[WN] Bit twisted wire discussie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 10:02

Ik wil me er ook niet aan evenaren. Wil ik ook niet aan Gal als Nederlands voorbeeld.

Wel wil ik dat er diervriendelijk getraind word. Ik denk zeker dat dat kan.
En of dat nou springen dressuur of western is maakt niet uit.

Ik vind de manier van trainen van Gal en co. ook walgelijk. En ik ben blij dat er steeds meer signalen komen dat meer mensen dat vinden.
En dat is er niet gekomen omdat mensen hun mond maar stil hielden, ook al worden ze bij iets zeggen toch de grond in getrapt met je bent maar een basis ruiter. Ik denk wel dat andere het langzaamaan aan het denken zet.
En natuurlijk hou je nog steeds mensen die ze vereren maar als ze uiteindelijk in de minderheid komen zou het mooi zijn.

Cer

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 10:08

ja en dat is dan denk ik weer jury afhankelijk... zolang die mensen winnen, zullen de mensen die willen winnen zo blijven rijden..

En dan is het een kwestie van tijd dat de meerderheid van de mensen gaan protesteren tegen dieren in de sport en dán kunnen we het paardenbestand wel opruimen :j Want zonder sport geen draagvlak..
(overigens weet ik niet of dat persé slecht is)..

maar ik zie het nog wel gebeuren dat door dit soort dingen uiteindelijk alle sporten met dieren verboden worden :j Evenals dus de manege's, de paarden bij de politie, huifkartochten etc.. dat je ze alleen nog hobbymatig in de wei mag zetten bijvoorbeeld.. met schuilstal, dus alleen in gemeentes waar dat mag..
Enfin, even hele grote stappen genomen, maar toch :j

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 10:12

En eigenlijk, hé, geloof ik stiekem steeds meer dat het inderdaad voor de paarden nog wel eens het beste zou kunnen blijken te zijn.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:33

Cer schreef:
Ik heb het over de Million Dollar trainers.. niet over de lokale talenten of mensen die ook een keer een paardje op een plaatselijke wedstrijd hebben laten zien...

En dat is waar de gemiddelde reining ruiter ook op doelt qua goede trainer...Als je million dollars verdient, dán ben je een trainer van belang..

Die gebruiken ook die hulpmiddelen en omdat ze miljoenen dollars verdienen zijn ze goed. Zo werkt het. En eerlijk is eerlijk, daar valt weinig tegenin te brengen..

dit dus. :j
Dat wil niet zeggen dat de eerste de beste die een cowboyhoed op heeft, met dezelfde middelen moet gaan prutsen, maar die mensen onkundig noemen, die wel million dollar of meer rider zijn, gaat mij wel een paar bruggen te ver. Ze zijn in elk geval stukken kundiger dan de gemiddelde bokker.
En het is echt wel zo dat paarden uit bepaalde bloedlijnen dikwijls dezelfde karaktertrekken vertonen. Gunners bv zijn niet echt gekend voor hun boterzachte monden en goed gesprongen galop, net als Einsteins Revolutions ook niet de makkelijkste zijn. Topsail Whiz is dikwijls 'heet' bloed, Ricochet Rooster geeft dikwijls brave, goed trainbare nonpro paarden. Is dit wetenschap? Zeker niet, maar ik zie het wel heel vaak terugkomen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:43

Dus eigenlijk zeg je dat er brandhout in de top loopt :')
Dat is ook apart..

Laat ik even nuanceren... ik vind de topruiters, de milliondollarriders, die hulpmiddelen als een TW gebruiken, oprecht prutsers. Maar ik snap wel dat er een volgelingengroep achteraan loopt die alles recht praat wat krom is, onder het mom van geld verdienen... :j
En dat gaat de paardensport de nek omdraaien

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 11:52

Sevke laat toch... Sommige hier op het forum hebben 100 jaar terug eens ,,Western,, gereden en nog nooit een directe Gunner of Whiz van dichtbij gezien, laat staan onder hun kont gehad.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:01

maar wat wil je daar dan mee zeggen Popstra? Daar ben ik dan wel benieuwd naar... :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:03

Voel je je aangesproken?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:07

Nee want ik heb ze wel gezien/gereden, maar ik vraag me dan nog steeds af wat je ermee wil zeggen?

Als mensen geen Gunner gezien hebben, kunnen ze niet vinden dat een twisted wire een onding is..?
NB: en uiteindelijk is Gunner ook gewoon een DocBar.. :P

Verder zeg ik niks over lege profielen en anonieme roepers... :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:28

Cer schreef:
Laat ik even nuanceren... ik vind de topruiters, de milliondollarriders, die hulpmiddelen als een TW gebruiken, oprecht prutsers. Maar ik snap wel dat er een volgelingengroep achteraan loopt die alles recht praat wat krom is, onder het mom van geld verdienen... :j
En dat gaat de paardensport de nek omdraaien

Dit dus.
Mensen, wat ze ook verdienen en hoe goed ze zogenaamd ook zijn. Als ze het op die manier bereiken zijn het prutsers en mishandelaars. met helaas een zelfde soort volgelingen die een paard niet waard zijn.
Welke tak van sport dan ook, het mag de naam sport niet eens dragen dan.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 12:58

Citaat:
dit dus. :j
Dat wil niet zeggen dat de eerste de beste die een cowboyhoed op heeft, met dezelfde middelen moet gaan prutsen, maar die mensen onkundig noemen, die wel million dollar of meer rider zijn, gaat mij wel een paar bruggen te ver. Ze zijn in elk geval stukken kundiger dan de gemiddelde bokker.
En het is echt wel zo dat paarden uit bepaalde bloedlijnen dikwijls dezelfde karaktertrekken vertonen. Gunners bv zijn niet echt gekend voor hun boterzachte monden en goed gesprongen galop, net als Einsteins Revolutions ook niet de makkelijkste zijn. Topsail Whiz is dikwijls 'heet' bloed, Ricochet Rooster geeft dikwijls brave, goed trainbare nonpro paarden. Is dit wetenschap? Zeker niet, maar ik zie het wel heel vaak terugkomen.

interessant om te lezen, dank Sevke.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:21

Cer schreef:
Nee want ik heb ze wel gezien/gereden, maar ik vraag me dan nog steeds af wat je ermee wil zeggen?

Als mensen geen Gunner gezien hebben, kunnen ze niet vinden dat een twisted wire een onding is..?
NB: en uiteindelijk is Gunner ook gewoon een DocBar.. :P

Verder zeg ik niks over lege profielen en anonieme roepers... :j

Wat ik zeggen wil is dat ik het opvallend vind er altijd dezelfde vreselijk negatief blijven praten en oude koeien uit de sloot blijven halen terwijl ze huidige tijd nooit meer op een show komen of überhaupt nog in het ,,wereldje,, zitten terwijl dat ,,wereldje,, ook met de tijd mee gaat. Wat zeg ik, sommigen hebben nog nooit een training van dichtbij bekeken, zich verdiept in wat en waarom men iets doet en roepen maar gelijk wat.
Daar komt bij er hier in dit topic geen enkele soort volgeling zoals dat hier genoemd word mishandeling met een TW goed keurt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:28

Maar ik durf dat te betwisten... :j

want tegenwoordig, met de wereld van internet, hoef je nergens perse bij te staan om te weten hoe het gaat... Zoek een willekeurige trainingsvideo van een trainer en je weet precies hoe hij/zij het doet EN hoe hij/zij op internet wenst te staan. Dus geen obscure zelfgemaakte stiekem telefoon filmpje, maar gewoon video's van clinics of officiele trainingsvideo's.

Ik ben enige tijd geleden uit het wereldje gestapt, met goede reden :j
Voornamelijk omdat het niet met de tijd meegaat ;-)

En het wereldje heeft zich in Europa geruime tijd kunnen verschuilen achter de excuses dat men 'hier' geen verstand van westernrijden heeft, maar die vlieger gaat niet meer op, dus men wordt kritischer..

En de volgelingen keuren mishandeling met een TW misschien wel af, maar ze keuren het gebruik van een TW wel goed. En ik bijvoorbeeld heb het puur en alleen over het gebruik. (want dat vind ik nl al mishandeling :j )

Het zou tijd worden dat men hand in eigen boezem steekt en ZELF het wereldje wil veranderen, maar dat zie ik zo snel nog niet gebeuren....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:39

@sevke, maar dat is ook wel een dingetje, de bloedlijnen. Eerst vond men een wit hoofd afschuwelijk en nu wil iedereen een paard met wit hoofd. Veel mensen weten dat de galop van Gunner niet perfect is en veel wordt doorgegeven. Dan kun je je afvragen of dat gewenst is om op dergelijke grote schaal door te fokken. Ze hebben ook heel veel goede dingen en prestatie telt mee, dus er wordt op grote schaal gefokt, waarbij men echt vaak vergeet te kijken naar de merrie.
Toen wij nog iets bij onze merrie zochten, wilde ik juist een hengst met een betere galop en zachter karakter. Niet kijkend naar kleur.

Maar er zijn echt mensen die alleen maar naar kleur en papier kijken. Verkopers vragen bij voorbaat al veel meer geld voor een veulen met kleurtje.

Ik heb genoeg gezien en kijk nog om te oordelen. Daarnaast vind ik ook niet alleen rijden een reden om te mogen oordelen. Je kan ook op een gegeven moment dusdanig veel ervaring en interesse in paarden hebben, dat je weet hoe je moet kijken.
En ik zie nog steeds trainers in Nederland die matig lesgeven en dat vind ik enorm jammer.

Wat je dan wel ziet is dat mensen klakkeloos alles overnemen van de trainers die wat presteren en naam hebben.

En wie zegt dat je niet serieus traint als je niet op shows wil rijden? Ik heb echt een hekel aan wedstrijden en een wereldje in zijn algemeen. Ik wil ook echt niet ergens bij horen en laat me nooit beinvloeden, maar ga zelf op onderzoek en leren. Heb vroeger wel veel aan wedstrijden gedaan, maar voel nergens die drang of behoefte, maar wil wel dat een paard correct loopt en blijven leren en groeien. Ook na 40jaar paardrijden. Dat is juist de charme van de paardensport, je bent nooit klaar.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 13:49

Cer, dat dus. Ik heb ook geen zin in dat wereldje, juist omdat mensen elkaar maar blijven dekken, prestaties, grote mond en vriendjes politiek heersen.
De ontwikkeling valt nog erg tegen en alles wordt in stand gehouden door brave volgelingen.

Ik ga weleens ergens kijken, omdat ik positieve dingen hoor. En elke keer word ik weer teleurgesteld. Laatst nog wordt er een filmpje geplaatst van een B trainer waar iedereen vol lof over is. Ik vraag me dan echt af, waarom denken mensen niet zelf na? Het is gewoon niet goed wat je ziet, maar de klanten kunnen zelf nog minder en de snelle fix werkt, dus meneer staat op een voetstuk. Thuis lukt ze weer niks met een paard en gaat het dier maar in training. Na maanden ploeteren kan de eigenaar er nog niks mee, maar de trainer wel. Na ploeteren, moet het maar verkocht.

Of een trainer die trots een filmpje plaatst hoever te zijn gekomen met een paard in korte tijd. Zit te hobbelen in het zadel en shank gaat bij elke pas op en neer, omdat de zoutzak bij elke pas de handen beweegt, wat een paard gewoon voelt.

Prima, ik kijk verder. Maar als je er je werk van wil maken, moet je gewoon beter zijn dan de rest. Trainen is 1 ding, maar ook dingen doorgeven is weer een ander ding. Dan moet je ook wat meer op de ruiter letten.

Als ik bij een clinic ben van een trainer die hier ene goede naam heeft, maar een ruiter zit schots en scheef waardoor het paard de ene kant op absoluut niet kan spinnen en er wordt totaal niks over gezegd, kom je imo echt tekort. Dan kun je presteren wat je wil, maar je staat geld te verdienen aan iemand en diegene kiest jou om te leren en verder te komen.

Wij gaan wel naar shows om te kijken nog, maar het wordt steeds minder helaas en wij lopen nu in de western 25jaar mee. Dat had ik toen niet verwacht, maar zo gaan dingen nou eenmaal. Neemt niet weg dat ik de sport nog steeds een warm hart toe draag en ook de mooie dingen wel erg kan waarderen.
Gun sommige mensen ook echt hun prestaties. Maar ik vraag me af of mensen wel alles zien van een afstand als ze zelf in de top meedraaien.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 16:11

superpony : de witte-koppenrage is een hype die ook weer voorbij zal gaan, want er zijn nu zoveel witte koppen gefokt dat er heel wat sch*tbokken met een witte kop zullen komen, en de hype zal vanzelf weer overgaan. En dan komen er misschien weer een aantal hele goede buckskins, en wil iedereen een buckskin. Dat is nu eenmaal zo, mensen lopen achter hypes aan.
Maar ik blijf erbij dat men niet zomaar million dollar-of meer- rider wordt, als men geen kennis van zaken heeft. Met een paard bang te maken en te intimideren kom je er, in deze tijd en met het huidige jureringssysteem, niet meer. Zo iemand weet waar hij mee bezig is, beter dan de gemiddelde bokker die maar wat staat te blaten vanaf de bakrand. Ik zeg niet dat je klakkeloos moet geloven wat "men" (de betere trainers) zegt, maar ik vind het nog meer verkeerd om te pretenderen het beter te weten, want dat doe ik niet!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 17:22

Ja, precies, kleuren komen en gaan net als namen etc.

Ik weet het ook niet beter hoor, maar blijf altijd kritisch en volg niemand klakkeloos. Daar tegenover vind ik wel dat iedereen die serieus met paarden bezig is, wel een mening mag hebben. Er zijn gewoon echt trainers waar ik nooit een paard naartoe zal brengen of absoluut geen les van wil. Het verbaasd me soms dat die wel werk hebben. Sommige trainers hebben niet eens gek veel bereikt of slechts met een enkel paard. Wil niet zeggen dat er trainers zijn die weinig bereiken, maar wel weer erg goed zijn in werken met jonge paarden bijv.

Verder moeten mensen het natuurlijk zelf weten. Het is soms alleen erg jammer voor de sport hoe wereldjes tegenover elkaar staan. Met elkaar in discussie gaan, andere hun mening en kennis gebruiken etc zou soms wel kunnen helpen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 21:51

sevke schreef:
Maar ik blijf erbij dat men niet zomaar million dollar-of meer- rider wordt, als men geen kennis van zaken heeft. Met een paard bang te maken en te intimideren kom je er, in deze tijd en met het huidige jureringssysteem, niet meer. Zo iemand weet waar hij mee bezig is, beter dan de gemiddelde bokker die maar wat staat te blaten vanaf de bakrand.

Yep
http://www.reiningtrainers.com/horse-we ... al-busted/
http://www.reiningtrainers.com/horse-ab ... t-justify/
http://www.reiningtrainers.com/2016/10/
etc. etc.

Het zou me niks verbazen als paarden'sport' straks helemaal verboden wordt, ze hebben het er zelf naar gemaakt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 02:32

Ik denk echt dat het heel moeilijk is voor mensen om tegen een trainer die vaak wat wint, iets te zeggen. Je merkt hier al dat je jezelf moet bewijzen voordat je iets mag zeggen en dus op mag komen voor het paard helaas.
Het is goed dat het naar buiten komt en mensen misschien kritischer gaan kijken naar wat hun trainer en zij zelf doen. Maar er zal ook meer achter gesloten deuren gebeuren als openlijk niet kan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 08:26

sevke schreef:
Maar ik blijf erbij dat men niet zomaar million dollar-of meer- rider wordt, als men geen kennis van zaken heeft. Met een paard bang te maken en te intimideren kom je er, in deze tijd en met het huidige jureringssysteem, niet meer.

maar wat noem je dan 'kennis van zaken' ? Is dat kennis van de fysiek van een paard, van de psyche, of wat? Want als je daar genoeg kennis van hebt, weet je ook hoe je ze moet intimideren :j

En laten we wel wezen.. hyperflexen is uitgevonden door de western ruiters.. Als ik die trainers zie buigen en doen, dat achterwaarts, t flossen... dan vraag ik me echt af waarom iemand dat wil? (ik heb het me wel vaker afgevraagd, maar anders dan 'je hebt er geen verstand van' krijg ik geen antwoord :D )

Ik heb toevallig vorige week nog een western pleasure filmpje zitten kijken, van heel recent. Het zogenaamde aangepaste jureringssysteem vwb de pleasure werkt in ieder geval niet, dat is echt nog steeds om te huilen. Hoe werkt het dan met de million dollar pleasure ruiters? Hebben die ook veel verstand van zaken?

Citaat:
Zo iemand weet waar hij mee bezig is, beter dan de gemiddelde bokker die maar wat staat te blaten vanaf de bakrand.

Maar waar is zo iemand mee bezig dan? Uiteindelijk is het geen rocket science.. hij redt er niet de wereld mee, het is nog steeds een kunstje met een paard waar ie een hoop geld mee verdient. Dan mag je je toch wel eens afvragen waarom sommige methodes in hemelsnaam nog gebruikt worden.. Wat denkt zo iemand bij zichzelf dan?
Een twisted wire gebruiken omdat een paard een beetje een botte mond heeft? Neem dan een ander paard als het beest echt niet te rijden is! Er zijn er zat.
Of gaat het dan op dat kwartje puntverschil...? Rechtvaardigt dat het?

Citaat:
Ik zeg niet dat je klakkeloos moet geloven wat "men" (de betere trainers) zegt, maar ik vind het nog meer verkeerd om te pretenderen het beter te weten, want dat doe ik niet!

waren er maar meer mensen die opstaan tegen dat soort dingen in plaats van te zeggen 'hij heeft een miljoen dollar op zak, hij zal het wel weten'.... -O-

En net wat al vaker aangegeven wordt... de dierenwelzijnspolitieke partijen en organisaties houden alles in de gaten, als de paardensport (in zn algemeenheid ook) niet op gaat letten, gaat het ten onder aan de druk van de publieke opinie, alle industrie ten spijt (want het wordt alleen nog door het geld overeind gehouden) ... dat zou dan toch zonde zijn?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:28

Kijk, zielige filmpjes kun je altijd wel vinden, en abuse komt niet enkel voor bij “grote” namen, maar ook wel eens bij de manege op de hoek.
En nee, de wereld verbeteren doen ze er niet mee, maar dat doe je nooit in de sport. De wereld is blijven draaien ook als Mohamed Ali gestopt was met boksen. Daar gaat het helemaal niet om.
Ik kan alleen zeggen, uit hetgeen ik zélf gezien heb, ook achter de schermen, dat de mooiste combinaties, die de mooiste runs neerzetten, NIET gebaseerd zijn op intimidatie zoals jij suggereert, maar op samenwerking en respect tussen paard en ruiter.
Het grootste probleem ligt bij de tussenlaag. Eigenaars die een paard hebben wat het net niet is, maar toch kost wat kost willen dat hij het wel wordt en dan de trainer onder druk zetten. Ruiters die het net niet zijn, maar dat niet willen aanvaarden, wannabes. Trainers die het wat snelker willen laten gaan, of pretenderen het even te quickfixen. Daar zit het grootste probleem, niet bij de million dollar riders. Die hebben de keuze uit paarden, en eentje die het net niet is wordt gewoon retour gestuurd. Dat is toch mijn ervaring ermee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 14:59

Dat kan jouw ervaring zijn, en dat is helemaal prima :j
Maar ik heb al meerdere keren filmpjes en documentatie van de million dollar riders geplaatst en besproken.
En dat zijn géén 'zielige' filmpjes (zoals ik hierboven ook al aangeef) maar gewoon trainingsvideo's en instructie video's...

Dat is dus nadrukkelijk NIET de tussenlaag (voor de 100ste x) maar gewoon de trainer zelf.

EN het gaat wel degelijk om de gewone man in deze want dat is degene die de trainer aan het werk houdt. Die moet ergens zn geld verdienen tenslotte. Als díe gewone man nou eens zou zeggen 'dit willen we niet', dan moet de trainer wel.
Sterker nog, als de trainer ZELF nou eens zou zeggen 'ik doe het anders'... Dán ga je pas ergens heen :j
maar die doen dat niet... En waarom niet? Omdat million dollars belangrijker zijn.... En dat is prima, als je NasCar racing doet, maar dat mag eigenlijk niet gebeuren op het moment dat je met dieren sport...

En de quickfixes worden bedacht door de trainers...
De Million Dollar Riders hebben de macht om dingen te veranderen, maar dat doen ze ook niet..
Nee, ze posten gewoon een trainingsvideo van een 2 jarige op een twisted wire die overflexed wordt (en een aantal keren een 'dom' paard genoemd wordt ook nog) en ze zeggen dat het goed is.
En men gelooft het.. -O-

Dus nee, niet de middenlaag.. de hoogste laag.. daar hebben we het nu over :j (althans, ik)
niet de 'bokt'-roepers, maar de VIP-s onder het reiningvolk...
En de middenlaag die het allemaal top en mooi en fantastisch vind.. ja die laag ook..

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 16:46

In mijn ervaring, hebben bepaalde bloedlijnen zeker wel vaker bepaalde karaktertrekken. En nee, harde mond is imo niet iets in de bloedlijn, wel denk ik dat sommige paarden een andere aanpak nodig hebben (en evt ander eindresultaat), anders krijg je idd een harde mond.

Een million-dollar rider-, is vaak kundig, getalenteerd etc etc, je komt er idd niet zomaar.

Maar topsport, ongeacht discipline, heeft een hele lelijke kant, en het gaat om geld. En ik denk dat mensen die de topsport van dichtbij zien, hun referentie kader onbewust erop aanpast.

Wat hulpmiddelen betreft, vaker ontstaan er problemen omdat er wordt geprobeerd een reiner te maken uit een paard, dat gewoon niet goed doet in een strict reining programma (ze hebben toch wel een special mind nodig om bepaalde trainingprogramma's aan te kunnen) of om dat extra puntje eruit te persen. Het gaat uiteindelijk toch om het winnen.

Of ze hebben die hulpmiddelen nodig omdat de trainer het paard niet bereden heeft in een maand, of enkel door zijn assistant bereden (waarom dat ene paard rijden, als je 5 andere hebt staan die meer getalenteerd zijn, meer kans op winnen --> $$. Een 70 score is niet genoeg).

Ook was ik verbaasd, ik denk minder zo in NL, dat veel (rijke) non pro's nooit komen kijken naar de training. Ze komen enkel naar de show. Paard loopt goed op de show, wint wat geld, en dat is alles waar ze naar kijken. Ze sturen volgend jaar weer een nieuw prospect, ongeacht de weg ernaartoe. Ideaal voor trainer, maar hij moet wel blijven winnen, anders gaat die klant ergens anders heen.

Ik snap de topsport, en ze moeten blijven winnen om aan die top te blijven, maar ik vraag me af of sommige trainers wel echt van paarden houden. Het resultaat is gaaf, maar de weg ernaartoe niet altijd zo fair.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:49

vergeet vooral niet de wannabe trainers waar er nogal wat van zijn in NL, Belgie en Duitsland. Persoonlijk vind ik die het ergst want juist die moeten het doen met paarden die het net niet zijn maar die ze wel zo nodig overal mee Naar toe moeten slepen om te showen

Weet je, iedereen kan genieten van een geweldige spectaculaire run of van een prachtige dressuur proef enkel wannee er dan filmpjes of vooral MOMENT opnames van de weg naar die mooie run of dressuur proef toe worden gezien dan word er in ene moord en brand geschreeuwt!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 19:10

Je ziet in deze discussie dat nou net de mensen reageren die wel alles thuis in orde hebben, leuke paarden en op niveau trainen/rijden. Maar dat is nou net niet de groep die aangevallen wordt. Het is daarom jammer dat zij zich aangesproken zouden voelen.

Ik vraag me ook af of mensen altijd zien wat er dan verder nog gebeurt als ze zelf meetellen in een wereld, alles piekfijn in orde hebben thuis etc. Ga op een pensionstal kijken en je schrikt je echt een ongeluk.

En in mijn ogen heeft een trainer ook dikwijls voorkeuren voor paarden en eigenaren en krijgt niet iedereen altijd dezelfde behandeling. Als je de goede behandeling krijgt en leuke paarden hebt, vraag ik me ook serieus af of men ziet wat er verder nog speelt en gebeurt.

Als ik op een show sta te kijken en mensen aangemoedigd zie worden, denk ik echt weleens; huh? Heb je die weleens zien trainen? Vaak zien mensen elkaar vooral op shows en zijn het de mensen die graag mee willen tellen, die zich erg anders gaan gedragen dan thuis. Vaak scoren ze ook niet heel constant, maar daar is natuurlijk altijd een reden voor.

Je mag het blijkbaar niet zeggen, maar geld is wel degelijk een probleem. Trainers hebben het gewoon nodig, dus er draait veel om geld.
Maar als je hier op Bokt al leest dat mensen roepen; een paard onder de 10.000 heb ik braagtekens bij, maak je het voor veel mensen echt niet leuker. Ik heb veel les gegeven en heb vaker mensen gesproken die alleen daarom al niet bij DRHA willen starten. DRHA heeft veel leden, maar er zijn ook heel veel mensen die er niet durven te starten en bang zijn met de nek aangekeken te worden, omdat ze geen topper hebben.
Mensen hebben een gezin, sparen zich te pletter voor een paard van 5000/8000 euro en nemen elke 2 weken netjes les. Ze werken er hard voor en kunnen best op show, maar durven gewoon niet. Waar ik roep, start gewoon een keer, want de omstandigheden zijn beter.
Uiteindelijk starten ze dan een paar keer Wran, wat enorm tegenvalt en de zin is eruit. Ik weet zelfs iemand die haar paard moest verkopen van haar echtgenoot, want daarvoor had hij niet zo een duur paard gekocht.

Qua trainers is het in Nederland echt heel lastig. Er is een gevestigde club waar je amper wat over mag zeggen. Er komt vrijwel niks nieuws bij.
Vroeger hadden de nieuw/jongere stages gelopen, waren een paar maanden in Amerika geweest en noemden zichzelf trainer. Als een trainer zelf niet ontwikkelde meer, was men nog weleens kritisch. Maar wie is nu nog kritisch als een trainer zelf nooit ergens lest?
En wie durft er tegen trainers in te gaan? Ze krijgen goede paarden te rijden en tegen de eigenaren mag je ook niks zeggen. Maar het kan toch gewoon zo zijn, dat een bepaalde trainer nooit mijn keus zou zijn. Daarom zijn mensen verschillend.
Er wordt inderdaad nooit gevraagd, waarom dan niet? Of geluisterd naar je argumenten, want mensen vinden het heel moeilijk als ze zelf niet het niveau hebben van de trainer. Maar vraag ik, waarom kan je paard nog steeds niet goed spinnen na zoveel tijd? Waarom wordt je paard nu al met shanks getraind? Waarom gebruikt je trainer shanks en draw reins? Dan krijg je geen antwoorden.

Beginnende ruiters kunnen niet goed oordelen, want ze missen ervaring. De middenmoot mag niet kritisch zijn, want ze presteren niks. De top bepaald dus veelal wat men acceptabel vindt. Maar men vergeet, dat je ook te maken hebt met een groep potentiele klanten die wel of niet voor een trainer kiezen om wat zij laten zien. Als het om mijn paarden gaat, mag ik kritisch zijn. Mijn paard, ik betaal, dus ik bepaal.

vd week kwamen er weer wat filmpjes bij op fb. Ik werd er niet vrolijk van, maar dan wordt er geroepen; dat zijn momentopnamen......Ja, maar dat moment gebeurde dus wel en als je mij niet meer laat zien of kan vertellen waarom, heb ik een indruk die niet positief is.

Daarom zei ik tegen een kennis; de beste trainer is vaak degene die zijn praatje het beste kan verkopen. Ik heb altijd les gegeven, ook dressuur vroeger en je moet iets dominant zijn. Je argumenten moeten goed zijn. Maar veel zijn ook niet te beroerd om een kritische noot af te doen met banketstaaf en laat die mensen maar kletsen, ze presteren niks etc etc. En mensen gaan ook niet presteren als ze het niet goed kunnen leren, dus dan is de bal weer rond.