[WN] [INFO] 'Show je tack'-topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:28

ik heb nu in totaal 7 hoofdstellen, w.v. 4 complete show-sets .maar het gaat niet alleen om aantallen.van 1 kaal hoofdstel kan ik 10 cheapies kopen. van een kinriempje al 2.maar ik ga voor kwaliteit, niet kwantiteit.(en wat aparts, niet het standaard spul) ik heb het duurdere merkspul, zeg maar ;)
(tot en met de teugels en de kinriempjes )

Wranglerbutt

Re: Centraal 'Show je tack'-topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:35

Het is maar net wat je belangrijk vindt ;)

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:51

Jij gaat voor kwaliteit ipv kwantiteit SP? ... 7 hoofdstellen vind ik eerder kwantiteit, als zal je merkspul wel kwaliteit hebben ;). Toch maar volgende keer zeggen dat je graag beiden hebt :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:59

ik ga niet voor veel. ik ken zat, die qua getallen meer hebben.7 is niet echt veel.wie het meest heeft, zal ik zeker niet winnen. :P en dat hoeft ook niet. ik had er meer, dus ik ben al aardig op weg..
en ja, ik vind kwaliteit zeker belangrijk, WB. je kan niet zeggen van niet. ik ga ook niet voor wat er alleen mooi uitziet .want dat zien de goedkope hoofdstellen ook op de foto.
ik heb er toch echt liever 1 van Kathy;s, als 10 van b.v. silver royal.
(en dan nog liever 10 van Kathy's :D )

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:08

Ik vind paardrijden leuker dan hoofdstellen verzamelen :D
Zolang ik geen Worldshow start, hoef ik ook geen topkwaliteit (en topprijs) spullen op/aan mijn paard.
Zelfs al had ik er het geld voor over, ik vind het veel van het dure spul niet eens mooi ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:31

@WB, mis de vind ik leuk knop :)

@SG, sorry, maar vind het soms onvriendelijk overkomen. Is vast niet zo bedoeld, maar waarom zeggen; dat jij veel en alleen maar duur hebt? Laat gewoon zien wat je hebt en dat je het mooi vindt.

Heb je zoveel paarden die je wekelijks showt dan?

Ik vind ook goed spul belangrijk, maar als iemand hard traint en een show gaat rijden, zijn/haar best doet om goed voor de dag te komen, is diegene vast trots op bij elkaar gespaard spul. Prima, toch? Straks durft niemand meer een hoofdstel onder de 100 euro te laten zien, terwijl iemand er hard voor werkt en het zelf mooi vindt.

Een tijdje geleden zag ik mensen showen in de L5 met goedkope tack, maar er was wel zorg en aandacht aan besteed. En veel belangrijker, diegene was met haar sport bezig, wara het uiteindelijk om gaat.
Rijden, trainen, km's maken en je paard goed aan het lopen. Dat kan met een goedkopere set ook.

Ik heb goed spul, maar als het niet kapot is, gaat het niet weg. Is alleen trainingsspul, want ik show niet. En als ik wel zou showen is netjes, al heel prima. ( in de reining dan :) )

@wb, nog een keer; Maar jij hebt nu wel mooi spul bij elkaar :) EN Daint doet het goed!!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 22:43

Ik hou wel van leuke spulletjes voor mijn paard, maar heb geen geldboom! En dan geef ik ook mijn geld liever uit aan instructie.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:04

lifaya vroeg wat ik heb. ik zeg alleen dat het niet veel is (wel teveel ),maar wel kwaliteit. waar is dat onvriendelijk dan ?ik zeg toch ook dat er zijn, die veel meer hebben ?
mensen vinden je blijkbaar alleen aardig, als je weinig heb.aan het begin van deze discussie, zat ik er geeneens tussen. mag ik dan niet reageren ?
en ik heb maar 1 paard (of mag je wel meer paarden hebben,maar niet meer hoofdstellen.)
en ik heb de showtack alvast, voor als ik ga starten.als je eenmaal start heb je zoveel meer kosten, dan nog wat aanschaffen word lastiger.
en ja, ik vind andere dingen belangrijk. zoals een braaf en gezond paard. heb ik gelukkig.en instructie. ook heel belangrijk. gelukkig hoef ik geen keuze te maken tussen instructie of leuke spulletjes. moest dat wel, is het makkelijk voor me.maar ik zit ook al langer in het western wereldje, als de meeste van jullie. en altijd gelest. priveles dan wel.
en ook ik heb geen geldboom, absoluut niet. ik heb een eenvoudig, en parttime baantje.. wat ik hier aan uitgeef, moet ik ergens anders besparen. en ik bespaar op mezelf.zo ga ik nooit met vakantie.of uit.rook niet, drink niet, koop geen dure kleren, of make up /parfums.waar jullie wss wel geld aan uitgeven.ik niet. maar ik vind iemand met 10 paar schoenen niet onvriendelijk.dat is het verschil.blijkbaar is het okay om te zeggen dat je duur spul niet mooi vind, maar niet goed om te zeggen dat je goedkoop spul niet mooi vind.moet allebei kunnen.en heleboel duur spul vind ik ook niet mooi. ik wil wat aparts, geen zilveroortje/zilver bakstukkie.uiteraard is de kwaliteit wel goed,maar ik ga voor het ongebruikelijke..
en eerlijk is eerlijk ; show hoofdstellen is een passie van me.een hobby in een hobby.ik kan er erg van genieten, en ik ben er heel erg zuinig op.
ook daarom probeer ik het te beperken, alles haal ik 2 x per jaar uit elkaar.en vet het leer in, en poets het zilver grondig.om dan alles weer netjes in de (bridle & rein ) bags te doen.dat doe je niet met 20 hoofdstellen..de mensen die ik ken met nog veel meer, doen er niks qua onderhoud aan. ik wel.
en ik heb ook geen worldshow spul. geen paard ervoor, en geen talent ervoor.en geen intentie daartoe.als jullie op de hoogte zijn van worldshows, de zadels kosten minimaal 15.000 $ , en hoofdstellen rond de 1500(meeste is Harris ), om maar niet te spreken over de outfits van de dames. ook 1000-en dollars.er zit een verschil tussen world show, en made in India. ik zit daar netjes tussen..
ik ben met een heleboel tevree. ik heb een leuk paard, goed zadel, en alle spullen die ik nodig heb.ik waardeer alles, en ben me ervan bewust, dat dat een luxe is. maar een luxe, waar ik wel het nodige voor moet laten. ik heb alleen een passie voor hoofdstellen.maar dat staat niet voorop.het is er gewoon bij.als plesante aanvulling zeg maar.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 23:32

wie zocht er nu een klein bit ?
de laatste tijd zie ik veel op Ebay in de kleinematen. verschillende mondstukken, 4,5 en 4,75 ".

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:09

Ik denk wel dat ik weet wat ze bedoelen SG, In het begin had ik ook wel moeite om daar doorheen te lezen.
Jij bent enorm trots op je spullen, iets wat ik goed kan begrijpen want dat zijn we allemaal.
Maar soms komt je trots meer over als arrogant, al bedoel je dat helemaal niet zo.
Soms leg je de nadruk net iets te veel op "duur" en kan dat verkeerd over komen.
Inmiddels weet ik wel beter en dat je het allemaal goed bedoelt en kan ik het
ook zeker wel waarderen en heb ik er zelf ook van geleerd. :D

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:22

Ik vind dat je altijd mooie spulletjes hebt SG en je hebt er kijk op,daarom zul je misschien veel andere dingen wat minder mooi vinden...Ik zie het probleem niet,het is duidelijk een hobby van je om dit soort dingen bijelkaar te zoeken...Leuk toch!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 10:33

:)
95 % van de hoofdstellen is niet mijn smaak.ook niet die van b.v. Harris, al zal ik ze nooit kunnen betalen. maar het is schitterend handwerk..
maar slechte kwaliteit kan ik helemaal niet waarderen.rare is,met zadels en pads zal iedereen het het me eens zijn.ik heb heel vaak teugels, en zelfs hoofdstellen gezien, die gewoon TIJDENS het rijden afbraken.gelukkig altijd met brave paardjes, maar zoiets kan ook met een jong paard, of tijdens het buitenrijden.
onderhoud(of beter gebrek aan) is hierin een grote oorzaak.de andere slechte kwaliteit.
en het hoeft niet altijd duur te zijn. Billy Cook is betaalbaar, en gaan bij goed onderhoud een leven lang mee.een mooi getooled hoofdstel (passend bij je zadel ), is een veel mooier/netter gezicht, als een nepzilver hoofdstel.en kost niet veel.
hoe onvriendelijk ik ben, via dit topic krijg ik echt heel veel Pb 'tjes binnen, om advies over tack. ik sta altijd iedereen te woord (met een enkele uitzondering ;) ), en ben niet te beroerd om iets op te zoeken.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:27

Nu het we het toch over hoofdstellen hebben, wat is nu een quartermaat? Moet ik me daarbij een kleine full of een grote cob voorstellen??

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:53

Volgens mij is quarter size inderdaad te vergelijken met cob/grote cob

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 15:58

Ah oke, dus ik hoef al niet om quarter maten te kijken :Y)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:09

quarter size valt tussen cob en kleine full in.
eronder zit de arab/morgan size, en de ponysize, wat meestal voor mini is.en daarboven heb je draft/draught size.
western tack is standaard quarter size, tenzij anders vermeld.

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:13

Het zal vast ook verschillen per merk.. Het best kun je even de bakstukken opmeten (of vragen als je via internet wil bestellen) en dat vergelijken met je paard/huidige hoofdstel. Ik heb ooit een simpel one-size westernhoofdstel gekocht voor een fries (1.70+ met flink hoofd) en wonderbaarlijk genoeg pastte hij, op de laatste gaatjes dat wel :D maar daar had ik dus geluk mee dat ie toevallig groot viel

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:18

Daar had je dan inderdaad geluk mee! Nee ik zie op de bokt markt steeds de quartermaatjes voorbij komen, maar die zijn denk ik te klein voor mijn fries :=

Klimop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:22

Ik zou dan gewoon vragen of ze hem even op z'n grootst willen verstellen en dan de bakstukken (vanaf het ene uiteinde achter de oren langs naar het andere uiteinde) willen opmeten voor je :) dan kun je zo nameten of het past!

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:29

Jaa dat is waar. Dan ga ik morgen mijn eigen hoofdstel maar eens opmeten.

Trouwens, gefeliciteerd!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:17

de maten liggen dicht op een.
ik ben met een quarter size nog nooit verder gekomen als 114 cm. op zn grootst..

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:24

We zitten over de 100 pagina's.. mag dat nog? ;)

Ik vind het wel handig 'een' maat westernghoofdstellen. Altijd een soort kleine full.. voor mijn paardje perfect!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 17:30

De bakstukken is vaak niet het grootste probleem, maar wel het kopstuk. Bij een te groot hoofd is dit vaak te smal, waardoor het te dicht onder de ogen langsloopt en/of de oren klem komen te zitten.Ook wil de keelriem dan te kort worden.

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:08

Ja precies, en omdat er weinig westernzaken bij mij in de buurt zijn haal ik ze van internet, maar ik moet dus wel specifiek opzoek gaan naar een full hoofdstel. Ik heb liever een iets te groot hoofdstel, dat ik bij kan prikken, dan te klein.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:26

Alleen bij full moet je uitkijken dat het wel een beetje kwaliteit heeft, omdat het niet een echte Quartermaat is. Vaak is de verhouding van bakstukken en frontriem flink zoek :D