[WN] Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Westernzadel goed of slecht voor de paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:50

sablou schreef:
ligt de fout in het te vroeg selecteren van een westernzadel - paard gewoon nog niet klaar- (ook menselijke fout, overigens).

Ehmm, je moet toch ergens op rijden om het paard klaar te maken of niet Verward
Alleen maar longeren schiet ook niet op Knipoog

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:17

Nog een paar belangrijke punten (ik neem er toch nog even de tijd voor) :

A) Vele westernzadels die bij selectie perfect lijken te passen, doen dat in werkelijkheid niet.
Omdat het nieuwe leer van de skirts nog stijf en stug onder de boom zit, komt de werkelijke vorm van die boom, op het moment van selectie, niet tot uiting. Daar helpt geen handje, geen goed blik, of 20 jaar ervaring aan, want het is gewoon niet waar te nemen.
Na een jaar (of zo) is het zadel lekker ingereden. Het leer van de skirst heeft door zweet en gebruik nu wel de vorm van de boom aangenomen. En zie daar...het zadel past niet meer.
DIT is de belangrijkste reden waarom westernzadels in verloop van tijd niet meer passen. Omdat de leek niet weet hoe een westernzadel in elkaar zit, neemt die al heel snel aan, dat niet de dode component (het zadel) maar het levende component (het paard) van "vorm" is veranderd. Klinkt heel logisch, toch ?!?!?.

B) Dat deel van het westernzadel dat de uiteindelijke pasvorm bepaald, is de boom. Niets anders.
Laat die boom nou op een deel van het paard zitten, waar nog geen 3% van de spieren van een paard zitten. Een paard moet dan aan spieropbouw bijna "exploderen" om het zadel "niet passend te maken". Een veel voor de hand liggende reden is, dat het paard zijn skelet nog niet volgroeid was. Ik heb er ook één, die tot zijn 6e jaar nog groeide. Overigens past zijn zadel al sinds zijn 1e rit perfect, maar dat had anders kunnen lopen. Ook in dergelijke gevallen is er sprake van een menselijke fout (die overigens bij ieder paard, door het maken van een mal, voorkomen kan worden). Dit los van het inrijden van een paard (overigens ook niet te vroeg, want je laat je kind van 12 ook niet op wereldniveau turnen, wel dan).

Wat mij het meeste bevreemd, zijn niet die kleine uitzonderingen, die (helaas) de regels bevestigen, zoals het geval van Anya. Veel meer bevreemd het mij, dat er in dit soort topics, met regelmaat van de klok, zaken worden geschreven waar je als zadelmaker grijs haar van krijgt. Zadels die zonder aansingelen blijven liggen bij opstappen, westernzadels zonder pad rijden, zadels passen met je handje er onder, etc. etc. etc. Dit terwijl wij (en ook Midway hier op Bokt) met grote regelmatig aanbieden om gratis clinics te houden, waarin we - zonder verkoopdoel - mensen graag wat meer uitleg willen geven, omtrent het fenomeen westernzadel. Maar vreemd genoeg loopt dat niet storm (op een kleine groep uitzonderingen na) Willen we het niet weten?????

Laatst zei een amazone tegen mij: "...neem die mensen nou niet hun onderwerp "" niet passende zadels"" af, want dan hebben ze niets meer om over te janken..." En weet je wat, ik geloof bijna dat ze gelijk heeft.

MVG Louis

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:26

BlazingBoots schreef:
Dit is wat ik gehoord heb....

Wat Mloez bedoeld is dat wanneer je zadel voor 100 % past...dat wil dus ook zeggen dat je zonder een singel aan je zadel kunt opstijgen en je zadel dus als een huis ligt.
Je dan zonder pad kan rijden.

Er zijn maar heel weinig zadels die zo goed liggen, wat ook geen wonder is want ook al laat je en custom maken, je paard veranderd al heel snel weer qua bespiering en het zal niet meer zo zitten als op de eerste dag dat je het zadel erop legde.

(bron: Willen Muijs)

Dat is ook niet echt wat ik bedoel. Maar aub niet meteen over me heenvallen, ik leg sommige dingen nogal rottig uit.

Citaat:
Een pad bij westernzadels is een absolute must. In westernzadels zitten geen kussens (zoals bij engelse zadels). Er is dus geen enkele demping (ook echte schapenvacht is nog te weinig). Gebruik je geen goed pad, ligt de harde boom van het westernzadel zo op de rug van je paard.

Sablou, dit ben ik helemaal met je eens, maar ik doelde meer enkel op de pasvorm van het zadel, waarmee een pad, in mijn ogen, dus niets te maken heeft. Dat mensen niet goed passende zadels willen corrigeren met een dikke pad, build-up pad, bontje onder het zadel, etc.
Ik bedoelde dus dat je die dingen als het zadel perfect past, niet nodig hebt voor de pasvorm. dat je bij een westernzadel een pad nodig hebt voor schokdemping daar ben ik het mee eens.

Sorry als ik het verkeerd uitlegde!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:41

Wat dat groeien vs. pasvorm betreft blijf ik Dot een mooi voorbeeld vinden... bekijk de foto's in m'n profiel maar en vergelijk hoe Dot is op de foto's van de groomclinic begin mei 2005.. dit was een dag of 3 voordat Louis voor de eerste keer kwam opmeten. En daar onder de foto's van de longeer sessie, dit was een week of twee voordat Louis voor de tweede keer kwam opmeten.
Duidelijk mag zijn dat Dot in dat tussenliggende jaar behoorlijk de breedte in gegaan is... en zie je't niet op de foto's, neem 't dan maar van mij aan... denk dat er zo 100 kilo bij gekomen is.
En de boom die in mei 2005 op haar rug aangemeten is, lag begin mei 2006 nog nét zo perfect.

Ik zeg niet dat 't niet kan Anya, geloof je gelijk dat Lan een van die uitzonderingen is.. maar zoals Louis al zei.. velen gebruiken dat argument als excuus denk ik...misschien niet zozeer die eigenaren, maar misschien die zadelverkopers die niet zo graag willen toegeven dat ze er naast zaten? En daarmee wil ik die zadelverkopers niet als 'onkundig' bestempelen, het is alleen een (voor mij bewézen) feit dat je het aan de buitenkant van een kant en klaar zadel NIET KUNT ZIEN. Hoeveel verstand je ook van zadels hebt! Ook Louis zelf zag aan mijn BC niet hoe bedroevend slecht die bleek te passen toen de kale boom die hoogstwaarschijnlijk in dat zadel zit op Dot gelegd werd... Je kon zien dat het zadel niet 100% lekker lag, dat zag ik ook nog wel.. maar dat het zó slecht lag kón je niet zien...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:46

Dan is Stan ook een uitzondering en ik heb mijn zadel van 1 van de "grote 3" Knipoog

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:58

Romkabouter schreef:
Dan is Stan ook een uitzondering en ik heb mijn zadel van 1 van de "grote 3" Knipoog
Wie zijn de "grote 3" naar jouw mening? Initialen mag wel, denk ik...

MVG Louis

Sia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 17:03

ehmm heel interessant om allemaal te lezen hoor mensen...maar hoe weet ik nu of dat westernzadel past op Nappe of niet??
Dit gesprek leidt de verkeerde kant op vrees 'k Lachen

Groetjes
Ariane

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:16

Sia schreef:
ehmm heel interessant om allemaal te lezen hoor mensen...maar hoe weet ik nu of dat westernzadel past op Nappe of niet??

Door naar een zadelmaker te gaan die er verstand van heeft Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:20

Als je wilt weten of dit zadel past kun je kontakt opnemen met Cornelie hier op Bokt. Zij heeft een mal die als een soort gipsafdruk van de rug van je paard kunt maken.
Deze afdruk leg je in het zadel en doordat de mal doorzichtig is kun je een hele goede indruk krijgen of het past of niet.

groetjes, Vera

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:24

Op welke leeftijd kan ik mijn paard een zadel laten "aanmeten". Hij is nu pas 15 maanden, dus voorlopig is er geen sprake van, maar het lijkt mij toch wel heel fijn om hem straks, rond zijn 3e jaar, met een goed passend zadel te kunnen inrijden.
Het verhaal van spieropbouw, etc. is mij ook regelmatig verkocht bij de zoektocht naar een goed passend zadel voor mijn Arabier. En het verhaal dat ik pas een zadel kan laten aanmeten als hij helemaal uitgegroeid is. Dat had dan pas op 8-jarige leeftijd gekund Verward .
Enfin, de volgende is een Paint, volslagen andere bouw dan de Arabier, dus ik ga er vanuit dat het zadel wat ik nu voor de Arabier gebruik straks niet goed op de Paint zal liggen.
( Ik ben van mening dat het zadel wat ik nu gebruik goed past op de Arabier). De Arabier heeft een hoge schoft, vrij rechte, korte rug. De Paint vrijwel geen schoft, langere minder rechte rug.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:46

ElCid schreef:
Enfin, de volgende is een Paint, volslagen andere bouw dan de Arabier, dus ik ga er vanuit dat het zadel wat ik nu voor de Arabier gebruik straks niet goed op de Paint zal liggen.
Ik heb een klant, die heeft een Paint. En niet zo'n mini Paintje. Laat die nou een zadel hebben met daarin een boom die bij de tree-maker aangeduid wordt met...."Arabian tree".

Wij mensen laten ons altijd weer verpiepelen door het "totaal plaatje" van een paard. Heeft ie een stevige nek of een krachtige body, dan heeft ie automatisch ook een stevige "Saddle tree area". Mis, mis en nog eens mis. Die boom beslaat ook maar een heel klein deel van het paarden lichaampje.....
Pling Pling Pling Zadel clinic volgen

MVG Louis

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:55

sablou schreef:
ElCid schreef:
Ik heb een klant, die heeft een Paint. En niet zo'n mini Paintje. Laat die nou een zadel hebben met daarin een boom die bij de tree-maker aangeduid wordt met...."Arabian tree".

Wij mensen laten ons altijd weer verpiepelen door het "totaal plaatje" van een paard. Heeft ie een stevige nek of een krachtige body, dan heeft ie automatisch ook een stevige "Saddle tree area". Mis, mis en nog eens mis. Die boom beslaat ook maar een heel klein deel van het paarden lichaampje.....
Pling Pling Pling Zadel clinic volgen

MVG Louis

Ben ik ook zeker van plan, door ziekte heb ik die bij Ciska moeten missen.
Maar wat is nou een goede leeftijd om een zadel te laten maken, of zal ik je die vraag tijdens een nog te houden clinic stellen ? Knipoog Staat er een clinic gepland, ik heb wel een paar belangstellenden, krijg er hier geen 10 bij elkaar.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 19:01

Dat verschilt per paard denk ik... de één is qua spieropbouw met 3 jaar al een heel eind (en 100% af is niet nodig, dat was Dot ook niet), de ander pas bij 4 jaar...
Wil je met een custom zadel safe zitten zou je dus het inrijden met 3 jaar met een boomloos of zo goed mogelijk passend zadel kunnen doen, om dan op 4 of 5 jarige leeftijd een custom zadel aan te laten meten. Óf gewoon wachten tot 4 jaar... da kan natuurlijk ook...

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:35

Citaat:
Staat er een clinic gepland, ik heb wel een paar belangstellenden, krijg er hier geen 10 bij elkaar.

Waar is "het oosten van het land"?
We kunnen via Bokt (en andere forums) altijd proberen een groepje bij elkaar te krijgen.
Niet geschoten is altijd mis. Dus wat let ons?

MVG Louis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:42

ELCid zit vlak bij mij Louis, dus.....
Mag bij ons op stal, is altijd te regelen zoiets.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:47

Omgeving Doetinchem zit ik, ik ben hier al aan het rondkijken, maar bij Sonja is ook een idee.
Sonja, jij zit toch in Overijssel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:00

O wacht ik dacht dat jij in Almelooooooo zat Haha!
Doetinchem is ook niet zo ver van hier, maar wat verder dan Almelo(ooo)
Ik zit in Holten. Helemaal onderaan in Overijssel.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:01

Regelen zou ik zo zeggen. Ik kom graag.
MVG Louis

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:19

Ik zit in Zelhem, maar zat eerst in Markelo, vandaar de verwarring Knipoog . Maar Holten is prima te doen, ca. 40 minuten rijden. Wij zijn met z'n 2'en , ik ken nog zeker 1, misschien 2 mensen die belangstelling hebben dus dan zijn we al met 4 a 5 man.
De rest moet er bij te regelen zijn.
Het is op mijn pensionstal ook te doen, in een grote legertent. Misschien zijn er al liefhebbers hier die interesse hebben?! *LOL* Eerst de mensen en dan zien welke locatie het beste is, volgens mij willen er best wel mensen een endje rijden voor Louis Knipoog .

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:20

Louis ik ben nog steeds blij dat ik die zadelpasclinc heb gevolgd

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 00:48

als het bij Sonja is, kan ik ook Haha!

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:08

Voorstel: Vrijdag 1 september 20:30 - 23:00 uur bij Sonja aan stal?
Zal ik dan een nieuw topic openen (ook op andere fora)?
MVG Louis

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:21

Wat mij betreft prima hoor, geen probleem. Bij mooi weer hebben we een groot binnenplein en bij slecht weer is de binnenbak vanaf 20.30 uur beschikbaar, dus ik zal 'm vanavond afstrepen in de agenda op stal. Leuk! Noteer je Dick en mij meteen als deelnemer Louis? En ik zal Henla en Johanna ook een PBtje sturen hierover, die wonen ook om de hoek en willen misschien ook wel meedoen?
Groetjes, Sonja

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:49

Prima, wij komen in ieder geval met zijn 2'en, ik informeer naar nummer 3 en evt. 4.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 10:00

Ik kom misschien ook wel dan, lijkt me erg interessant Lachen