[WN] Help! Welk boomloos westernzadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Help! Welk boomloos westernzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:52

@viv: leuk ! Uit NL of de VS ??
@rije: je zou het denken hè.

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 13:54

Ik wil me graag bij dit topic voegen omdat ik ook op zoek ben naar een boomloos zadel. Ik heb er alleen totaal geen ervaring mee.
De reden dat ik aan een boomloos zadel denk is omdat mijn pony wat schommelt in gewicht en ik van zadel kan blijven wisselen zo en daardoor periodes niet kan rijden.
Nu is het zo dat mijn pony lichte kissing spines heeft net achter de schoft dus ik ben er ook nog niet over uit of boomloos dan wel goed is, iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik heb wel al een bm zadel op marktplaats gespot maar om nou zo even een zadel te kopen is misschien wat voorbarig en impulsief :).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:13

@Lydia: als je paard KS heeft (bewezen) dan zou ik zeer voorzichtig zijn met boomloos en er eerst een paar (merken) wat langduriger gaan proberen (als in een flinke buitenrit).
Of je moet een heel duidelijk paard hebben wat direct goed laat merken dat het niet fijn is.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 14:33

viv_sen schreef:
Waarom zou je die aan willen laten passen rina?

Omdat mijn merrie met een 7/8e rigging niet wegkomt :+ Die is een full of zelfs voor de full nodig ;)
Effect van een BM met rigging op normale stand: een zadel wat op de nek schuift als de dame een remactie doet/deed. En dat dus op een paard wat vrijwel geen schoft heeft :D (beelddenkers allert :') ).

De rigging van mijn BM heb ik dus zelf zover het ging naar voren gehaald. Maar hij zou voor het mooie nog net een tikkie verder moeten. Dat was dus de reden dat ik met Gerri Rini gesproken had (zo ongeveer de grootste BM dealer in de USA) over evt het laten maken van een nieuwe met de rigging meer naar voren. En dat willen ze dus niet doen.
Afbeelding

Lydia ik heb zelf een paard gehad die wat weinig ruimte tussen 2 wervels had (geen kissing spines). Die heb ik verschillende jaren met een BM gereden. En zij heeft er eigenlijk nooit last van gehad. Maar voor haar heb ik toch een boomzadel laten aanmeten. Het is wel een risico wat je neemt met zon paard boomloos te rijden.
In zon geval zou je denk ik nog wel naar semi-boomloos, als in de Debra Sibley, kunnen kijken. Die heeft kunststof strippen ipv een boom, mss dat dat wel kan.
en nee ik heb er geen meer, de mijne is verkocht

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:00

@rina, dat is jammer, ik was ze al tegengekomen, erg mooie zadels maar volgens mij niet zo makkelijk te krijgen hier.
@DubbelDun, hij is op de foto geweest en de 1 zegt kissing spines de ander zegt dat het meevalt. Maar hij heeft wel last van zijn rug gehad, dus ik ga ermee om alsof hij het heeft. Hij is ook angstig met opstappen. Ik heb ook tijdelijk een ander zadel om te proberen of dit beter zou gaan en dan ging het ook, maar hij heeft door ernstige mok stil gestaan en wat gegroeid dus. En nu ligt het te strak.
Uitproberen in een flinke buitenrit kan helaas niet, zit in de opbouwfase ivm spat, het is een beetje een kneusje :(
Ik ga er nog eens goed over denken.

viv_sen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 21:33

We zijn op zoek naar een tweedehandsje DubbelDun mja als we die niet kunnen vinden bestellen we er een uit de VS :-)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 11:59

Het ene paard is het andere niet en KS komt natuurlijk in gradaties en met het probleem op verschillende plaatsen, maar ik heb toch regelmatig klanten die in overleg met behandelaars juist expres voor een flexibel zadel kiezen omdat dat de ruimte geeft om de rug "bol" te maken en de bovenlijn met de doornuitsteeksels te openen als het ware.

Krijg dan ook daadwerkelijk enthousiaste reacties na enige weken / maanden dat paarden steeds lekkerder gaan lopen omdat ze de rug meer durven op te bollen en los te laten :j

Dus tja, boomloos en KS kan imo juist een prima combinatie zijn :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:11

Ook een boomzadel hoort ruimte te hebben om de rug te bollen, maar dan moet je dat er technisch wel in kunnen rijden of een hele tijd alleen maar grondwerk doen en de buikspieren trainen.
Zonder die kennis/capaciteit is het funest om er met een boomloos zadel op te gaan zitten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 12:47

Wanneer je het hebt over een paard met KS dan heeft het type zadel er i.m.o. weinig mee te maken, dan is het sowieso funest om er op te gaan zitten zonder de juiste kennis / capaciteit :)

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:21

Ik heb het ook al overlegd met de osteopaat, zij geeft ook aan dat het een kwestie van proberen is wat het beste werkt. Ik krijg binnenkort iig de zadelpasser en dan moet ik even verder kijken, misschien een 2e hands boomloos erbij kopen om te proberen. Ik lees dat nw barefootzadels schuiven in het begin en dat durf ik niet aan, heb al een ongeluk gehad daardoor, dus het zadel moet wel stabiel liggen, al zal dat anders werken met een boomlooszadel. Er wordt nu sowieso altijd met een krukje opgestapt.
Qua rijden/trainen ben ik nu bezig met grondwerk/rechtrichten, als het rijden weer gaat heb ik les in de A. de Bodt manier, dat schijnt goed te werken, ook voor paarden met spat.
Bedankt voor jullie reacties zover.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:39

Met nieuwe zadels is het risico op schuiven altijd groter inderdaad, omdat het geheel nog niet helemaal soepel is gereden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:44

De circly Y treeless kan ook nog wel interessant zijn misschien :) Hoewel je dan wel flink mazzel moet hebben dat iemand hem aanbied, aangezien ze alleen in Amerika gemaakt worden (voor zover ik weet dan).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 12:58

De Bob Marshall wordt ook alleen in de USA gemaakt en die zie je hier ook regelmatig te koop staan. Nog niet zo lang geleden heb ik zelf 2 CY-bm's verkocht en ik kan er makkelijk aankomen.

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:11

@Dubbeldun, bestel jij ze dan in Amerika, want dat zijn nieuwe zadels dan waarschijnlijk, of zijn ze via ebay makkelijk te krijgen? Meteen een nw zadel kopen wil ik niet, al vielen de prijzen van de bm me mee, heb een 2e hands op marktplaats gezien voor 1750 dus dacht dat ze veel duurder waren. Maar zullen wel invoerrechten ed bijkomen.
CY zadels zie er ook wel mooi uit maar wel duurder dan de bm zo te zien.
Mocht ik voor boomloos gaan valt de keus ook niet mee :) .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 08:37

Over het algemeen zijn de CY-bm's wat goedkoper en ik kan aan zowel nieuwe als gebruikte komen.
Met 1750 euro kom je een heel eind voor nieuw idd, maar de dure dollar is momenteel wel spelbreker.
Mocht je meer info willen stuur maar een PB :)

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 21:45

Oke dat hou ik zeker in gedachte. Bedankt iig.
Ik ga kijken of ik iemand kan vinden in de buurt om uberhaupt een keer op een boomloos zadel te zitten/mee te rijden. Wel prettig om te weten hoe het zit :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 08:33

Je bent hier welkom om die van mij te proberen :)

Lydia2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 10:39

Oh wat leuk. Dat wil ik wel. Maar kan niet met eigen paard komen. Weet niet of het van jou uit bedoeld was om op jou paard te gaan dan, begrijp ook goed als dat niet zo is natuurlijk.
Ik ga je een pb sturen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 11:48

Die zie ik wel verschijnen dan :)

zoe23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:20

viv_sen schreef:
Ik ben op zoek naar een boomloos westernzadel. Barefoot en Freeform heb ik al gepast maar voor de rest kan ik eigenlijk geen testzadel / zadelpas adressen vinden die boomloze western zadels in het assortiment hebben.

Wie heeft er tips, ideeën of adressen waar ik terecht zou kunnen?

Wat vond jij van Freeform?

viv_sen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 11:45

Vond de Freeform een erg mooi en fijn zadel, zit heerlijk ook qua gewicht heel erg prettig en aan te passen qua zitting en beugelpositie aan wat je fijn vind. Ook de service en zadelpasconsult vanuit Skyriding is zeker aan te raden!

Uiteindelijk hebben wij toch voor een Bob Marshall gekozen omdat we liever wat meer 'opgesloten' zitten en dus een wat stevigere zit krijgen. Maar dat is net wat je fijn vind, sommige mensen vinden juist de stoelzit bij BM helemaal niet fijn.

Voor mijn ruin heb ik een endurance zadel van Freeform, zou niets anders willen :-)