[WN] westernbit voor dressuur??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2005

Re: westernbit voor dressuur??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-07 19:30

ja ik wou het idd weten met het oog op dat je met western over het algemeen met lange teugels rijdt en er geen constante druk op het bit is, wat bij engels over het algemeen wel zo is.

had mijn vraag beter moeten formuleren

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:31

DubbelDun schreef:
Dit soort bitjes hoort te roesten, dat heet sweet-iron en men zegt dat paarden dat lekker vinden Haha!

Ja dat weet ik, alleen als ook de bitringen gaan roesten vind ik dat weer niet zo tof. T geeft ook af en dan zitten de mondhoeken nog wel eens onder de smurrie. Heb ooit een bitje gekocht bij H. Outfitter en die blijft super zonder dat de bitringen gaan roesten. Loopt mijn paard heel fijn op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:32

Tja je hebt natuurlijk wel kwaliteitsverschil, das met alles he Knipoog

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:47

Idd, heb je een shank aan je hoofdstel hangen, zeg maar een Graig Darnell, en t roest onder je hol weg en t was geen bitje van 5 tientjes kan ik je zeggen Clown

westernappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:19

dit is tegen te gaan door vanaf dag een je shanks,of bitringen in te smeren met een dun laagje zuurvrije vaseline,inderdaad, dezelfde meuk als je op je paard smeer.uiteraard niet het mondstuk.als je dit wekelijks doe gaat je bit niet roesten is mijn ervaring,en het niet zichtbaar,en vuil laat makkelijker los.tis alleen wel een klusje wat je bij moet houden,voor het juiste effect. Slim

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:19

Ik rijd klassieke dressuur en gebruik precies hetzelfde bitje. het is een scherp bitje, maar het is ook helemaal niet de bedoeling dat je eraan gaat hangen. De constante druk die ruiters tegenwoordig op de mond van hun paard leggen hoort ook niet thuis bij correct dressuurrijden.
Ik begrijp ook niet waarom dit tegenwoordig beloont wordt op wedstrijden. de grondslagen van dressuur en western zijn precies hetzelfde. Ze doen er uiteindelijk alleen andere dingen mee. Ik vind dit dus een heel fijn bitje als je een heel lichte hand hebt.
Als je het donker wilt houden, moet je het met lijnolie insmeren, en even heet maken, dan blijft het mooi donker. Niet het mondstuk zelf natuurlijk, maar je weet al dat het "sweet-iron" is.
Je kán ze trouwens ook met rvs ringen en sweet-iron mondstuk krijgen. Maar ik vind dat bitje dat jij liet zien het alermooiste.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 02:08

Thanx Westernappie, dat ga ik ns doen Knipoog .

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 03:32

HappyAppy schreef:
DubbelDun schreef:
Dit soort bitjes hoort te roesten, dat heet sweet-iron en men zegt dat paarden dat lekker vinden Haha!

Ja dat weet ik, alleen als ook de bitringen gaan roesten vind ik dat weer niet zo tof. T geeft ook af en dan zitten de mondhoeken nog wel eens onder de smurrie. Heb ooit een bitje gekocht bij H. Outfitter en die blijft super zonder dat de bitringen gaan roesten. Loopt mijn paard heel fijn op.

Dan moet een bit kopen met RVS ringen.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:18

Nicky__ schreef:
Sharon en ik hadden ook al een oogje op dit bit Haha!
Ik denk dat je het altijd mag gebruiken, en als je geen wedstrijden rijd mag in principe alles! Tong uitsteken

Hahah ja wij zouden hem btw ook gebruiken voor het springen/dressuuren. Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:10

Mylers hebben rvs ringen dus die roesten niet, hebben een sweet iron mondstuk én er is er 1 die ook op de dressuurwedstrijden toegestaan is.