[WN] Test deel 3 van de nieuwe barefoot Missoula Nut op Seven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Test deel 3 van de nieuwe barefoot Missoula Nut op Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:34

Nou , het is dus duidelijk dat bij "alle" paarden de singelophanging tever naar achteren zit.

Ik heb zelf het vermoeden dat deze nu wat verder naar achteren zit omdat mensen bij de Arizona steeds aan het klagen waren dat ze hem zover naar voren vonden zitten zodat het zadel zo aan de voorkant naar beneden getrokken werd.... maar dit zie je bij andere westernzadels natuurlijk ook.
Ervaren jullie dat niet als een probleem / nadeel , dat de singel zo ver naar voren zit en dus eigenlijk alleen de voorkant zo op de schoft naar beneden trekt , als het ware ?

Ik denk dat Barefoot die opmerkingen toch meegenomen heeft net als de andere dingen die men miste in de Arizona , waaruit de Nut voortgekomen is. Ik zal het aan hun melden dat we dit nu geconstateerd hebben , en dat was ook de bedoeling van het testen : om te kijken of er nog verbeterpunten zijn.

De singelriemen zou ik zelf echt vervangen door leren , ik vind het niks dat nylon. Maar wonderwel zijn veel klanten er super-enthousiast over....dat snap je toch niet soms Knipoog

Bij de Arizona worden ze ook zo geleverd namelijk.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:42

Hoi. Ik heb even met alle testen meegekeken, omdat ik ook zeer geinteresseerd ben in de Virgina Rose. Na alle opmerkingen over de singelophanging ben ik eens de foto's van de Nut met de Arizona gaan vergelijken. Het lijkt dan alsof de Nut een hogere singelophanging heeft dan de Arizona, maar dat beide wel op dezelfde plaats zitten. Daarnaast lijkt het of er bij de Nut veel meer "zadel" zit voor de singel en de pommel dan bij de Arizona. Het lijkt er in mijn ogen op dat de Nut dus wel verder naar voren gelegd moet worden. Aangezien ik niet beide zadels niet mijn beschikking heb, vroeg ik me af of iemand dat al eens had vergeleken?

Groetjes, Nancy

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:45

@pmarena: ik heb zelf ook een Arizona en heb nooit het probleem gehad dat mijn zadel van voren naar beneden werd getrokken. Ook de singelophanging zit in mijn ogen absoluut niet tever naar voren.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 00:03

pmarena schreef:
Nou , het is dus duidelijk dat bij "alle" paarden de singelophanging tever naar achteren zit.

In ieder geval alle paarden waar we het geprobeerd hebben. Wiz moet nog, maar die heeft toch deels de bouw van zijn moeder.

Ik heb zelf het vermoeden dat deze nu wat verder naar achteren zit omdat mensen bij de Arizona steeds aan het klagen waren dat ze hem zover naar voren vonden zitten zodat het zadel zo aan de voorkant naar beneden getrokken werd.... maar dit zie je bij andere westernzadels natuurlijk ook.Ervaren jullie dat niet als een probleem / nadeel , dat de singel zo ver naar voren zit en dus eigenlijk alleen de voorkant zo op de schoft naar beneden trekt , als het ware ?

Als ik moet kiezen tussen twee kwaden, dan liever de singel op de goede plek onder de buik. Maar en dubbele rigging zou kunnen helpen. Denk ik.

Ik denk dat Barefoot die opmerkingen toch meegenomen heeft net als de andere dingen die men miste in de Arizona , waaruit de Nut voortgekomen is. Ik zal het aan hun melden dat we dit nu geconstateerd hebben , en dat was ook de bedoeling van het testen : om te kijken of er nog verbeterpunten zijn.

De singelriemen zou ik zelf echt vervangen door leren , ik vind het niks dat nylon. Maar wonderwel zijn veel klanten er super-enthousiast over....dat snap je toch niet soms Knipoog

Aleen het nylon zou desnoods nog kunnen, maar met die strip eroverheen, wordt het singelen geen feestje. Leer is echt beter in mijn opinie.

Klein ander puntje van verbetering. Ik zie echt liever de western-verstel-dingesen (weet niet hoe ze heten) dan die gespen om je beugels korter en langer te maken. En Ik vind de beugelophanging wel aan een heel dun 'busje' zitten. Zou ik graag wat steviger zien. Zeker bij wat steviger ruiters.

Bij de Arizona worden ze ook zo geleverd namelijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 00:06

Finnie schreef:
Hoi. Ik heb even met alle testen meegekeken, omdat ik ook zeer geinteresseerd ben in de Virgina Rose. Na alle opmerkingen over de singelophanging ben ik eens de foto's van de Nut met de Arizona gaan vergelijken. Het lijkt dan alsof de Nut een hogere singelophanging heeft dan de Arizona, maar dat beide wel op dezelfde plaats zitten. Daarnaast lijkt het of er bij de Nut veel meer "zadel" zit voor de singel en de pommel dan bij de Arizona. Het lijkt er in mijn ogen op dat de Nut dus wel verder naar voren gelegd moet worden. Aangezien ik niet beide zadels niet mijn beschikking heb, vroeg ik me af of iemand dat al eens had vergeleken?

Groetjes, Nancy

Ik heb de arizona geprobeerd, en had volgens mij geen singelprobleem. Kan ik me niet herinneren i.i.g.
Ik heb de zadels heel bewust achter de schouder gelegd steeds. Doe je dat niet, dan schuiven ze daar zelf heen overigens. Daar horen westernzadels ook. De 'boom' moet achter de schouder liggen. Dus nee ik denk niet dat de Nut verder naar voren moet. Zou betekenen dat je op de schouder zit namelijk, en dat is niet goed.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:16

Ik vind het zelf ook geen probleem hoor , bij de Arizona.

Maar mensen die altijd op hun Engelse zadeltje rondgetuft hebben en nu iets boomloos met knop willen en dan de Arizona gaan gebruiken , die zien natuurlijk dat er heel wat zadel achter de singel zit. Dat beeld valt sowieso op bij westernzadels dat de voorkant aangesingeld wordt en de rest hangt er maar een beetje achter. En als er maar genoeg mensen vragen of de singel een beetje meer naar het midden kan.... ik denk dat dat erachter zit.

Overigens was ik samen met Natasja (van België) vorig jaar bij Barefoot waar ze een cursus gaven , en daar hadden ze ook 2 paarden waarop ze gingen laten zien hoe de zadels aangepast moesten worden. I.m.o. legden ze de zadels echt tever naar voren. Veels te veel op de schoft. Maar zelf vonden ze dat absoluut niet , en het zou ook niet uitmaken voor de schouderbeweging omdat het geheel toch flexibel is en de pommel ook wel meebeweegt in het leer. Nuja dat is ook wel zo , als je een beetje een apart gebouwd paard hebt waarop het zadel voor het mooie wat tever naar voren ligt , dan stoort dat het dier toch niet echt inderdaad. Zolang de ruiter maar op de goede plek op de rug wordt neergezet. Maar van mij persoonlijk hadden ze echt wel een handbreedte naar achteren gemogen....

Bij de normale Barefoots liggen de singelstoten vaak ook vrij ver naar achteren. Na dat bezoek snapte ik wel waarom hun dat niet opviel Knipoog

Maargoed in de praktijk werkt het eigenlijk wel prima , je houdt iig. de voorbenen mooi vrij van knijpende singels , dus dat is dan wel weer het positieve eraan. In theorie moet de singel recht naar beneden hangen , maar in de praktijk werkt het eigenlijk wel prima zo. Bij de meeste paarden ligt het zadel stevig , geen geschuurde haren , enz. Dus blijkbaar functioneerd het wel...

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:47

@Anya: ik leg mijn Arizona ook altijd achter de schouder. Daar hoort een zadel imo te liggen. Maakt niet uit of het boomloos of met boom is. Maar, op de foto's van de Nut krijg je het idee dat het zadel toch verder naar voren moet om goed te liggen.

@pmarena: heb jij de Nut en Arizona al eens naast elkaar gelegd? Het lijkt bij de Nut wel alsof de singelophanging veel hoger zit. Is dit zo? Misschien dat dit verklaart waarom het het zadel dan naar voren trekt? Meer misschien dan bij de andere zadels?
Houden ze bij BF wel in de gaten of het zitgedeelte in het midden van de rug ligt? Misschien dat ze dat dan wel voldoende zouden vinden? En dat het in hun ogen dan niet uitmaakt of het zadel verder naar voren ligt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 09:44

Ik heb op Missy het zadel ver naar voren gelegd om te kijken of dat idd met de sigelplaats beter uitkwam. Binnen 50 meter was het zadel weer naar achteren gezakt. Niet dat ze aangaf daar last van te hebben, maar ik kreeg van die rare singel dus wel striemen in de buik. Ik zou daar niet graag een lange afstand zo mee rijden.

Over het verschil van het aansingelpunt.
Ik geloof ook dat het bij boomloos minder uitmaakt of een zadel wat hoger op de schoft komt te liggen, zoals Pmarena al zegt is de schoudervrijheid er toch wel (mits de pommel goed past). Het voordeel daarvan is zelfs nog dat ook de ruiter iets verder naar voren gezet wordt wat de draagkracht op de rug van het paard weer ten goede komt.
Bij een standaard westernzadel zit de ruiter doorgaan te ver achter het juiste draagpunt, maar door de langere bars wordt dit gewicht weer verdeeld.
Een zadel mét boom kan echter niet verder op de schouder worden gelegd omdat dit wel degelijk de schoudervrijheid negetief beïnvloed. Vel paarden gaan hierdoor 'krabbelen'.
De singelplaats is bij een zadel met boom juist van groot belang omdat je hiermee de pasvorm van een zadel kunt beïnvloeden; leg je het zadel op de juiste plaats waar de singel moet komen dan heb je kans dat het op de verkeerde plek op de rug ligt, leg je het zadel op de juiste plek dan heb je kans dat je de singel uit zijn vertikale lijn trekt.
Beide hebben tot gevolg dat een zadel in gebruik niet goed blijft liggen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 10:01

Ik vind dat het dus niet functioneert. Het knijpt meer, singelt niet makkelijk aan én mensen gaan het zadel te ver naar voren leggen en dus ook naar voren zitten.

Dat heeft niet veel te maken met dat het paard er niet zoveel last van heeft omdat het boomloos is.. De ruiter gaat teveel op de schouder zitten. En zeker bij een westernzadel hoort dat al helemaal niet. Leg je het zadel verder naar voren (heb ik geprobeerd bij Lan omdat de singel wel heel erg naar achteren komt bij haar, dan zit je echt niet op de goede plek. Dat lijkt me op den duur behoorlijke belasting te leveren waar het niet hoor.

Met de singel op deze plek zou ik het zadel niet vaker dan 1x per week op een paard durven gebruiken. Of ik zou onmiddellijk een zadelmaker zoeken om die singel aan te passen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 10:41

Ik vind het zelf ook niet deugen hoor , op deze foto's is duidelijk te zien dat hij echt wel verder naar voren mag.

Ik hoop maar dat Barefoot die conclusie ook trekt , ik zal alles naar ze doorsturen en hopelijk wordt het aangepast Lachen

Als je last hebt van de singelriemen dan is imo. gewoon je singel tekort , ik wil zelf sowieso niet die dunne riem over m'n paard hebben lopen dus zorg er wel voor dat m'n singel zo lang is dat ik nauwelijks met die riem op het paard zit.

Maar ik zou de singelriemen dus ook onmiddelijk vervangen door een leren versie , gewoon omdat dat mooier / makkelijker / handiger is.

Ik hoop dat Barefoot dit nog eens een keer zal aanpassen , alhoewel de kans niet enorm groot is omdat verreweg de meeste klanten er blijkbaar heel tevreden over zijn , en dan vinden ze mij maar een zeurpiet tegenwoordig Tong uitsteken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-08 11:23

Tja ze wilden een zadel maken voor de westernmarkt en zo wordt dat niet veel.

Ik zal van de week nog even een foto maken van Lan en Tex met het zadel zo dat de singel wel netjes loopt. Dan ligt het zadel namelijk direct helemaal bergopwaarts. Is wel handig als je die foto's ook meestuurt dan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 12:43

Ja , dat zou super zijn OK dan!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 23:10

ik meen te merken dat de Nut voor mijn vlek wel de juiste singelplek heeft. Zal het nogmaals bekijken volgende keer en dan op de foto zetten. Gister pas voor het eerst kunnen rijden er mee.
Kukelde zo naar voren in draf haha, galop zat geweldig!
Toch is het even wennen, zadel lijkt niet heel stabiel te liggen op mijn ronde paardje.

Wat miste ik? D-ringetjes voor mijn borsttuig Knipoog

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 16:30

Gisteren hoorde ik pas voor het eerst over dit zadel Bloos! Bloos en nou dus vol interesse de tests door gelezen.

Moet zeggen dat mijn bolle wel weer heel anders gebouwd is dan alle testpaarden hier, dus het is nog afwachten hoe het zadel op haar ligt, inclusief de singel.

Is het zadel eigenlijk al beschikbaar als testzadel? Heb de BM al eens getest, lag op zich prima maar ja die stoelzit.

Zou deze graag eens proberen Ja

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:30

Benader een steunpunt bij je in de buurt. Die van Anya was dus al een testzadel en ik heb er ook al eentje getest.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 00:22

Berdien, ik heb dus ook een Tinker zoals je weet Knipoog

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-08 16:22

Heb je al foto's Chev?
Ben namelijk wel heel benieuwd hoe hij op Kit ligt Ja