[WN] Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 20:37

Ik ken bijna alleen maar ranchers (in Canada) die een eigen zadel gebruiken voor verschillende paarden. Helaas ook veel niet passende zadels gezien daardoor.. In mijn ervaring is dit vaak gebrek aan kennis. Ze leren een beetje de basisregels, maar zelfs daar wordt lang niet altijd naar gekeken helaas. Ken daarbij niemand die een zadelpasser of zadelmaker bij hun paard(en) heeft gehad :P Nou zit het daar natuurlijk heel anders, want het is zo'n 3 uur rijden naar de dichtstbijzijnde stad.
De paardentrainer waar ik heb gewerkt had dan wel weer een stuk of 4 verschillende zadels. Dit waren ook zadels met verschillende boommaten etc. Daar was altijd wel een zadel die paste en hij had ook wel redelijke kennis over zadels.

In Nederland zijn we best wat "luxe" gewend voor onze paarden. Je hebt zadelmakers, fysiotherapeuten, osteopaten, dierenartsen etc voor het uitkiezen en vaak is het relatief dichtbij. In westernlanden zoals Amerika, Canada en Australië is het veel uitgestrekter en daarmee ook lastiger om iemand te vinden die echt goed is in zoiets. Het is wel mijn ervaring dat in ieder geval in Canada in de countryside de kennis van paardenwelzijn ver achterloopt vergeleken met ons. Mij werd bijvoorbeeld wel eens geadviseerd om verlopen olie op een wond (van paard) te smeren := Zadels worden ook op elk paard gegooid zonder echt te kijken of het wel past. Gevolgen van vroeg inrijden (jaar of 2/2,5) worden ook niet gezien. Denk dat dit wel allemaal met elkaar te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 20:56

Qimm schreef:
Ik vind zadels net schoenen. Het is belangrijk dat ze goed passen, maar 1 schoen past meerdere mensen goed.
(Afwijkende voetstanden, aandoeningen en uitzonderingen daargelaten uiteraard.)

Hier ben ik het wel mee eens.
Daarbij hebben ze vaak op training stallen hetzelfde type paard qua ras, bouw etc. Dat de meeste zadels redelijk liggen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:02

Vaak hebben ze 3-4 zadels voor de jonge dieren en dan valt daar meestal wel wat mee te doen zolang ze maar breed genoeg zijn.
Typische sport paarden zijn vaak ook wel een beetje „confectie paarden“.

Ik heb echter ook bij een springruiter gereden die zijn MW prestige overal opgooide. De jonge paarden waren allemaal nog heel verschillend bij binnenkomst maar een jaar later had zich de rug dan aangepast aan het zadel. Bij sommige zag je de vorm van zadel gewoon in de rug zitten -O-

BoktVerlaten

Re: Trainer traint meerdere paarden met het zelfde zadel…..kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 21:35

Ik heb verschillende zadels aan laten meten door zadelverkopers als Arthur en Eurohorses en die lagen altijd net niet. Nu zadel op maat laten maken. Best luxe ja…..en misschien niet nodig en ismeen zadel wat goed genoeg ligt, ook goed?

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:47

Iedereen die reageert over Engelse zadels: dat valt echt niet te vergelijken. Wij hebben zachte vulling erin en kunnen tegenwoordig zelfs bij een aantal die gekleurde bomen erin doen. Alhoewel de meeste dure zadels dat niet hebben.

Een westernzadel heeft een vorm en volgensmij valt daar vrij weinig aan aan te passen. Daar zit geen zachte vulling wat het allemaal wat beter maakt, of een gelletje er tussen. Het is een loeizwaar ding met een vaste vorm.

Of het kan, weet ik niet. Ik zit ook niet in de western. Maar westernzadels en Engelse zadels vergelijken is appels en peren vergelijken.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 23:21

prugelpiet schreef:
Iedereen die reageert over Engelse zadels: dat valt echt niet te vergelijken. Wij hebben zachte vulling erin en kunnen tegenwoordig zelfs bij een aantal die gekleurde bomen erin doen. Alhoewel de meeste dure zadels dat niet hebben.

Een westernzadel heeft een vorm en volgensmij valt daar vrij weinig aan aan te passen. Daar zit geen zachte vulling wat het allemaal wat beter maakt, of een gelletje er tussen. Het is een loeizwaar ding met een vaste vorm.

Of het kan, weet ik niet. Ik zit ook niet in de western. Maar westernzadels en Engelse zadels vergelijken is appels en peren vergelijken.

Er zal zeker verschil zijn, maar die zachte kussens worden vervangen door pads (de kwaliteit daarvan zal verschillen, maar ook lang niet alle Engelse zadels hebben zachte kussens helaas). En de vulling en de kopijzer zullen niet worden verwisseld wanneer dat zadel op meerdere paarden ligt. Dan wordt er gevuld en een kopijzer gebruikt dat het zadel zo universeel mogelijk maakt, maar een kopijzer ga je niet meerdere keren per dag wisselen en de vulling al helemaal niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 08:28

Westernzadels hier.

Ik heb vier paarden (gehad, tegelijkertijd, 2 zijn ondertussen overleden). Eén volbloed Arabier die een zadel 'deelde' met een draver, en twee halfbloed Arabieren die ook een zadel konden delen. Alles met kale boom gepast, waarbij de boom van het eerste zadel eigenlijk gewoon hetzelfde was aan die van het tweede zadel. Het was alleen een ander merk.

Dus hier 4 paarden van verschillende 'makelij' met hetzelfde zadel of althans, dezelfde boom (en dus kaal gepast) en ondertussen paard nummer 5 (dochter van de draver) die ook 'in deze zadels aan het groeien is'. Is nu 5 jaar. Vorig jaar had ze nog iets van een inlage nodig, nu niet meer.

Dus ja, met een beetje gemiddelde ruggen en een beetje gemiddelde boom (geen extreme rock en flair bv) kun je met een beetje oog erop (en ook luisteren naar je paard uiteraard) best wel hetzelfde zadel voor verschillende paarden gebruiken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:04

Ik dacht dat het bij westernzadels nog preciezer kwam qua pasvorm omdat je geen kussens hebt die je kan aanpassen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:21

Art_Ificious schreef:
Ik dacht dat het bij westernzadels nog preciezer kwam qua pasvorm omdat je geen kussens hebt die je kan aanpassen?

Tja, je kunt ook zeggen: de kussens van een westernzadel zijn los. Dat is nl je pad. Dus je kunt bij een westernzadel zélf de 'kussens' aanpassen (een ander pad gebruiken) waar je bij een engels zadel daar een zadelmaker voor nodig hebt :D

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:32

Bowo schreef:
prugelpiet schreef:

Er zal zeker verschil zijn, maar die zachte kussens worden vervangen door pads (de kwaliteit daarvan zal verschillen, maar ook lang niet alle Engelse zadels hebben zachte kussens helaas). En de vulling en de kopijzer zullen niet worden verwisseld wanneer dat zadel op meerdere paarden ligt. Dan wordt er gevuld en een kopijzer gebruikt dat het zadel zo universeel mogelijk maakt, maar een kopijzer ga je niet meerdere keren per dag wisselen en de vulling al helemaal niet.

Nee, tuurlijk doet niemand dat. Maar dat zei ik ook niet. Ik doelde erop dat er aan Engelse zadels veel meer aan te passen valt in het algemeen. En dat de meeste Engelse ruiters geen kaas gegeten hebben van westernzadels. Ik ook niet :)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:43

Ayasha schreef:
Geen westernruiter maar dit speelt evenzeer bij "engelse" zadels. Ik gebruik ook één zadel op al mijn paarden. Advocaat van de duivel/knuppel in het hoenderenhok maar in mijn mening is al dat extreme gedoe met zadels een teken dat je op zoek moet naar een betere lesgever.

Mee eens.
Al dst geneuzel erom heen. En dan hebben we het nog niet over de bit fitters en weet ik het wat allemaal voort bestaat.
Vroeger reden we gewoon rond en voor mijn gevoel minder blessures en gingen paarden veel langer mee zonder enige klachten.

Ik heb een zadel al 25 jaar! En rijd en verkoop veel jonge ponys en het zadel ligt werkelijk overal op

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:47

Nou is er wel zoiets als voortschrijdend inzicht, en wat meer aandacht voor de mond en rug van een paard is geen achteruitgang tov vroeger :D
Vroeger hadden we ook paarden met veel minder bloed, die het allemaal gelaten over zich heen lieten komen. Die bloedpaarden van tegenwoordig miepen dan soms wel weer om iedere scheet, en ergens ligt er dus een evenwicht tussen wel proberen het qua zadel en bit zo optimaal mogelijk te maken (waarbij een perfect strak passend zadel beweging onmogelijk kan maken!), rijtechnisch om kunnen gaan met bloedkikkertjes (die om iedere scheet de rug strak zetten) en rücksichtslos ieder zadel maar op ieder paard gooien. Er is een aardig grijs gebied tussenin mogelijk - gelukkig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 09:51

StalNollie schreef:
Ayasha schreef:
Geen westernruiter maar dit speelt evenzeer bij "engelse" zadels. Ik gebruik ook één zadel op al mijn paarden. Advocaat van de duivel/knuppel in het hoenderenhok maar in mijn mening is al dat extreme gedoe met zadels een teken dat je op zoek moet naar een betere lesgever.

Mee eens.
Al dst geneuzel erom heen. En dan hebben we het nog niet over de bit fitters en weet ik het wat allemaal voort bestaat.
Vroeger reden we gewoon rond en voor mijn gevoel minder blessures en gingen paarden veel langer mee zonder enige klachten.

Ik heb een zadel al 25 jaar! En rijd en verkoop veel jonge ponys en het zadel ligt werkelijk overal op

Vroeger hadden onwijs veel paarden een blote rug met witte plekken op de rug en regelmatig kapotte oksels. Paarden die pijn lieten zien waren stout en werden er doorheen geslagen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 10:06

De ( goede) Reining trainers die ik ken ( en ik ken er nogal wat in binnen en buitenland) trainen zeer zeker niet met maar 1 zadel voor alle paarden!! Laten we dat even de wereld uit helpen want dat is gewoon bullshit.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 10:07

Mizora is beleef dit echt anders en zag het vroeger minder tot niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 10:27

StalNollie schreef:
Ayasha schreef:

Mee eens.

Mizora schreef:
Vroeger hadden onwijs veel paarden een blote rug met witte plekken op de rug en regelmatig kapotte oksels. Paarden die pijn lieten zien waren stout en werden er doorheen geslagen.

Vroeger werden klachten ook niet als klachten herkend. Liepen paarden kreupel (soms op 4 benen) maar werd er gewoon meer doorgereden omdat ze niet op 3 benen stonden. Klachten uit de rug werden niet als zodanig herkend. Kissing spines bestonden nog niet. Werden paarden die pijn uitten gewoon als lastig bestempeld.
En ja, die kaal bespierde rug en witte plekken op de schoft... heel herkenbaar uit die tijd.
Het ergste vind ik nog dat dat nog steeds gebeurt. Hoe vaak hoor ik nog dat een jong paard het niet verdient om een goed passend zadel aangemeten te krijgen omdat het er snel uit zou groeien. Maar voor een jong paard is het net zo belangrijk een goed passend zadel te krijgen, zo niet belangrijker.

Natuurlijk kun je een jong paard met een niet passend zadel rijden. Onderleggertje en klaar. Maar langdurig gebruik van een niet goed passend zadel zal zeker schade veroorzaken. Het duurt echt wel een poosje eer een paard pijn laat zien.
Een zadel kan een paard maken of breken. Een goed passend zadel kan van een matig bewegend paard een heel goed bewegend paard maken. Dit geldt ook voor een singel en voor het hoofdstel. En natuurlijk ook voor het bit dat wordt gebruikt.
En... als je je paard meer comfort kan geven onder het zadel, waarom zou je dat dan niet doen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 10:44

Die witte plekken zag ik eerlijk gezegd dus bij de maneges en later toen een paard voor meer mensen bereikbaar werd bij de particulier.
Bij de handel/ training stallen zag ik het juist niet.
Misschien omdat ze er te kort waren of omdat ze daar toch een betere kijk hadden in wat ongeveer wel goed lag.

Het verbaasd mij nu zo enorm vaak dat de zoveel paardeneigenaren totaal niet zien of een zadel een beetje goed ligt.
Als je vanaf een foto hier op bokt of facebook al kan zien dat een zadel niet past.
Dan is het erg hoor.
Dan heb je het niet over de dingen die alleen te zien en te voelen zijn in het echt. Maar over erg grote pasfouten.
En ze zeggen dan dat een zadelmaker het goed heeft bevonden, als dat echt zo is is het nog veel erger.

Ik weet wel dat ik doordat we een paar zadeltjes hadden voor alle paarden ik wel een redelijk goed beeld heb gekregen in wat past.
Al laat ik de echte finetuning nog altijd door een goede vakvrouw doen.
Bij een echt niet kloppend zadel hoeft zij niet langs te komen :)

En dat vind ik toch eigenlijk wel basiskunde, weten of een zadel redelijk past.
Maar daar word blijkbaar geen aandacht meer aangegeven.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:03

Vorige week de zadelmaker laten komen voor mijn 6 jarige quarter merrie. Altijd met de western zadel van haar moeder gereden en uiteindelijk vorig jaar een ander zadel laten passen omdat ikzelf een fijnere zadel wilde hebben. Nu rij ik dressuur met haar en heb ik weer haar moeders zadel in gebruik er moest een klein beetje wil uit omdat ze wat meer bespiering heeft gekregen maar verder precies dezelfde zadel terwijl het toch behoorlijk een verschil van bouw was.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:07

Goh, dat mensen met alle informatie van tegenwoordig dit nog steeds doen. Veel paarden uiten hun pijn niet direct, vaak is het al te laat en is er iets al goed mis. Zoals indd. drukplekken of iets rondom de wervels of bespiering, etc. .
Het zou jammer zijn dat één van die paarden bokt\ervandoor gaat omdat het zadel klemt, tja, dan krijgt het inrijden de schuld.
Nee, een zadel is niet voor meerdere paarden, alleen als het daadwerkelijk nagekeken is. Zelf kun je al veel zien en misschien al genoeg, maar die kennis ontbreekt bij heel veel mensen.. Zadels die wel echt goed aanpasbaar zijn(Zoals bijv. de Trekker?) lijkt mij dan een beter optie dan één boommaat voor veel verschillende paarden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 11:10

En de trekker paste hier dus juist weer niet...wat een bout zadel zeg.
Tenminste je bedoeld met dat draai ding voorop?
Flut zadel.
Ik dacht ook dat is handig... :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 12:04

Ibbel schreef:
Nou is er wel zoiets als voortschrijdend inzicht, en wat meer aandacht voor de mond en rug van een paard is geen achteruitgang tov vroeger :D
Vroeger hadden we ook paarden met veel minder bloed, die het allemaal gelaten over zich heen lieten komen. Die bloedpaarden van tegenwoordig miepen dan soms wel weer om iedere scheet, en ergens ligt er dus een evenwicht tussen wel proberen het qua zadel en bit zo optimaal mogelijk te maken (waarbij een perfect strak passend zadel beweging onmogelijk kan maken!), rijtechnisch om kunnen gaan met bloedkikkertjes (die om iedere scheet de rug strak zetten) en rücksichtslos ieder zadel maar op ieder paard gooien. Er is een aardig grijs gebied tussenin mogelijk - gelukkig.

Ik wil je hier wel een dagje met Sam laten meelopen. Kijken of je dan nog denkt dat die het over zich heen zou laten komen. :+

Van wat ik van StalNollie weet heeft die ook echt geen dooie paarden. Nee. Mijn mening is echt niet tot stand gekomen door dooie knollen en altijd dezelfde types te rijden of ze slechts kort te rijden.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 12:24

WHorse schreef:
Ik ken ook western trainers die eigen paarden jaren met 1 zadel rijden. En ook ranch workers die 1 zadel hebben met verschillende pads.
https://www.youtube.com/watch?v=NUXAKtg6SuA
Ook in dit filmpje: 1 zadel met uitleg hoe je met pads kan zorgen dat het op een quarter, een muildier en een paard met hoge schoft past.

Ik hou van Pat Buckett...
No nonsense...
In zijn andere Video over Spurs en Halters spreekt die n ook over op maat gemaakte westernzadels... "of your horse die you can burry the saddle with him"...

Natuurlijk zijn er verschillen tussen paarden : op mijn 1,40 smale pony paste natuurlijk never nooit het zadel van mijn Friesentank...
Maar verder ? Manlief heeft een modern gebouwde Friese merrie , die ruin van mij is extreem barok en onze westernzadels zijn van boom identiek - alleen heeft die van mijn man een grotere zit.

Persoonlijke vind ik "op maat maken" van westernzadels zo of zo link... want heel vaak wordt er " de kale boom" gepast maar even niet in alle tempi en - wat ik zelf nog belangrijker vind - er wordt geen rekening gehouden met all het leer en vacht wat er nog onheen komt.
Dan kan een "passende" boom on afgewerkte toestand helemaal niet meer passend zijn...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 12:54

Kun je na gaan hoe het voor het paard dan is als de boom helemaal niet zou passen en dan al dat leer, bont en dikke pad er onder. Lekker knellend op de schouderkoppen...

Beste is toch echt met kale boom passen door een zeer ervaren zadelmaker/passer als je een custom ,passend, zadel kan laten maken

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:29

StalNollie schreef:
Ayasha schreef:

Mee eens.

Vroeger werd er bij ons wel gekeken wat op een pony paste. Mijn eerste manege had nette spullen voor de lespaarden en pony's.
De manege daarna, had ik al eigen pony's, maar was de tack wat minder. Toch werd er echt wel naar gekeken wat paste. Ook had niet elk paard een standaard trens.

Maar een andere manege waar ik langs reed had dubbel gevouwen dekens en in de zomer als ze een uurtje in de wei mochten, zag je alle witte plekken rond de schoft bij echt ELK paard.

Vroeger werden paarden veel makkelijker afgeschreven. Ja, er werden paarden oud, maar er verdwenen net zo makkelijk paarden. Er zijn paarden ingeslapen, die we nu vrij eenvoudig kunnen helpen. Toen wisten we niet eens altijd wat een paard mankeerde. Op stal, half voer en afspuiten was vaak de weg en daarna weer rijden. Bij herhaaldelijk terugval was het einde verhaal. Nu kunnen we uitgebreid rontgen en scannen.

Vroeger werden niet passende zadels gecorrigeerd met schuimpjes onder het zadel, een voorsingel, staartriem etc. Dus men wist dondersgoed dat het niet paste.

En ja mensen slaan door met voeding, supplementen, therapietjes etc. Maar er zijn ook mensen die zich zijn gaan verdiepen. Mensen willen bhun dier niet zomaar kwijt en hebben er veel voor over. Daravoor is onderzoek nodig. Daarvoor heb je specialisten nodig die je kunnen helpen.

En ja, ik heb zat ervaring qua jaren, maar als ik het nu nog zo zou doen als vroeger, zouden de paarden dus veel op stal staan, veel hardvoer krijgen en weinig ruwvoer, benen dik ingepakt worden etc. Nou sorry, dan voorkom ik toch liever een hoop onnodige ellende.

Ik heb geen op maat gemaakte zadels en wij passen ook weleens zelf op het oog. Maar ik heb ook een hoop gedonder gezien met paarden en vaak hun gedrag onder het zadel, door niet passende zadels. Dan kan je het paard lam slaan, zodat het niet meer reageert en onder een knellend zadel blijft lopen natuurlijk. Of je kijkt naar een oplossing.

Je verwacht wat van je paard en dan mag het paard ook wat terug krijgen. Ik ga ook niet de marathon lopen met de laarzen waar ik mee rijd, maar kan er wel lekker mee rijden.

En ik investeer in goede pads en singels.

Maar ik denk dat veel engelse ruiters hier toch niet snappen dat het bij western trainers soms net anders gaat dan wat ze standaard gewend zijn. En ook niet begrijpen wat een western zadel doet, ook qua lengte bijv.

Maar wat Popstra zegt; De goede hebben meerdere, trainingszadels in diverse maten. Kijkt je trainer daar niet naar, weet je genoeg.

En ik weet iemand die smalle paarden gewoon met 2 pads reed. Als de trainer een goed verhaal erbij verkoopt en mensen geloven alles of kijken tegen iemand op, krijg je dat ook.
Ik ben sws secuur wie erop zou mogen. Ongeacht wat het paard kan of waard is, mogen sommige trainers mijn paarden niet eens vasthouden. En toch hebben die ook fans en klanten.........

Je bent als eigenaar verantwoordelijk. Ga op meer plekken kijken en praat met mensen. Het paard is je nr 1, anders kan je niks. Ja, gaan fietsen........

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 13:33

Ayasha schreef:
Ik wil je hier wel een dagje met Sam laten meelopen. Kijken of je dan nog denkt dat die het over zich heen zou laten komen. :+

Advocaat van de duivel... Maar misschien is ie wel lastig, of vluchterig, omdat het zadel niet past :+