[WN] wat doet dit bit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: wat doet dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:38

Ja, das makkelijk Rom, Enorme grote scherpe sporen zijn ook extreem, ook al zijn er zat mensen die dat misschien niet vinden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 17:41

Hele volksstammen idd, maar dat neemt niet weg dat ik het persoonlijk geen ramp vind om verschillende bitten te proberen.

Anderen blijkbaar wel Knipoog

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 23:49

Op zich is het niet zo erg verschillende bitten uit te proberen, maar dit bit lijkt mij dus te extreem voor humaan gebruik.
Halverwege pag. 1 staat een foto van het bit dat Rom geloof ik gebruikt, dat is een niet te gek bit waarmee je als je het niveau hebt normaal kan rijden. Vergelijk dit met het bit waar het topic over gaat: het ziet er wat raar uit, maar als je het mondstuk doortrekt, dan zie je dat het niet alleen beneden "shanks" heeft, maar boven steekt het even ver uit. Dat betekend dat de kracht die dit bit uitvoert véél sterker is als het normale bit verderop.
Dit bit is in mijn ogen een martelinstrument. een kinketting maakt dat niet beter, het betekend alleen dat je ook nog de onderkaak kan breken als je lekker hard trekt.

Alexander Nezgorov heeft zó de pest aan de wedstrijdcultuur dat je zo'n beetje moet zweren nooit meer aan een wedstrijd deel te nemen als je bij hem alleen al op het forum wilt!!! Hij is een beetje een zonderling en wil niets meer met het establishment"

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 11:33

net niet aafke b

de strengheid van bitten wordt (groten)deels bepaald door hun "ratio". dit is de verhouding van het gedeelte boven hun mondstuk tov het gedeelte onder het mondstuk. bij een ratio van 1/1 wil dit zeggen dat wanneer jij 100 gr. druk vraagt op je teugels, het paard 100 gr. druk voelt, verdeeld over de drukpunten (en die zijn : achter de oren, de mondhoeken, het mondvlees, de tong en het gehemelte) al naargelang het gebruikte mondstuk. word deze ratio 1/3 zoals bij het "zachte" bitje op de foto wordt diezelfde 100 gr. omgezet in 300 gr.. dit zijn de wetten van de fysica eb mechanica.

een andere factor is "rock". hoe verder de teugelbevestigingsring (wat een woord hé) naar achter buigt , hoe meer rock en hoe meer de snelheid van de hand vertraagd wordt. hoe rechter de shank hoe directer de druk.

hoe groter het shankdeel boven het mondstuk, des te hoger komt de kinketting te liggen en des te meer teugeldruk verdeeld wordt naar de poll, dus achter de oren. weerom wetten van fysica en mechanica. dit alles zorgt ervoor dat bij teugeldruk het paard niet alleen nageeft met zijn kin ,door naar nek en rug, maar daarbovenop vooral de schouder zal verheffen zonder noodzakelijk veel meer met de heup onderin te komen. voor sommige paarden kan dit dus een handig hulpmiddel zijn om ze iets lichter te maken in de schouders zonder te veel op te ballen in de verzameling zodat hun beweging gehinderd wordt ipv bevorderd.

ik ben persoonlijk geen fan van de shanksnaffle. dit wordt in de states veelal een nutcracker genoemd. en neem de proef maar op de som, je kunt er inderdaad noten mee kraken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:08

Gedegen uitleg dofuzz, thanks!

Maakt het op de wedstrijden overigens uit of het mondstuk gebroken is of niet? Beiden zijn een "bit" (vs snaffle)?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:08

dofuzz schreef:
de strengheid van bitten wordt (groten)deels bepaald door hun "ratio". dit is de verhouding van het gedeelte boven hun mondstuk tov het gedeelte onder het mondstuk. bij een ratio van 1/1 wil dit zeggen dat wanneer jij 100 gr. druk vraagt op je teugels, het paard 100 gr. druk voelt, verdeeld over de drukpunten (en die zijn : achter de oren, de mondhoeken, het mondvlees, de tong en het gehemelte) al naargelang het gebruikte mondstuk. word deze ratio 1/3 zoals bij het "zachte" bitje op de foto wordt diezelfde 100 gr. omgezet in 300 gr..

Dofuzz ik ga gedeeltelijk met je mee, maar ik heb erbij geleerd dat bij meer ratio aan de bovenkant de druk op kopstuk hoger word. En ook dat die 300 gram, bij de lagere ratio, meer op lagen en kin terrecht komt. Of is dat niet zo??

dofuzz schreef:
hoe groter het shankdeel boven het mondstuk, des te hoger komt de kinketting te liggen en des te meer teugeldruk verdeeld wordt naar de poll, dus achter de oren.

Mits de ketting of kinriem correct is bevestigd. ga je die te strak maken krijg je echt een notenkrakereffect.

dofuzz schreef:
dit alles zorgt ervoor dat bij teugeldruk het paard niet alleen nageeft met zijn kin ,door naar nek en rug, maar daarbovenop vooral de schouder zal verheffen zonder noodzakelijk veel meer met de heup onderin te komen. voor sommige paarden kan dit dus een handig hulpmiddel zijn om ze iets lichter te maken in de schouders zonder te veel op te ballen in de verzameling zodat hun beweging gehinderd wordt ipv bevorderd.

ja helemaal, het kan het paard lichter maken. Maar ik denk dat je het wel met me eens bent dat dit geen bit is voor jan en alleman. Ik zou het dus toch eerder gaan zoeken in oefeningen die het paard sterker maken.

dofuzz schreef:
ik ben persoonlijk geen fan van de shanksnaffle. dit wordt in de states veelal een nutcracker genoemd. en neem de proef maar op de som, je kunt er inderdaad noten mee kraken.

Met een gebroken mondstuk zeker weten, maar volgens mij zijn beide toch een ongebroken??

Overigens heb ik Rom's bitje persoonlijk gezien. en nee dat is geen scherpe. Hij ziet er wat vreemd uit maar dat is alleen uiterlijk de werking is niet anders dan van een normale shank.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:24

rina schreef:
Hij ziet er wat vreemd uit

Ik zie er volkomen normaal uit Tong uitsteken

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:30

dat denk je maar Haha! Tong uitsteken Clown

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:33

dat denkt ie ook over zichzelf wrs Tong uitsteken

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 14:52

Afbeelding

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 15:04

rina,
bij hogere ratio komt er inderdaad meer druk op lagen en kin omdat er minder naar de poll gewerkt wordt .

foute afstelling van kinketting heeft hoofdzakelijk tot gevolg dat het bit niet naar behoren werkt en voor het paard oncomfortabel wordt waardoor je veelal verzet ipv reactie krijgt.

elk bit is zo hard of zacht als de hand die het hanteert, precies zoals bij een vuurwapen. als je je point niet aan je paard uitgelegd krijgt, kun je dan niet beter een lifterbitje gebruiken zodat je niet oeverloos moet blijven drillen en je paard gaat afstompen en frustreren?

de eerste foto van dit topic, het bit in kwestie, heeft wel degelijk een gebroken mondstuk maar er zijn talrijke andere mondstukken in te verkrijgen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 15:43

@Dofuzz, Niet goed opgelet hij is idd gebroken. hmmm dan zou ik er niet mee willen rijden.

dofuzz schreef:
als je je point niet aan je paard uitgelegd krijgt, kun je dan niet beter een lifterbitje gebruiken zodat je niet oeverloos moet blijven drillen en je paard gaat afstompen en frustreren?

Heel eerlijk nee zelfs dan zou ik niet naar zon bit grijpen. Als ik zoiets niet aan mijn paard uitgelegd krijg zou ik allereerst eens gaan zoeken naar een goede instructeur en daar les gaan nemen. Want het kan ook zijn dat of mijn paard gewoon nog niet aan deze oefening toe is, ik de oefening niet goed aan paard uitleg of er iets anders aan de hand is. Ik heb een merrie gehad die kon spinnen, stoppen rollbacken als de beste, maar fatsoenlijk op eigen 4 benen lopen dat waren ze effe vergeten dr te leren. Dat paard had de neiging om, als het moeilijk werd, te gaan kantelen naar beneden duiken ed. kan ik er wel een liftersbitje in hangen, en daarmee verkort ik mss wel mijn trainingsplan dat ze het sneller gaat doen. maar tis nu eenmaal niet mijn manier. En ik ben er wel achter dat daar waar je verkort en een versnelde manier gebruikt je jezelf altijd ergens anders weer tegen komt. Ik ben liever 1,5 jaar bezig paardje weer op eigen benen te leren lopen dan een afkorting te gebruiken. En afstompen ben ik niet bang, er zijn zoveel oefeningen te verzinnen een paard sterker te maken, dat ik daar niet voor vrees. Tijd is het enigste wat je nodig bent, daar moet je dan wat meer van hebben dan normaal Knipoog Maar das dus mijn persoonlijke mening Knipoog .

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 18:52

rina, met alle respect voor jou mening, ze is niet altijd de mijne.

ik probeer zo weinig mogelijk "trucjes" te gebruiken. mijn hele trainingsprogramma is in functie van een showpaard en het werk, de conditie en de attitude die ik in de showpen nodig heb. daarom probeer ik ook altijd zoveel mogelijk illegal equipment of andere zaken die mijn score kunnen kelderen te vermijden.

soms heeft bv het over de schouder niet altijd met kracht of sterkte te maken. in de loop der jaren heb ik zeer veel geleerd en ervaring opgedaan. als ik dus mijn hele repertorium geprobeerd heb, raad gevraagd heb bij collega-reiners en ik krijg mijn point toch niet helemaal uitgelegd wil ik best een tijdje een gimmick proberen ipv te blijven drillen en drammen.

trouwens je ziet de lifters meer en meer in de showpen in bijna alle disciplines. onlangs was ik op een show en ik hoorde een judge uitleggen dat mensen die showen met een lifter eigenlijk al aan hem aangeven dat hun paard een probleem heeft in de schouder zodat zij daar dan extra op focussen. weg voordeel dus. die judges zijn natuurlijk ook niet van gisteren.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-06 23:40

Hee, mijn topic verstopt in tack room.

Ik ben erg nieuwsgierig naar wat verschillende soorten bitten nu eigenlijk doen en daarom wil ik ze ook graag in handen hebben.
Ik heb een paard waarbij ik zonder problemen de werking van verschillende bitten kan testen.
Het liefst rijd ik hem zonder bit of iets anders.
Maar om erachter te komen wat een bepaald bit doet, is hij mijn proefkonijn. Hij verteld me precies wat het doet of niet. Zodra ik hem pijn doe met een bit krijg ik niets meer voor elkaar.

Ik wil er dus geen probleem mee oplossen, maar weten hoe het werkt en of ik mijn hulpen aan hem kan verfijnen of te sterk maak.

@dofuzz, goede uitleg, ik geloof dat ik het wetenschappelijk snap.

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:39

Het woordje 'proefkonijn' komt bij mij niet zo fijn binnen....

Ik vraag me wel af PeppySan als je toch hebt laten zien het zonder hoofdstel af te kunnen op dit paard wat je dan zou willen verfijnen met een bit? Ieder paard reageerd anders op situaties of harnachement, als de één op een bepaalde manier reageerd wil nog niet zeggen dat de ander dat ook precies zo doet.

Het verwonderd mij dat je je paard wil onderwerpen aan een bit alleen voor je test, wetende (dat schrijf je immers zelf) dat, je hem er pijn mee kan doen Verward

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-06 23:54

Het is moeilijk om te schrijven wat ik bedoel.

Natuurlijk zal ik hem niets inhangen om hem pijn te doen, maar als hij het niet fijn vind laat hij het merken. Als hij er geen problemen mee heeft werkt hij mee en kan ik voelen hoe hij mee werkt en wat het bit dus doet.
Dan kan ik dus precies vertellen wat het doet en hoe het voelt. Altijd handig om te weten als je eens problemen op moet lossen met andere paarden. ipv op een probleempaard van alles uit te proberen, weet ik dan al hoe het ongeveer werkt en waar ik op moet letten.
Zo ben ik er bijvoorbeeld achter gekomen dat een soort myler met D ringen ervoor zorgt dat een paard verschrikkelijk kan gaan hangen, dus zal ik er eerder op verdacht zijn als ik dit bit een keer gebruik bij een ander paard.

Een bit is zo hard als de ruiterhand is, dus pijn doen kan ik hem met elk bit. Misschien niet zo handig gekozen om het woord pijn te gebruiken, ik bedoel meer onconfortabel.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 10:33

Maar Peppysan, zou je juist niet met een probleempaard of paard met problemen juist terug naar een snaffle gaan? Dit bit zou imo eerder symtoom bestrijding zijn.

Maar goed, ik ben van mening dat je elk paard goed moet kunnen rijden op een (dubbel) gebroken snaffletje. Zolang dat niet kan, is het paard imo niet toe aan een hefboom en dan nog gebruik ik een hefboom alleen voor wedstrijden en wedstrijdgericht trainen, en dagelijks met de snaffle rijden. Maar iedereen zijn ding.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:41

Vind ik ook; een snaffel of een dubbel gebroken bit. Vinden de meeste paarde heel fijn.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:48

maar niet elk paard en zijn ook paarden die liever een recht bit of helemala geen bit hebben
is per paard anders
mijn arab vond de myler l1 bijv wel prettig terwijl het paard van paul het niets vind