[WN] Air ride pad ook geschikt voor zwaardere ruiter?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Toekie

Re: Air ride pad ook geschikt voor zwaardere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:00

Ik gebruik de wollen uitvoering nu zo'n 2,5 jaar voor mijn paard en dat gaat super! Voor wedstrijden heb ik de kleine maat Air ride en daar gooi ik zo een showblanket overheen. Ook helemaal top! Ja Haha!

Je zou eea eventueel aan een Air ride dealer kunnen vragen?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-08 20:39

cynthiar schreef:
Je hebt ook airrides die dikker zijn. Kijk maar eens op de site van pc. Ik heb er een met een vilten onderkant en ik vind hem niet heel dun. Je hebt namelijk een laag vilt, dan de airride gedeelte en daarop weer een wollen blanket genaaid.

Is dat die Heavy Duty uitvoering?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 19:23

ja

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:07

@sonita; ben je altijd zo onvriendelijk, of alleen bij mij?
het komterrug hatelijk op mij over, vooral de laatste zin...
ik heb niet zo lang geleden een heel stuk vertaald; wat begint met; zadelpads-en wat de fabrikanten je niet vertellen....
het ging over een test met verschillende pads. en niet alleen fabriekstest, waar een stamper 1000 xper dag op t zelfde plekje stampt, maar een real-life test.verschillende paarden/muilezels zelfs, een aantal dagen door de natuur, met en zonder ruiter..de airrides kwamen er zeer slecht af. ook in de fabriekstesten, waar de drukverdeling gemeten werd.
ergo weet ik waar ik t over heb;dus ik heb geen oogkleppen op, ben niet kort door de bocht, en al zou ik dat zijn, wat heeft dat te maken met t al dan niet zielig zijn van mn paard.die zou pas zielig zijn, als ik om geld te besparen een goedkoop kunststof flubbertje onder t zadel zou gooien.dus als je mijn persoonlijkheid erbuiten laat, en mijn paard, kunnen we het gewoon verder over de pads hebben, en een GEZONDE discussie aangaan. de mening word hier gevraagd van voor en tegenstanders. gun iedereen hun eigen mening!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 21:16

spicegirl schreef:
het ging over een test met verschillende pads. en niet alleen fabriekstest, waar een stamper 1000 xper dag op t zelfde plekje stampt, maar een real-life test.verschillende paarden/muilezels zelfs, een aantal dagen door de natuur, met en zonder ruiter..de airrides kwamen er zeer slecht af. ook in de fabriekstesten, waar de drukverdeling gemeten werd.
de mening word hier gevraagd van voor en tegenstanders. gun iedereen hun eigen mening!

We moeten idd op een vriendelijke manier info uit kunnen wisselen! Waar is dit te lezen?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:26

op een ander forum Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 21:47

spicegirl schreef:
op een ander forum Haha!

Waar dan .....?

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 06:55

Nee hoor!
Ik kan aan jouw korte commentaartje niet zien dat je je er wel mee bezig hebt gehouden!
Je commentaartje was kort door de bocht!
Dat heb je met korte stukjes.
Ik heb ook al erg veel van dat soort onderzoeken gelezen, door de jaren heen.
Ik heb in al die tijd nog steeds niet een betere pad kunnen vinden dan de Airride.
Ik let erg goed op de paarden en probeer regelmatig nieuwe producten.
Meestal om ze daarna in een hoek te smijten en nooit meer te gebruiken.
Meestal blijft na zo'n probeer actie gewoon alles bij het oude!
Met bitten ben ik ook zo, wat goed is is goed.
Persoonlijk ben ik gek op Myler bitten maar gebruik ook rustig Vogt, Avilla, Balding.
Je zult bij nooit een goedkoop bitje vinden.
Het kost wat maar dan heb je ook wat.
En ik ben nou eenmaal fan van PC!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 09:16

zeker niet kort door de bocht, maar vergeet wel altijd alles te onderbouwen, dus helaas wel kort van stof Haha!
voordat ik wat koop, doe ik altijd een soort van vergelijkend warenonderzoek. doe een paar dagen nix anders, als alles over dat onderwerp opzoeken, en vergelijken.
ik ben sowieso niet zo voor kunststof. ik vind vooral t zweten voor de paarden erg onaangenaam.zou ik zelf ook niet willen.welke sporter zou er nu neopreen sokken en broek willen dragen?daarom heb ik gekozen voor natuurlijke materialen, waar kan natuurlijk.leer/katoen/wol. toen kwam ik op de pad , die ik nu gebruik.de 5-star viltpad. die gebruiken de duurste wolsoort, voor hun vilt. word daardoor gelijk de beste(samen met nog 1). ik betaalde alleen voor die pad al 75 euries importkosten.
als showbit heb ik toevallig pas een greg darnall gekocht.
en voor de rest is het eigenlijk een persoonlijke smaak.het bevalt je, of niet.

beter zo? Haha!
ik zou wat vergelijkende druk/belastingtest kunnen opzoeken?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-08 09:18

De onderkant van de Air ride pad is toch gemaakt van zuiver wol? (Daarom is ie ook zo duur ... Knipoog )

Het gaat er om of die techniek er binnenin, die de druk zou moeten verdelen, echt werkt en met name voor als je een zwaardere ruiter bent. Dat laatste is de kern van mijn vraag in dit topic!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 10:23

volgens de test die ik heb vertaald is het antwoord; nee, hij heeft een slechte drukverdeling....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 11:52

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:15

@spicegirl; veel beter!
Zijn we het toch aardig eens, behalve over de Airride.
Vergeet niet hoe de marktwerking in de VS is.
Veel shops willen het niet (PC) niet eens meer verkopen sinds niet meer op alle artikelen; made in the USA, staat.
Heb ook veel onderzoekjes gezien waar hij steeds als beste uit kwam.
En mijn billen + zadel zijn geen 100 kg op 10x10 cm! Clown
Je moet dus ook wel heel kritisch kijken wat en hoe ze nou precies testen.
@ Cissy; die heeft toch geen wollen onderkant?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:21

wolfleece onderkant, dikke wollen bovenkant en dus vilt erin voor de schokdemping

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 12:36

@sonita;ik had al geschreven; ze hebben een praktijk-test gedaan.met en zonder ruiters, een trektocht door de natuur.dat soort testen vind ik beter als een fabriek met een machine-stampertje, die een zelfde beweging maakt x 1000.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:35

Wat was volgens die test dan de beste pad? Ik heb zelf een pc maar ook gewone en ik merk toch duidelijk verschil in schokdemping. Zelfs in stap! Wat zei die test dan over de pc,wat was er slecht aan?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 19:59

@sonita; ik ben nu langdradig Haha!
ik quote een stuk uit mn vertaling';
"luchtpockets/airpockets materiaal is gewoon een andere werkwijze van een luchtbed.zij vormen naar de rug van een paard en zadel; maar blijven door de voortdurende beweging moeilijk op hun plaats liggen.het werkt goed, als je niet lang rijd(30-45 minuten). als je langer rijd, bouw je hittestuwing op, die niet word afgevoerd.
ze geven weinig bescherming; omdat t ook naar de zijkanten uitzakt,net als gelpacks.lucht word hard onder de druk van het zadel, en ondanks dat de druk evenredig word verdeeld, krijg je een hogere druk op de rug als andere materialen.
fabrikanten doen je geloven dat de airflow/luchtkoeling je paard koel houd, maar niets is minder waar!met een goed &correct passend zadel is dit onmogelijk "
einde quote-zei ze met lamme handjes....
druktest/compressionrating;
F10 vilt(hoogste kwaliteit) 8.0 p.s.i.
F 15 vilt(goedkope vilt) 2.0 p.s.i.
foam open/closed cell 2.0 p.s.i.
tackytack 1.5 of minder
synthetische fleece 1.0
gelpacks+luchtpockets 1.5/2 of minder,door beweging van het materiaal wat lastiger meten.....

goed he, sonita? Haha! Knipoog

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:19

Bedankt voor de info

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:44

IK heb je artikel opgezocht (http://behindthebit.blogspot.com/2008/0 ... e-pad.html). En zoals ik het lees komen de pc's juist goed uit de test. Vooral de drukverdeling. Of jij hebt een ander artikel gelezen of verkeerd vertaald/ begrepen. Niet aanvallend bedoeld hoor!
Synthetisch materiaal zoals neopreen en gel komen slecht uit de test. Maar opencel technologie (zoals pc) juist niet. Zowel wat betreft koeling, vochtafvoer en drukverdeling, vooral als er echt wol onder zit.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 21:08

als je naar beneden scrolt in dat artikel, kom je tegen wat ik heb vertaald. mijn engels is errug goed, en mijn vertaling kan er redelijk mee door. de airpads komen niet goed uit de bus!!goed lezen!! er staat dat de ONDANKS de goede drukverdeling, het zadel toch harder op de rug is als andere materialen!!
alleen natuurlijke materialen-wol en katoen(de laatste in mindere mate)kunnen vocht opnemen(en geven dat ook weer af!).bij alle kunststoffen blijft het vocht hangen, en krijg je hitte-stuwing.nooit je paard zien dampen, als je de natte pad eraf trok?
er staan bij, dat een pad redelijk goed uit de bus kwam alleen omdat er wol of vilt bij werd gebruikt, als onderlaag....en de test komt tot dezelfde bevindingen als "mijn"" artikel; het beste is wol of vilt. de airpockets kwam als beste uit de test van de kunststof pads, en er deden helaas geen wollen pads mee.
goed lezen!

sonita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 07:15

Ja, nou word ook ik langdradig! Duivel
Heb je wel es een Airride opengemaakt?
Ik wel!
Er zitten dus geen airpockets in, maar..............
bubbeltjesplastic!!!!!
Je weet wel die je zo lekker kunt knappen tussen je vingers.
Dat is het kunstje!
Ja, ik dacht ook in 1e instantie, tjeee! betaal ik daar zoveel geld voor?
Hij is dus opgebouwd uit; onderkant wol, laag bubbels, een vilt?
inlage van ong. 1'', een laag bubbels, en daarbovenop een wollen blanket.
Ik heb werkelijk me gek staan lachen toen ik het ontdekte!!
Maar het werkt als een tierelier!
Vandaar dus ook het irritante geknisper, als hij koud of nieuw is.
En daar gaat het om.
Geen airpockets dus.Dus geen airpad.Maar een wollenpad.
Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 07:29

Sorry dat ik even binnen kom vallen in een western topic, maar vind dit wel interessant.

Dus eigelijk zijn die dingen gevuld met bubbeltjesplastic? Dan ben ik wel benieuwd wat een simpel stuk bubbeltjes plastic onder een zadel doet.
Binnenkort komt de zadelmaker met de elektronische zadeldrukmeter, eens kijken of ik ergens een stuk bubbeltjesplatisc vandaan kan halen. Lijkt me een mooie test.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 08:29

@SOnita: ik ken die binnenkant ook, idd luchtbubbeltjes Haha!
En dat zijn natuurlijk wel hele kleine airpockets, het is maar net wat voor een mooie naam je er aan geeft.
Overigens is het gelijkende verpakkingsmateriaal wel van een andere kwaliteit. Heeft met de dikte van het plastic te maken. Het ene kan dus iets meer druk hebben als het andere.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:04

bubbeltjes plastic = airpockets.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 09:40

@ Spicegirl. Je hebt inderdaad gelijk, dat andere artikel is wat jij vertaald heb. Maar in dat artikel wat ik bedoelde komt het anders over.
Maar ik heb het idee dat als je een pc met een echt wollen onderkant hebt dat je dan wel vochtopname hebt. Mijn paard wordt ook engels bereden met dressuur zadel, maar daarmee zweet hij echt veel meer dan met mijn westernzadel met pc pad. Terwijl zo'n dressuurdekje veel dunner is! Dan is ook een veel groter vlak nat.