[WN] Bit twisted wire discussie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Linda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 16:31

Hobbyhorse schreef:
Als je de naam van het paard in het artikel googled vind je de naam van de trainer Linda

Zo had ik hem gevonden, daarom ben ik ook niet verbaasd als het wel door extreem bit of hand is gebeurd.

Dankjewel voor de korte samenvatting. Ik had artikel, met mijn gebrekkig Duits, toch vrijwel correct begrepen, en begrepen wat de dierenartsen zeggen. Maar er is helaas nul hard bewijs, dat het daadwerkelijk een dergelijk bit is, dus technisch gezien (ook al is het highly unlikely), kan het een snaffle zijn of paard zelf toegedaan. (En imo denk ikzelf iets harders dan die double twisted wire, mss een mule bit ofzo. Maar niemand zal het ooit weten, behalve die erbij waren).

Reden dat ik niet vind dat DA 100% uitsluitsel kan geven, is dat kennis had paard in training en dat paard had een schop gekregen van ander paard op zijn hals. Veearts heeft vervolgens eigenaar gezegd, dat het kwam doordat het paard geslagen is met iets. Ik was erbij, en weet dat het van een ander paard kwam. Gelukkig niks slechts van gekomen voor die trainer, maar ik kan al zien dat je tegenwoordig zo op fb wordt gezet. Omdat DA iets oordeelt, zullen mensen dat eerder geloven dan wat de trainer zegt. Dus ik vind het belangrijk om dat altijd in het achterhoofd te houden.

superpony

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:37

Of dit wel of niet bewezen gaat worden, dit is niet het enige geval helaas. Paarden hebben nou eenmaal tijdens verkeerde training bloed uit de mond en dat wordt niet altijd openbaar gemaakt. Trainers willen de goede paarden van investerende eigenaren niet verliezen, dus paarden krijgen de schuld, worden weggemoffeld en verkopen hun praatje goed.

Maar in mijn oge gaat dit probleem niet om het twisted wire bit, maar de manier van trainen. Er worden meer zeer paardonvriendelijke hulpmiddelen gebruikt om doelen te bereiken die schade geven aan bijv kaak, neus, benen, rug etc etc

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:10

Ik hoop niet dat jullie denken dat dit normaal gevonden wordt in de reiningsport??? vreselijk, dit...
Nu denk ik niet dat een gewone TW dit kan veroorzaken. Ik denk eerder dat er hier een vierkante TW gebruikt werd.
https://www.teskeys.com/sherry-cervi-di ... e-bit.html
zoiets bedoel ik. Ze bestaan ook gedraaid, en ze zijn vlijmscherp. :r

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 12:45

sevke schreef:
Ik hoop niet dat jullie denken dat dit normaal gevonden wordt in de reiningsport???

Ik verwijs nog even naar het topic van Titan, getraind door Clinton Anderson... Een 2jarige :j
Redelijk geaccepteerde trainer, wordt erg gewaardeerd door een grote groep mensen..
Wordt standaard gereden met een twisted wire :j

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 13:53

als er een paard zijn tong in 2 ligt door verkeerd bit gebruik wil niet zeggen dat reining ruiters dat maar o.k en normale gang van zaken vinden want dat vinden ze niet van welke trainer dan ook!
Ik heb ook dikwijls negatieve dingen gezien tijdens shows e.d maar om dan maar heel de sport en elke trainer af te branden is onzin. ( geld overigens voor elke discipline in de paardensport)
Mijn conclusie is simpel, weet waar ik wel en vooral niet een paard neer zet.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 14:10

Over Clinton Anderson en dat bitje bij Titan, ik heb echt weinig verstand van de reiningsport en vind hem ook niet een sympathiek iemand. Met een 2 jarige beginnen is ook niet mijn ding, maar ik volgde wel die filmpjes en probeer me wel open te stellen voor wat hij heeft te zeggen.

Ik weet niet meer in welk filmpje het was maar met betrekking tot de keuze voor dat bitje vertelde hij dat het ook te maken kan hebben met bloedlijnen, dat hij vond dat bijvoorbeeld gunners een wat hardere mond van zichzelf kunnen hebben (die 2 jarige dus) en bijvoorbeeld Smart Chic Olena in de bloedlijn vaak een fijn mondje hebben. Hij maakte dus eigenlijk duidelijk dat hij dat bitje gebruikte om dat paard te leren dat ie heel licht moet zijn, ik vond zijn waarom dus interessant om kennis van te nemen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 16:21

Tweejarigen worden dikwijls gereden met een TW, dat is niet uitzonderlijk. Maar zoiets als op die foto heb ik (gelukkig!) nog nooit gezien. Kun je volgens mij ook niet met een gewoon TW snaffletje. Hoe hard moet je er dan aan raggen??
zoals ik al zei : met een square twisted met scharen lijkt mij dit mogelijk, ja...
arm paard btw...Als dit het resultaat is, is er onderweg toch iets helemaal fout gelopen...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:30

Maar er zit wel een verschil in; accepteer je klakkeloos wat een trainer zegt en laat je hem/haar zijn gang gaan? Omdat hij dus vaak beter rijdt dan de eigenaren etc etc. Of trek je een grens? Ik vind een 2jr met twisted wire echt niet nodig en zou het dus niet accepteren. Zelfde als iemand mn paard met eeen german martingal reed, bij gebrek aan???? Als een paard iets niet kan of iets niet lukt, heeft het vaak een reden en afdwingen is niet mijn stijl.

Mensen moeten gewoon wat realistischer zijn. Elk gezond paard kan een bepaald niveau bereiken en oefeningen uitvoeren. Maar niet elke ruiter of trainer kan dit met elk paard.

Een eigenaar moet altijd kritisch blijven kijken naar de training door een trainer of de lessen die men kiest. Daarmee valt of staat hoever je gaat komen. Durf ook je eigen weg te kiezen ipv je op te laten jutten door mensen die ''al jaren'' meelopen, dure paarden hebben, de grootste mond etc.

Als een paard zijn mond kapot gereden wordt, of benen, of rug etc, ben je er wel zelf bij. Daarom zorgvuldig kiezen, zelf blijven nadenken en kijken.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:38

Maar is het dan het algemene doel in de western dat het paard weg duit voor het bit ipv dat het het bit op zoekt? Dan snap ik de keuze wel om een paard met een hardere mond op een pijnlijk bit te zetten namelijk, ookal ben ik het er niet zo zeer mee eens.

Ook een paard met een "harde" mond zal dit bit nooit op gaan zoeken, dat lijkt me duidelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 18:50

ER is inderdaad een groot verschil tussen mensen die een paard leren uit angst dingen te doen of mensen die trainen vanuit het paard. Als je erop gaat zitten, voel je direct het verschil. Maar mensen kijken graag naar de trucjes.
Een paard kan op hele lichte hulpen geleerd worden dingen te doen. Daarom kun je als je goed kijkt bij trainers ook de kleine verschillen zien in wat nodig is om tot een manouvre te komen.

Als ik voor de lol zonder hoofdstel rij, lopen ze lager met hun hoofd dan ik ooit met bit vraag. Nooit loopt er eentje met zijn kop in de lucht. Dus daar heb je het bit op zich niet oor nodig als hij lekker door zijn lijf loopt. Maar misschien heb ik er wel iets langer over gedaan

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:34

Hmm ik had op basis van een aantal filmpjes al geen hoge pet op van Clinton Anderson en zou vér bij zijn denkwijzes en werkwijze vandaan blijven. De wetenschap over trainen van tweejarigen op zich is al erg genoeg om er nóg verder vandaan te blijven, en tel daar dan ook nog gebruik van TW bit bij op. :roll:
De uitspraak dat bepaalde bloedlijnen harder in de mond zijn vind ik al helemaal kul. Dan heb je er volgens mij helemaal niets van begrepen.. zo'n persoon zou geen paardentrainer mogen heten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:43

Nou geloof me, dat bepaalde bloedlijnen wat hard in de mond kunnen zijn is dus absoluut geen kul.
meesten die hier reageren zitten dan ook niet dagelijks op 10 paarden om die ervaring überhaupt te kunnen delen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:47

Harde monden bestaan niet, alleen sterkere paarden die pijnprikkels langer/beter kunnen negeren.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 19:51

Popstra
Ik zat vroeger op 4 tot 6 paarden per dag. En dat wisselde regelmatig.
En harde monden bestaan niet.
Slecht gereden paarden wel. En dan voelt het zo.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 20:26

Gini schreef:
Harde monden bestaan niet, alleen sterkere paarden die pijnprikkels langer/beter kunnen negeren.

Dat dus.

bruintje123 schreef:
Popstra
Ik zat vroeger op 4 tot 6 paarden per dag. En dat wisselde regelmatig.
En harde monden bestaan niet.
Slecht gereden paarden wel. En dan voelt het zo.

En dat. :j

Overigens heb ik er zeker geen verstand van als recreatieruiter, waarvan pas sinds 2 jaar in het western wereldje.. zeker niet. :n
Maar een paard is in beginsel een paard en in genetisch bepaalde harde monden geloof ik gewoon echt niet.. :n sorry. Dat is echt iets wat wij als mensen creeën (of verzinnen om eigen onkunde te verbloemen).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:03

Ah, dus de trainers met hun jarenlange ervaring zijn ,,onkundig,, :)*

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-17 23:05

Trainers die het over harde monden hebben en problemen oplossen met scherpere bitten , jep , die zijn in mijn ogen onkundig.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 00:21

Trainers die iets de wereld in helpen en hun leerlingen dit goed verkopen/ doen geloven zijn niet per se kundig genoeg nee.

Je kan 10 of 100 paarden per dag rijden en toch niet de kennis, het gevoel en de ervaring hebben. Je ziet ook dat trainers door de jaren heen ontwikkelen en veranderen, omdat ze blijven leren en er weer nieuwe kennis de wereld in komt.

Dus nee, niemand is dusdanig kundig dat ze alles weten. Naast dat kun je hele mooie dingen zien van mensen, maar weten heel veel niet de weg er naartoe. Of iemand nou met twisted wire rijdt of op een halsring, ik wil weten HOE iemand traint.

Naast rijden is kijken ook belangrijk. Je kan een paard wel voelen, maar je moet het ook vanaf de grond kunnen zien, om anderen te helpen, of zelf te kunnen beoordelen wat wel of niet oke is. Daar komt meestal een stuk ervaring en interesse bij kijken. Veel teveel mensen willen alleen opstappen en op knopjes drukken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 06:57

Popstra schreef:
Nou geloof me, dat bepaalde bloedlijnen wat hard in de mond kunnen zijn is dus absoluut geen kul.
meesten die hier reageren zitten dan ook niet dagelijks op 10 paarden om die ervaring überhaupt te kunnen delen.

:')

En breek me de bek niet open over bloedlijnenquatsch

Overigens, sommige typeringen van "onkundig" vind ik wel heel apart...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:28

Popstra schreef:
Ah, dus de trainers met hun jarenlange ervaring zijn ,,onkundig,, :)*

Wanneer is iemand trainer hè.
Mij kon je toen ook wel trainer noemen. Ik noemde dat niet zo, maar goed ik trainde de paarden wel van zadelmak tot z, als ze niet eerder verkocht waren.
Dus wanneer noem je iemand trainer?
Eigenlijk is dat wel als je aan paard naar hoger level kunt tillen.
En laat ik en gelukkig vele met mij, dat liever doen met normale bitten, geen hulpteugels en ook geen aangesnoerde neusriemen. Want uiteindelijk zit er dan een basis op waar je altijd op terug kunt vallen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:37

Ik heb het over de Million Dollar trainers.. niet over de lokale talenten of mensen die ook een keer een paardje op een plaatselijke wedstrijd hebben laten zien...

En dat is waar de gemiddelde reining ruiter ook op doelt qua goede trainer...Als je million dollars verdient, dán ben je een trainer van belang..

Die gebruiken ook die hulpmiddelen en omdat ze miljoenen dollars verdienen zijn ze goed. Zo werkt het. En eerlijk is eerlijk, daar valt weinig tegenin te brengen..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:41

Maar je ziet wel, die zijn niet beter.

Hier 2 km vandaan zit een internationale springstal. Paarden komen nooit buiten, ze hebben niet eens een wei.
En altijd word er met strakke slof gereden, altijd. Teugels hangen altijd in een boog. Ik vraag me af waarom die er nog aan zitten, worden toch niet gebruikt.
Maar goed dat is internationale training en zogenaamd goed.

Maar ik mag hopen dat onze kennis ook al zijn we maar basis ruiter zover is dat we voortaan weten dat het zo niet hoort.
Maar helaas voor geld doen sommige alles, als hun paard maar duur word, hoe maakt niet uit.
Ik blijf weg bij zulke stallen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:46

ja maar zo werkt het toch???? Of ben ik nou gek.
Mensen kijken toch naar winnaars? Althans, niet iedereen, de mensen die wedstrijden niet belangrijk vinden, niet.
Maar mensen die graag showen met een lintje of iets, die kijken naar hun voorbeelden en willen dat ook.

En laten we wel wezen... als iemand die een uit de klei getrokken pony heeft waar ze als een vaantje achteraan gesleept wordt, gaat vertellen wie wel of niet een goeie trainer is, dan heb ik daar ook zo mn bedenkingen bij :')

Het is gewoon lastig te meten, wat góed is... want dat is heel persoonlijk.. Wat ik 'goed' vind, zie ik amper in de wedstrijdringen, van ongeacht welke discipline.. dus is dat dan goed in zn algemeenheid, of is dat wat ik goed vind?

De hulpmiddelen die million-dollar-riders gebruiken zullen weinig commentaar krijgen van de volgers, want ze winnen er toch mee? Dus zal het wel goed zijn.... Ik snap die redenatie tot op zekere hoogte wel..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:50

Er zit nogal een verschil tussen iemand die een uit de klei getrokken pony heeft waar ze als een vaantje achteraan gesleept wordt en iemand die ook serieus in de sport bezig is. Ik ben van mening dat er eens geaccepteerd moet worden dat er wel wat van gezegd mag worden als het zo ondertussen mishandeling is, misschien dat het dan ooit gaat stoppen. Bij niets zeggen, niets aankaarten zal het nooit veranderen.
En misschien dat de domme volgers hun ogen dan ook open gaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-17 09:57

Dat ben ik met je eens, maar ik denk dat in geval van de westernsport, er niemand in nederland zich kan vergelijken met bijv een Shawn Flarida, Clinton of die Frappiani-fappiano-weet-ik-hoe-ie-heet...
Jij niet, ik niet, niemand niet... :) Hoe serieus je ook bezig bent..

Maar het zijn wel dé voorbeelden.. :j
Laatst bijgewerkt door Cer op 28-11-17 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt