[WN] Continental Equiflex: niet voor zware ruiters?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

EeCee

Re: Continental Equiflex: niet voor zware ruiters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:07

Aafke_ schreef:
De equiflex is dus een flexibele boom. en gemakt voor de gemiddelde Amerikaanse ruiter.

Ehm... Welke leeftijd? Volwassenen zijn daar gemiddeld 100 kg lijkt me...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:30

Cer schreef:
Dan heeft Jeddah dus idd moeite met het gewicht, en als je broertje dat dan zo blijven doen, zou het misschien wel gevolgen kunnen hebben Ja

Nou, dat vraag ik me dus af, gezien je met hem wel, met mij niet iets ziet/merkt aan haar. Ik denk eerder dat het in het "lompe" onervarenheid van mijn broertje zit. Dát is voor haar vervelend.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 11:34

ik denk dat met die berekening van boven ,het merendeel van de ruiters te zwaar is voor z`n paard incl mezelf Clown

ik heb voor dit zadel ook een tijd gereden met een Continental Equiflex,en ik zit ook over het max gewicht Clown en heb niks aan mijn pony gemerkt
al stap ik wel vanwege slechte knieen altijd met een opstapje op Haha!

nu heb ik een ander zadel ,en deze is stukken zwaarder dan de Equiflex

dus arm paard Ach gut

flashyjac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 13:41

simodi: Een tijdje geleden is hier een soortgelijk topic over geweest en op de volgende pagina staan adviezen wat equiflex betreft.
Ik heb ook een tijd getwijfeld over een Equiflex zadel bij mijn vorige paard en ik weeg lang geen 90kg, maar hij werd me toch al afgeraden door de bewuste Nederlandse verkoper. Vervolgens heb ik met Continental Duitsland gebeld en die vertelden inderdaad dat er een gewichtsrestrictie aan vast zat voor het optimaal functioneren van het zadel, maar zij bleven er wel wat vaag over. Probeer ze er anders eens over te bellen.

karmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 14:34

Ik heb dit topic eens gevolgd omdat ikzelf ook een paard heb wat rugklachten heeft gekregen nu ik er met een Continental equiflex op heb gereden. Ze liep steeds moeilijker en dat kwam vanuit de rug. Door in de les te rijden op een passend zadel met een vaste boom en het thuis longeren is het beter geworden.
Ik durf niet meer te rijden met mijn equiflex. Jammer genoeg is mij nooit iets verteld over het maximale gewicht bij een flexibele boom.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:12

Ik heb mijn paard ook wel eens gemeten met zo'n lint toen klopte het gewicht echt niet, toen zat mijn paard onder de 500 kg terwijl dat mijn paard tussen de 550 en 600 kg zit

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 00:05

maar het kan toch niet alleen gewicht zijn? Bouw, rug, beenwerk, lijken me allemaal mee te spelen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 07:50

Dat lijkt mij ook Aafke. Ja

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 09:01

Ik heb een mailtje naar Continental gestuurd met verzoek om info en zal laten weten wat de reactie hierop is ...

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 13:09

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:13

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:34

Vaak krijgen wij de vraag of je ook op een boomloos zadel mag rijden als je wat zwaarder bent. Het is zo,
dat een paard slechts een bepaald maximaal gewicht mag dragen, inclusief kleding, schoenen en zadel!!!
Dit is afhankelijk van zijn eigen gewicht en bouw, ongeacht het zadel dat je gebruikt.
Hieronder een tabel met een globaal overzicht.

Ras: Stokmaat: Gewicht paard: Max. ruitergewicht: Percentage:

Shetlander ......... 100cm .............. 200 kg.....................40 kg.........20%

IJslander 1 ......... 135cm ............... 350 kg....................70 kg..........20%

IJslander 2 ........ 140 cm................ 450 kg.....................90 kg.........20%

Haflinger ............ 145cm..................500 kg.....................80 kg.........16%

Warmbloed 1 ...... 160cm..................550 kg.....................71 kg.........13%

Warmbloed 2 ...... 172cm...................700 kg.....................80 kg.........12%

Koudbloed 1 ....... 165cm..................800 kg.....................96 kg..........12%

Koudbloed 2 ....... 170cm ................900 kg.....................104 kg.........12%
Laatst bijgewerkt door Wesco op 31-08-07 16:46, in het totaal 4 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:41

Wel een beetje raar dat een grote koudbloed maar 12% mag dragen, en een ijslander 20%. Grote koudbloeden zijn in verhouding toch juist steviger gebouwd dan ijslanders? Klopt toch niet echt dat een grote belg maar 10 kilo meer mag dragen dan een grote ijslander..

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:47

het ligt ook aan de rug een lange rug kan minder hebben dan een korte rug, maar volgens deze tabel zijn er dus veel mensen te zwaar voor hun paard
Laatst bijgewerkt door Wesco op 31-08-07 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 16:48

Door echt dressuur te rijden, de achterhand eronder te zetten (dwz de origenele balans weer te herstellen) en ruggebruik te stimuleren, maak je je paard steeds sterker en beter in staat gewicht te dragen.

Hier zie je hoe een paard dat meer in balans gereden wordt loopt. (de roze) zo'n paard kan op deze manier meer gewicht dragen als een paard dat helemaal los loopt, met holle rug
Afbeelding

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 18:40

Even voor de duidelijkheid: een equiflex westernzadel is niet boomloos, maar heeft een flexibele boom! Ik vind de info ook van de boomloze sites op zich heel interessant, maar dat is niet zo 1-2-3 toepasbaar op het equiflex zadel.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 18:41

Aafke_ schreef:
Door echt dressuur te rijden, de achterhand eronder te zetten (dwz de origenele balans weer te herstellen) en ruggebruik te stimuleren, maak je je paard steeds sterker en beter in staat gewicht te dragen.

Hier zie je hoe een paard dat meer in balans gereden wordt loopt. (de roze) zo'n paard kan op deze manier meer gewicht dragen als een paard dat helemaal los loopt, met holle rug
Afbeelding

De blauwe is toch juist meer in balans ?!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 19:08

Leuk plaatje voor een WPN'er, maar voor een QPA ziet het plaatje er heel anders uit. Die heeft van zichzelf al een lagere halsaanzet en hoeft daarbij echt niet in balans te lopen, iets wat zich uit in het verschil tussen een jog en een sjok Haha!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:36

simodi schreef:
Even voor de duidelijkheid: een equiflex westernzadel is niet boomloos, maar heeft een flexibele boom! Ik vind de info ook van de boomloze sites op zich heel interessant, maar dat is niet zo 1-2-3 toepasbaar op het equiflex zadel.

Het lijstje op mijn site heeft niets te maken met boom- of boomloos. Het is uitgezocht door een stel Duitse wetenschappers en die hebben geconcludeerd dat grote paarden slapper zijn (ze hebben evenveel botjes en de verbindingen zijn dus langer = zwakker) Bij wat een paard mag dragen moet ook het gewicht van kleding en harnachement worden opgeteld.

Uiteraard is dit een vuistregel en gaat het om paarden waarmee gewerkt wordt. 2x per week een sukkelritje is geen werken. En natuurlijk is het ook van invloed of een paard getraind is en volgroeid en hoe de ruiter rijdt.

Maar het leek mij van belang om mensen even aan het denken te zetten, zonder dat ik een waardeoordeel geef aan hoe zwaar men is. (let op!!! te zwaar is niet per definitie te dik!!!)

Het enige voordeel van een Equiflexzadel is dat het (net als boomloos) beter de ruglijn zal volgen, zodat de druk per cm² minder groot is dan bij een zadel dat niet over de hele boom draagt. Maar het gaat hier dus niet over drukPUNTEN maar over wat een paard mag DRAGEN. Met of zonder zadel, al dan niet met boom.
In het geval van boom- of zadelloos kan je concluderen dat de drukverdeling bij dames met brede heupen, stevige dijen en echte billen beter is geregeld dan bij mensen met gelijk gewicht maar een meer ranke bouw Pling

Leuk testje onderling:
ga eens op elkaars rug zitten en voel eens hoe dat voelt, ook is er verschil of je op je billen zit of juist je zitbeenknobbels in de rug duwt. Je kunt ook testen hoe het voelt om een boomloos zadel te hebben...

(ziet nu visioenen van elkaar beklimmende bokkers Clown )

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:46

DubbelDun schreef:
Leuk plaatje voor een WPN'er, maar voor een QPA ziet het plaatje er heel anders uit. Die heeft van zichzelf al een lagere halsaanzet en hoeft daarbij echt niet in balans te lopen, iets wat zich uit in het verschil tussen een jog en een sjok Haha!

Dat klopt: die zijn echt anders gebouwd. Wat ik bedoelde is dat je het ''draagvermogen'' van een paard door gerichte training dus kan vergroten. Paardrijden is uiteindelijk toch onnatuurlijk. Niet dat ik daarmee zit; ik ben dol op rijden, en mijn paard is dol op rijden met mij.
Het plaatje laat een goedlopend paard zien, en een meer verzameld paard.

Onder de ruiter ziet dat er zo uit:
Afbeelding

En als je je paard kapot wilt rijden, zwaar op de voorhand, en met holle rug, dan doe je dat zo:
Afbeelding
Dit is dus tegenwoordig Grand Prix niveau

En een ruiter kan zichzelf ook letterlijk lichter of zwaarder maken: een slappe ruiter die als een aardappelzak op het paard zit is veel zwaarder als een ruiter die een lichte spanning heeft.

Dat kan je zelf uitproberen: Neem drie mensen, twee haken hun handen in elkaar, en de derde gaat erop zitten (als een schomel zeg maar) Dan maak je jezelf heel zwaar, je stelt je voor dat je aan de grond gekleeft bent: je zal zien dat je zo iemand heel moeilijk omhoog krijgt.
Dan doe je het overnieuw: nu maakt de opgetilde zich licht: je stelt je voor dat je een verrtje bent, die zó de lucht ingaat: nu is het heel makkelijk om dezelfde persoon, die je eerst niet omhoog kreeg, zó opte tillen!!!!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:51

Hmmm, het eerste plaatje laat een extreem opgericht paard zien, wat juist niet aangeraden wordt door de onderzoekres van het recente onderzoek in het Bit. Het paard loopt daarmee ernstig risico op rugschade.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 21:55

Dat komt door dat er tegenwoordig met een onnatuurlijke oprichting gereden wordt:
Afbeelding
Dit is inderdaad killing voor je paard.

bij een correcte verzameling is de oprichting uiteindelijk een gevolg. Maar dan ben je heel ver in de (correcte) dressuur, en de meeste mensen kunnen dat helemaal niet, zeker hier en nu niet, omdat hun paarden allang verpest zijn.
Afbeelding

En dit hoef je natuurlijk ook niet te kunnen om je paard schonend te rijden. En met zo'n paard kan je natuurlijk ook niet zware endurance rijden; voor dit soort werk kweek je korte spieren, en een endurancepaard krijgt lange vlakke spieren.

Vergeet niet dat de gemiddelde leeftijd van een sportpaard in nederland en Duitsland 8 jaar is. Terwijl paarden die in de oprichting van die schimmel gereden worden tot in hun 20-ste jaaren volledig gezond en aan het werk blijven. En daar heb je geen onderzoek van Bit voor nodig; de paarden van de Weense rijschool bv, zijn zo mooi wit omdat ze allemaal 2× zo oud zijn als de leeftijd waarop de meeste mensen nu hun paard laten inslapen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:07

Onderste plaaatje geeft een mooi beeld, en imo een heel ander beeld als bovenstaande schimmel.
Wie heeft het over endurance?? Knipoog

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:13

Ach ik ken van die mensen die endurance doen, en ik lijk soms wat drammerig, eh, bèn dus wat drammerig, maar ik wilde even duidelijk maken dat ik dus helemaal niet vind dat iedereen alleen maar aan dressuur moet doen.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 22:18

en let dus op dat plaatje van Nuno: hier wordt niet aan de teugels getrokken: dàt is dus zelfhouding van het paard voor zover dat bestaat.
Afbeelding

En dan de ''moderne stijl'' (topsport, ook voor de ruiter!!!)
Afbeelding