[WN] Horen nieuwe zadels te schuiven ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re: Horen nieuwe zadels te schuiven ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:23

Misschien een idee om de eerste tijd het zadel te voorzien van een backcinch en staartsingel? Tong uitsteken

In dat "huiskamer clubje" worden hele zinnige dingen besproken waar mensen normaal discussieren zonder modder gooien.
Zoals je daar hebt kunnen lezen hebben we heel lang je een hand boven het hoofd gehouden omdat we het niet konden geloven dat iemand die zo vol lof over zichzelf spreekt qua services, kennis en vakmanschap zo met zijn klant omgaat.
Pas nadat bekent was hoe de "lastige" klant van repliek wordt gediend hebben wij allemaal daar iets over geschreven.
Dat je daar het niet mee eens bent is jammer maar misschien zou je eens achter je oren kunnen krabben waarom iedereen zo reageert i.p.v. in de rondte te gaan wijzen en met modder te gaan gooien.
Daarmee knip je namelijk alle veren die jijzelf en anderen in je geplaatst hebben, in één beweging af.

En dat is toch zonde van alle marketing die je hier op dit forum gratis en voor niks hebt geplaatst.

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:31

Hmmm...
Toch vind ik het schuiven van zo'n custom zadel niet vreemd eigenlijk.
Ik heb een Vaquero-tje in bestelling staan en heb nu een leenzadel thuis omdat mijn vorige zadel
echt totaal niet paste. (en mijn vorige trainer maar roepen dat dat geschuif aan mij lag Koe )
Nu is dat leenzadel niet van Louis handen maar een custom zadel van Willem Muis, ligt goed verder, schuift niet.
Maar wat me opvalt is dat dit zadeltje er veel degelijker uitziet dan alle duurkope pruts van BC, equiflex, Pullman
en wat ik niet allemaal meer geprobeerd heb binnen mijn toenmalige budget.
Het leer is dikker en wat er onder zit is nog eens wat anders dan de standaard fleece dekentjes die onder de
fabriekszadeltjes genaaid zitten. Dus ik persoonlijk vind het niet zo raar dat zo'n custom zadel echt ingereden moet
worden, het geheel is dikker en duurt dus langer (lijkt mij) voordat dat allemaal een beetje soepel en dunner is.
Maja, zal wel aan mij liggen, ik heb nou eenmaal andere ervarigen met fabrieks- en custom zadels.
Laatst bijgewerkt door Shotime op 21-11-06 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:31

vera schreef:
Misschien een idee om de eerste tijd het zadel te voorzien van een backcinch en staartsingel? Tong uitsteken

In dat "huiskamer clubje" worden hele zinnige dingen besproken waar mensen normaal discussieren zonder modder gooien.
Zoals je daar hebt kunnen lezen hebben we heel lang je een hand boven het hoofd gehouden omdat we het niet konden geloven dat iemand die zo vol lof over zichzelf spreekt qua services, kennis en vakmanschap zo met zijn klant omgaat.
Pas nadat bekent was hoe de "lastige" klant van repliek wordt gediend hebben wij allemaal daar iets over geschreven.
Dat je daar het niet mee eens bent is jammer maar misschien zou je eens achter je oren kunnen krabben waarom iedereen zo reageert i.p.v. in de rondte te gaan wijzen en met modder te gaan gooien.
Daarmee knip je namelijk alle veren die jijzelf en anderen in je geplaatst hebben, in één beweging af.

En dat is toch zonde van alle marketing die je hier op dit forum gratis en voor niks hebt geplaatst.

Hier heb ik weinig aan toe te voegen. Behalve dan een serieus topic waar naast lol trappen serieuze aangelegenheden worden gedeeld afdoen als 'koffieklets' inderdaad precies past bij de overige denigrerende met de vinger naar buiten wijzende opmerkingen van jou.

En graag wil ik je wijzen op de volgende formule:

e = k x a
effectiviteit is kwaliteit x acceptatie
Als de acceptatie 0 is en de kwaliteit 80, dan is de effectiviteit nu eenmaal 0.

Van een dozenschuiver (in commerciele zin) verwacht ik laten we zeggen een a van 50 (dat wil zeggen wat de klant van de verkoper vindt) en een k van 50. Altijd nog een e van 50 x 50

Van een maatwerkleverancier verwacht ik een 100 x 100. Helaas is de a bij mij tot 0 gedaald. Dat heeft niet perse te maken met je k. Die zou goed kunnen zijn. Wel met je a. Als je zo omgaat met je klanten als iets misgaat, dan getuigt dat van weinig commercieel inzicht en van weinig respect.

Maar ook dat laatste kan een bewuste keus zijn. Er zijn bijvoorbeeld couturiers die een attitude naar klanten hebben waar de honden geen brood van lusten en desondanks heel goed verkopen. Zich kunnen veroorloven klanten af te wijzen of voor het hoofd te stoten. Het kan dus ook een bewuste gekozen marketingstrategie zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 16:37

vera schreef:
En jij biedt je meteen aan om op Dot het zadel dan verder in te rijden Tong uitsteken

Citaat:
Maar wat me opvalt is dat dit zadeltje er veel degelijker uitziet dan alle duurkope pruts van BC, equiflex, Pullman
@Shotime:
hoeveel zadels heb jij tot nu toe van heel dichtbij bekeken en gereden??
Over de kwaliteit van de custom-made's wordt hier ook niet gesproken, maar over de pasvorm/ligging.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:42

eigenlijk heel simpel.. als het zadel past schuift het niet, schuift het zadel wel dan past het niet. of het nu een nieuw zadel is of een oude t prenciepe blijft hetzelfde.. laat er eens iemand naar kijken die er verstand van heeft mischien de ruiterzaak waar je m gekocht hebt..

thorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:51

@ Mentjuh
Het zadel waar het in dit geval om gaat is NIET gekocht in een ruiterzaak, maar custommade.

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 16:56

DubbelDun schreef:
Citaat:
@Shotime:
hoeveel zadels heb jij tot nu toe van heel dichtbij bekeken en gereden??
Over de kwaliteit van de custom-made's wordt hier ook niet gesproken, maar over de pasvorm/ligging.

Toch wel heel wat van dichtbij gezien kan ik zeggen, eerst in Utah, alleen moet ik daar wel bij zeggen dat ik toen nog geen weet
had van merken. Paarden en zadels daar waren niet van mij dus dan maak je je niet zo'n zorgen over de kosten
van een zadel.
Op onze ruin hebben heel wat zadels gelegen, maar achteraf hadden zijn "uitspattingen" hele andere redenen Verdrietig
Nadat dus was geconstateerd dat mijn eigen zadel van mijn paard nu echt niet paste heb ik er weer een aantal
geprobeerd omdat ik eigenlijk in de eerste instantie niet in staat was een custom te betalen.
Maar ik was over geen enkel zadel echt tevreden... en de onzekerheid bleef, dus toch maar voor een custom
gegaan. Tot nu toe over de service nog niet ontevreden...
Moet ik zeggen dat pruts wel overdreven is, maar ik wilde een punt maken. en ik bedoelde ermee dat die zadels
toch vaak dunner zijn en zich makkelijker aan het paard aanpassen qua leer daardoor.
Heb trouwens ook boomloos overwogen, maar dat zie ik toch niet zitten, zonder ruggengraatvrijheid.
Dat zou ik pas willen overwegen als ik kan zien hoe alle boomloospaardjes van nu er over 10 jaar uitzien.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:25

sablou schreef:
Ik heb getracht jullie uit te leggen, waar het aan ligt dat dit zadel schuift. Als je dat niet wil lezen en dat niet wil inzien, dan heb ik pech.

Ik geloof je verklaring voor het schuiven, maar ik denk dat dat het probleem niet is. Zie mijn eerdere post. Zou je mijn vragen in die post willen beantwoorden? En dit is puur uit interesse, ik heb er verder niets mee te maken, ben geen potentiele klant van je ook, zal dat ook nooit worden, dus je hebt niets te verliezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 17:59

Mag ik even vermelden Sablou, dat het geen zin heeft om in iedere post die je plaats Blaze de grond in te boren. Ik ken die hele Blaze niet persoonlijk, maar dit vind ik wel erg laag en kinderachtig. Je kan het huiskamertopic wel belichten als klets, en lu lkoek, maar juist daar zaten wel je potentiele klanten. Die echt in je geloofden, en ook van plan waren om een zadel bij je te laten maken. Maar na dit modder gegooi denk ik dat een heel stel zich bedacht hebben.
Verder heb ik bar weinig verstand van westernzadels, ik ben nog steeds meer thuis in de engelse zadels. Maar een zadel hoort niet te schuiven. Mijn toenmalige verzorgpaard (een belgisch trekpaard) ronder als dat kan je niet krijgen denk ik, had een zadel wat lag als een huis, met gladde dekjes, maar ook met suede ankypads lag het stevig en stabiel. Ik heb tijdens mijn lessen om mij zelf western te leren rijden gereden op een hoogzwangere merrie die dus ook tonnetje rond was, het zadel lag nog steeds als een huis, ookal was mijn zit niet geweldig en heb ik de neiging om naar een kant te kangen (natuurlijke scheefheid van de mens) Ik kon mezelf prima corrigeren op dit zadel, en volgens mij was dit gewoon een fabriekszadel wat op meerdere paarden ligt. Ik kan het fout hebben, maar dan hoor ik het wel. Knipoog Als mensen de keuze maken om een custommade te kopen vind ik dat heel begrijpelijk, maar de manier waarop klachten af gehandeld worden vind ik ronduit triest. Ook het modder gooien zou mij al anders doen besluiten...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:16

Horen nieuwe zadels te schuiven ??
Ligt eraan, wanneer deze schuiven.

-1 schuift op het paard als je ermee aan de hand loopt.
-2 schuift op het paard als je er opzit, maar wat rond hobbelt.
-3 schuift op een paard wanneer arbeid gevraagd wordt.

Onze zadel paste altijd oogwaarschijnlijk goed. Lagen als een huis, logies dus, ’t is goed.
Onze zadels lagen nog steeds goed, bij lichte arbeid of een heerlijk buiten ritje, er is niks mis mee, blijft allemaal logies.
Toch waren het onze zadels, top merken, die rugproblemen hebben veroorzaakt bij de paarden die wij in de sport uitbrengen, dus waar arbeid aan gevraagd werd.
Volgens de western logica kon het niet aan onze zadels liggen dat onze paarden toch rug problemen hadden, maar oh, oh wat ben ik ook in die domme verkoop praatjes getrapt.

Nu rijden wij met zadels,

-1 schuift heen en weer als je ermee aan de hand loopt.
-2 schuift ook als je erop zit en relatief weinig aan het paard vraagt.
-3 maar liggen als een huis indien arbeid een gegeven feit is.

Ik lees dat als een boom past op een paard, dat het zadel dan goed moet zijn, en dat daar geen speld meer tussen is te krijgen. Western logica?, of domme verkopers praatjes?
Ik trap er niet meer in, dus hou het op het laatste.

Eigelijk is het heel logies, ten slot van rekening trekken wij ook met zijn alle ander schoeisel aan, wanneer wij gaan trimmen of zo. Moet er niet aan denken dat ik dit met de schoenen zal moeten doen die ik in mijn vrije tijd aan heb, laat staan met de boots die ik op de manege draag. Maar goed, het ging om schuivende zadels, nieuw schuivende zadels, het zal mijn een worst zijn, als deze maar goed liggen wanneer er echt arbeid verricht moet worden.
Een zadel dat onder alle omstandigheden goed ligt, helaas er is geen verkoper meer die mijn dit zal kunnen wijs maken, en eigelijk is dat best heel logies, toch.

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:31

DubbelDun schreef:
-Lag het stil op je paard met rijden, of schoof het alle kanten op (Kon je moeilijk je balans houden in de bochten of bij een zijsprong.)
-Heb je eerder met dat paard last gehad met bestaande zadels met schuiven.
-Werd dat er bij verteld toen je het nieuw kocht.
-En zo ja hoe lang duurde dat.
-Heb je hierover kontakt gehad met de verkoper.
-En hoe was de afhandeling.

-Tijdens het rijden ligt mijn nieuwe, goed passende zadel stil, ook bij een flinke zijsprong. Tijdens het opstijgen glijdt mijn zadel weg, maar dat ligt meer aan mijn gewicht Bloos dan aan het zadel. Stap keurig met een opstapje op en heb verder nergens problemen mee.
-Ja want dat 'probleem' heeft de verkoopster gezien tijdens de verkoop. Maar nogmaals ik ben niet meer zo flexibel dat ik makkelijk opstap en m'n gewicht speelt daarbij ook een rol.
-Tijdens het rijden heb ik dus geen probleem met een schuivend zadel.
-Heb zeer veel contact met de verkoopster Haha!.
-Verkoopster komt eens per jaar langs om alles te checken, ook als er geen problemen zijn. Dat vind ik een goede service OK dan! !

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:31

Anzjuhlaa schreef:
Mag ik even vermelden Sablou, dat het geen zin heeft om in iedere post die je plaats Blaze de grond in te boren. Ik ken die hele Blaze niet persoonlijk, maar dit vind ik wel erg laag en kinderachtig.

een ieder die mij wat beter kent zal kunnen beamen de het door Sablou waarschijnlijk beoogde effect nooit en te nimmer bij mij zal aanslaan.
Ik heb in een reeds gesloten topic een ervaring gedeeld (die ik nog nooit vantevoren had gedeeld) die ik op de manier zoals ik hem heb geschreven heb beleefd.

Blijkbaar heeft het in het verleden voorgevallen incident meer impact gemaakt dan ik had kunnen (en willen) voorzien.

Het feit blijft dat die ervaring is zoals ik die heb beleefd en ik deze heb uiteindelijk gedeeld op een openbaar forum.

Voor de verdere gedachtengang mijnerzijds die ik me eigen heb gemaakt aangaande rijtechnische en harnachement gerelateerde zaken kan en mag ik terug vallen op de expertise van div. mensen,en waarschijnlijk zal niemand het verbazen dat een niet nader bij naam te noemen Bokt lid hier geen deel van uit maakt Cool

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 18:58

Nee, zadels horen niet te schuiven, maar wat Sablou bedoelt, en wat nu eenmaal een feit is; bij een boom die perfect op het paard ligt, kan het niet zo zijn dat het zadel dat daarop gemaakt wordt opeens niet past. Want er zit alleen maar leer en een schapenvacht onder de boom. Sablou maakt customzadels; dus dat leer is ook geblokt, daardoor heb je een dikte van ong. 5mm kwaliteitsleer. En dan moet je bedenken dat het leer ook nog uit de beste delen van de koeiehuid gesneden wordt! Natuurlijk is dat nog stijf. Het zadel voelt in het begin voor de ruiter ook breder aan als het eigenlijk is. Je moet uitgaan van ong. drie maand intensief(!) rijden voordat al het leer zijn plaats gevonden heeft en soepel geworden is.
En ook de schapenvacht is in het begin nog heel dik en springerig. Dat merk je bij een fabriekszadel niet want die hebben altijd nep-schapenvacht: fleece. Fleece heeft helemaal geen kracht en ligt direkt plat.
En het ligt er ook een beetje aan of je goed kan rijden.
En ja, de skirts helpen mee het zadel stabiel te houden. Mijn Pegaso, een endurancezadel, is een zadel met engelse boom, veel oplegvlak, geen zweetbladen, en past heel goed op mijn paard, toch verschuift hij altijd bij het opstappen, en moet ik een opstapje gebruiken. De pegaso heeft dus geen zweetbladen, het is een minimaal zadel. Dat probleem heb ik dus niet met mijn andere engelse zadel, waar ik eens een springwedstrijd succesvol op uitgereden heb terwijl ik de singel los had hangen. Dat schoof wel een beetje, en toen herinnerde ik me ook dat ik niet aangesingeld had, maar het kán dus wel.
Het customzadel voor mijn paard is bijna af en ik ben benieuwd of ik iets voel schuiven, maar het duurt dus nog een paar maand inrijden voor ik erover kan vertellen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:34

En moet ik mezelf hier nu nog gaan verdedigen... na zóveel modder gegooi? Niet normaal zeg, ik zit hier met brandende tranen en kokend van woede achter m'n pc en weet niet meer wat ik moet zeggen...
Mijn kant van't verhaal? Wordt onderuit gehaald.. daarnaast komt er dan een slot op omdat 'persoonlijke problemen niet op Bokt uitge'vochten' mogen worden...
Maar goed, omdat ik vind dat ik op z'n minst recht heb op een weerwoord, waag ik het er maar op... dit gaat lang worden, sorry, maar het zal de enige reactie van mij in dit topic zijn.
Zadelmaker kan een brief via mijn raadsman verwachten om te zien of er toch nog tot een oplossing gekomen kan worden...

Laat ik beginnen te zeggen dat ik mijn paard góed ken.. ik heb haar letterlijk op de wereld geholpen en vanaf dag 1 opgevoed. Ze is slechts 3 maanden uit mijn zorg geweest en verder d'r hele leven onder mijn hoede... Als ik zeg dat mijn paard duidelijk laat merken dat het zadel haar ernstig dwars ligt dan is dat gewoon zo.. dan kan zadelmaker 10 minuten op mijn paard gecrossed hebben (want meer was het niet, benen er in en teugels goed strak en schop in galop om te laten zien dat ze wél wil aangaloperen... maar da's niet mijn definitie van ontspannen je paard rond rijden, zó jammer dat er die dag geen getuige bij was want alles wat daar gebeurde wordt nu glashard ontkend), daarmee weet hij nog steeds niet hoe mijn paard naar behoren kan lopen en hoe zijn in bepaalde situaties reageert... Anderen, die mijn paard wél kennen delen mijn mening... evenals een aantal mensen die mijn paard niet kennen, maar het effect van een ander zadel gezien hebben.

En die hele chronologische beschrijving... De boom past, erken ik... vorig jaar en begin dit jaar... Ik kreeg ZONDER DAAR OM TE VRAGEN een andere boom, die enigzinds verschilde van de eerste (meer bridging maar dat zou opgelost worden met een extra laagje leer aan de onderkant) maar wel pas zou worden gemaakt. Ik kreeg deze boom omdat die wél een bowmantree en kleine knop had, iets wat ik mooi vind inderdaad. Maar ik was al accoord gegaan met de A-fork omdat de pasvorm belangrijker was voor mij dan het uiterlijk. Ik vertrouwde op de kennis en kunde van de zadelmaker dat ook de houtenboom goed pas zou zijn/worden.
Overigens uitte ik zelf het bezwaar 'maar je bent al begonnen'... nou, bij een bezoek aan zadelmaker om nog één en ander door te spreken (zadelmaker vergeet nl. even te zeggen dat ik zelf meerdere keren naar Venlo gecrossed ben voor doorspreken, kijken, concho's lassen e.d.) bleek dat begin uit twee lagen leer te bestaan, de seat zat er nog niet op. En zadelmaker gaf zelf aan dat het geen probleem was omdat dit stadium voor elk zadel het zelfde was en hij dus deze boom gewoon voor een ander zadel kon gebruiken... Overigens heb ik niet de A-fork boom niet geaccepteerd omdat ik geen geld voor een andere zou hebben, zadelmaker had aangegeven dat dit de enige ralide boom was die zou passen, alle andere modellen hadden bars die niet vergelijkbaar waren met deze ene boom. Dat ik niet voor een houten op maat gemaakte boom koos was puur omdat deze ralide boom wél paste en de noodzaak er dus niet was én omdat een houten boom me eigenlijk te zwaar werd. Had dus niks met financiën te maken, was een bewuste keus.

Bij afleveren liep het paard de eerste keer heel mooi braaf.. stond stil met opzadelen en liep uit eigen beweging met de neus over de grond... uitspraak die zadelmaker toen deed: "zolang ze dat (met de neus over de grond dus) doen maak ik me geen zorgen... doet ze dat niet meer dan moet je me bellen..."
Vanaf het begin gleed het zadel en behoorlijk extreem ook... maar, volgens zadelmaker was dit nieuwigheid dus ik bleef volhouden... Paard begon minder lekker te lopen maar weet dit aan gebrek aan training en ben dus meer gaan rijden. Een andere, dure, anti-glijpad gekocht (die niets minder gleed dan de pad die ik er op advies van zadelmaker onder had). Maar het probleem van glijden bleef en ik kreeg er een probleem bij... nl. een onwillig paard wat duidelijk aangeeft dat het zadel irriteert.

Inmiddels loopt het paard onder dit zadel met haar hoofd in de lucht, pleegt verzet en vertoont vluchtgedrag en wil niet meer aangaloperen (en draven gaat inmiddels ook niet meer van harte). Dit proces ging geleidelijk maar ik merkte het wel. Zodra ik met het zadel aan kom vlucht het paard achterin de paddock en ben ik een kwartier bezig het paard te vangen (volgens zadelmaker een 'dominantieprobleem'...) Vreemd dat dit gedrag zich alleen voordoet wanneer het paard het zadel ziet (of de auto op de oprit, ze weet inmiddels dat het zadel er dan in zit, als de auto aan de weg blijft is er niks aan de hand), normaal staat het paard al bij het hek voordat ik daar ben...

Inderdaad heeft het zadel enige tijd bij de zadelmaker gelegen voor het lassen van de concho's. Ik bestrijd echter dat dat drie maanden was maar ook dat blijft een welles/nietes spelletje.
Overigens vergeet zadelmaker ook te vertellen dat er nog een andere klacht geweest is die niet opgelost is maar waar ik maar niet meer op in gegaan ben...
Na enige tijd rijden bleef ik last houden van de seat van het zadel.. die is verdikt met een laag neopreen maar de randjes daarvan zijn recht gebleven en niet afgeschuind richting de jockeys. Elke keer na het rijden had ik dus mega-pijnlijke plekken op de binnenkant van mijn dijen. Ik heb dat aangegeven en gevraagd of dat veranderd kon worden. Volgens zadelmaker kon dat niet zonder slopen van het zadel en dan zou het daarna niet meer zo mooi worden. Ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom het suede er niet gewoon af kon om bij het neopreen te kunnen, maar heb het destijds maar zo gelaten en afgedaan als iets van 'daar moet je maar mee leren leven' in de hoop dat het door het rijden plet (zoals zadelmaker zei dat zou gebeuren)... Inmiddels ben ik er wat aan gewend maar nog steeds bezorgt het gevoelige plekken en plet het maar langzaam...
Ik zou te weinig gereden hebben?? Hoe kan zadelmaker dat beoordelen.. omdat mijn zadel er nog zo goed uit ziet? Ja, ik ben zuinig op m'n spul... ik gooi er niet mee (zoals ik zadelmaker wel met een zadel heb zien doen) ik reed er niet mee in de regen en in het bos kijk ik uit voor takken, thuis ligt er een dikke pad overheen zodat de kat er geen krassen op kan maken en in de auto ligt het zadel op de stoel zodat er niks kan krassen... Ik heb niet elke dag gereden nee, maar gemiddeld heeft dat zadel toch zo'n twee keer per week op m'n paard gelegen... korte en lange ritten, soms vaker, soms een week niet... in ieder geval héél wat vaker dan die 20 keer die zadelmaker noemt als redelijke inrijtijd.

Wat de transport en import kosten van het zilver betreft... zadelmaker bood aan het via zijn zilverleverancier te doen omdat het dan met transport van ander zilver mee kon... zelf aangeboden en dus gewoon met de rest mee... 't is gewoon Montana zilver, alleen een ander patroontje, kon dus gewoon via zijn normale aanvoer'route'.

Ik heb nooit gezegd dat het zadel rommel is, sterker nog, ik ben altijd, tot gisteren toe zelfs nog, positief geweest over betreffende zadelmaker. Dat dit escaleert heeft hij geheel en alleen aan zichzelf te danken omdat hij op mijn mail waarin ik het probleem beschreeft gelijk reageerde met vinger wijzen, afschuiven van problemen, baggatalisteren en zwart maken van mij, mijn paard, mijn spullen en mijn bedoeling.
Nu overigens weer... ik zou al langer af willen van het zadel?? Daarom heb ik mijn paard zeker zo lang nog dwars gezeten met het zadel... maar blijven proberen.. daarom heb ik een nieuwe singel en dure pad aangeschaft om te proberen of dat beter ging (hoewel zadelmaker in het verleden in meerdere topics duidelijk aangeeft dat zadelproblemen nooit en te nimmer met een pad of singel of andere hulpstukken opgelost zou moeten worden, waar ik het nog steeds helemaal mee eens ben).
Ik heb een duur (2300 euro) zadel laten bouwen en was daar érg blij mee.. het is mooi geworden en ik was zelfs van plan (weet zadelmaker ook) er een bijpassend hoofdstel bij te laten maken zodat we mooi voor de dag zouden komen. Ik ben me pas aan het zadel gaan ergeren toen bleek dat het blééf schuiven en dat mijn paard er steeds slechter onder ging lopen.
Ik heb niks anders gevonden, heb pas dit weekend voor het eerst een ander zadel op mijn paard gelegd, púúr en alleen om te zien hoe haar reactie op die zadels zou zijn. Toen bleek dus dat ze onder de BM absoluut beter loopt, vrij, oren naar voren en happy en dat er ook absoluut geen sprake is van geschuif, zélfs toen de singel los bleek te zitten niet (terwijl de BM toch bekend staat om de mogelijkheid van schuiven). Deze conclusie werd de dag er na door een alom erkend trainer gemaakt, DIT paard is met DIT zadel op DIT moment niet te rijden... en nu wil zadelmaker dat ik mijn paard door blijf rijden om het zadel ín te rijden, terwijl de boom de pasvorm bepaald en niet in te rijden valt, maar de skirts zouden moeten zakken... als ze dat nu nog niet gedaan hebben gaan ze dat nooit meer doen (zadel ligt opgeslagen in huis, op een smal schraagje en skirts hebben alle gelegenheid om naar beneden te komen maar doen dat niet) en de skirts zouden de ligging van het zadel niet mogen bepalen, daar was de boom nl. voor. Als ik alle lessen van zadelmaker in't verleden tenminste goed begrepen heb.

Ik vind dit hele gedoe op internet héél vervelend maar zadelmaker is daar zelf mee begonnen. In de Huiskamer (verwijzing ook door zadelmaker zelf) heb ik een klein verslag van de eerste reactie van zadelmaker gedaan omdat veel mensen die op de hoogte van mijn probleem waren daar om vroegen, dat de rest daar geplaatst werd is op verzoek van zadelmaker zelf, die in een mail aangaf dat hij wilde dat men dan ook zijn visie zou lezen. Ik heb daarop alle mailconversaties op de Huiskamer gezet.
Nu begint zadelmaker in dit topic mij weer publiekelijk zwart te maken en ik kan dit alles behalve professioneel noemen. Een zichzelf respecterend zakenman zal serieus met een klacht om gaan in plaats van totale minachting naar zijn klant te tonen.
Ik heb altijd een zeer hoge pet opgehad van zadelmaker, zijn werk altijd promoot en hem als persoon bij meerdere gelegenheden verdedigd... en nu krijg ik dit... Deze persoonlijke aanval en minachting van mijn persoon en probleem voelen werkelijk als een mes in mijn rug.. stank voor dank noemen ze zoiets.
Ik heb van het begin af aangegeven dat ik graag wil dat het probleem op een prettige manier op gelost wordt maar zadelmaker heeft hierop alleen maar negatief gereageerd. Het enige aanbod wat hij deed en voor mij alleen onder stikte voorwaarden kon plaatsvinden, nl het door hem laten inrijden van dit zadel, heeft hij weer ingetrokken omdat hij aan geen enkele redelijke voorwaarde wenst te voldoen.. En vragen je zadel in dezelfde uitmuntende staat terug te krijgen als het nu is en genoegdoening als na inrijden nog steeds blijkt dat het niet ligt, lijken mij niet te veel gevraagd.

En om nog maar even antwoord te geven op TS... ik heb eerder een BC gekocht op mijn vorige merrie en die hoefde, afgezien van de fenders, niet ingereden te worden en de wol was wollig en gleed niet.. overigens was de wol bij verkoop van het zadel, na ruim 2 jaar intensief gebruik, nog steeds wollig... Zoals gezegd, ik ben zuinig op m'n spul en zorg dat het schoon blijft. Die wol gaat alleen maar pletten wanneer het vies wordt en geplet kan blijven zitten, schone wol blijft wollig.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:41

Mag ik nogmaals benadrukken dat ik bij een engels zadel (er hebben een wintec en een dressuurzadel op gelegen) en bij een boomloos westernzadel absoluut géén schuifproblemen heb (gaat het verhaal van die skirts al mank volgens mij) en Dot daar ook happy en ruim onder loopt. Waarom dan juist bij een custom zadel wel?? Haal het scheerapparaat er maar onderdoor, dan zul je zien dat het nog steeds schuift.. het zadel schuift nl. niet van de pad af maar neemt de pad mee in het geglij, ondanks welke pad er onder ligt (ook met de door zadelmaker geadviseerde pad)... dat heeft dus geen bal met die wol te maken!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 19:49

Ik denk dat er heel wat druk van de ketel af zou zijn geweest als 'zadelmaker' had gereageerd met: 'gut wat vervelend, ook ik kan een fout gemaakt hebben, zullen we er eens samen naar kijken of we een oplossing kunnen vinden.' Dat zou professioneel, klantgericht en positief opbouwend geweest zijn.

Zelfs al was daarna de conclusie geweest: de boom past wel, ik kan niets doen, maar wil het zadel wel voor je verkopen tegen (bijvoorbeeld) een vaste commissie van bedrag X, dan zou dat op dat moment ongetwijfeld geaccepteerd zijn. Maar nu is helaas de toon gezet op een manier die waarschijnlijk niet goed te maken meer is, en die de zadelmaker veel meer kwaad doen dan de koper. Die levert er een X bedrag op in, maar kan dat zadel best zelf voor een redelijk bedrag verkopen, dus het hele bedrag is ze echt niet kwijt (tja, helaas wel leergeld betaald), de zadelmaker is er langer en meer geld door kwijt, vermoedelijk. Een goede naam breek je een stuk sneller af dan dat je hem opbouwt, en de zadelmaker heeft zowel de opbouw als de afbraak geheel en al zelf voor elkaar gekregen door z'n niet-medewerkende houding.

Jammer, gemiste kans...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-06 19:49

Kan alsnog als ie zich een vent toont.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:39

Ik wordt hier ontzettend droevig van...
@Sablou: Practise what you preach!!!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:43

Het zou natuurlijk ook kunnen dat de zadelmaker geen ongelijk heeft. Maar dat kan, behalve de betrokkenen, niemand op dit forum weten, en daarom vind ik niet dat mensen op dat onderwerp commentaar kunnen hebben.
Wij andere forum gebruikers kunnen alleen onze eigen ervaringen beschrijven en onze eigen kennis spuien.
Ik vind het heel vervelend als ik lees dat mensen zo ongelukkig zijn, beide partijen. Maar met hun persoonlijke verhouding hebben wij niets te maken. Iedereen is er bij gebaat als niet-betrokkenen hier verder alleen zakelijk verder discussieren.
Wil je wel verder mensen persoonlijk aanvallen, moeten we allemaal maar eens bij elkaar komen met zadel en paard, en dan kunnen we met verstand van de situatie verder discussieren.

Arizona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:53

Ik heb dit topic een klein beetje gevolgd en ik moet zeggen, ik ben stomverbaasd...
Zo behandel je je klanten niet! Nooit!
Hoe andere zadelmakers hun klachten behandelen weet ik niet, maar ieder zichzelf respecterende ondernemer behandelt zijn klanten niet zo.
Hoe over Francis en haar paard (en de relatie tussen beide) is gesproken is gewoon beneden alle peil, ik kan me dan ook erg goed haar reactie hier voorstellen.

thorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 20:55

AafkeB schreef:
Maar met hun persoonlijke verhouding hebben wij niets te maken. Iedereen is er bij gebaat als niet-betrokkenen hier verder alleen zakelijk verder discussieren.

uhm.. bovenstaande heeft NIETS met hun persoonlijke verhouding te maken. Het is hier een zadelijke discussie.
lees het topic nog maar 's door

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:00

De mensen die hier mee praten ZIJN bij mijn paard en zadel geweest én hebben gezien wat een ander zadel met mijn paard doet... misschien moet je jezelf eerst volledig inlezen voor je daarover oordeelt Aafke... Ik snap best dat jij nog helemaal positief bent over zadelmaker en niet kunt/wilt geloven dat dit allemaal gebeurt, maar zo was ik tot voor twee dagen ook.. vergeet niet, ik was misschien wel een van zadelmaker's grootste fans... totdat ik een probleempje blijk te hebben... als je wilt mag je me je e-mail adres geven dan stuur ik je alle mailtjes die heen en weer geschreven zijn, dan heb je misschien een beter beeld van hoe de situatie zo gekomen is...
Ik hoop voor je dat je zadel mooi wordt, lekker zit en goed op je paard past, en weet je.... daar heb ik alle vertrouwen in... ik ben nl. nog steeds van mening dat zadelmaker een goed product maakt... bij mij heeft het alleen even verkeerd uit gepakt maar dat is zeker geen regel bij deze zadelmaker. Daarom vind ik het deste betreurenswaardiger dat hij zo met die ene klacht om gaat... Als je naar eigen zeggen honderde tevreden klanten hebt, dan is 1 misser op die honderden nog stees een heel goede prestatie... had die zonder poespas dinsdag netjes afgehandeld, zadel terug genomen, aan een ander verkocht waar het wel op zou liggen en mij m'n geld terug gegeven, dan had niemand van deze hele situatie wat geweten, was het niet zo geescaleerd en had geen van beiden schade geleden, want zadelmaker had het zadel zo aan een ander kunnen verkopen, hij heeft de kale boom nog om te zien op welk paard het kan passen...
Nu heb ik een giga financiële strop en zadelmaker is flink wat clanditie kwijt. Ik weet dat dat zo is omdat er zo al 4 mensen tegen mij gezegd hebben hun zadel toch maar niet bij zadelmaker te laten maken terwijl ze dat wel van plan waren... niet omdat ze twijfelen aan de kwaliteit van de zadels, maar puur omdat ze geschrokken zijn van het gebrek aan service als er iets mis blijkt te zijn

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:06

Algemene informatie over zadels.
-Een engels zadel moet ook ingereden worden, maar hoort inderdaad meteen strak op z'n plaats te blijven
-Een fabrieks-western zadel heeft saddle-skirts van slechts één laag leer, misschien een dunne kwaliteit, en kunststof "fleece". Daardoor , en ook zijn het meestal In-skirt-riggings, ligt het meteen een stuk platter als een custom. Nu moet ook zo'n zadel ingereden worden: Pas na één tot anderhalf jaar zakt de boom door de saddleskirt en voelt je paard de boom op z'n rug
-een customzadel wordt (als het goed is) van de beste (dikste) kwaliteit leer gemaakt dat ook nog eens uit het dikste deel van de huid gesneden wordt, dan wordt de boom erin "geblokt" dwz de vorm wordt er al helemaal ingewerkt. Dan krijg je een bol reliëf aan de onderkant. (dit gebeurt dus ook na enigen tijd vanzelf bij een fabriekszadel)
Dan wordt dit reliëf weer vlak gemaakt door het op te vullen met meer leer; zodat de saddleskirt weer helemaal vlak is. Zo komt het dat de skirt behoorlijk dik is bij een custom.En stijf dus als hij net af is. Dan komt er échte schapenvacht onder, vrij dik, harig en zacht

De oplettende lezertjes zien dus dat er een bahoorlijkverschil istussen deze drie typen zadel.
Alleen mensen met ervaringen met een custom westernzadel zouden dus constructief commentaar kunnen geven op het probleem van Dubbeldun.

En het ís mogelijk, alhoewel niet altijd, dat een nieuw zadel van custom-kwaliteit in het begin glijdt.
Wat voor een dekje wordt er gebruikt? Onder een custom hoort eigenlijk alleen een dunne blanket.
Een dikke pad maakt schuif problemen erger. Hoelang heb je het geprobeert? Ben je al een paar maand bezig? Ik hoop dat alles nog goed komt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:08

Lees alsjeblieft eerst alle text eens, daar staan alle antwoorden al in... je oordeelt zonder te weten waar het over gaat...je hebt het zelfs tegen de verkeerde persoon, IK heb een probleem, niet DD

en dit was echt het allerlaatste bericht van mij in dit topic...

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-06 21:09

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik best wel schrik van dit topic, ik was nog serieus van plan om een zadel te laten maken -bij de desbetreffende zadelmaker- voor mijn paardje wanneer ze daar aan toe zal zijn, maar ik denk dat ik dat toch maar niet ga doen als ik 't zo lees... Scheve mond Ik weet er het fijne niet van maar als ik mag oordelen naar wat ik hier lees dan zeg ik dat dit heel anders opgelost had kunnen worden, zonde.