier op bokt vraagt hoe dat ding moet hangen krijg ik alweer de kriebels.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 01:39

Halsters zitten vaak ook niet goed en wordt mega hard aan getrokken soms. Maar bij sommige mensen telt naast het paard helemaal niet mee of het wel of niet paardvriendelijk is.

Mensen rijden bitloos met een goedkoop kin of kaak gekruist hoofdstel dat al niet goed zit en door het goedkope leer een knik heeft, waardoor hij continu strak zit. Continu met druk erop rijden of eraan trekken.

Ik ben tegen heel veel tack en hulpmiddelen in verkeerde handen. Het is inderdaad schandalig dat heel veel vrij verkocht wordt. Sommige hulpteugels zelfs met een heel mooi verkooppraatje erbij. Daarom zouden mensen meer onder GOEDE begeleiding moeten rijden/trainen. Vaak zijn dingen niet nodig en anders op te lossen. Of kan een kundige trainer je helpen een middel juist te gebruiken.

Mensen die een TW gebruiken zouden goed moeten kunnen onderbouwen waarom ze daarvoor kiezen EN waarom het niet anders zou kunnen. Dat zou je ook aan je trainer moeten kunnen vragen en een goed onderbouwd antwoord op moeten kunnen krijgen. Niet iets zoals; hij is hard in zijn mond, want dat is me iets te makkelijk.
Laat het verschil maar zien als je een probleem oplost met een tw bitje of een gewone snaffle, een bijzet etc etc.

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 10:46

sevke schreef:
Voor wat betreft de werking van de TW : volgens mij kan dit bit een nuttig instrument zijn voor paarden die de neiging hebben op het bit te gaan hangen.


Wat is het effect van de TW in de mond van een hangend paard? Wat zorgt ervoor dat het paard dan ineens niet meer hangt?
Is hangen enkel een probleem in de mond of is hangen een gevolg van de gehele rijstijl?

sevke

Berichten: 5276
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:11

Hij hangt niet meer omdat het niet aangenaam is om erop te hangen. Sommige paarden zijn van nature wat lui en zoeken manieren om zichzelf niet te hoeven dragen. Zeker jonge paarden die nog wat slap zijn en nog niet in balans lopen hebben hier moeite mee. Het kan hen dan een oplossing lijken om op het bit te gaan hangen. Sommige bloedlijnen hebben hier eerder neiging toe dan andere (Gunner, Einsteins Revolution). Om te voorkomen dat je ze steeds vooraan los moet werken en daardoor teveel in de mond zitten, kan het een oplossing zijn om tijdelijk met een TW te rijden. Zo kun je ze makkelijker van achter naar voor rijden, zonder dat ze teveel op de voorhand proberen hangen. Het is kwestie van een probleem op te lossen voor het escaleert. Indien het paard niet hangt heeft een TW precies dezelfde werking alseen gewone snaffle.

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 11:18

Bedankt voor de uitleg!

Zou ik dan mogen antwoorden met:
sevke schreef:
Hij hangt niet meer omdat het niet aangenaam is om erop te hangen. Sommige paarden zijn van nature wat lui en zoeken manieren om zichzelf niet te hoeven dragen.


Sommige mensen zijn van nature wat lui en zoeken een onaangename quick fix om niet te lang te doen over een rijtechnisch probleem.

Of ben je het hier niet mee eens?

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:32

heeft niks met luie ruiter te maken, heeft te maken met het programma een paard volgt om op zijn 3e klaar te zijn om show te starten.

Gini
Berichten: 17992
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 13:54

Dus eigenlijk klopt de bedenking die wij maken wel dat het welzijn van het paard naar achter geschoven wordt wanneer diens toekomst de wedstrijdsport betreft?
Waar anders wel de tijd is om problemen door middel van trainen op te lossen, zal een sportpaard de TW moeten verdragen want we zitten met een time schedule.

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:26

Het is maar hoe je het zelf wil zien. Een ander zou het niet op die manier doen en dat paard zal dan vanaf zijn 6 of 7e jaar leuk gaan lopen. In de reining is het nu eenmaal zo en Als je dat niet aan staat is prima toch. Niemand verplicht je daar aan mee te doen.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 00:40

Gini schreef:
Dus eigenlijk klopt de bedenking die wij maken wel dat het welzijn van het paard naar achter geschoven wordt wanneer diens toekomst de wedstrijdsport betreft?
Waar anders wel de tijd is om problemen door middel van trainen op te lossen, zal een sportpaard de TW moeten verdragen want we zitten met een time schedule.


Dat is alleen voor de futurity's. Ik kan met elk paard bij de DRHA starten, dus ook trainen tot 10 jaar en dan pas starten als ik wil. Daar merkt ook verder niemand wat van als je gewone hobby ruiter bent. Mijn ruin heeft tot zijn 14/15 nog DRHA gestart.

troi
Berichten: 17044
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-17 09:45

Gini schreef:
Dus eigenlijk klopt de bedenking die wij maken wel dat het welzijn van het paard naar achter geschoven wordt wanneer diens toekomst de wedstrijdsport betreft?


Ik denk eigenlijk dat je hier een veel fundamenteler punt aansnijdt. Topsport betekent constant je grenzen verleggen en meer doen, menselijke sporters zullen zeggen dat dat helemaal niet per se leuk is, het betekent ook veel afzien en fysiek ongemak. Maar dat ze willen winnen en het het dus waard is.

Een paard heeft die keuze niet...

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 19:45

Zo, even een paar pagina's bijgelezen :)

Superpony, die 10.000 euro paard opmerking kwam volgens mij van mij, maar is wel een beetje uit z'n verband gerukt zoals je het nu brengt.
Waar het over ging, dat als iemand een paard zoekt dat gezond is, braaf, potentie van bv 72/73 heeft ed en dan wordt aangeboden voor 10k vertrouw ik het niet nee.
Ik heb ook geen geldboom, en mijn vorige paard heb ik ook voor minder dan 10K gekocht, nog wel met Baeck stempel, en heb er succesvol mee in de rookie/limited np gereden (70-71 scores). Dus ik zal echt niet zeggen dat een paard van minder dan 10k niks is. Je moet alleen goed opletten wat en waar je koopt en 'if it looks to good to be True, it probably is'. Daaaar ging het om in die discussie.

Dan nog even over de TW, ja ik heb hier ook regelmatig mee gereden en ik denk dat meer mensen die er hier zo vol afschuw over praten het eens zouden moeten doen, zodat ze merken dat het helemaal niet zo'n martelwerktuig is.

En Cer, ik wordt zo moe van jou... Je vind alles wat met de westernsport te maken heeft poedersuiker, ookal ben je al 10 jaar nergens meer geweest en haal je al je info vanachter de pc.... Serieus, als je het allemaal zo poedersuiker vind, LET IT GOOOOOO en stop dan met steeds die discussies aan te gaan over zaken die je op voorhand al slecht vind, zonder enige echte ervaring ermee te hebben.
Ga toch lekker naar topics waar ze het over onderwerpen hebben die jij wel leuk vind, al die negativititeit in je leven is niet goed voor je, wordt je zuur van :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 20:16

Gini schreef:
Bedankt voor de uitleg!

Zou ik dan mogen antwoorden met:
sevke schreef:
Hij hangt niet meer omdat het niet aangenaam is om erop te hangen. Sommige paarden zijn van nature wat lui en zoeken manieren om zichzelf niet te hoeven dragen.


Sommige mensen zijn van nature wat lui en zoeken een onaangename quick fix om niet te lang te doen over een rijtechnisch probleem.

Of ben je het hier niet mee eens?


Ik denk eerlijk gezegd dat als ik een paard zou zijn, ik liever een quick-fix zou hebben ;)
Liever dat, dan dat aanmodderen van sommigen, dat ge-emmer om een paard los te krijgen. Paarden zijn gebaat bij consequent zijn. Ze zijn het zelf ook, onderling.

En ik ben nog geeneens echt perse vòòr een TW, ik word alleen weleens moe van die quickfix discussie. Alsof het altijd zo slecht is om een probleem snel op te lossen.

Popstra
Berichten: 13983
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 21:37

troi schreef:
Gini schreef:
Dus eigenlijk klopt de bedenking die wij maken wel dat het welzijn van het paard naar achter geschoven wordt wanneer diens toekomst de wedstrijdsport betreft?


Ik denk eigenlijk dat je hier een veel fundamenteler punt aansnijdt. Topsport betekent constant je grenzen verleggen en meer doen, menselijke sporters zullen zeggen dat dat helemaal niet per se leuk is, het betekent ook veel afzien en fysiek ongemak. Maar dat ze willen winnen en het het dus waard is.

Een paard heeft die keuze niet...

Een paard heeft ongeacht leeftijd, discipline of wat je er ook mee doet nooit de keuze ;)