[WN] Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

06csma

Re: Zadelpijn! Weet wat je koopt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:33

Het enige wat ik hier heb willen zeggen is dat als je een zadel in de hogere prijsklasse koopt het dan niet persee top kwaliteit zal zijn , wij als zadel makers/reperateurs worden nu eenmaal vaker met deze geconfronteerd en hebben dus de bewijzen dat dat soms zorgwekkend vaak voorkomt.
Zal dus de foto's maar niet plaatsen hier ,zij die het niet geloven komen maar kijken ,maar ook dat zal wel weer niet gezegd mogen worden ( commercie)
dus laat ook maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:39

Wat heb je toch lange tenen.... (of is het juist iets anders kleins???)

Ik denk dat prijs niet per se een teken van kwaliteit of kwaaieteit hoeft te zijn. Maar een waarschuwing tegen iets wat qua materiaal al niet goed KAN zijn is toch alleen maar goed?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:39

Dr staat volgens mij nergens dat het niet geloofd wordt Verward
En dat het niet gezegd mag worden Verward
Het ligt alleen een klein beetje aan hoe het gezegd wordt...
Ik ben erg benieuwd naar de foto's trouwens Ja

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:46

goed naslagwerk voor aanstaande kopers!
hopelijk zet het hun aan het denken voordat ze richting winkel vertrekken
het punt is dat al deze zadels van zo'n slechte kwaliteit zijn dat je zeker weet dat het niet als zadel gebruikt mag worden

dat er af en toe ook duurdere zadels niet goed in elkaar gestoken worden geloof ik best, maar kan me net als anya niet voorstellen dat ze allemaal onveilig zijn en schots en scheef in elkaar zitten
verder kan een goed zadel door slechte verzorging en gebruik ook slecht geworden zijn

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:51

@06csma: Laat maar? Duh! Ik wil de foto's juist graag zien! Ja

@Sonja: Ordinaire reclame? Waar?! 2 individuen met kennis van zaken vertellen dat ze een boel krammen en dergelijke tegenkwamen toen ze een z.g.n. kwaliteitszadel uit elkaar haalden.
Geen van beiden zegt 'koop een zadel bij mij!'.

Ik ben net als Anya van mening dat de gebruikte materialen (boom, stijgbeugels etc) in een Billy Cook of Garland of weet-ik-veel waarschijnlijk van degelijker kwaliteit zullen zijn dan die van zo'n op de site getoonde bottom-end zadeltje. So wie so is het leer van veel betere kwaliteit.
Zelfs als die dingen van binnen met krammen bij elkaar gehouden moeten worden, hoeft dat nog niet te betekenen dat het zadel slecht of gevaarlijk is.
Het zegt meer over de opvatting over kwaliteit van onze twee zadelmakers. Zij leggen de lat gewoon een stukkie hoger.
Vergelijk het met koks: Die vinden de kant een klare maaltijd van de AH waarschijnlijk een gruwel, terwijl wij die best te nassen vinden, maar tegelijk ook heel best weten dat een maaltijd in het restaurant van onze koks 10 x beter is.... Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:53

Beter lezen. Er staat "Het zou jammer zijn als...." geeft een mogelijke toekomst aan. Oftewel: zorg dat het zover niet gaat komen, zou zonde van zo'n goed topic zijn.
Anders zou ik wel gewoon schrijven "Kappen met ..."

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 10:56

@Son: 't kwam 'n beetje over alsof je de opinie van de echte zadelmakers liever niet wil weten...
Je zou de eerste niet zijn

Maar: Verkeerd begrepen dus? OK Lachen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:02

Ik heb de link maar even gepikt voor mensen die beweren dat je zo'n zadel prima op een shet kunt leggen.
Nu weten ze in ieder geval wat ze er op leggen. Complimenten voor de duidelijke site!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:11

Wranglerbutt schreef:
@Son: 't kwam 'n beetje over alsof je de opinie van de echte zadelmakers liever niet wil weten...
Je zou de eerste niet zijn

Maar: Verkeerd begrepen dus? OK Lachen

Ja
Dan zou ik geen zadelpasclinic bij ons op stal aanmoedigen en zelf een bestelling bij 1 van de 2 hebben lopen Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:19

Ik ben erg voor een zadelpasclinic. Ik ben ook erg voor goede zadelmakers. Zeker in situaties waarin standaardzadels niet passen bij jou of je paard, of allebei.

Maar dit topic is gestart om te laten zien hoe een zadel aan de onderkant van de markt eruit ziet als je het uit elkaar haalt. En je betaalt altijd naar de kwaliteit. Betere kwaliteit (maatwerk) is meestal duurder. Waar het mij om ging is dat je altijd overal bij kwaliteitsmerken of handwerk wel een product tegenkomt dat niet voldoet aan die eisen. Gelukkig zit er dan meestal wel fatsoenlijke garantie op.

Dit topic is volgens mij bedoeld om aan te tonen dat je beter iets dieper in de buidel kunt graven. Of kiezen voor een tweede hands van een middenklassemerk of als je het kunt betalen is een maatwerkzadel een optie.

Persoonlijk vind ik het triest van die ene continental die kennelijk een gebroken boom had of zo. Maar daar was dit topic niet voor bedoeld. Continental (of andere vergelijkbare merken) maken gebruik van goed leer, fatsoenlijke beugels, de singelophanging zit goed in elkaar.. etc. En het zou jammer zijn als dit topic een opsomming werd van relatief goede zadels die ergens fouten hebben. Want laten we eerlijk zijn: de kwaliteit van een continental laat zich niet zo even vergelijken met het zadel op de foto's.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 11:59

Wendy schreef:
Ik heb de link maar even gepikt voor mensen die beweren dat je zo'n zadel prima op een shet kunt leggen.
Nu weten ze in ieder geval wat ze er op leggen. Complimenten voor de duidelijke site!

En daar was die link helemaal voor bedoeld!!! Haha!

Citaat:
06csmaschreef:wij als zadel makers/reperateurs worden nu eenmaal vaker met deze geconfronteerd en hebben dus de bewijzen dat dat soms zorgwekkend vaak voorkomt.

Ik kreeg ooit eens eenzelfde opmerking van een politieagent die klaagde dat hij zoveel criminaliteit zag.... Tuurlijk komen er mensen bij je met een zadel met mankement, gebeurt ook dagelijks bij autogarages. Maar gelukkig komen niet alle mensen met kwaliteitszadels + mankementen bij je...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:05

Equinecoach schreef:
Ik kreeg ooit eens eenzelfde opmerking van een politieagent die klaagde dat hij zoveel criminaliteit zag....

Hahahahahahahaha Haha!

*sorry offtopic*

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 12:37

goeie tip wendy!
*heb gelijk mn favorieten aangepast voor toekomstige doeleinden*

Ik vind dit soort info juist buitengewoon interessant, ik zou ook best vergelijkingsmateriaal met een kwalitatief zadel willen zien, zijn er vrijwilligers die hun zadel vakkundig door mij willen laten slopen???

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:06

Goh ik zou haast zelf mijn eigen zadel uit elkaar slopen, maar dat doe ik lekker niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:09

Nou wie weet als ik strakjes stop met rijden, dat ik die van mij uit elkaar haal Tong uitsteken Lijkt me best geinig Cool

Bloempjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 14:17

cissy schreef:
goeie tip wendy!
*heb gelijk mn favorieten aangepast voor toekomstige doeleinden*

Ik vind dit soort info juist buitengewoon interessant, ik zou ook best vergelijkingsmateriaal met een kwalitatief zadel willen zien, zijn er vrijwilligers die hun zadel vakkundig door mij willen laten slopen???

Geen extreem goed zadel, wel een 'decoratie' zadel *Waar volgens mij zelfs hbet plastic nog om de boom heen zit/zat*

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:52

Ik heb een beetje angst om hier nog wat te zeggen , omdat dat direct uitgelegd word als prediken voor eigen parochie.
maar wat ik wilde zeggen was, een duur zadel is niet persee een goed zadel en andersom een goedkoop zadel niet persee slecht.
Maar wat de meeste van jullie niet kunnen zien is wat er dan slecht of niet zo goed is ,omdat dat meestal niet zichtbaar is .
Ik loop nu zo'n dikke dertig jaar in dit wereldje rond hier maar ook aan de andere kant van de plas en heb genoeg gezien om te kunnen zeggen ,misschien maar goed ook dat jullie het niet weten.
Maar ik wil mijn kennis best delen en waarschuwen voor dingen die de prijs niet zouden vermoeden .
En ik beweer hier ook niet dat Louis en ik de enige goeie zadels maken ,maar bij ons kan je wel zien wat er aan de binnenkant gebruikt word ,zelfs al zou dat jou zadel niet zijn !!!!!!!!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:58

06csma schreef:
Ik heb een beetje angst om hier nog wat te zeggen , omdat dat direct uitgelegd word als prediken voor eigen parochie.
maar wat ik wilde zeggen was, een duur zadel is niet persee een goed zadel en andersom een goedkoop zadel niet persee slecht.
Maar wat de meeste van jullie niet kunnen zien is wat er dan slecht of niet zo goed is ,omdat dat meestal niet zichtbaar is .
Ik loop nu zo'n dikke dertig jaar in dit wereldje rond hier maar ook aan de andere kant van de plas en heb genoeg gezien om te kunnen zeggen ,misschien maar goed ook dat jullie het niet weten.
Maar ik wil mijn kennis best delen en waarschuwen voor dingen die de prijs niet zouden vermoeden .
En ik beweer hier ook niet dat Louis en ik de enige goeie zadels maken ,maar bij ons kan je wel zien wat er aan de binnenkant gebruikt word ,zelfs al zou dat jou zadel niet zijn !!!!!!!!!

heb je helemaal gelijk in Haha!
maar niemand wil horen dat hun zadel mischien niet goed is Cool
ik ga er ook vanuit dat ik een goed zadel heb,en niet 1 met zo`n kromme boom erin Huilen

maar laat je niet weerhouden om ons daarop attend te maken ,door een paar mensen met commentaar Sigaar
ik leer graag over deze zadels,hoemeer info hoe beter!

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 20:16

Sabine heeft al 15 jaar een Continental zadel. Daar heeft ze de "halve wereld" mee doorkruist. Een prima zadel. Zonder meer waar voor zijn geld. Als ik er zelf geen maakte, zou een evt. volgend zadel mogelijk weer een Continental zijn. Aan de andere kant stond ik toch wel vreemd te kijken, toen ik bij een "groot onderhoud", verschillende roestige spijkers en roestige krammen uit datzelfde zadel haalde. 1 daarvan zat wel heel gevaarlijk vlak langs de rand van de boom.

Mag ik de vergelijking maken met (bijv.) een Mercedes. Hiermee is je vriendin al 15 jaar naar haar werk op en neer gegaan en altijd heel thuis gekomen. Maar bij het vervangen van de wiellagers constateer je als automonteur dat er geen kogellagers op de assen zitten, maar plastic glijlagers...

Nog altijd een goede auto, maar wel één met goedkope glijlagers. Teleurstellend, toch ?

MVG Louis

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:14

Dat is wel jammer Sablou. Maar het is wel een keus. Als je geen geld hebt voor een getunede Mercedes of zo, dan kies je voor een Jappanner die ook goed bekend staat en iets minder gelikt is aan de binnenkant. Maar nog steeds jaren meegaat en normaliter geen uitstekende pinnen aan de binnenkant heeft.

Dat geldt ook voor zadels. En westernzadels zijn echt veel en veel duurder. Waar je een goed dressuurzadel van een gerenommeerd merk koopt voor 1400 euro nieuw, heb je daar een middenkwaliteit westernzadel voor. Een Continental met flexibele boom loopt al gauw naar de 2000 en een op maat gemaakt zadel dat (in mijn optiek) ook nog eens mooi is, is weer een slag duurder. Die slag kan/wil ik niet betalen.

Volgens mij is dat hier ook de discussie niet. Volgens mij is de discussie dat je geen zadel moet kopen dat op de foto (nieuw) al niet door de APK komt. Daarom is dat zadel uit elkaar gehaald en op de foto gezet.

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:20

sablou schreef:
Sabine heeft al 15 jaar een Continental zadel. Daar heeft ze de "halve wereld" mee doorkruist. Een prima zadel. Zonder meer waar voor zijn geld. Als ik er zelf geen maakte, zou een evt. volgend zadel mogelijk weer een Continental zijn. Aan de andere kant stond ik toch wel vreemd te kijken, toen ik bij een "groot onderhoud", verschillende roestige spijkers en roestige krammen uit datzelfde zadel haalde. 1 daarvan zat wel heel gevaarlijk vlak langs de rand van de boom.

Mag ik de vergelijking maken met (bijv.) een Mercedes. Hiermee is je vriendin al 15 jaar naar haar werk op en neer gegaan en altijd heel thuis gekomen. Maar bij het vervangen van de wiellagers constateer je als automonteur dat er geen kogellagers op de assen zitten, maar plastic glijlagers...

Nog altijd een goede auto, maar wel één met goedkope glijlagers. Teleurstellend, toch ?

MVG Louis

jij weet ook wel Louis ,dat heel veel merken zadels zich aan gepast hebben aan een groeiende Europese markt en dat een zadel van 15 jaar geleden stukken beter was dan wat ze nu maken (speciaal voor deze markt) en dat heel veel van dergelijk spul niet in Amerika verkocht durft te worden ,omdat ze er dan mee om hun oren geslagen worden.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:22

Om weer de koks-vergelijking te trekken:
Custommade Vaquero of Muijs is haute cuisine, 'n 'kwaliteits' (mijn aanhalingstekens) zadel is kant-en-klare hap van de supermarkt (varierend van eigen merk tot 'van de traiteur') en flutzadeltje zoals op de site is een kroket uit de muur (= ook slecht voor je gezondheid) Tong uitsteken

Kwaliteit van flutzadeltje is ronduit gevaarlijk, kwaliteit van fabriekszadel van bekend merk kan erg tegenvallen, maar zal zelden tot nooit gevaarlijk zijn*

[edit]*hoop ik[/edit]

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:31

vraag toch even of ik de foto,s kan en mag plaatsen.
Niet om welk merk dan ook naar beneden te halen ,maar om te laten zien wat je niet ziet als je een zadel koopt ,wat ook niet direct problemen zal geven ,maar later zeer waarschijnlijk wel.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:35

als ik het dus goed begrijp is mijn zadel van nu zo'n 13 jaar oud van betere kwaliteit als hetzelfde zadel als ik het nu nieuw koop
mijn zadel was toen echt niet goedkoop maar zal ook geen topmerk zijn
is wel nog steeds prima van kwaliteit en mijn paard loopt nog altijd vrolijk rond

06csma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:39

spatter schreef:
als ik het dus goed begrijp is mijn zadel van nu zo'n 13 jaar oud van betere kwaliteit als hetzelfde zadel als ik het nu nieuw koop
mijn zadel was toen echt niet goedkoop maar zal ook geen topmerk zijn
is wel nog steeds prima van kwaliteit en mijn paard loopt nog altijd vrolijk rond

niet alleen waarschijnlijk beter maar ook anders van maat , omdat in die dertien jaar de bomen aangepast zijn aan de veranderende paardenruggen ,maar nog wel de zelfde type aanduiding/nummers hebben.