BlazingBoots schreef:Dit is wat ik gehoord heb....
Wat Mloez bedoeld is dat wanneer je zadel voor 100 % past...dat wil dus ook zeggen dat je zonder een singel aan je zadel kunt opstijgen en je zadel dus als een huis ligt.
Je dan zonder pad kan rijden.
Er zijn maar heel weinig zadels die zo goed liggen, wat ook geen wonder is want ook al laat je en custom maken, je paard veranderd al heel snel weer qua bespiering en het zal niet meer zo zitten als op de eerste dag dat je het zadel erop legde.
(bron: Willen Muijs)
Dat is ook niet echt wat ik bedoel. Maar aub niet meteen over me heenvallen, ik leg sommige dingen nogal rottig uit.
Citaat:
Een pad bij westernzadels is een absolute must. In westernzadels zitten geen kussens (zoals bij engelse zadels). Er is dus geen enkele demping (ook echte schapenvacht is nog te weinig). Gebruik je geen goed pad, ligt de harde boom van het westernzadel zo op de rug van je paard.
Sablou, dit ben ik helemaal met je eens, maar ik doelde meer enkel op de pasvorm van het zadel, waarmee een pad, in mijn ogen, dus niets te maken heeft. Dat mensen niet goed passende zadels willen corrigeren met een dikke pad, build-up pad, bontje onder het zadel, etc.
Ik bedoelde dus dat je die dingen als het zadel perfect past, niet nodig hebt voor de pasvorm. dat je bij een westernzadel een pad nodig hebt voor schokdemping daar ben ik het mee eens.
Sorry als ik het verkeerd uitlegde!