[WN] Test deel 1 van de nieuwe barefoot Missoula Nut/Virginia Ros

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Test deel 1 van de nieuwe barefoot Missoula Nut/Virginia Ros

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 17:53

Nog 2 paarden te gaan DP Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-08 18:17

Ik heb beloofd alle vier te doen, met verschillende ruiters.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:41

Had je de arizona ook al eens getest of was dit je eerste BF ervaring? Ik gok op het 2e gezien je testverslag. Een nieuw zadel moet zich altijd nog even vormen naar de kont van de ruiter en rug van het paard maar dan zittie ook als gegoten zoals Bianc ook al zei.

Het schuiven heb ik met mijn arizona alleen meegemaakt met de bijgeleverde pad, met mn eigen pads had ik daar totaal geen last van, moest wel altijd na een paar rondjes stappen nog even nasingelen. Maar dat moet ik met mn cheyenne ook.

Qua tiestrap ga ik ook voor leer das fijner dan nylon idd en wat mij betreft mag de cantle hoger zoals bij de arizona deze is idd wel erg laag waardoor de zit erg plat wordt. In de arizona zit je juist lekker in een kuipje.

Ben benieuwd naar de rest van je testverslagen zag al een linkje staan voor nr 2.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 14:36

Aangezien de nieuwe Nut en Rose als eerste zadel het VPS hebben vraag ik me af of deze zadels zich wel zo lekker 'navormen' als men denkt. Dit ingebouwde systeem zorgt er IMO voor dat het zadel juist stugger blijft.
But only time will tell Haha!

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:07

ik ben inderdaad ok zeer benieuwd in hoeverre dit makkelijk gaat vormen.
Vind het echt wel een zeer groot pluspunt dat je een betere zit hebt. Ik vind dat met die BM echt heel vervelend

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 21:09

@Kokopelli : ondertussen zijn diverse Nederlanders en Duitsers al bezig om trendsetter te worden bij BM waar het om aanpassing van de beugelophanging gaat.
De eerste zadels met een flink teruggezette beugelophanging zijn dus al een feit Haha!
Hiermee kan dus ook het probleem van de stoelzit bij BM opgelost zijn.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 14:09

dat zou heel mooi zijn. Moet ik alleen weer sparen voor een ander zadel Lachen

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-08 23:04

Ik heb de arizona ook getest. Met plip zelfs. Liet heel nette afdruk achter. Deze heb ik geen plip ter beschikking. Arizona idd met mijn eigen pad gereden. Die schoof niet..
Maar deze schuift alleen op Lan tot nu toe en weer niet op Tex.
Denk echt dat het te maken heeft met de maat paard. Lan heeft wel een heel grote schouder door haar maat. Daardoor komt de singel ook erg ver naar achteren te liggen en niet op de singelplek.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:49

Als je keukenstoelen koopt moet je later niet klagen dat het geen ligstoel is, als je een trailzadel koopt is dat gemaakt om je lekker te laten vervoeren op een trailride.
Wil je wedstrijden rijden en de perfekte horsemanship houding hebben, dan moet je een showzadel laten samen stellen.
Niet de ophanging is verkeerd bij BM maar als ik wil springen dan koop ik toch ook een springzadel en geen dressuur?want dan weet ik toch ook dat het bv al niet geschikt is voorwat ik er mee wil gaan doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 15:56

Lars_Alida schreef:
Als je keukenstoelen koopt moet je later niet klagen dat het geen ligstoel is, als je een trailzadel koopt is dat gemaakt om je lekker te laten vervoeren op een trailride.
Wil je wedstrijden rijden en de perfekte horsemanship houding hebben, dan moet je een showzadel laten samen stellen.
Niet de ophanging is verkeerd bij BM maar als ik wil springen dan koop ik toch ook een springzadel en geen dressuur?want dan weet ik toch ook dat het bv al niet geschikt is voorwat ik er mee wil gaan doen.

In plaats van zo cryptisch te doen, zeg gewoon wat je wilt zeggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 16:26

@Lars_Alida : dus een BM in in principe niet geschikt om wedstrijden mee te rijden ??
Waarom maken ze dan showmodellen??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 18:35

Lars_Alida: ik heb geen idee wat je nu precies probeert te zetten. Maar ik ken weinig springzadels die je in stoelzit zetten. Dat geldt ook voor dressuurzadels. Er zijn wel western zadels (show of geen show) die je in stoelzit zetten. En sommige van die westernzadels hebben wel degelijk een boom. Sommigen hebben geen boom. Mijn ervaring is dat de BM de neiging heeft mensen in stoelzit te zetten. Dat geldt naar mijn ervaring zeker ook voor de UtraLight. Dat is geen probleem, als je dat een fijne of passende houding vindt. Voor mij geldt dat niet.

En aangezien het niet nodig is.... De BM van DD levert (bij mij) geen stoelzit en deze Barefoot ook niet... Is het wel iets wat ik in mijn bevindingen meeneem.

Bovendien: de europese markt wijkt wel eens vaker af. Dat kan ook best zo zijn waar het de gewenste zit betreft of de maat van de zitting, of de kleur, of de mate en soort tooling etcetera. Dat maakt de BM overigens (wederom in mijn optiek) geen slecht boomloos zadel. Het zou alleen (in mijn optiek een beter zadel zijn met een andere beugelophanging. Net zoals de Barefoot weliswaar geen stoelzit levert, maar in mijn optiek een beter zadel zou zijn met een nadere singelplek.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-08 22:38

Excuus.. zie typo's te laat.

"zetten" moet zijn "zeggen". En 'nadere singel' moet zijn 'andere singel. Teveel dingen tegelijk gedaan en dan let je niet op de typfouten.

Lars_Alida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:05

O, dacht dat ik duidelijk was, maar ik bedoel te zeggen:
De trailsaddles van BM zijn gemaakt om comfortabel te rijden over langere afstanden.
Dit vereist geen "western dressuur houding". Dit wil niet zeggen dat je er geen wedstrijd op kunt rijden.
Zoals je op een veelzijdigheidszadel (engels) kunt springen ,dressuren, enz kan dit ook op de trailmodellen.
Zij worden het meest verkocht omdat de prijs in de middenklasse zit.
Ben je echter een fanatieke western wedstrijdruiter, dan is het logisch i.m.o dat je een BM showzadel besteld.
Dit zadel heeft de gewenste horsemanship houding. (oor,schouder,heup en enkel een lijn.)
En is door ons speciaal hiervoor samengesteld.
Zowel Lars als ikzelf rijden al jaren wedstrijden op dit type BM en zijn er meerdere keren Ned kampioen in pleasure trail en horsemanship mee geworden.
Dus bewezen geschikt voor wedstrijden lijkt mij.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:14

Is er al een vervolg op de test?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 11:17

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 11:18

Ah bedoel je dat, nu snap ik het. Ik heb geen ervaring met de showzadels. Maar ik ben het niet met je eens dat 'stoelzit' zoals kennelijk bij de trailzadels bewust wordt geleverd dan een comfortable houding voor buitenritten oplevert. Integendeel. Ik zou serieus een BM voor buitenritten wel willen overwegen, als de beugels meer naar achteren zaten. Ik heb nu diverse buitenritten gemaakt op de Ultralight (ook zo'n stoelzitzadel want barrelmodelletje kennelijk). En het zit echt niet fijn. Je krijgt er een pijnlijk lijf van.

En spring/veelzijdigheids/dressuurzadels die ik in alle soorten en maten en kwaliteiten wel geprobeerd heb, hebben 1 ding gemeen: ze zetten je niet in stoelzit. Toegegeven dat 1.10 springen met een dressuurzadel niet echt comfortabel is overigens.

@Dinopino.. Wendy heeft het zadel op Seven geprobeerd, daar hebben we geen foto's van. Wendy zit dus niet goed op deze barefoot. Haar heup knikt tot nog toe op alle paarden waarop zij met de barefoot rijdt. En daarna hebben we getest met een boomzadel.. en toen knikte haar heup niet.

Van de week ga ik Seven rijden met de Barefoot (Sev is de pony). Tot nog toe had ik geen last van knikkende heup, dus ik ben benieuwd Ja

Wiz is wat hopsig op het moment, dus die moet eerst even flink aan het werk voor ik er met een toch iets schuivende (want nieuwe) barefoot op ga zitten.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-08 11:27

aanvulling: ik kan me herinneren dat Rina (die volgens mij toch een showzadel heeft besteld) iets schreef in het HK-topic dat ze de beugels extra naar achteren had laten zetten. Dat betekent dan toch dat de showzadels kennelijk niet standaard met een 'dressuurzit' worden geleverd?

Niet dat dat erg is: ze zijn kennelijk aan te passen aan de andere vraagpatronen van de Nederlands/Duitse markt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-08 15:21