[WN] Nieuw boomloos/flex zadelconcept

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Nieuw boomloos/flex zadelconcept

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:50

Hmm, klinkt wel erg interessant voor mijn Arabian Walkers-in-de-groei. De zebra vind ik verder helemaal niks Haha! en de rest van de bling trouwens ook niet, maar een simpel modelletje met minimale of geen tooling zou me misschien wel wat lijken.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:29

Ik vind het echt een supergaaf zadel!
Als je nog eens in de buurt komt van Rotterdam/Delft zou ik m graag eens willen passen op mijn Appie!!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 12:27

Ik ga voortaan in mijn onderschrift zetten waar ik kom, dan kan je kijken of je ook kunt en een afspraak maken, ik moet nog een keer naar hoofddorp één dezer dagen.

Royal92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 17:01

echt een mooi zadel Lachen ik vind em super in winschoten wil ik em wel proberen Lachen

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-07 21:46

Ja, sorry, nog geen foto's van de onderkant! Morgen, hoop ik!

_sioux_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:14

hey aafke,
als je nog een jong paard in de groei nodig hebt..
je mag het zadel altijd op sioux proberen?..

ik vindt het ook wel een gaaf zadel!..alleen tja dat zebra hoeft van mij ook niet Tong uitsteken

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 22:48

OK, Hier zien jullie de Ultra-Flex op de Tarq:
Afbeelding

En speciaal voor DD: de Ultra-light van de onderkant:
Afbeelding

en je kan hier nèt een stukje van de speciaal voor dit zadel gemaakte kunststof plaat zien: het is dat lichtblauwe streepje,
Afbeelding

Vandaag heb ik de Ultra-Flex voor de eerste keer getest met mijn impression Pad.
Dat is een met ''Equidough'' gevulde pad die heel goed de druk van een zadel op de rug van een paard weergeeft. Ik ben er allerlei experimenten mee aan het uithalen, en hij laat aan mensen die mij vragen hun paard op te meten, zien wat ik bedoel.

Ik heb hem bv zonder zadel gebruikt om te kijken hoe de druk van de ruiter zonder zadel op de rug van een paard inwerkt. Daar wil ik ook nog bij aanmerken dat, behalve de daadwerkelijke druk van het gewicht, de mate waarin de ruiter goed meekomt met de bewegingen van het paard, van grote invloed is voor het welbehagen van het paard.

Ik laat de indruk van het rijden zonder zadel ook zien, omdat dat een heel diepe en duidelijke indruk achterlaat, voor het vergelijken.
De Impression Pad op Tarq's rug voor het rijden:
Afbeelding

En hier ben ik aan het rijden:
Afbeelding

Na 20 min rijden, is dit de afdruk, met de zon erachter:
Afbeelding

Je ziet hoe mijn zit in de pad gedrukt is,
Afbeelding
Je ziet volgens mij zelfs precies de hoek van mijn zitbeen (aan de andere kant zit daar net de zwarte klittenband) Die hoek is dus bij vrouwen schuiner als bij mannen. Nu wil ik nog een impressie van een man zonder zadel.

Hierboven zag je de Tarq met de pad al onder de Ultra-light,
na 25 min rijden zie je deze indruk, bijna geen dus:
Afbeelding

En met het licht erachter:
Afbeelding
Dat ziet er dus echt ideaal uit, ik moet bekennen dat ik dat toch niet verwacht had; ik vind het zadel best wel flexibel, en ik had gedacht dat hij toch echt wel een beetje druk in het midden zou geven. (zeker met mijn niet-onsubstantionele gewicht!!!) Als je goed kijkt, zie je links en rechts de plek waar de rigging ligt.
Ik ga hem nog eens een half uur gebruiken, kijken of het weer zo'n mooie druk achterlaat.
Daarna ga ik hem op een paar heel anders gebouwde paarden leggen, die ga ik ook opmeten, en dan kijken of een heel breed paard, of een heel smal paard ook zo'n goede drukverdeling laat zien. Tarq heeft nm wel een hele mooie gemiddelde quarter-maat.

Ik zal nog verschillende mensen lastigvallen!
En ik zal de resultaten blijven posten, Keep tuned!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 00:45

Erg interessant Aafke. Ik ben in Winschoten wrs erbij (niet met Clips zoals het er nu uitziet) maar met Lena. Is ook in de aanbieding als testpaard Schijnheilig Haha! 4 jaar net als Clips, maar je mag ook beide als testpaard hoor Tong uitsteken Maar ik kom hem daar eens van dichtbij bekijken.
Heb je dat impressionpad in Winschoten ook mee???? en wil je een indruk van de BM met dat ding??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 07:23

Aafke: ik zou wel een lichtbak bouwen om die pads goed te fotograferen: Een plaat stevig plexiglas op twee schragen met een bouwlamp eronder is ideaal. Dan kun je veel betere foto's maken waarbij je echt duidelijk ook de subtiele verschillen kunt zien. Als je hem alleen maar ophoudt tegen het licht zie je alleen de plekken goed waar de klei volledig weggedrukt is, dus alleen de extreme drukplekken.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:16

Ziet er zeer veelbelovend uit Aafke!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 09:33

@Aafke: super !!
Die indrukken zien er idd heel mooi uit.
Zoals Rina opmerkt ben ik idd benieuwd hoe de indruk van een BM+PLIP eruit ziet. En voor een goede vergelijking moet dit eigenlijk op de Tarq met jouw als ruiter natuurlijk Lachen

Dank ook voor de foto's van de onderkant van de UL. Ik zag dat het gedeelte van de fender wat door de ring loopt van zowel leer als kunststof is. Bij de BM is dit alleen kunststof (en dus iets dunner).
Ik vraag me af of je dit bij de UL gaat voelen onder je benen als het zadel wat meer ingereden is.

Zit er tussen de harde 'bars' en de zitting ook nog iets zachts?? Want het lijkt me dat het zadel nu wat harder aanvoelt ivm een BM.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 13:54

ik vind het een erg mooi zadel, beetje té met de tooling en de zebra bij elkaar, maar verder erg Vingers aflikken
ben erg benieuwd naar alle nieuwe testen

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 17:28

Vind dit er érg veelbelovend uit zien... ik heb een afdruk van een BM + PLIP van mij op Dot maar die is vertekend omdat ik een verkeerde singel had waardoor het zadel écht los lag en ik het schuiven ging compenseren door m'n gewicht op één kant te zetten.. maar duidelijk is wel dat je met een BM zowiezo meer indruk hebt als wat dit zadel nu op de Tarq laat zien. Ook aan de kant waar ik m'n gewicht niet extra op zette zag je wel een afdruk van m'n kont en zitbeenknobbel... Zal vanavond thuis even spitten, moet em nog wel ergens op de PC hebben volgens mij...
Ik vind dit érg interessant... flexibel en toch gewichtsverdeling blijkbaar.
Ben wel ook benieuwd naar hoe die platen zich op langere termijn houden.. gaan ze vervormen, blijven ze zo 'stug' als ze nu zijn of worden ze slapper.. dat soort dingen.
M'n BM die in bestelling is is zowiezo een tijdelijk zadel... ik wil de ultra-light dus zeker wel graag eens op Dot proberen (die is erg breed en gaat als ze in training komt ook nog breder worden, dus hierbij aangeboden als 'studieobject Knipoog ). En dan willen we natuurlijk ook een Pleasure-modelletje Haha! Pling

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 22:30

Er is trouwens meer één Ultra-light met zebra, dus jullie kúnnen helemaal niet nog zo'n zadel krijgen, al zou je het willen! Extreme duivel

Ik neem de Impression Pad ook mee naar Winschoten, en ik wil hem zeker wel eens proberen met een BM. Met alles wel!

Ibbel; zo'n lichtbak is zeker de bedoeling! Ik hoop hem af te hebben voor Winschoten!
Maar tot nu toe (ok, twee keer maar) heb ik sowieso geen echte afdruk van de Ultra-light gehad.

DD: ik zou id het liefst een afdruk hebben van een BM op de Tarq en met mijzelf. En omgekeerd van de Ultra-light met andere mensen en vooral op andere paarden.
De UL zit veel harder als een BM. Lijkt meer op mijn eigen zadel, die is weer harder als de UL.

Francis: Dot is zeker het type waar ik de UL graag op wil testen: typische moderne hele brede schouders.

Mensen die de UL in Winschoten eens willen proberen: ik gooi er dan ook de IP onder, en dan moet je 20 min. rijden.
Van de andere IP testen die ik aan het bedenken ben zal ik later ook eens een topic maken!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:32

Bij deze biedt ik Lan (of Wiz) en Barbie ook aan als testpaarden Ja

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 22:43

Alles klinkt wel heel interessant.
Ik bied bij deze ook mijn Haflingers en mijn 3-jarige appaloosa aan als testpaarden

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 22:54

Anya, zeker! kom nog eens langs!
Sylvester Hafjes ook interessant, woon jij in de buurt?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 23:46

Aafke_ schreef:
Ik neem de Impression Pad ook mee naar Winschoten, en ik wil hem zeker wel eens proberen met een BM. Met alles wel!

DD: ik zou id het liefst een afdruk hebben van een BM op de Tarq en met mijzelf. En omgekeerd van de Ultra-light met andere mensen en vooral op andere paarden.

Mensen die de UL in Winschoten eens willen proberen: ik gooi er dan ook de IP onder, en dan moet je 20 min. rijden.
Van de andere IP testen die ik aan het bedenken ben zal ik later ook eens een topic maken!

Na de Pleasure ben ik klaar en moet toch wachten op CC, dus daarna zou ik het wel willen proberen Aafke. En jij met BM en Tarq moeten we dan ook maar eens een dagje voor afspreken. Daar ben ik nl ook wel erg nieuwschierig naar (en zover is Groningen niet rijden voor me Knipoog )

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 00:41

OK! Hyper!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 09:18

Aafke_ schreef:
De UL zit veel harder als een BM. Lijkt meer op mijn eigen zadel, die is weer harder als de UL.

Dat vermoeden had ik al, zal alles te maken hebben met die panelen die direkt onder de zit doorlopen.
Wel jammer hoor, want mijn butt vind de BM wel érg lekker zacht Lachen

Jammer dat je niet in de buurt zit, want ik zou hem ook best wel eens een rondje hei willen uitproberen Lachen

Edit: Debra heeft zichzelf ook maar meteen een nieuw zadel aangeschaft:
http://www.debrasibleysaddles.com/5cd5e0d0.jpg
Dus zilver is tegenwoordig ook mogelijk Haha!

Misschien leuk om te weten dat zij zelf nog in een 14" rijdt.

missgoldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:18

Wauw, dat ziet er goed uit Aafke! Klinkt veelbelovend!
Als je mijn merrie als testpaard zou willen, dan hou ik me aanbevolen.
Ik weet namelijk zeker dat Shady het komende jaar flink gaat veranderen.
Er zit nu nog regelmatig een veulen onder te drinken en ik kan duidelijk zien dat ze over haar rug schraler is en nog een hangbuikje heeft. Met meer training moeten haar rugspieren weer sterker worden en haar buikje omhoog komen.
Ben benieuwd of dit zadel daar geschikt voor is. Zou een uitkomst zijn voor veel mensen.
Zelf hou ik het voorlopig bij dit ene veulen maar ben zeker geinteresseerd in dit zadel..

Als je belangstelling hebt, kun je meteen de "werkplaats" zien.

Groetjes Marjan

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 10:21

aafke, lu-lu heeft me gister verteld ook graag dit zadel een ste proberen Knipoog

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-07 11:44

Marjan, ja lijkt me interessant.
Lu-lu mag zeker ook een keer.
DD ik vind een harder zadel zelf wat lekkerder. deze zit is zeker meer ''gewoon'' zadel als BM.
Al die barrelracers zijn van die petite-vrouwtjes, 1.50 hoog en dùn! Er waren maar 3 of 4 zadels met grotere maten!
Bovendien wil een barrelracer wel strak in het zadel zitten!

Ik wil hem ook graag proberen op een paard met een holle rug (veel rock) en één met een dakjes rug. Dus als iemand zo'n paard (in de buurt) heeft?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:47

Aafke hahaha kom eens langs zou ik zeggen, heb wel 2 die in die categorie vallen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 12:03

Aafke_ schreef:
Ik wil hem ook graag proberen op een paard met een holle rug (veel rock) en één met een dakjes rug. Dus als iemand zo'n paard (in de buurt) heeft?
Daar heb ik er 2 van staan, maar helaas niet in de buurt. Maar misschien kom jij nog eens in de buurt Lachen

Overigens heeft Debra toch ook geen NL-maatje 36 meer Lachen