[WN] Nederlands boomloos westernzadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: Nederlands boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:36

Ik zou de discussie liever openbaar zien, als je dat niet erg vindt AafeB.

Wat dingetjes op een rijtje die ik graag zou zien in een boomloos zadel:
- ruggegraatvrijheid zonder starre panelen. De Star Trekk heeft daar op zich wel een mooi systeem met kussens voor, maar dat zadel past vanwege de vorm van de pommel niet op mijn paard (alleen op Shane geprobeerd)
- beugelophanging niet over de rug. Dat is een groot voordeel van wat veel mensen als nadeel zien van de BM: de lage beugelophanging. Hiermee krijg je een grotere verdeling over de rug heen als dat de beugelriemen over de rug van het paard lopen, al dan niet met een onderlegger (goede pad uiteraard sowieso belangrijk, maar dat is de discussie nu niet)
- moet wedstrijdtoelaatbaar zijn (dus met horn en fenders)

Dat zijn er zo even een paar. Wie heeft er nog een paar??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 23:39

Ik zou een ruggegraatvrije boomloze zeker een extra pré vinden. Bij de BM moet je altijd een maat groter nemen dan je hebt qua zitting. De fork zit in de weg. Ik vind het kuip model minder mooi, dat mag wat minder hoog zijn achter. En echt lelijk vind ik de fenders, die flapjes. Moet toch mooier kunnen.
Tenslotte heeft de BM een naad over het midden van de zitting lopen, daar ik heb geen last van maar mijn vriendin voelt em wel.

Al met al vind ik tot nu toe de BM één van de mooiere boomloze zadels. Maar er is nog wel wat te verbeteren volgens mij.

Tenslotte heb ik er geen bezwaar tegen om een combi van zadel en pad (voor betere drukverdeling) te kopen. Het moet wel mogelijk zijn dat de onderkant van die pad anti-bacterieel/anti-schimmel is. Ik heb een paard dat gevoelig is voor bultjes.

Ik vind boomloze zadels een goed alternatief voor jonge paarden in de groei en als zadel erbij als je meerdere paarden hebt. Ze passen nl. vaak goed.

Ik heb de BM van DD op haar paard en op mijn Lan geprobeerd (toch heel andere gangen) en op beide paarden zat ik fijn en in balans.

Ik vind het zelf wel plezierig dat ik beter kan voelen wat een paard onder mij doet. Je wordt er alerter van.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:40

Debo schreef:
Ben eigenlijk wel erg benieuwd hoe zo'n zadel er uit ziet vanbinnen, iemand een linkje of foto's?

Dat ligt heel erg aan over welk zadel je het hebt.
Ik ken ze niet allemaal qua constructie.
De Bob Marshall is gebouwd op een soort gelkussen en de Star Trekk heeft twee flexibele panelen als uitgangspunt ter verdeling van het gewicht en voor ruggegraatvrijheid.
Van de andere westernmodellen weet ik het niet precies wat er "onder de motorkap" zit .
DD, jeddah en Buitenzinnig weten daar veel van!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 23:45

Oh inderdaad. Moet op wedstrijden toegestaan zijn. Heel zinvolle eis Mac Haha!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 23:45

Oh ja, iets wat ook wel prettig zou zijn is een flexibelere ophanging van de beugels. Die kun je op een BM wel verder naar achteren laten zetten als je wilt. De standaardophanging is nl. vrij ver naar voren, waardoor je snel een "stoelzit" krijgt.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 00:03

En gewicht? Kwaliteit=gewicht.
En misschien een beugelophanging die het zadel breder belast?
En de singel? Een boomloos zou niet strak aangesingelt moeten worden, net als een goedpassen boomzadel.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 00:09

Ik denk dat je de rigging toch ook op verschillende plekken moet kunnen "bouwen" anders zou je daar weer problemen mee kunnen krijgen. weet niet of dat bij BM ook kan.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 00:12

Ik heb geen problemen met redelijk gewicht. En als ik mijn zadels op mijn paarden kan krijgen, dan kan iedereen het op een quarter Haha!

Een beugelophanging die breder belast Ja

De BM hoefde bij mijn paard niet strak gesingeld. Nu heeft die vrij veel schoft. Ook opsteigen was geen punt trouwens.

Wel: beugels die je vanaf het paard langer en korter kunt maken. Dat kan bij vrijwel geen westernzadel makkelijk. En als je nu toch een wensenlijstje neer kunt leggen.

Grappig eigenlijk... Gebeurt vrijwel nooit. Meestal wordt een zadel gemaakt en dan test een gebruikersgroep. Maar vooraf inbreng...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 00:16

Ja over de beugels, dat is het enige wat ik wel jammer vind aan mn zadel, het ijzertje waar de fenders aan hangen is helemaal dicht, bij engelse zadels kun je dat open maken. Zou wel handig zijn, ik wil wel eens de fenders eraf halen, om bv even zonder beugels te rijden, maar dat is altijd een heel karwei om die los te maken!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 08:40

Leuk onderwerp OK dan!
Ga er straks even uitgebreider op terug komen Lachen

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 10:51

Inderdaad zou het heel fijn zijn als je de beugelophanging zou kunnen verplaatsen.
Verder liever zo min mogelijk voorboogje, de Startrekk loopt ie erg ver naar beneden en daardoor past ie lang niet zo makkelijk op verschillende paarden. En wat ik fijn zou vinden is een v-vormige singel ophanging.

Overigens rij ik geen BM, maar Torsion en FreeFrom, en een Barefoot heb ik voor de wedstrijden, maar dat is niet mijn favorite zadel.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:00

Een paar weetjes over de BM.
In Amerika rust er een octrooi op, vandaar dat ik een beetje weet hoe hij in elkaar zit, want ik heb de octrooi-aanvraag eens gelezen. Daar werd iets over de 'inhoud' gezegd al was dat erg summier en werd al ingecalculeerd dat eea aan verbetering/verandering onderhevig kon zijn.

Vroeger was het binnenwerk (de pad) van vilt, nu schijnt ie van een neopreensoort te zijn. Dus minder bestand tegen dubbelvouwen. Vandaar dat je soms zo'n lelijke 'knak' in het midden zit. Mensen schijnen dat toch leuk te vinden om te doen.
Voordeel; een betere drukverdeling (neopreen is stugger als vilt), nadeel; minder vochtopname/warmte afvoer. Al heb ik dat liever in mijn pad zitten en niet in mijn zadel.

Zowel de beugel- als de singelophanging lopen dus zowel naar de voor- als naar de achterkant. Dus het zit vast bij de pommel en de cantle*. Omdat dit van een strook kunststof is (sterker als leer en zeker zo slijtvast zo niet beter) is het heel makkelijk om een punt te kiezen waarop deze enkele strook aan zichzelf wordt vastgezet. Ook is het dus heel makkelijk om hier een andere D aan te maken zodat je zelf kunt kiezen waar je je singel-/beugelriem in wilt doen.
*Hierdoor heb je dus ook geen druk vlak achter de schoft zoals je nu toch wel hoort bij BareFoot en wordt het zadel zowel aan de voor- als aan de achterkant omlaag getrokken op het paard = vastere ligging.

@Aafke: kwaliteit = gewicht gaat dus niet op. Ik ken jullie visie als echte dik-leer-liefhebbers Clown Maar de techniek heeft toch echt al uitgewezen dat kunststof minstens net zo sterk is als leer, soms zelfs sterker (afhankelijk van waar je het voor gebruikt).
Bij de BM zijn dus zowel de inhoud(pad) als de beugelriemen en singelriemen van kunststof. Ik vermoed dat ook de pommel en cantle van kunststof zijn, maar dat weet ik niet zeker. Het gewicht doet het slechts vermoeden.
Alleen de bovenbouw van de pad, de bekleding van pommel/cantle en fenders (het brede stuk) zijn dus van leer. En ook dit is geen 5/6 mm, maar 'slechts' 4 mm. En voor deze niet-dragende delen is dat ruim voldoende.

Hierdoor komt het hele zadel op een gewicht van 12 kilo, wat bij een dubbele skirt en/of wat zilver natuurlijk iets hoger kan liggen, maar meer als 13 kilo zal het echt niet worden.

Gezien bovenstaande is dit zadel dus NIET geschikt om een koe aan te hangen of zware dingen te slepen. Maar daar is 90% van de hier verkochte boomzadels niet geschikt voor. En de meeste ruiters hebben dit ook helemaal niet nodig.

Qua ruggengraatvrijheid zou je idd eea kunnen inbouwen (panelen a la Startrek), maar ik denk dat dit het geheel nog stugger gaat maken en dit gaat dan ten kosten van de flexibiliteit, wat nu dus het grootste pré van dit zadel is.
Het zou het gebruik van een speciale pad onnodig maken, maar ik vindt sowieso dat een gewone vierkante pad niet geschikt is voor een goede en prettige ligging van het zadel voor het paard. Dus ben sowieso een voorstander van gecontourd/cutback en dan is ruggengraatvrijheid net zo makkelijk meteen mee te nemen.

@qua flapjes (skirtjockey's); die zou je langer/breder kunnen maken zodat ze meer naar beneden gaan afhangen. Maar het is nu heel afhankelijk van de lengte van de ruiter of men er last van heeft of niet. Daarom heeft BM ook een 'korte pad'* versie voor kleinere (lichtere) mensen.
*Overdwars gezien, niet in de lengte.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:08

Klinkt goed DD! Ik ben het eens dat het leer niet zo overdreven dik hoeft te zijn. Ik weet bij customs dat ze dat graag doen, dat zo'n zadel dat 100 jaar mee gaat is geweldig, mara ik ga niet zo lang mee en wil graag de korte tijd dat ik hem gebruik er volop van kunnen genieten en dan speelt gewicht zeker een rol, en natuurlijk ook de flexibiliteit.

Ik zou geen panelen doen, dat wordt echt minder flexible en wordt ook moeilijker passen op "elk" paard. Veel fijner is het als je zelf kan zoeken naar de optimale pad voor de combinatie. Ik heb 3 paarden, alle drie worden boomloos geredn en elk met een andere pad. Voor elk paard werkt iets anders beter.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:16

DD: OK dan! !!

Ik kan het beamen dat kwaliteit niet altijd gewicht betekent. De BM is gemaakt van mooi dik kwaliteitsleer. Dat vind ik weer minder aan de Barefoot: dat leer is toch van beduidend mindere kwaliteit.

De pad is idd een kritiek onderdeel van het boomloos rijden. De ideale pad heb ik nog niet gevonden. Over een paar weken heb ik mijn Skito en dan hoop ik in de buurt te komen. Dus Aafke, misschien zit er ook wel wat in de ontwikkeling van een custom pad Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 13:59

Super verhaal DD!

katyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:18

leuk om te lezen!!! ik heb zelf een bm, en zit er super op.
alleen een goed pad heb ik nog niet helemaal. Zoek eigenlijk een goede anti-slip aangezien het zadel nog iets naar voren schuift.( doen alle zadels, paardje overbouwd, loopt nog veel op voorhand, bm heeft het minste schuif!). Verder zit een bm echt fantastisch!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:41

Als je wilt investeren in een gode pad zou je naar een 'riser' kunnen kijken. Van Skito weet ik dat die de mogelijkheid heeft om dat in te bouwen.

Liesbeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 15:32

Ik heb 3 jaar geleden een BM uit de states laten komen, omdat de toenmalige importeur in nederland nou niet veel aan info en promotie deed, en ik er eigenlijk niet uit kwam.
Enfin, via het web iemand in de usa opgespoord en daar kon ik al m'n vragen kwijt, bij haar heb ik toen uiteindelijk ook besteld.
Vera, leuk dat we nu iemand in nederland hebben die als BM-importeur op het internet zit. Ga je nog een site opzetten? want ik weet zeker dat de BM een uitstekend produkt is, wat een goede promotie kan gebruiken!
groetjes,
Liesbeth
P.S. de BM die ik heb is, na 3 jaar bijna dagelijks gebruik, nog steeds in uitstekende staat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 20:20

@Liesbeth: Je bedoelt Geri waarschijnlijk. Daar heb ik ook intensief mailcontact mee gehad toen ze nog net wel naar NL verkochten.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:28

Jongens, sorry dat ik even niet gereageert heb: heel erg druk, ik lees wel mee.
DD goed veel informatie.
Zo tussendoor denk ik na over de beugelriemplaatsing. Dát is dus een probleem. Als we er nu een héél klein boompje in bouwen? Haha!

Moet weer aan het werk, maar blijf nadenken.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 23:07

Over beugelophanging..

Dit is de nieuwe western barefoot. Mag op wedstrijden, bevalt veel mensen kennelijk goed, ziet er niet al te belabberd uit, maar de beugels hangen ongelukkig...
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:58

Gooi ik meteen de singel- en beugelophanging van de BM er maar even bovenop Haha! :
Afbeelding

Beide lopen dus naar voor- en achterkant en zitten vast bij pommel en cantle. Hele mooie drukverdeling dus.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:22

Afbeelding

Welke stijgbeugelriem zou er nou stabieler zijn, zowel in uitvoering als in gebruik voor de ruiter?

Links een "ouderwetse" ophanging in een westernzadel
- riem (7,5 cm breed) van 5mm tuigleer
- riem opgehangen over de bars (die voorzien zijn van een insparing waarin de riem blijft liggen), waardoor er dus GEEN kantel punt is.
- de drukverdeling over de gehele boom

Rechts een ophanging in een "boomloos" zadel
- riem (4,5 cm breed) van dun materiaal (3mm chroombromide leer OF nylon band)
- ophangpunt een ring, die bovendien veel lager geplaatst is, waardoor er dus een kantelpunt is
- de drukverdeling d.m.v. een nylon V-riem op de zachte "binnenzijde" bovendien met een korte lengte.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:56

Een rhetorische vraag, Sablou? Voor mij is hij dat nl niet. Heb je deze theorie wel eens in de praktijk getest? Ergo: heb je wel eens op/in een boomloos zadel gereden?

Ik denk dat de beugelophanging van de Barefoot een beetje de meest gangbare is bij boomloze zadels, of niet? Het is iets dat mij ook bezig houd.

Doet mij er aan denken: welke merken boomloze westernzadels zijn er eigenlijk?
Overzicht (met dank aan Tinkerloos!!):
- Barefoot
Afbeelding
- Bob Marshall
Afbeelding
- Hilason
Afbeelding
- Star Trekk
Afbeelding
- TreeFree
Afbeelding
- Torsion
Afbeelding
- FreeForm (geen knop)
Afbeelding
- Randol's (geen knop)
Afbeelding

Mis ik nog wat?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:53

Met zo'n randols heb ik ook gereden...zwaar k*t.. de gesp om de fender te verstellen zit net als bij een engels zadel onder de "jockey" maar door dat zachte materiaal voel je hem heel goed zitten... ergo.. blauwe plekken op allebei mijn dijen.