In de Parellizadels zit een vergelijkbare boom als in Equiflex, nauwelijks flexibel dus. En ook een Parellizadel moet goed passen. De parelli pad past ook onder andere zadels , ik ken verschillende ruiters die hem onder een ander zadel hebben liggen, naar tevredenheid. Zelf heb ik ooit naar een tweedehands parelli gekeken. Zou weinig gebruikt zijn maar ik vond het zadel juist al vrij veel gebruikssporen tonen. Leek aardig te passen, maar ik twijfelde aan het concept en heb uiteindelijk een zadel op maat laten maken voor hetzelfde geld als die tweedehands Parelli moest kosten. Je betaalt behoorlijk voor de naam, daar staat dan tegenover dat ie daardoor tweedehands ook nog aardig wat opbrengt.
mindful
Geplaatst door de TopicStarter: 18-07-15 10:33
ja, idd een parelli raak je makkelijk kwijt denk ik, het voordeel is dat je veel meer speling aan de schouders hebt dat makkelijker op veel paarden zal passen. Het nadeel is dat je even met shims (zo nodig) en de airpad moet uitzoeken wat het best is. Dat neem ik er graag bij
En ik weet dat een op maat gemaakt zadel voor die prijs kan, heb er hier 2 hangen Het gaat mij om de flexibele pasvorm voor het geval dat.... Op 10 jaar tijd is dit de derde keer dat ik een geschikt zadel moet zoeken dus tel maar uit als ik telkens een op maat gemaakte moest bestellen, hoe duur wordt het dan?
Ik denk juist dat je een Parelli niet makkelijk 2e hands kwijt raakt, want ook dan zijn ze nog te duur voor wat je er voor krijgt. En als eerder gezegd; met shims/airpad kun je elk zadel passend maken.
Ja, dat is ook mijn probleem met de Parellizadels, het idee van one size fits all is onzin. Het past net zo goed wel of niet als elk ander boomzadel. Shims en therapad kun je ook onder een ander zadel leggen en blijven lapmiddelen. Als je een zadel wil dat op meerdere paarden te gebruiken is zou ik eerder kijken naar een goed boomloos zadel. Ook daarbij geldt overigens dat niet elk zadel op elk paard past maar je bent er toch letterlijk een stuk flexibeler mee.
Papaya
Geplaatst: 17-08-15 15:42
Ik rij inmiddels zo'n 5 jaar met een Parelli-zadel. Bevalt me goed. Mooi kwaliteit leer, fijne zit. Ik gebruik het zadel op twee verschillende paarden. Elk met een andere pad. Voor de beste ligging. Ik kan er uren in rijden. Eper4-daagse - circa 90 km - was geen probleem. Wel heb ik er een seat-saver op.
Nadeel van het zadel vind ik wel dat het relatief zwaar is. En ik vind de zitting wat aan de brede kant. Ik merk bij 1 van de paarden waar ik vroeger met een close-contact zadel reed dat ik af en toe uitkijk naar een close-contact zadel. De degelijke kwaliteit maakt dat ik wat minder feeling met mijn paard heb. 1 van mijn quarter is behoorlijk rond gebouwd. Ik zit voor mijn gevoel net wat te breed qua zitting en heb wat te weinig gevoel door het leer (wat overigens niet stug is of zo, maar gewoon van goede kwaliteit). Bij mijn smallere quarter heb ik er geen last van. Overigens: Aan Parelli-leden wordt een korting verstrekt bij nieuwe zadels. Dus handig als je het via een lid kan kopen. Mijn zadel heb ik tweedehands gekocht. Via de Country Mill waar ik meerdere zadels gepast heb. Voordeel is dat je het zadel mag uitproberen en probleemloos kan ruilen als het tegenvalt. Ik heb ook ooit een zadel op maat laten maken, echter dat is 1x en nooit weer.. Mooi om zelf ontworpen te hebben, maar het had ook fijn geweest als het goed gepast had (....) Prijs was inderdaad 500-700 EUR lager, maar ja, toen het af was lag het te klapperen en had ik eigenlijk nog niks en kon overnieuw beginnen met zoeken.
mindful
Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-15 21:21
@papaya, dankjewel voor je uitleg. Ik heb ondertussen niet stilgezeten en het enige zadel dat voor mij wat betaalbaar was, is ook een 2de handse maar ik hoor er niets meer van en is al een maand gereserveerd voor iemand anders.
Ik ben dus verder gaan zoeken en heb een fantastisch boomloos zadel getest gedurende 1 week, heb hem besteld en begin september heb ik hem hopelijk.
Mijn zoektocht is dus geëindigd op een positieve manier.
Ik was van plan om lid te worden en dat is mooi meegenomen maar de prijs blijft nog hoog.
Nu heb ik een zadel voor veel minder waar ik me heel goed in voel, en dat is wat telt.