[WN] Kleur leer zadel veranderen, mogelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Kleur leer zadel veranderen, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 10:20

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 13:45

SmartBH: het zadel op de foto is dus niet jouw zadel?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 12:30

Wranglerbutt schreef:
SmartBH: het zadel op de foto is dus niet jouw zadel?

Nee, maar het is bijna exact hetzelfde zadel. Het enige verschil is misschien hier en daar de afwerking. Maar qua kleur van het zadel en zitting is dit exact hetzelfde. Ik dacht dat ik gewoon even deze foto te gebruiken, het zadel blijft toch gelijk.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 21:32

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 21:47

Nee bruin leer heeft geen coating zoals zwart. Trekt er zo in

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 23:50

Het zadel is geen bruin leer maar is duidelijk geverfd leer. De foto in de openingspost is niet zoals het zadel echt is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 09:35

Ik kan me niet indenken dat deze zadelmaker een zadel zou verven :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 10:53

Hoe kan het er dan afschilferen zoals je op de foto ziet? :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:29

Schilferen lijkt me niet, eerder oppervlakkige slijtage c.q. niet goed diepdoorgedrongen in de leerlaag.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:33

Via de eerste eigenaar heb ik net vernomen dat het zadel wél geverfd is. Is het dan mogelijk om het nog eens te verven? :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 11:35

SmartBH schreef:
Ik heb een sorrel en vind dit kleur nogal vloeken op hem... :D

Dit was het antwoord van de zadelmaker:

Het zadel op de foto is een zadel van een klant van mij ; ik neem aan dat het een zadel betreft dat hier op lijkt.
Het kleuren van westernzadels is alleen goed mogelijk bij de bouw.
Eenmaal gereed worden ze door de bouwer en de ruiters geolied en kan de kleur niet meer goed in het leer trekken.

Om het zadel te kleuren moet deze bovendien zou veel mogelijk gedemonteerd worden.
Het is geen prettig werkje.....

Ik kan je kleurstof verkopen ; kosten € 75,00 +/- 1 ltr.

Best prijzig dus om deze behandeling uit te voeren..

Ts had dit antwood van de zadelmaker (Ts is een goeie vriendin van me, daarom dat ik weet waarover het gaat :) )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-15 12:02

Nou dan blijkt dat verven dus niet zo'n succes is.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 19:19

Moeilijk om een keuze te maken... :D ik heb advies ingewonnen van verschillende zadelmakers, de ene raad het af de andere niet. Ik weet eventjes niet meer of ik het risico zou nemen of niet.

Ik zat onlangs te denken om gewoon een olie te gebruiken om het leer donkerder te maken. Je hebt olie zoals voor licht gekleurde zadels zodat het niet donker wordt maar het tegenovergestelde bestaat ook. Het zal niet onmiddellijk veel donkerder worden, maar na gebruik wel.

Ik vermoed dat het misschien zo'n kleur zou kunnen worden? Gewoon willekeurig een foto gevonden.

Afbeelding

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 19:26

ik zou indringverf koen. Ik heb daarmee ooit een bruin fgesleten zadel zwart gemaakt en dat ging prima. gewoon af en toe de plekken waar wrijving is (beugelriemen/fenders) bijwerken en geen probleem

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 20:56

Zoe_97 schreef:
ik zou indringverf koen. Ik heb daarmee ooit een bruin fgesleten zadel zwart gemaakt en dat ging prima. gewoon af en toe de plekken waar wrijving is (beugelriemen/fenders) bijwerken en geen probleem

Zwart zal inderdaad lukken, maar donkerbruin is blijkbaar niet zo gemakkelijk. Zwart dekt meer waardoor het dan wel gaat.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 05:49

SmartBH schreef:
Zoe_97 schreef:

Zwart zal inderdaad lukken, maar donkerbruin is blijkbaar niet zo gemakkelijk. Zwart dekt meer waardoor het dan wel gaat.

Zolang je naar een donkerdere kleur gaat dan het origineel is er toch geen probleem?

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:22

Dat meen ik ook inderdaad

Dutch15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:26

Even voor ALLE duidelijkheid :

TS heeft mij NIET de foto gezonden van Vaquero westernzadels (zijn er meerdere) die HIER in dit topic te zien zijn.
TS heeft mij via email een foto gezonden van het westernzadel van een andere klant van mij, op dit forum bekend onder de gebruikersnaam Wranglebutt. Waarom dat heen en weer met foto's is mij niet duidelijk. Graag wel de zaken correct aan elkaar knopen.

Op basis van de foto die TS aan mij via email heeft gezonden heb ik haar onderstaand antwoord gezonden :

....> Het zadel op de foto is een zadel van een klant van mij ; ik neem aan dat het een zadel betreft dat hier op lijkt.
Het kleuren van westernzadels is alleen goed mogelijk bij de bouw.
Eenmaal gereed worden ze door de bouwer en de ruiters geolied en kan de kleur niet meer goed in het leer trekken.

Om het zadel te kleuren moet deze bovendien zou veel mogelijk gedemonteerd worden.
Het is geen prettig werkje.....

Ik kan je kleurstof verkopen ; kosten € 75,00 +/- 1 ltr. ....>

einde email.

Dat TS nu zo 'slim' is om de 'experts' hier op Bokt aan de hand van andere foto's om advies te vragen, is aan TS.

Om het geheel correct af te ronden :
De Vaquero westernzadels waarvan TS hier foto's heeft geplaatst (dus niet die van WB) zijn destijds op verzoek van de kopers niet gemaakt van door en door gekleurd (kleur gelooid) tuigleer maar NA de bouw (van naturel tuigleer) met gekleurde inkt geïmpregneerd. Daarbij krijgt alleen de bovenste laag van het leer een kleur en wordt het zadel vervolgens voorzien van een glanzende finish-lak.
Het is vrijwel onmogelijk om Inkt + Finish te dekken onder een andere (donkerder) kleur.

Zo nu weer in de ban, want van dit forum wordt ook geen mens wijzer - al denkt TS van wel....

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 20:17

EERST en vooral ik wil in geen geval uw naam in een verkeerd daglicht stellen of zeggen dat u geen goed werk zou leveren.

Ik heb inderdaad foto's door elkaar gebruikt en niet altijd foto's van het effectieve zadel geplaatst, dit omdat het mij simpelweg over het kleur van het zadel ging. (die ik gewoon niet mooi vond) Later zijn er effectieve foto's van het zadel in dit topic geplaatst.

Ik heb inderdaad geen kennis van verven of oliën van zadels, dus ik had ook geen idee hoe groot het verschil zou zijn in gebruik van foto's. Daarnaast vermeld ik ook dat ik beroep deed op de kennis van verschillende zadelmakers om een idee te krijgen of dit al dan niet lukt omdat u eind van mijn woonplaats actief bent.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 23:09

Dutch15, kan TS dan wel met olie aan de slag om dit zadel donkerder te maken of kan dat niet door de laklaag?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 07:36

Beetje vaag dat ts foto's van allerlei zadels gebruikt, behalve die van hem/haar zelf :?
Waarom niet gewoon een foto van eigen zadel gebruiken?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 10:05

Wranglerbutt schreef:
Beetje vaag dat ts foto's van allerlei zadels gebruikt, behalve die van hem/haar zelf :?
Waarom niet gewoon een foto van eigen zadel gebruiken?

Had op dat moment geen foto's van het zadel op mijn computer staan dus heb ik gewoon via google een foto van een zadel genomen die hetzelfde kleur had. Niets vaag of met slechte intenties bedoeld. Ging mij gewoon om dat kleur niet meer of minder.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 10:06

Heb trouwens het zadel gekocht vanwege de goede pasvorm ongeacht of ik het kleur nu kon wijzigen of niet