[WN] Goed passend westernzadel??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Anneke_

Re: Goed passend westernzadel??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 10:55

Okee, ik zal op stal ook wel even rondvragen, mag je met een boomloos wel gewoon wedstrijden rijden enzo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 10:57

Je mag met alles starten zolang er maar een knop, westernfenders en een beetje 'skirt' op zit.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:07

Bijkomend voordeel van een BM is dat het enorm zacht zit Bloos En over de voor- en nadelen van boomloos zijn vele discussies gevoerd, dat is iets wat je voor jezelf uit moet maken Ja

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 11:17

wat is een nadeel dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:41

Bij boomloos heb je een iets hogere druk op de plek waar je zit, een boom verdeelt die druk wat meer over een groter oppervlak.
Dit kan negatief uitvallen bij zwaardere ruiters en op hele lange afstanden. Maar dit is erg individueel; ik ken ook ruiters 'met een maatje meer' en die flink wat kilometers maken (160 km) op een boomloos zadel zonder dat het paard daar nadelen van ondervind.
Net zo goed als dat er genoeg paarden zijn mét boom die ook last van hun rug hebben wegens een niet passend zadel.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 11:43

anneke; ik ben er zaterdag rond 12 uur. je mag de mijne passen, die is ook niet zo groot, en te koop!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:16

@spicegirl : heb jij ook een boomloos zadel dan ??

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:28

nee..
ze zocht toch een westernzadel?
en paarden kunnen last hebben van een boomloos zadel, zelfs als ie past. dat paarden last hebben van een niet passend gewoon zadel is logisch.bij westernrijden hoort een westernzadel, maar dat is mijn mening.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 12:47

En een nadeel van BM is dat ze duur zijn en je er lang op moet wachten ROFL Het is wat DD schrijft, de een roept erover omdat er geen boom in zit die drukking kan geven, de ander vindt het niks omdat er geen boom in zit die druk verdeeld. Daarom is het iets om je goed in te verdiepen en dan zelf een conclusie te trekken. Joy loopt er nu al ruime tijd prima onder en heeft geen rugklachten of iets ...

Spicegirl: een BM is een westernzadel Knipoog Kijk maar op www.sportsaddle.com

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:12

dat ze er een westernmodelletje min of meer van gemaakt hebben, maakt t voor mij geen westernzadel. ik vind ze echt lelijk! maar smaken verschillen gelukkig....

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:28

Hahahaha, dat zou dus impliceren dat elk model dat jij lelijk vindt geen westernzadel is? Ik vind ze ook niet de mooiste, maar als mijn paardje aangeeft er lekkerder mee te lopen maak ik daar geen punt van: en ik kan je vertellen dat het snel went Ja

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:33

Ik lees dat je Herman van de Bunt van de Countrymill op bezoek krijgt? Super, hij is de aangewezen persoon voor een goed passend westernzadel, gegarandeerd! Hij heeft enorm veel zadels te koop, varierend van wat oudere, goedkope 2e hands tot superduur nieuw. Er zit vast wat voor je tussen!

Succes!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 14:46

nee hoor, dat impliceer ik absoluut niet.

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:48

Pollen schreef:
Ik lees dat je Herman van de Bunt van de Countrymill op bezoek krijgt? Super, hij is de aangewezen persoon voor een goed passend westernzadel, gegarandeerd! Hij heeft enorm veel zadels te koop, varierend van wat oudere, goedkope 2e hands tot superduur nieuw. Er zit vast wat voor je tussen!

Succes!

Dat is goed om te horen Lachen ben erg benieuwd

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 20:49

spicegirl schreef:
anneke; ik ben er zaterdag rond 12 uur. je mag de mijne passen, die is ook niet zo groot, en te koop!

Kijk, wat het probleem is is dat ik niet kan zien of hij past of niet,, en dat schijnt best wel nauw te komen heb ik ergens gelezen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 20:52

Dat heb je goed gelezen Haha!
Om te kunnen zien of een bestaand westernzadel goed past kun je een PLIP-meting doen. Bij duidelijke drukpunten zie je dat goed. Maar ook hierbij de kanttekening dat de uitslag sterk beïnvloed kan worden door de balans/rijkunst van de ruiter.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:32

Je kunt die mallen toch ook los kopen? Ik weet dat Cer hier @ bokt er een heeft gekocht Ja Leg je geloof ik eerst op je paard en daarna kun je het in een zadel leggen om te kijken of het goed draagt ofzo ..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:32

Die visgraatjes bedoel je??

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:37

Ja, volgens mij wel Ja Allemaal van die losse 'spijltje' die je in warm water moet leggen en dan droogt het op en heb je het model ofzo ..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 21:42

Nee een visgraat is gewoon buigbaar zonder warm water. Ik denk dat je een ander ding bedoelt. Die ken ik ook wel. Cornelie werkt daar vroeger ook mee.
Die maak je eerst 'zacht'dmv heet water en legt dan het achte ding op de rug. Dan koelt hij af en blijft dan in de vorm van de rug stug staan.
Er staat me bij dat Vera ook zoiets op Digger heeft geprobeerd en nav daarvan een zadel heeft gekocht, wat naderhand toch ook niet goed bleek te passen.

_Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-08 22:04

daarom Knipoog ik ga lekker vertrouwd een expert erbij halen. ben veelste bang dat ik het fout doe

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-08 23:15

spicegirl schreef:
en paarden kunnen last hebben van een boomloos zadel, zelfs als ie past.

Daar ben ik het niet mee eens.
Ik heb zelf ook al eens op een boomloos zadel gereden, ja op die van Rina, en zelfs op een scheef paard blijft hij liggen als een huis, het zit ook verdomde lekker, maar ik had zelf het probleem dat mijn onderbenen alle kanten op gingen, en de fenders van Rina haar zadel waren te lang voor mij, die van haar zijn 12 inch terwijl ik ze dan in een 10 inch zal moeten hebben, als ik een BM nam

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-08 06:06

MQT, ik denk niet dat je met 1 keer rijden op een BM kan zeggen of je paard er al dan geen problemen van kreeg hoor Haha! Problemen met een boomloos zadel zijn denk ik sowieso vaak langere termijn problemen aan de rug. Dit merk je na een keer rijden niet Tenzij je paard wellicht al een zwakke rug heeft. Overigens vind ik nog een bijkomend voordeel dat een BM veel lichter is dan een gewoon western zadel: scheelt toch voor je paard (en jezelf Tong uitsteken ) kilo's sjouwen Ja

DD: Ik zou het zelf ook niet gebruiken om een zadel aan te schaffen, laat ik liever aan de experts over Haha! Maar als je het dan toch zelf wilt doen zijn hulpmiddeltjes wel makkelijk: nou ja, als het zou werken dan Tong uitsteken

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:31

Ik ga ook voor een boomloze BM op mijn arabiertjes.
Voordeel is dat ik niet gelijk 2 zadels aan hoef te schaffen, de oudste merrie hoeft niet meer hard aan het werk, dus een paar keer en dan boomloos, daar zie ik geen kwaad in.
De jongste telg zal dan iig met inrijden een boomloos exemplaar krijgen, die van BM zijn daar toch wel een van de betere in heb ik begrepen. Er zijn veel ruiters die er ook lange afstanden mee rijden!! Zónder drukproblemen.

Nu dat verdomde zadel nog vinden Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:39

Check regelmatig Ebay.com. Daar staan ze genoeg op Haha!