[WN] Western zadelkunde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tarqsgirl

Re: Western zadelkunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 14:19

Nog meer uitleg,

Waar moet je, behalve de pasvorm, op letten bij de aanschaf van een zadel?

De boom kunnen we niet zien, maar het uiterlijk van een zadel geeft ook al een heleboel aanwijzingen over de maker.
Het ontwerp;
als je puur naar een zadel kijkt moet het een mooie evenwichtige indruk maken. Een fabriek die zoveel mogelijk op leer wil besparen zal zo weinig mogelijk leer gebruiken. Als je dan het zadel van de zijkant bekijkt zie je dan een rommelige aanblik, met te korte fenders die onder de sadddleskirts uit steken, soms zie je de studs! Dit hoort niet.
Nog veel erger is als er op de saddleskirt bespaart wordt.
Vooral voor. Dat zie je als je naar het zadel kijkt en de skirts houden bij de vork al op. Op dat punt ligt de rand van het zadel precies op de rand van het schouderblad en stoort je paard. Omdat het leer zo kort is is het ook niet flexibel meer, dus kan ook niet óver het blad heen glijden. Zo'n zadel moet je eigenlijk niet kopen.
Soms zie je bij een nieuw zadel al dat het leer omhoog krult en eigenlijk te dun is.
Bekijk ook de onderkant van het leer: het is natuurlijk iets ruw, maar het moet strak en glad zijn. Als je allemaal fliebers en vellen ziet,( vaak nog bij dun leer ook) dan is dat vlees van de koe. Dit hoort niet aan het leer en deze onderste laag heeft geen enkele kracht. Het leer dat wijzelf gebruiken is 5mm. Maar als het uit de looierij komt is het 7/8mm, die extra mm worden er af gesneden zodat je kwaliteit overhoud.
En er zijn dus ook fabriekszadels met die kwaliteit leer. Dus je hoeft je niet met minder af te geven.
Een andere manier om geld te besparen is het weglaten van de stirrupleathers: ze houden dan op bij de fenders, zodat je gewicht niet door stirrupleathers gehouden wordt, maar door de fenders. Bedenk daarbij dat de stirrupleathers uit het állerbeste leer van de huid gesneden wordt, zó belangerijk zijn ze. De fenders zijn niet bedoelt om gewicht te dragen, ze worden uit een andere plek gesneden en zullen dan ook verschillend uitrekken als je hele gewicht erop leunt, met alle gevolgen van dien. Zo'n zadel zou ik niet kopen.

Iets anders, veel fabrieken nemen niet de tijd en de moeite de zadels goed in te olien, voordat ze gelakt worden. Niet allemaal natuurlijk, Colorado Saddlery bv olied de zadels wel een paar dagen lang in.
Als het leer te droog is kan het breken! Ook als het goede kwaliteit is. Neem dus de tijd een nieuw fabriekszadel enige dagen in te oliën voordat je het gaat gebruiken. Het zal wel moeilijk gaan, want door de lak dringt de olie moeilijk door. Maar het is de moeite waard. En laat je niet verleiden omdat het zo moeilijk gaat, je mag het leer nóóit, nóóit van onderen inoliën!!!!

Tooling,
Bij een fabriekszadel is de tooling er meestal ingeperst. Ook als er staat "handtooled" dat betekend alleen maar dat er iemand met een mesje overheen gegaan is om wat détails te snijden. Dit persen (onder grote druk) verzwakt het leer. Ga daarom niet voor een volledige tooling, een cornertooling is geen probleem; die zitten op plekken waar geen stress op het leer is.

Een goed zadel zal minstens €1000,- kosten voor minder kan je geen kwaliteit kopen, want je kan voor minder niet de spullen kopen om een goed zadel te maken. Je kan wel voor meer geld een slecht zadel kopen. Je moet gewoon je ogen open houden, je gezond verstand gebruiken, en je eigen beslissing maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:32

Mooi stukje weer Lachen
Citaat:
Ga daarom niet voor een volledige tooling(verzwakt het leer), een cornertooling is geen probleem; die zitten op plekken waar geen stress op het leer is.

Bedoel je hiermee voor het hele zadel of alleen de fenders??

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:45

Aafke ik moet zeggen dat ik jouw stukjes erg op prijs stel. Vooral omdat het gewoon duidelijke toelichting is. In plaats van: kies toch vooral een custommade want dat zijn de enige goede zadels.

Met deze teksten geef je mensen gewoon meer kennis en de mogelijkheid om zelf zaken af te wegen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:48

Een andere manier om geld te besparen is het weglaten van de stirrupleathers: ze houden dan op bij de fenders, zodat je gewicht niet door stirrupleathers gehouden wordt, maar door de fenders.

dit stukje snap ik niet helemaal, heb je een plaatje voor de duidelijkheid?

verder heb ik mijn zadel altijd ingevet tussen de stukken leer, is dat dan ook niet goed?
niet overdreven trouwens, maar gewoon als het gaat kraken
bovenkant heb ik altijd alleen met zadelzeep gedaan en een beetje schoenpoest voor de mooi'gheid

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:49

Ook ik vet trouwens bij kraken wel ook de onderkant licht in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 14:55

spatter schreef:
Een andere manier om geld te besparen is het weglaten van de stirrupleathers: ze houden dan op bij de fenders, zodat je gewicht niet door stirrupleathers gehouden wordt, maar door de fenders.

dit stukje snap ik niet helemaal, heb je een plaatje voor de duidelijkheid?
Bij de betere zadels heb je dus eigenlijk een dubbele fender; het brede stuk en daarachter de riem.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 14:56

Ahum, een custom ís wel beter, zal ik nog wel eens uitleggen, maar een goed fabriekszadel is goed. En voor jaááren gebruik.
Je moet alleen opletten wat je koopt.
Helaas is de kwaliteit bij sommige zadels de laatste jaren hard achteruit gegaan. Niet bij alle zadels, maar er is een hoop bagger op de markt, dat merk je ook aan andere topics. En met een beetje kennis kan iedereen zelf beter kiezen.

DD geldt op zich voor het hele zadel, ik zou niet voor een complete tooling gaan. Maar in de hoeken maakt het niet uit, ik zou vooral niet een fender compleet geperst willen hebben.
Bij een handtooling maakt het niet uit, daar wordt het leer juist sterker van.
Als je wel een complete tooling hebt, maar je hebt ook complete stirrupleathers, dan zou ik me ook geen zorgen maken, in ieder geval niet over de veiligheid. Maar we hebben wel eens een fender gezien die compleet door midden gebroken was! Die was ook erg droog.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:00

DD ohh, dat bedoeld ze!
mijn oude zadel heeft dat inderdaad, dubbele riem, veel leer, lekker degelijk en behoorlijk zwaar zadel
nieuwe zadel heeft dat niet, goedkoper geval dus

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 15:01

Je beugels hangen aan brede riemen, meestal 3" Later zijn daar de fenders aan tóegevoegt. Bij een "old school" zijn de fenders achter de stirrupleathers bevestigt. De fenders hebben als enige functie het beschermen van je been tegen zweet.
Nu komt het helaas voor dat sómmige fabrieken, om leer te besparen, de stirrupleathers aan de fender vastmaken en daar houden ze dan op. De beugels hangen dus níet aan leren riemen, maar aan een leren riem en een fender. En dat is dus heel erg slecht.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:04

@AafkeB: kun je me het verschil uitleggen tussen de sterkte/zwakte van het leer als je de tooling perst of met de hand carved ??
Ik ga dan uit van dezelfde dikte van het leer natuurlijk Knipoog
IMO wordt er bij carving stukjes weggesneden, dus wordt het leer zwakker, terwijl bij persing het leer alleen maar in elkaar gedrukt wordt.

Dat ivm de veiligheid van totaal getoolde fenders je eigenlijk 'dubbele' ophanging moet hebben snap ik. Maar dat tooling op de skirts het zadel zwakker zouden maken ???
Een zadel draagt toch op de boom en bij een goede singelbevestiging (op de boom) mag een zadel van tooling toch niet zwakker worden ??

Hoe sta je trouwens tegenover het gebruik van kunststofmateriaal als fenderriem samen met de brede leren fenders??

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:06

spatter schreef:
mijn oude zadel heeft dat inderdaad, dubbele riem, veel leer, lekker degelijk en behoorlijk zwaar zadel

Is zwaar dus goed ?? Degelijk klinkt prima, maar wegen de voordelen op tegen de nadelen qua gewicht en de soort gebruik ??

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:09

aafke kun je dat laten vermaken?
ik bedoel dat die stirrupleathers alsnog zo gemaakt worden dat de fender er overheen aan vast zit

ik begrijp dat het minder degelijk is, maar zijn fenders dan veels te zwak en wat gebeurd er als je er toch mee rijdt, worden de fenders langer door het rekken en uiteindelijk te zwak?

DD zwaar is alleen een constatering en zeker niet beter maar volgens mij alleen slechter voor mij om mee rond te sjouwen
denk niet dat een paard geeft om 5 kilo meer of minder
feit blijft dat dit zadel op veel paarden erg gemakkelijk blijft liggen zonder sterk te hoeven aansingelen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:15

@spatter: het paard zal er idd weinig om geven, de tillende mens veelal wel.
Feit is dat we nu wel allemaal zadels menen te moeten hebben die 20+ kilo wegen omdat die beter zouden zijn, maar we vragen ons hierbij niet of of we dat gewicht wel nodig hebben qua gebruik van de doorsnee ruiter.
Er zullen hier in NL maar zeer weing mensen zijn die een koe aan hun hoorn hangen c.q. het ding voor ander sleepwerk gebruiken.
Dus waarom moeten alle zadels gebouwd zijn op dat werk??
Dat een zadel veilig in het gebruik moet zijn mag duidelijk zijn, maar een goedgebouwd zadel van 13/15 kilo geeft net zoveel plezier als eentje van 20+ (nog meer plezier IMO Clown )
En wie verwacht er nu 50 jaar met een zadel te moeten doen, de meesten redden de 5 jaar al niet qua paard/zadel kombinatie Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 15:22

DD het zadel had van mij best lichter mogen zijn
ben het met je eens dat we zulke zware zadels ook helemaal niet nodig hebben
heb me hoogzwanger suf gesleept aan dat ding en dan ook nog een paard hebben wat iedere keer net een pasje opzij deed als je het erop wilde leggen Extreme duivel

ik heb nu dus ook een roundskirt licht zadel wat ook erg lekker zit

heb trouwens mijn knop ooit echt gebruikt om een menkarretje door het mulle zand te trekken omdat onze a-pony het niet aan kon
toen was die knop toch wel erg handig

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 15:29

Het oliën van je zadel.
Voor het schoonmaken van je zadel als het erg vies is is zadelzeep goed, je moet het er wel weer helemaal vanaf halen, laten drogen, en dan indien nodig inoliën.

Een western zadel wordt van natuurlijk, onbehandelt leer gemaakt. Als het goed is wordt het zadel meerdere malen met tussenpozen ingeolied. Dit zal tot een week duren. Het wordt geolied totdat de olie aan de onderkant te zien is.
Het is belangerijk, ook bij de allereerste keeren met mate olie te gebruiken om het leer niet te laten 'schrikken'. Leer is een levend materiaal, als je het helemaal inzompt met olie zuigen de vezels zich vol, en drukken zich uitelkaar. Daardoor wordt het leer verzwakt. Dit komt nooit meer goed!
Dat gebeurt dus ook als je het leer van de onderkant olied; daar wordt de olie veel te snel opgezogen. Daarom mag je leer niet van onderen oliën.

Leer droogt vooral uit door inwerking van regen en zon. Het vet wordt aan het oppervlak van het leer onttrokken. Leer zal altijd een uniforme verzadiging van vet hebben. Dat betekend, dat het leer het vet altijd gelijk door het hele leer verdeelt.
Wordt er vet onttrokken, dan wordt dat uit de onderste lagen van het leer aangevult. Maar het hele leer wordt dus langzamerhand steeds droger. Je merkt dus heel lang niet dat je leer droog wordt.
Als je leer er dus droog uitziet is het te laat: het leer is nu door en door droog. Bij een goed ingeolied zadel duurt dat wel heel lang. Maar laat het niet zover komen.

Je hebt een zadel dat netjes ingeolied is. Verder onderhoud: Voorkomen dat het weer uitdroogt.
Als je denkt dat het wel eens tijd voor onderhoud zou kunnen zijn, neem je een doekje, doopt het in een beetje olie, en knijpt het goed leeg, totdat het alleen vettig aanvoelt. Alles in hele kleine hoeveelheden!
Nu ga je met je doekje over de zichtbare delen van het zadel. Zie je dat het vet direkt opgezogen wordt, kan je er nog een keer overheen. Blijft de olie een beetje nattig op het leer liggen, en wordt het heel langzaam opgenomen, heeft je zadel niets nodig en moet je het met rust laten. Teveel olie drukt de vezels uitelkaar, en verstopt de poriën van het leer.

Is je zadel nu toch per ongeluk heel erg droog geworden moet je vooral niet met grote hoeveelheden olie werken. Je moet heel voorzichtig dunne laagjes olie eropsmeren, in laten trekken, en overnieuw beginnen. Neem hier enige dagen de tijd voor, totdat het overnieuw verzadigt is. Smmer noit het leer van de onderkant in! Dat gaat veel te snel en het leer wordt ernstig verzwakt!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 15:56

Anya, kraken is goed, dat betekend dat je goed leer hebt.

DD Het persen gebeurt met een groot metalen stempel, dat onder enorme druk met een maschine in het leer geperst wordt. De vezels van het leer(stel je dat voor als een soort vilt) worden uit-elkaar gedrukt. Het "toolen" gebeurt met hele kleine instrumentjes, er wordt niets uitgesneden, alleen een hele lichte snede die de rand wordt, en de decoratie komt heel geleidelijk tot stand. De vezels van het leer worden vaster in-elkaar gedrukt. Dat is het verschil.
Kunststof stirrupleathers? Bedoel je dat? Ja die zou je vrij eenvoudig kunnen vervangen door leren. Kunststof is ook erg sterk hoor.( maar niets is zo goed als écht leer)
Een fender heeft maar één functie, je been van zweet vrij te houden. Is ook een vrij recente ontwikkeling.
Natuurlijk is het aller belangerijkste de boom en of die goed en veilig aan je paard bevestigt is, maar als ik een hoop geld voor een zadel betaal zou ik willen dat álles goed is. Ik zeg ook niet dat je niet met zo'n zadel kan rijden, ik zeg dat het leer verzwakt wordt.

Een paard geeft niet zoveel om 5 kilo meer of minder. Toch zijn niet alle zadels 20 kilo hoor. Mijn eigen zadel is lekker licht uitgevallen, ik zal hem eens meten. Het meeste gewicht zit in het leer: een roper met misschien dubbelrawhide en grote vierkante skirts is een stuk zwaarder als een pleasure met kleine roundskirts(de mijne!) En als wij klaar zijn met het oliën van een zadel kan het wel 2 kilo zwaarder geworden zijn!
Nu is het wel zo dat een zwaarder zadel veel stabieler ligt, vooral op paarden met een ronde rug en weinig schoft. Trainers in Amerika leggen daarom in het begin liever een zware roper op de rug van een groen paard omdat een schuivend en klepperend zadel veel vervelender is voor een groen paard als een beetje gewicht.

En ik heb een jong paard, maar wel de tijd gegeven volwassen te worden, hij is nog niet helemaal klaar, hij is nog maar 6,5 jaar.
Maar ik reken er toch op 20 jaar met dit paard te doen.
In Amerika overigens, kopen mensen een heel mooi zadel en zoeken er dan een paard bij uit. Of, als hun paard dood gaat een nieuwe die erbij past. Maar de paarden zij daar ook veel uniformer. Collega's van Willem kijken daar nogal vreemd op als hij ze verteld over waar je in Nederland allemaal mee te maken hebt.
We worden bij een zending bomen wel eens gebelt; "Of we geen fout gemaakt hebben, is dit écht de boom die we moeten hebben?"

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 16:32

Spatter, ja, ik denk dat je gewoon nieuwe stirrupleathers zou kunnen installeren en de oude fenders daaraan bevestigen zoals het hoort. Als een fabrikant het nodig vind op de stirrupleathers te bezuinigen zie je ook vaak dat ál het leer van mindere kwaliteit is.

Het nadeel van je hele gewicht aan de fenders is dat ze niet gelijk uitrekken. De been ligging wordt ook negatief beïnvloed: in plaats van dat de st. leathers en de fenders mooi om je been gaan liggen, zoals bij een goed zadel gebeurt. In plaats daarvan worden de belaste fenders plat getrokken en liggen helemaal niet mooi om je been.
We hebben wel eens fenders gehad die niet alleen enorm ongelijk uitgerekt waren, de één was zelfs ong. 4 cm smaller(!) als de andere. En dat zie je met het blote oog!
En je kan er vanuit gaan dat zo'n fabriekant niet selekteerd op welk leer uit welk deel van de huid gesneden is. Dat is heel belangerijk ieder deel van een koeien huid heeft andere kwaliteiten, er is een schema welk onderdeel van het zadel uit welk stuk koeien huid gesneden wordt. Maar bij zulke fabrikanten gaat het er alleen maar om dat er zovéél mogelijk uit één huid gesneden wordt. Alleen bij de slechte dus. Dat bedoelde ik, dit zijn zichtbare tekenen dat een fabriek niet zo goed is. Daar kan je dus al makkelijker selecteren van welke maker je je zadel wil kopen.

Eigenlijk bedoel ik niet helemaal de fabriek, eerder één bepaalde lijn. Sommige, niet alle, maar sommige fabrieken in Amerika hebben een speciale lijn voor Europa; daar maken ze dan zadels die ze nooit in Amerika zouden verkopen, want dan kunnen ze wel inpakken. Het kan dus zijn dat een fabriek topkwaliteit levert als het om hun top-lijn gaat en dan zadels van mindere kwaliteit,met als dieptepunt de zadels voor Europa. Helaas.
Dit is een vrij recente ontwikkeling, van de laatste 10 tot 15 jaar. Dus als je een mooie tweedehands, waarvan je weet dat hij uit Amerika komt, of één die al wat ouder is (10/15 jaar) kan je er veel meer vertrouwen in hebben dat je goede kwaliteit hebt. Ook de tips bovenaan deze pagina helpen je al een stuk op weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 16:55

Citaat:
Sommige, niet alle, maar sommige fabrieken in Amerika hebben een speciale lijn voor Europa; daar maken ze dan zadels die ze nooit in Amerika zouden verkopen, want dan kunnen ze wel inpakken. Het kan dus zijn dat een fabriek topkwaliteit levert als het om hun top-lijn gaat en dan zadels van mindere kwaliteit,met als dieptepunt de zadels voor Europa. Helaas.
Kun je hier ook namen en evt typenummers van noemen.
Natuurlijk is van meer merken bekend dat ze zadels produceren voor elke beurs; van low-end via medium naar high-end zadels.
Ik kan me niet indenken dat alleen de low-end's naar Europa verstuurd worden. In Amerika zijn zat mensen die ook voor de lol western rijden en genoeg hebben aan een goedkoper zadel.
Probleem is hier in NL alleen dat de low-ends niet voor een low-end prijs weggaan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:30

Val hier maar zo ff binnen, nog lang niet alles gelezen, maar heb al wel een tegenstrijdigheid gelezen dus ben benieuwd hoe het nu zit.. in de eerste post van TS staat dat krakend leer te droog is, niet goed dus niet aan beginnen als't een tweedehands zadel betreft wat je wilt kopen. Maar in de post onder het invetten (aan anya gericht) staat dat krakend leer juist goed is, da's goed leer... Verward
(overigens kraakt mij zadel als een gek en dat zou volgens de maker toch erg goed leer zijn.. het is overigens helemáál niet stijf maar juist opvallend soepel..)
Laatst bijgewerkt door Francis op 29-11-06 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 17:46

Bedank voor de mooie handige tips.
Ben al veel rijker aan deftige informatie nu.
Ik heb wel nog één vraag,kan je aan de hand van een tekening of schets laten zien wat de maximum is van het zadel op de rug(tot waar in de lenden het mag komen.)
Ik voel dat de boom vanachter op de skirts een 10 cm eindigt(er is na de boom een tien cm skirt op het midden van de rug)
Mijn highland is de kortste van de mijn paarden,en ik ben onzeker of het wel of geen kwaad kan dat het wat verder komt dan bij mijn andere paarden.

Moet je kijken waar de boom eindigt of waar de skirt stopt.
Het is wel een roundskirt.

Voor de rest ben ik na het lezen van je tips al gerust gesteld dat mijn zadel van kwaliteit wel goed zit.

Nogmaals bedankt voor de nuttige tips.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 20:10

DD, ik kan geen namen en nummers noemen. Als je goed naar de zadels kijkt kan je vaak aan de buitenkant al een indruk krijgen of het kwaliteit is. En soms ook niet. Wij hebben een boom in de werkplaats die gebroken is: slecht hout, slecht samengesteld fiberglass, een zit die met kruimelend schuimplastik was opgebouwd, en een cheyenneroll die geen leren binnenkant had maar één van Karton!!! En dat was een bekend merk, en het zadel zag er mooi uit en mooi leer. Je kan het bij ons komen bekijken.
En nee, ik denk dat dit soort zadels weinig in Amerika verkocht worden, daar heb je nm. zo een lawsuit aan je hals. en vanuit Europa kan dat niet.
Helaas is het zo dat je in Amerika veel minder voor een zadel betaald; voor $800 tot $1000 heb je daar al een goed fabriekszadel. Datzelfde zadel kost hier €2000 kan ik niets aan doen, wordt kennelijk geaccepteerd. En voor datzelfde geld krijg je een prachtige custommade. Zoek het zelf maar uit.
Met alle kosten is het goedkoopste kwaliteitsfabriekszadel dat wij kunnen leveren op het ogenblik €1200, en dan moet je ook nog geen haast hebben, want wij meten je paard op, met boom, en bestellen dan pas je zadel in Amerika. Een custom duurt meestal nog langer. Dus als je de volgende week wilt rijden moet je niet bij ons zijn. Dit om duidelijk te maken dat ik geen reclame wil maken: bij ons duurt het tergend langzaam voor je een zadel hebt. Reken maar op 6 weken voor een fabriekszadel en nog langer voor een custom. Dus je kan je zadel als je haast hebt níet bij ons kopen, ga vooral ergens anders heen.

Francis, Krakend en krakend. Als je een tweedehands wil kopen moet je het leer dubbelvouwen en dan moegen er geen kraakjes in komen, barstjes was een beter woord geweest. En er is kraken en kraken. Ja, slecht droog leer kraakt op een droge manier, en goed ingevet leer kraakt ook, maar dan op een goede manier. Het is te ingewikkeld om dit soort dingen op papier uit te leggen, maar jullie kunnen allemaal kurkdroog van mooi ingeolied onderscheiden, en hierboven staan een paar tips hoe je een indicatie krijgt van de kwaliteit van het leer.

Savath, ik wil graag dat iedereen beter naar zadel kijkt zodat ze een betere keus kunnen maken. wat voor zadel ze ook kiezen. Maar alle info is, en kan, niet anders zijn dan heel algemeen. Ik kan van een beschrijving (en ook niet van foto) zeggen of een zadel past of niet. Er zitten zóveel haken en ogen aan de pasvorm van een boom, daar kan je een heel boek over schrijven. Ik kan hier nog eindeloos over doorgaan, maar er is één hele eenvoudige manier om het zeker te weten, en dat is passen met de kale boom.
Ik kan nog zeggen, op z'n aller algemeenst; als de skirts achter niet in de rug prikken, maar een beetje opwippen, hoef je je daar niet ongerust te maken. Over de boom kán ik niets zeggen, zonder hem live op het paard gezien te hebben.
Ik denk dat jij zo voorzichtig en oplettend bent, dat áls het zadel drukt, of de zenuwbanen bedrukt, je er heel snel bij zult zijn. Maar ik zou tóch eens kijken of ik niet de kale boom te pakken kon krijgen die in het zadel zit en gewoon op je paarden leggen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:27

Bedankt voor de hulp.
Ik zal zeker oplettend zijn.
Het is zo dat tot waar ik goed kan voelen waar de boom zit(achteraan) hij nog op een acceptabele plaats ligt,maar de skirt(het middelpunt op de rug) die komt bijna tot aan begin achterhand .en nu vetrelde men dat je dan de nieren beschadigd?
Maar ik heb veel foto's bekeken(opgezocht) en moet zeggen dat bij de meeste fjorden,tinkers en haflingers het zadel zelfs nog verder gaat.

De lengte van de boom zit dus wel goed,maar het is de afgeronde skirt die dus wat langer komt.
Ik zal van de week eens een foto nemen,en dan kan je de lengte zien.
Wel vind ik dus de skirts dik,je hebt eerst de fleece,daarna twee lagen leder van elk dik 5 mm a 6 mm zeker niet dunner.
Is dat positief,af is enkel leder en dan 5 mm beter?
Voor de rest is er zeker mooi dik kwaliteis leder gebruikt(veel naturel onderaan zonder enige lakwerk.)

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:40

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 20:43

Afbeelding
Een zadel mag dragen op 1" achter het schouderblad tot op de aanhechting van de laatste rib. Hoelang dat is is natuurlijk voor elk paard anders. Veel paarden hebben een te lang zadel op hun rug, dat is iig een feit.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-06 20:46

nou, het hangt ook af van de bouw van je paard, en het zadel en de twee samen. met die roundskirts heb je vaak dat ze erg kort zijn en dan zijn ze dus stijf en dragen ook mee. Je kan je niet baseren op de foto's van andere paarden. En wij kunnen niets opmaken van een foto van jou. Je kan zoiets alleen beoordelen in het echt. Vraag anders of Vaquero bij je komt kijken, die zit geloof ik vlak bij jou, en die meet ook op de juiste manier.