Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
crazycactus schreef:Zoals het nu is mogen beginners ook nog op 1 hand starten. Vanaf september gaat daar meen ik verandering in komen.
Dan gaan we over op een ander systeem met levels (waarbij L5 het laagste is en L1 het hoogst)
Dan mogen L5 en L4 ruiters alleen nog maar op een snaffle of bosal . Bij L3 mag je kiezen, en pas vanaf L2 is het verplicht om een seniorpaard op 1 hand te starten.
crazycactus schreef:Er zijn een aantal verschillende organisaties waar je wedstrijden kan rijden.
Dat zijn oa. de rassenverenigingen zoals de AQHA/NQHA (quarters) APHA/DPHC (paints) Aphc/NAC
(appaloosa) en DAWRA (arabieren).
De WRAN staat open voor alle rassen.
En dan heb je nog de disciplinevereningen waarvan de NRHA/DRHA (reining) de bekenste is.
Allemaal hebben ze zo hun eigen regeltjes die onderling net even van elkaar verschillen. Heel verwarrend in het begin ( nou ja.. niet alleen in het begin)
MisDaad schreef:zijn van de wintec-western zadels beijvoorbeeld de bomen ook wisselbaar?
en is de boom zelf in principe wel het zelfde? of niet?
Klopt, doe je dat niet dan heb je maar 80% kans dat het echt goed past.Citaat:met een engels zadel kun je nog wel eens ergens komen, hier een beetje er bij, daar een beetje er af.. en ik las op 1 van de genoemde sites dat je een western zadel eigelijk alleen kunt passen door een 'blote' boom op de rug van je paard te leggen.
Niet als de boom goed past en de pad van een goede dikte is.Citaat:als er geen kussens in een western zadel zitten, is dit dan sowieso niet veel pijnlijker voor het paard??
Er zijn zelfs zadels met ingebouwde gelpads, maar ook daarvan moet de boom goed passen. Ook zijn er losse pad's waar gel in verwerkt is. Maar gel is niet zaligmakend wat pasvorm aangaat.Citaat:of kun je bijvoorbeeld ook een gelpad onder een westernzadel leggen?? of is dat wel het domste wat je ooit hebt horen zeggen.. hihi.. ben echt een leek wat dit betreft
Een westernzadel hoort een knop en brede fenders te hebben (een westernuitstraling), verder zijn er geen verplichte elementen. Boomloos wat hier aan voldoet mag dus gewoon.Citaat:over wedstrijden zelf hoef ik nog niet na te denken, eerst maar kijken of het wat wordt, maar
ik zou het jammer vinden als ik bijvoorbeeld investeer in een boomlooszadel, en dan wedstrijden wil rijden, en vervolgens hier niet mee mag rijden( vandaar.. bedankt voor de tip ivm de knop aan de voorkant !!! eerder in dit topic
)
Ik ook, daarom lees ik veel op i-net/google/Bokt-zoekfunktieCitaat:ik wil gewoon alles weten
MSQuincyTE schreef:Als je alles wilt weten neem je gewoon les of ga wedstrijden rijden dan zie je van zelf wel hoe het er aan toe gaat en met wat voor bitten ze rijden