Ervaringen gezocht met maatwerkzadels

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:21

Nope, jou kennende had ik dat niet gedacht hoor

Wilde alleen mijn ervaring delen met het kopen van een nieuw niet ingereden zadel en hoe dat voelt
Misschien een beetje ongelukkig uitgedrukt dan....

Moeilijke keuzes allemaal he, ik heb op hetzelfde kruispunt gestaan een paar maanden geleden...weet er alles van

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 10:25

Haha Hoe vaak denk je dat ik met mijn nieuwe Bighorn rijd? Als ik ook maar EVEN kan gooi ik m'n oude zadel erop....

DubbelFun

Berichten: 88959
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:34

Betrek je overigens in je 'quest' ook de zadelverkopers die werken met kale bomen en die later (vaak in het buitenland) het zadel laten maken ??

Natascha

Berichten: 6851
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Re: Ervaringen gezocht met maatwerkzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:38

Zo, deze Sablou klant heeft je topic gevonden

* Waar heeft de zadelmaker op gelet bij het inmeten?
Natuurlijk alleeerst op mijn paard. Lois is een paard met hoge schoft, kuilen ernaast, gooit hoog op in draf en heeft enorm beweeglijke schouders en een niet al te lange rug dus voor ons passen er geen standaard zadels.
- Hoe is het paard ingemeten
Lois is ingemeten met pasmallen en daar zijn weer katonnen mallen van gemaakt. Deze zijn naar Amerika gestuurd en daar is op maat een boom gemaakt omdat hij niet in de standaard maten viel.
- Hoe is er rekening gehouden met de wensen van de ruiter?
Ik had een aantal plaatjes van inet gehaald van mooie zadels en van al die zadels wilde ik een combinatie: Keltische motieven en concho's. Opstaand randje aan de achterkant. Afgeronde kanten want ik houd niet van square skirts en de vorm van de fenders zoals bij mijn orthoflex. Ook rijd ik veel lange afstanden dus het zitgedeelte moest confortabel zijn en niet te hoog voorstuk omdat ik ook weleens een sprongetje maak.
* Hoe bevalt je zadel (ook na enige tijd)?
Goed, al verkleurt hij van pure chocolade bruin naar de kleur bruin van mijn paard. Het leer wordt niet hard en gaat ook niet schimmelen ondanks mijn "mishandelingen"
- Ligt het idd beter dan het standaardzadel dat je eerder had?
Ik had geen standaard maar een orthoflex maar de panelen werken niet bij mijn type paard omdat zijn rug te afwijkend is.
- Blijft het gebruikte leer mooi?
Het is wat verkleurd maar dat geeft het wel een authentiek uiterlijk Het leer zelf blijft goed soepel ondanks dat ik het bijna nooit poets.
* Hoe vind je de prijs/kwaliteitverhouding (en waarom)?
Goed. Vakwerk met levenslange garantie. Als er problemen zijn wordt het verholpen.
* Hoe was de levertijd?
Duurde voor mij wat langer omdat de boom op maat gemaakt moest worden maar achteraf viel dat best nog mee. Je wordt ook op de hoogte gehouden van de vorderingen dmv fotosessies.
* Waarom koos jij eigenlijk voor maatwerk?
Omdat ik een paard heb met een lastige rug qua pasvorm. En ik na 2 gewone zadels uit de winkel eindelijk iets passends wilde.

DubbelFun

Berichten: 88959
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 14:35

@Natascha: hoe lang is 'wat langer' ??

Overigens deed mijn nieuwe OF er ook 6 maanden over voor ik hem in huis had.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:04

De levertijden van Sablou staan op zijn website. Die kennen we inmiddels uit ons hoofd

Is de enige ook waar we tot nu toe nog geen klachten over gehoord hebben

DubbelFun

Berichten: 88959
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:23

Sonja schreef:
2. Groot nadeel lijkt toch te zijn dat ruiters niet kunnen "proefzitten"

Om hier nog even op terug te komen.

Mijn OF had de mogelijkheid om een 'bareback-model' uit te proberen. Dit was een boom (met de beweegbare onderbouw natuurlijk) en de singeling en een paar fenders.
Op deze manier kon je vooraf wel uitproberen hoe een zadel 'zat', voordat het zadel naar je eigen keuze werd afgemaakt.

Dit lijkt me voor een zadelmaker/verkoper hier ook makkelijk te realiseren. Voor mensen die niet op een harde boom willen zitten is er natuurlijk altijd een zacht kussentje los op te monteren.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:00

ehm.. misschien een stomme vraag (als dat zo is kruip ik wel onder een fraaie steen), maar wat heb je nu aan een gipsafdruk van de rug van je paard als je het zadel gebruikt op een bewegend paard. En naar ik aan mag nemen een verzameld paard. Als de rug meer gaat dragen, de achterhand meer ondertreedt. Dan heb je lijkt me minder aan een perfecte pasform op een paard in rust????

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:15

Dat geldt dan ook voor mallen en weet ik wat er allemaal gebruikt wordt om te meten. Maar meten terwijl het paard in pessoatuig gelongeerd wordt is ook zo lastig, met die zadelmaker in volle galop ernaast huppend...

Ik mag toch aannemen dat die zadelmaker WEET wat er met zo'n rug gebeurt tijdens het rijden?????
(sablou, inkoppertje voor jou?)

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:32

Ik ben zo benieuwd hoe daarvoor gecompenseerd wordt. Deels door te rijden met een aan te schaffen zadel, maar dan zie/voel je ook niet alles. En met een ingemeten, nog niet gemaakt zadel, valt ook de optie rijden af.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:42

Mag ik even voor zijn.. ja, dat weet'ie (een goeie zadelbouwer wel). En zoals Sablou dan ook herhaaldelijk zegt, een boom is áltijd een compromis. Je zult dus de ideale pasvorm moeten vinden in zoveel mogelijk situaties en passend bij jouw paard én dicipline.
Mooi om te zien dat de boom die Dot nu krijgt enigzins ruimte had in't midden van haar rug, terwijl Dot gewoon vast stond.
Toen ik haar los maakte en haar hoofd in 'pleasure'houding vroeg, was de ruimte ineens nagenoeg weg. Minimale vorm van bridging heb je dus nodig om je paard de ruimte te geven de rug te bollen wanneer je de achterhand er onder vraagt.
Deze marges moeten er dus zijn, maar wel tot op zekere hoogte. Bij Dot wordt het dus nog iets opgevuld, maar niet volledig, omdat ik toch voornl. pleasure en andere 'rustige'onderdelen ga rijden. Zou je diciplines rijden waarbij hoofhouding niet uit maakt en het paard dus hoger kan/mag/moet lopen, dan zou je die ruimte meer/volledig moeten opvullen.

Maar dat soort 'consessies' heb je altijd, óók met een engels zadel. In een lezing van (SM, hoe heette die man ook weer?) een engels zadelbouwer kwam dit ook duidelijk naar voren. Hij bouwt top of the range dressuur zadels en had voor een andalusier die op hoog niveau getraind en gereden werd een zadel gemaakt. Voor de eigenaar van't paard wat het het perfecte zadel, maar zodra er een leerling op dat zelfde paard met dat zelfde zadel ging zitten, paste het zadel ineens minder goed. Waarom? Omdat het paard minder rond gereden werd en minder de achterhand er onder had. Zo nauw luisterde dat bij dat zadel en dat paard...
Nu zullen dat details zijn waar een paard niet zo snel veel last van zal hebben, zeker niet als je onder je westernzadel een goede pad gebruikt die enige 'marges' opvangt.

Overigens is er wel een systeem om te bekijken of een zadel in beweging ook past, maar dat is een duur computergestuurd sytseem met een warmte registrerende pad. Ik heb het een paar jaar terug in Duitsland op de Amerikana gezien en er is daar een fysiotherapeut geloof ik die met dat systeem werkt, maar 't is te duur om algemeen in te zetten. Jammer, want dan zie je pas echt wat er onder zo'n zadel gebeurt (en in hoeverre dat ook erg is...).

DubbelFun

Berichten: 88959
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:31

Hoe heette die man ook weer... Peter?? nog wat

Dat systeem heb ik ook op Equitana gezien. Tegenwoordig is er al weer een geavanceerder iets, zonder alle draadjes van pad naar PC.

Verder heb je natuurlijk ook de warmtegevoelige camera's, die via de PC precies weergeven waar de knelpunten zitten (hetzelfde systeem wordt ook voor medische zaken gebruikt).

Maar beide systemen hebben veel te maken met de manier waarop de ruiter rijdt. De balans is hierbij heel belangrijk. En die kan ook al per ruiter verschillen.

Om even op de gipsafdruk terug te komen.
Bij het 'hete-water' ding wat ik eerder melde wordt wel gewerkt vanuit een bewegend paard. De pad moet opstijven terwijl het paard in stap in beweging is. Hierdoor ontstaat bij de schouders iets meer ruimte.
Bij vaste mallen wordt wel gezegd dat je het zadel 1" ruimer moet nemen als de mal is.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: Ervaringen gezocht met maatwerkzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 23:35

vera schreef:
Maar die zijn toch ook geen maatwerk?
Je koopt gewone confectieschoenen die je goed passen en degene die schoenen op maat laten maken.....eeeuhhh, ik ken ze niet.

Ik weet trouwens dat Cornelie pasbomen heeft liggen; die kun je dus op de rug van je paard leggen en dan precies zien wat wel en niet past.


Ad 1: Jij kunt vaststellen of je schoenen (of die van je kind) passen. Kun jij dat ook bij een westernzadel ook ? Klaarblijkelijk velen (zowel koper als verkopers) - incl. mijzelf- niet. Overigens een onderwerp in mijn presentatie.

Ad 2: En nu maar hopen dat het zadel, dat vervolgens uit de fabriek komt, ook die geselecteerde boom heeft. Overigens, je raad het al, OOK een onderwerp in mijn presentatie.

MVG Louis

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 23:54

Sonja schreef:
Dat geldt dan ook voor mallen en weet ik wat er allemaal gebruikt wordt om te meten. Maar meten terwijl het paard in pessoatuig gelongeerd wordt is ook zo lastig, met die zadelmaker in volle galop ernaast huppend...

Ik mag toch aannemen dat die zadelmaker WEET wat er met zo'n rug gebeurt tijdens het rijden?????
(sablou, inkoppertje voor jou?)


Moet ik eerlijk zijn?
Dat weet ik niet. Waarom niet: Heel simpel ik kan er inderdaad niet naast rennen. Maar ik heb massel: Ik ben net een japanner.....Ik maak dankbaar gebruik van de ervaringen van anderen. En die bestaat uit het volgende:

a) Boeken (tot op universitair niveau) waarin experts (dierenartsen, professoren e.d.) hun bevindingen in de relatie zadelboom - paard hebben vastgelegd. En dan lees je (in vele uitgaven) dat zo'n starre zadelboom, zo en zo geselecteerd moet worden om de beste invulling te krijgen.

b) Die treemakers zijn geen domme jongens. In de 350 jaar dat ze die dingen maken, hebben die jongens geleerd, wat wel en wat niet kan/kon (overigens was het optimum al zo'n 100 jaar teug gevonden).

En wat is nou zo leuk: Zowel de geleerden als de treemakers kwamen tot dezelfde invulling. De een op basis van studies, de ander op basis van praktijk ervaring.

MVG Louis

DubbelFun

Berichten: 88959
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaringen gezocht met maatwerkzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 08:58

vera schreef:
Ik weet trouwens dat Cornelie pasbomen heeft liggen; die kun je dus op de rug van je paard leggen en dan precies zien wat wel en niet past.

sablou schreef:
Ad 2: En nu maar hopen dat het zadel, dat vervolgens uit de fabriek komt, ook die geselecteerde boom heeft. Overigens, je raad het al, OOK een onderwerp in mijn presentatie.
Als je dit in twijfel gaat trekken kun je élke zadelmaker zijn werk in twijfel trekken.
Ik ben heus niet zo naief dat ik niet weet dat er best wel eens wat mis gaat, maar om hier nu op voorhand al vanuit te gaan vind ik wel triest.

Esgaroth

Berichten: 5248
Geregistreerd: 13-02-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:01

Of je stopt in je zadel gewoon een boom die goed mee kan bewegen, net als die van mij Weet je tenminste zeker dat het past.
Succes met je keuzes Sonja!

DubbelFun

Berichten: 88959
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:05

@Majo: er zijn slechts enkele bomen die daartoe in staat zijn. Het is nog steeds de starre pommel die de breedte van de schouders bepaald en die veert nooit mee. Of je moet een boomloos zadel hebben met losse pommel waarvan je het vaste deel vervangt door iets zachts.

sablou
Berichten: 816
Geregistreerd: 09-08-01

Re: Ervaringen gezocht met maatwerkzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 09:40

Sorry Sugar, ik heb me maar weer eens ietwat verkeerd uitgedrukt in Ad 2.

Als ik in NL met een naakte boom een zadel heb geselecteerd, moeten er vervolgens nog al wat "wissels" goed staan. Alleen als die verkoper zelf rechtstreeks contact heeft met een goed georganiseerde producent, kan je er van uit gaan dat die dezelfde boom kunnen/zullen gebruiken.

Waar kan het namelijk allemaal fout gaan (en gaat het ook regelmatig fout) :
- De verkoper krijgt zijn zadels van de groothandel, die op zijn beurt koopt ze bij de importeur. Als je pech hebt, is dat zadel in een grote container vol met zadels en spul via Hamburg aangekomen. Nog altijd een heel goed zadel hoor.
- De meeste zadel producenten in USA zijn - geloof me op mijn woord - slecht georganiseerd. Ze maken zeer goed spul, maar bel niet voor jouw zadel, want dan moet John met een spiekbriefje de werkplaats in, om te zien waar die van jou gebleven is. Kan ook niet anders want men produceert niet voor klanten maar voor een markt.
- De meeste zadel producenten kopen hun houten/rawhide bomen bij verschillende treemakers (doordat dit puur handwerk is, kan de treemaker vaak niet snel aan piek+massa leveringen voldoen). En helaas, dat ene klantje in Holland (is dat geen dorp in Germany ???) gaat daarbij al snel "verloren".
- Het nummer zadels is in 90% van de gevalleen alleen maar bedoeld om te zien, via welke wegen (en sub-contractors) dat zadel is gemaakt.
Niet om vast te leggen welke onderdelen daar in zitten, of voor welke klant dat zadel bedoeld is.

M.a.w. dat met die bomen gaat alleen goed, als dat westernzadel bij een kleine zadelmaker (fabriekje) vandaan komt waar de klant in het verre Holland ook nog koning is. Dat kan zeker en zal ook zeker zo werken, maar in de meeste zadel winkels weet men nog niet eens in welk land het zadel gemaakt is.

Voor alle duidelijkheid: Ook ik gebruik naakte bomen. Die KUNNEN in een standaard maatklasse vallen. Als ik die niet op voorraad heb, stuur ik een e-mail naar de treemaker met type/maat/klasse en krijg ik na een aantal weken een boom gezonden (als ik geluk heb uit voorraad, anders gemaakt). Ik controleer dan of men de juiste heeft gezonden.
Bij niet standaard maten, stuur ik een template. Die krijg ik met boom terug voor controle.

MVG Louis

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re: Ervaringen gezocht met maatwerkzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:36

Beste Louis,

Met alle respect; inmiddels krijg ik het idee dat alleen nog maar maatwerk deugt, past en voldoet.
Wat ontzettend triest dan voor alle paarden en mensen die dit niet hebben/kunnen betalen (ja, het is toch wel wat duurder dan confectie).
Vervolgens geef je aan dat je eigenlijk ook niet weet hoe de paardenrug zich gedraagt tijdens het rijden zelf. Dus concludeer ik dan dat het maatwerk zadel misschien ook wel niet perfect (voor zover we over perfectie kunnen spreken) past.

Het klinkt zo tegenstrijdig allemaal voor mij...... >;)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 10:37

Ehhhh even voor Bokkers die dit lezen, mee willen helpen maar niet alles helemaal gelezen hebben: ik zoek alleen ervaringen met WESTERNzadels


_Vanes_

Berichten: 3664
Geregistreerd: 12-02-01
Woonplaats: Limburg

Re: Ervaringen gezocht met maatwerkzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:39

Hey Sonja!
"keep us posted" over alle ervaringen en de uiteindelijke uitslag!
Goed topic; net een consumententest!

hoe is de verhouding positief-negatief nu?

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re: Ervaringen gezocht met maatwerkzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 11:46

vera schreef:
Beste Louis,

Met alle respect; inmiddels krijg ik het idee dat alleen nog maar maatwerk deugt, past en voldoet.
Wat ontzettend triest dan voor alle paarden en mensen die dit niet hebben/kunnen betalen (ja, het is toch wel wat duurder dan confectie).
Vervolgens geef je aan dat je eigenlijk ook niet weet hoe de paardenrug zich gedraagt tijdens het rijden zelf. Dus concludeer ik dan dat het maatwerk zadel misschien ook wel niet perfect (voor zover we over perfectie kunnen spreken) past.

Het klinkt zo tegenstrijdig allemaal voor mij...... >;)


Vera.. ik las in een ander topic wat jou crates zadel gekost heeft en dan moet me toch even van het hart dat je voor dat zelfde geld ook een zadel op maat kunt laten maken. Voor minder zelfs... mijn zadel gaat maar iéts meer kosten dan wat jij noemde en dat komt puur door het dure zilver wat er op komt. Zou ik het zilver achterwege laten, dan is mijn zadel zelfs goedkoper. Dus om te zeggen dat het 'te duur' is voor veel mensen... Ik ben een alleenstaand moeder met een inkomen wat een fractie boven bijstandniveau ligt en écht geen geldboom in de tuin... Als je éven geduld hebt om te sparen of toch al veel geld uit wilde geven aan een fabriekszadel kún je dus voor het zelfde geld een custom zadel laten maken. Ieder moet natuurlijk doen wat voor zijn/haar paard en portemonaie het beste is, maar om te zeggen 'een custom zadel is veel duurder dan een fabriekszadel' gaat in mijn ogen in ieder geval in vergelijk met een goed merk fabriekszadel niet op.
Waarom het vaak duurder wordt is omdat mensen dan iets hebben van 'ja, als ik dan toch bezig ben...' en er vanalles extra's op laten zetten. Maar zou je dan weer een fabriekszadel nemen waar ook al dat extra's op zit, dan zou je net zo duur (en vaak zelfs duurder) uit zijn.

Daarnaast weet ik uit persoonlijke ervaring dat Louis echt niet de custom zadels heilig verklaard en (goede) fabriekszadels afkraakt. Het énige probleem wat je met een fabriekszadel hebt wat je met custom dus niet hebt is het passen. Je KUNT (en dat kan ik dus niet genoeg benadrukken omdat ik zélf zo hard op de feiten gedrukt ben) gewoon écht niet zien of een kant en klaar zadel past... niet als je voor die 90 of 99% pasvorm wilt gaan. Het is toch ook niet voor niets zo dat zóveel mensen na een jaar rijden op hun nieuwe zadel weer een ander zadel moeten... omdat het paard veranderd is zeggen ze. Nee, omdat het leer van dat nieuwe zadel soepel geworden is en dan het paard last begint te krijgen van die boom die eigenlijk niet goed paste. Bij een tweedehandszadel zal het niet passen zich eerder openbaren, maar hoeveel mensen negeren de tekenen niet.. Het hoeft niet altijd zo extreem te zijn als bij Dot het geval was, dat ze binnen een week krom trekken van de pijn en geen stap meer willen zetten. Hoeveel paarden worden niet met allerlij hulpmiddelen getrained omdat'ie niet goed loopt... en in hoeveel gevallen wordt er dan eerst naar het zadel gekeken?

Het gaat niet om fabriek vs. custom, het gaat om passen vs. niet passen... en ik blijf er bij dat écht passen alleen met een kale boom kan... als je dat kunt realiseren bij een fabriekszadelleverancier, perfect, maar kan dat niet, dan zou ík persoonlijk niet meer op de 'gok' een zadel kopen. Want ik heb geen geld om 2 of 3 keer een zadel weer met verlies te moeten doorverkopen omdat het toch niet paste...

(dat geld kan ik beter aan een extra stukkie zilver en een bijpassend hoofdstel bij m'n zadel besteden )

Vera

Berichten: 12176
Geregistreerd: 10-04-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:33

@ Francis;
Ik schrijf ook "mijn zadel kost in Nederland € 2300,-" Dat heb ik er niet voor betaald.
In Amerika kost dit zelfde zadel minder dan helft en dan ook nog in $.
Dus voor mij is dan het verschil wel heel erg groot.
Ok, misschien lees ik het wel te zwart wit, maar als het gaat om het passen van de kale boom dan is de oplossing van Cornelie een prachtige manier.
Dan kun je zelf zien of de kale boom goed ligt op de rug van je paard.
En het negeren van tekenen van je paard is in alle gevallen oliedom (ze zijn er genoeg, ben ik helemaal met je eens), ook als het een slecht passend zadel betreft.
Maar dit betekent net zo goed dat je met je custommade moet blijven opletten, zoals Louis al aangaf.
En zeker niet om af te geven op custom made, het is geweldig dat het er is en dat men de mogelijkheid heeft om te kiezen.

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik enorm benieuwd ben naar jouw resultaat want tot nu toe vind ik de custom mades (en dat is mijn PERSOONLIJKE smaak, no offence!) niet echt wat ik zou willen.
Maar aan jouw verhalen te horen moet jouw zadel meer in mijn richting komen

Heb je al foto's?

DubbelFun

Berichten: 88959
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Ervaringen gezocht met maatwerkzadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 12:44

Deze discussie levert toch wel een aantal inzichten op die zelfs mij nog af en toe verwonderd doet staan

-Maatwerk is pas te vertrouwens als het van bekende/betrouwbare NL-bodem komt óf een betrouwbare kleine buitenlandse zadelmaker.
-Ook maatwerk levert geen 100% pasvorm, maar hoopt er zo dicht mogelijk in de buurt te komen. Waarbij ik dan denk 'hoe dicht' ??
-De meeste zadels passen voor 90% goed.
Geeft die 10% dat het niet 100% goed ligt eigenlijk nou zoveel problemen in gebruik??
-Niemand kan bij een bestaand zadel 100% zien of het goed ligt, met welk meetsysteem dan ook.
Met een beetje inzicht kunnen we wel zien dat een zadel zeker weten NIET goed ligt.
Dus ligt het grijze pas/niet pas-gebied ergens tussen de 70 en 90% als je van een visgraat of ander meetsysteem uitgaat.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 13:01

vera schreef:
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik enorm benieuwd ben naar jouw resultaat want tot nu toe vind ik de custom mades (en dat is mijn PERSOONLIJKE smaak, no offence!) niet echt wat ik zou willen.
Maar aan jouw verhalen te horen moet jouw zadel meer in mijn richting komen

Heb je al foto's?



Dat is heel simpel te verklaren Vera (mag ik Louis?).
Louis is een Vaquero-man. Zijn smaak is meer het klassieke werkzadel, oldtimers, dat soort zadels. Daar is hij dus mee begonnen voor zichzelf en dat is dus wat als eerste op zijn site kwam. Potentiële klanten zien dat en degenen die dat aanspreekt bestellen - ook naar hun eigen smaak - een zadel bij hem. Dus nog meer klassieke zadels.
Maar Louis is een vakman en hij kán het ook anders maken. Het uiterlijk van een zadel bepaal je volledig zelf. Dus mij zadel wordt meer een 'standaard showzadel' zeg maar (hoewel dus niet écht standaard). Dat kán hij ook en zelf denk ik dat als men dat ook ziet er waarschijnlijk ook vanuit die showhoek meer animo voor custom zadels komt. Want nu hebben veel mensen het zelfde idee als wat jij hebt... 'ik vind dat niet mooi'... vergetende dat custom nou juist custom is omdat je zélf kunt bepalen hoe het er uit komt te zien. Van kleur tot skirtvorm, van seatopvulling tot tooling en zilver...


@ SM.. dat maatwerk geen 100% pasvorm oplevert komt omdat 100% überhaupt niet haalbaar is met een starre boom op een bewegend dier. Stel dat 90% het hoogst haalbare is, dan is dat dus haalbaar met custom made.
Dat 90% van de zadels goed past betekent dus niet dat 90% ook voor die maximale 90% past (volg je me nog?).
Ik denk dat 90% van de zadels voor 75% past... en als je paard dat accepteerd en jij ook, hoeft dat inderdaad geen probeem te zijn.. ik loop ook wel es een avondje uit op schoenen die minder lekker zitten dan m'n dagelijkse stappers. Wil niet zeggen dat ze niet passen of dat ik er echt pijn van in m'n voeten krijg. Maar voor dagelijks gebruik heb ik toch liever schoenen die zitten als 'slofjes' zeg maar. En dat wil ik voor m'n paard dus ook ... het maximaal haalbare.