[WN] waar op letten bij aanschaf zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: waar op letten bij aanschaf zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:39

ranna schreef:
van een Amerikaan die hier NH clinics heeft gegeven en zo ongeveer in een westernzadel is geboren.

Dat zegt alleen zo verrot weinig aangezien hele volksstammen in Amerika 1 of 2 zadels hebben voor de hele stal en nog geen twee seconden over pasvorm nadenken. Ik ben op heel wat US fora geweest, kom dagelijks op 1 waar heel wat betere ruiters/showers komen en ook daar veranderen zadels rustig via internet van eigenaar zonder dat het zadel ook maar in de buurt van het paard geweest is.
En dan komt er zo'n topic van iemand met een paard met drukkingen... wat ze daar nou es aan zou kunnen doen?... Sorry hoor, maar 't feit dat iemand 'Amerikaan' is, is voor mij eerder negatief dan positief. Ze zullen dan misschien al eeuwen met die zadels rijden, over pasvorm hebben ze even zo lang nauwelijks na hoeven denken omdat een Quarter nou eenmaal een Quarter was.. maar met de specializatie en diversiteit van paardenrassen binnen de westernsport (wat in Europa dus veel sterker is dan in de US) is de noodzaak van betere zadelpastechnieken e.d. veel groter geworden. Maar aangezien de US een nogal conservatief landje is en men het graag doet 'zoals we het altijd al gedaan hebben' gooit men nog steeds dat ene fijne trainingzadel op zo'n beetje elk paard wat op stal staat... Nee, doe mij maar een Europeaan die weet wat hier aan paarden/modellen rond loopt en zich goed verdiept heeft in wat een zadel met een rug kan doen. (en nee, hoeft geen westernzadelmaker te zijn... heb een héle verhelderende clinic gevolgd van zéér goed bekend staande engelse zadelmaker, maar de princiepes die hij uitlegde gaan voor elk type zadel op). 't Is een feit (en dat geven amerikanen zelf ook toe.. in ieder geval degenen die ik er over gesproken heb) dat ze in Amerika láng niet zo secuur op pasvorm letten als hier.

Neverhere

Re: waar op letten bij aanschaf zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 08:00

Francis, het is idd geen garantie dat iemand die zolang rijdt alles van zadels weet. Maar als je Mark een aantal clinics meemaakt zul je beseffen dat het belang van het paard bij hem altijd voorop staat. Het gaat bij hem niet om zoveel mogelijk dit of dat verkopen. Ja, hij verdient zijn geld met boeken en clinics e.d. maar gaat niet over paardenlijken om het maar zo uit te drukken.

Hij heeft gewoon altijd het beste met het paard voor en neemt vanuit die instelling ook de zadelpasvorm uiterst serieus.
Hij verkoopt de zadels van David Genadek ook niet, hij noemt in zijn clinic alleen dat de zadels van David per paard worden aangemeten voor hetzelfde geld dat je in de winkel een kant- en klaar zadel koopt - that's it.
Hij waarschuwt ook voor de goedkopen mexicaanse zadels omdat die bijna altijd knijpen bij de schouders en een beroerde pasvorm hebben. Die zijn, áls ze al ergens geschikt voor zijn, voor hele smalle paarden.
Maar zoals hij het belang van het paard voorop stelt, zie ook mijn opmerking in mijn vorige post dat hij geen showman is als bv. Pat Parelli, maakt dat ik hem vertrouw in zijn informatie.