[WN] Ligt dit zadel te ver naar achteren?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

lellemel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:53

ik vind het zadel te groot voor je paardje...zou een kortere nemen

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 22:58

lellemel schreef:
ik vind het zadel te groot voor je paardje...zou een kortere nemen

Helemaal waar! Ik ben dan ook van plan om een korter model te kopen.

iski schreef:
Je wilt dus een Crates......wanneer je exact weet welk model (nummer) zou je kunnen overwegen om dat ding in de US te kopen...scheelt een boel geld waarvoor je lekker op vakantie kunt...

Let op...nu komt er van alle kanten commentaar over invoerrechten e.d....
Maar ik doe het al jaren....en laat ze lekker l*llen...bespaard me een maandsalaris...oke...een half maandsalaris dan....

Thanx voor de tip. Ik heb er ook eerst aan zitten denken. Maar aangezien dit al (in drie jaar tijd) mijn derde zadel wordt, durf ik nu echt geen enkel risico te nemen. Ik bedoel, nu kan die crates-dealer met een auto/bus/vrachtwagen vol zadels komen passen. En de prijzen vallen me erg mee, moet ik zeggen. En dan ben ik nog student ook!

iski

Re: Ligt dit zadel te ver naar achteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:42

Thanx voor de tip. Ik heb er ook eerst aan zitten denken. Maar aangezien dit al (in drie jaar tijd) mijn derde zadel wordt, durf ik nu echt geen enkel risico te nemen

Maar dat paard moet toch een keer ophouden met groeien en veranderen? Dan het juiste zadel erbij zoeken en dan moet jouw queste toch voorbij zijn..

En een beetje crates koop je in de US voor $ 1.200 en da's met de huidige dollarkoers toch wel aantrekkelijk of niet soms.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 23:49

iski schreef:
Maar dat paard moet toch een keer ophouden met groeien en veranderen? Dan het juiste zadel erbij zoeken en dan moet jouw queste toch voorbij zijn.

Haha, dan ken je Bonanza nog niet. Maar ik hoop dat je gelijk hebt.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:19

Heeft die Crates man ook losse bomen bij zich dan?

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 00:38

MSQuincyTE schreef:

Het is een vrouw. Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Maar tegen de tijd dat het op passen aankomt, zal ik dat zeker vragen.

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:38

MSQuincyTE schreef:

Ja hoor..in de US wel... En vergeet niet, ook louis gaf toe dat 80% van de kant-en-klaar zadels past. En wanneer je een visgraat gebruikt, of een gipsmodel van de rug van je paard kom je een heel eind. En lukt het niet...ach dan vindt je altijd wel iemand die jouw in de US goedkoop gekochte zadel overneemt zodat je winst behaald waarvan je een zadel op maat kunt laten maken.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:39

Dat wilde ik dus net vragen/zeggen... zolang je kant en klare zadels blijft passen blijft het een gok. Zéker met een nieuw zadel omdat daar het leer nog stug van is, wat het juist alleen maar móeilijker maakt om te beoordelen hoe de bóóm op de rug ligt.
Als je dus op één of andere manier de mogelijkheid hebt eerst met kale bomen te passen (van het merk/type wat in die crates zadels gebruikt wordt als je percé een crates wilt) dan heb je toch beduidend grotere kans dat dit inderdaad je uiteindelijke zadel wordt. Anders ben ik bang dat je over een poosje weer opnieuw kunt beginnen, want ik vind 3 zadels in 3 jaar niet normaal... dan hebben die eerdere zadels ook al niet goed gepast, want ik kan me niet voorstellen dat een paard in 3 jaar tijd zóveel verandert dat je drie keer een ander zadel nodig hebt... zélfs niet als je al begonnen bent toen'ie 2 was... (als ik bijv. na ga hoe Dot was toen ze 2 was en hoe ze nu is.. daar zit geen 3 zadelmaten verschil in).

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:40

iski schreef:
En vergeet niet, ook louis gaf toe dat 80% van de kant-en-klaar zadels past.

Maar hij heeft daar waarschijnlijk bij gezegd dat dat dan ook meestal meer geluk dan 'paswijsheid' is... vooral met een nieuw, nog stug zadel, valt het gewoon niet te zien (met een soepel zadel trouwens ook niet).

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:43

Ja dat klopt.....het is een veranderlijk paard. Dus misschien even wachten voordat je een nieuw zadel koopt. Want dus ook een maatgemaakt zadel kan over 6 maanden niet meer passen omdat het paard zo veranderlijk blijkt....moeilijk hoor.

Ik neig toch naar maatwerk.

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 00:50

Francis schreef:
Anders ben ik bang dat je over een poosje weer opnieuw kunt beginnen, want ik vind 3 zadels in 3 jaar niet normaal... dan hebben die eerdere zadels ook al niet goed gepast

Mijn eerste zadel was een oude Billy Cook. Die paste op zich wel op mijn paard, maar ik zat er niet goed op. Mijn tweede is, die ik zojuist te koop heb gezet. En daar is hij uitgegroeid. Zadel gekocht in de tijd dat hij 0,0 bespiering had na langdurige peesblessure.

Francis schreef:
want ik kan me niet voorstellen dat een paard in 3 jaar tijd zóveel verandert dat je drie keer een ander zadel nodig hebt...

Wel dus. Maar dat is een lang verhaal.

Verder ben ik ervan overtuigd dat ik een goedpassend (Crates)zadel ga vinden. Oeoeoeoe, lijpe uitspraak.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:53

iski schreef:
Ja dat klopt.....het is een veranderlijk paard. Dus misschien even wachten voordat je een nieuw zadel koopt. Want dus ook een maatgemaakt zadel kan over 6 maanden niet meer passen omdat het paard zo veranderlijk blijkt....moeilijk hoor.

Ik neig toch naar maatwerk.

Nee hoor, in 6 maanden kan een paard niet zoveel veranderen dat het zadel niet meer past (tenzij je 't over een 2 jarige hebt, maar daar ga ik ff niet van uit), dan paste het al niet goed om te beginnen.
Toevallig vanmiddag het bewijs daarvan gezien. Louis is voor de zekerheid nog een keer langs geweest met de boom die een jaar geleden op Dot gepast is. Dot is nl. in de loop van afgelopen jaar aardig wat aangekomen (blijkbaar is m'n strijd om er gewicht op te krijgen en houden gestreden), minimaal 50 kg (als het niet meer is, ik kan dat slecht schatten) en ze is een stuk ronder dan dat ze vorig jaar met passen was (vandaar ook even de check-up nu het nog kon).
Ondanks dat ze dus duidelijk veranderd was, past de boom nog steeds perfect.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 01:04

Francis schreef:
Nee hoor, in 6 maanden kan een paard niet zoveel veranderen dat het zadel niet meer past (tenzij je 't over een 2 jarige hebt, maar daar ga ik ff niet van uit), dan paste het al niet goed om te beginnen.

Uhmm, even voor de duidelijkheid: Mijn paard is er in 1,5 jaar tijd uitgegroeid. En niet in 6 maanden.

Verder kan ik dat grote verschil qua bouw wel met foto's gaan aantonen en zo, maar daar heb ik geen zin in en dat heeft ook geen zin.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 01:07

Ik schreef bovenstaande als reactie op Iski's post en die noemde 6 maanden.. Had het nu even niet over jouw specifieke geval.
En in 1½ jaar tijd uit 1 zadel groeien kan ook best ja, heb ook niet gezegd dat dat niet kon.
Ik zei dat in 3 jaar 3 zadels niet passen niet kon (onder normale omstandigheden), maar je gaf zelf al aan dat het eerste zadel wél paste maar om andere redenen vervangen is. Dat tel ik dan dus al niet meer mee als een zadel wat vanwege pasvorm vervangen moet worden.

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 01:09

Ghehe, oké. Was even om misverstanden te voorkomen. Ik vind het ook erg veel hoor, nu alweer mijn derde zadel. Maar zoals je zegt; om verschillende redenen...

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 01:10

Sablou heeft gezegt dat een zadel na 6 maanden of een jaar al niet meer kan passen.
Maar dat hoeft niet bij alle paarden zo te zijn.

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 01:19

Woeii, wordt nog een interessante discussie zo midden in de nacht.

Maar als ik daar dan toch nog iets over mag zeggen. Ik denk dat dat erg afhangt van de omstandigheden. Mijn paard was bijvoorbeeld goed bespierd toen ik 'm kocht (werd toen getraind door prof). Na een half jaar kreeg hij een peesblessure. Lange revalidatie gehad en op noodrantsoen. Gevolg: lange dunne slungel.

Na een paar maanden weer redelijk terug op niveau en ook weer redelijk in de spieren. En wat bleek; peesblessure niet goed genoeg hersteld. Naar een andere kliniek. Nieuwe langdurige revalidatie en op noodrantsoen. Gevolg: lange dunne slungel.

Vorig jaar zomer weer onder het zadel, beetje stappen en draven. Nu wordt hij pas weer redelijk flink gereden. En ja, de spieren komen dus massaal opzetten. Eigenlijk begint hij zich nu pas een beetje te onwikkelen, hij liep altijd een beetje achter door al die pech.

Dus tja, het hangt wel af van de omstandigheden. En dan was dit nog heeeeeeeeeeeeel beknopt.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 01:22

Wat sneu voor dat hij die peesblessure hadJa enm dat hij meer spieren begint te krijgen kun je helaas niks aan doen (ja stil laten staan maar dat wil je ook niet en gelijk heb je)

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 01:23

Het gaat mij niet om een welles/nietes spelletje of om een aantal maanden te bepalen... 't kán best, maar normaal gesproken meestal niet bij een paard wat nagenoeg uitgegroeid is (nogmaals, ik het het niet over 2, 2½ jarigen).
Wat ik alleen maar duidelijk wil maken is dat je een kant en klaar zadel nóóit op het oog kunt passen. Als het past heb je geluk want je kúnt het niet zien.
Ik heb het al eerder verteld, maar nog maar een keer... Ik heb iemand naar mijn oude zadel op Dot's rug laten kijken en die iemand wordt hier op Bokt met grote regelmaat als een van de meest betrouwbare/deskundige zadelverkopers genoemd. En ook déze persoon bleek er dus vréselijk naast te zitten. I.p.v. het 3/4 jaar tot een jaar, staakte Dot met 1 WEEK dus al met werken... geen stap wilde ze meer zetten en dat bedoel ik létterlijk. Bult op d'r rugegraat en in elkaar duiken als je er met je hand overheen ging... terwijl ze normaal totaal niet reageert op d'r rug.
Ik bedoel maar... Als een erkend deskundige zadeldealer een dusdanige afwijking in pasvorm al mist, hoe moet het dan wel niet met de kleinere afwijkingen die pas na een half jaar tot een jaar aan't licht komen....

Waar ik voor pleit (en da's dus het enige waarom ik hier steeds weer op in ga) is dat men (ik spreek hier dus in z'n algemeenheid) een zadelverkoper gewoon om kale bomen moet vragen om te passen. Da's de enige manier om het goed te kunnen zien en het lijkt me dat een setje bomen maar een kleine investering is voor een dealer als hij/zij daarmee beter (en dus meer) zadels kan passen en verkopen. Kwestie van de juiste boom uit zoeken en dat type zadel kopen waar díe boom in zit.
En als iedereen daar maar om zou vragen, zouden de dealers allemaal al lang zo'n setje in die bus of vrachtwagen hebben liggen.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 01:26

Kijk Toekie, ik had het dus continu al over 'onder normale omstandigheden'... daar valt spierverval door een langdurige peesblessure buiten.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 01:26

Inderdaad Francis paarden kunnen het aangeven wanneer een zadel niet meer past na een tijdje.

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 01:29

Francis schreef:
Waar ik voor pleit (en da's dus het enige waarom ik hier steeds weer op in ga) is dat men (ik spreek hier dus in z'n algemeenheid) een zadelverkoper gewoon om kale bomen moet vragen om te passen. Da's de enige manier om het goed te kunnen zien en het lijkt me dat een setje bomen maar een kleine investering is voor een dealer als hij/zij daarmee beter (en dus meer) zadels kan passen en verkopen. Kwestie van de juiste boom uit zoeken en dat type zadel kopen waar díe boom in zit.
En als iedereen daar maar om zou vragen, zouden de dealers allemaal al lang zo'n setje in die bus of vrachtwagen hebben liggen.

Daar geef ik je helemaal gelijk in! Voorlopig moet ik eerst nog geld verdienen en sparen, voordat ik daadwerkelijk een zadel kan kopen. Maar dat betekent dat ik dus ook genoeg tijd heb om eens rustig en zorgvuldig rond te kijken. En ik ga dus ook om losse bomen vragen.

Hoezeee! Afbeelding

Toekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 01:30

Ik word nu wel een beetje kippig. Afbeelding

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 02:11

Verklaar je eens nader Toekie met kippig

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 02:23

Denk dat Toekie d'r oogjes klein worden...