[WN] Welk hoofdstel voor gebruik Bosal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:21

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:56

Citaat:
Weer wat dijen kletsers van het 'blauwe forum' :
De 1e :
Citaat : "Je kan je bosal aan een hoofstel bevestigen maar dan kan rij je niet met een californian hackamore maar eerder een sidepull, en dat is zonde van het geld. "
WM : Laten wij nu altijd gedacht hebben dat een bosal een aantrekpunt had dat ver onder de kin van het paard ligt en een side-pull een aantrekpunt heeft ter hoogte van de mondhoeken van het paard. Hoe je van een bosal een side-pull kunt maken is ons een raadsel, tenzij je de teugels aan de zijkant van de bosal vast maakt....

Alles kort door de bocht, getuigd van weinig zelf nadenken en meer iets zoeken om ergens iemand op vast te pinnen. Om reactie uit te lokken zegmaar.

Een bosal hanger is licht leer. Een headstall is meestal tuigleer en een pak dikker dan van een hanger. Deze gaat nooit dezelfde release hebben als een bosalhanger. Is pure fysica. Waarom het dan meer lijkt op een sidepull is simpel (lees wel: lijkt op, is niet gelijk aan): Aangezien de dikte van het leer de release van de bosal vertraagt is het ook logisch dat pulling minder efficient -gebeurd, waardoor je paard ook vertraagt en minder snel respons gaat geven. Op den duur eindig je in gewoon sturen zoals je met een sidepull doet. Maar als je het nog niet zeker bent, geen nood, is geen wet, kan je gerust thuis uit testen op je paard met een hanger en een hoofdstel.

Meer woorden maak ik er niet aan vuil, wou Natural_K gewoon uitleg geven. Niet gequote worden tot op het ""andere blauwe sociale netwerk"".

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 22:57

Afbeelding
Ik heb ook een gewoon hoofdstel voor mijn bosal..

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 23:31

Hmm, ben blij met alle info mensen. ;)

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 07:42

2a54z6e45r6r schreef:
Alles kort door de bocht, getuigd van weinig zelf nadenken en meer iets zoeken om ergens iemand op vast te pinnen. Om reactie uit te lokken zegmaar.

Even wat rechtzetten: het is niet mijn facebookpagina en niet mijn bericht. Als ik het zo goed uit kon leggen, had ik dat wel hier gedaan :\

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 08:19

Natural_K schreef:
Hmm, ben blij met alle info mensen. ;)

Ja ik ook, maar eigenlijk ontbreekthet antwoord op mijn vraag nog }:0

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 08:47

Bedoel je dit, Iana?
Afbeelding
Western Magazine schreef:
Tenslotte nog even over het in de ogen komen van de hanger of hoofdstel.
Komt de hanger/hoofdstel dichter in de buurt van het oog dan 3 - 5 cm. KAN op het schedelbeen onder het oog een irritatie onstaan, die de meeste paarden verschrikkelijk vinden. Als dat het geval is, is vrijwel zeker de 'nose' van de bosal te klein t.o.v. de omvang van de neus van het paard (jazeker : ook een bosal moet goed passen en ze worden in vele verschillende maten gemaakt). Is de nose maat OK en wil je toch de hanger uit de oog-streek houden zijn er bosal-hobles te koop (http://www.vaquero-tack.de) of je neemt een hanger met keel/balans riem (groen cirkel) (http://www.vaquero.nl) ; aan de laatste zit ook een shoe-fly en een gewichtje die de zaak zachtjes maar doeltreffend op zijn plaats houdt.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 09:00

Ja idd, de hanger heb ik al. Ik denk dat Louis deze niet apart verkoopt en ik ben misschien moeilijk(waarschijnlijkwel) maar ben op zoek naar een braided in paardenhaar zoals op de foto die ik op vorige pagina geplaatst heb.
Ik ga naar Equitana, mss kom ik ze daar tegen?

DubbelFun

Re: Western tack gezocht :

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:26

Als Sablou het nu ook nog foutloos zou kunnen schrijven ;)
Als bovenstaande foto zonder hobble zou zijn uitgevoerd zouden de bakstukken dus ook te dicht onder het oog lopen en is de getoonde bosal dus ook niet op de juiste maat voor dit paard.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:14

Wranglerbutt schreef:
2a54z6e45r6r schreef:

Even wat rechtzetten: het is niet mijn facebookpagina en niet mijn bericht. Als ik het zo goed uit kon leggen, had ik dat wel hier gedaan :\

Dat weet ik. Maar zie jullie eerdere reacties ;)

Mondy

Re: Western tack gezocht :

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 11:27

Misschien een idee om een apart topic te openen voor alle info die nu gegeven wordt. Bedoeling van dit topic was en is om te vragen waar je iets kunt vinden. Nu staan er zoveel andere berichten in dat het topic niet overzichtelijk meer is.
De info die gegeven wordt is wel interessant dus vast wel fijn in een vragentopic ?

Ods
Forumcoördinator

Re: Welk hoofdstel voor gebruik Bosal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:27

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 08:29

Ik ben (dankzij jullie ;) Me gaan verdiepen in de optoming een ik denk dat een fiador meer iets voor mij zal zijn. Het houd de bosal mooi op zijn plaats en dat vind ik persoonlijk een groot pluspunt, vooral omdat ik er ook wandelingen wil mee doen.
Heeft er iemand hier ervaring mee?
Even een filmpje ter verduidelijking
http://www.youtube.com/watch?v=NdCAx2NX9Ik

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:28

Maar de Fiador houdt de hanger niet bij de ogen vandaan! Overigens gebruik ik daar gewoon een leren veter voor, werkt prima, Gewoon om de hanger knopen en ( als een soort lage keelriem) onder de kaak door laten lopen. De meeste bosals hebben een te grote "nosebutton"', dat is het deel wat op de neus ligt. Een goede bosal, die een snelle release geeft, heeft een kortere nosebutton ( zoals op de foto van de vos hierboven) en daarbij ontkom je er vaak niet aan om een veter of riempje onder de kaak door te laten lopen.

Bosals hebben vaak een te lange nosebutton ( zeker de goedkopere) , er is prima mee te rijden, maar als je echt op signalen wil rijden is de release daarvan te traag en te weinig.
http://www.ebay.com/itm/Jose-Ortiz-Uniq ... 259416c520

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:10

Die bosal hobble van paardenhaar kan ik maken, maar die zal vast en zeker niet op de goede plek van je bosalhanger blijven zitten maar naar beneden glijden. Verder is gevlochten paardenhaar dikker dan zo een latigo-leren keelriem.
Ik heb zelf de hanger met keelriem zoals op voorgaande foto en dat werkt perfect! Is ook heel makkelijk hoger of lager te schuiven en blijft gewoon op de plaats.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 23:28

@ Mabotje en Elcid, bedankt voor de info. Ik ben er nog ni uit wat het best is, kga het zondag eens bekijken als ik ga rijden. Ik vind ze allebei zijn nut hebben. Mijn bosal is van zeer goede kwaliteit en heeft idd een kortere nosebutton, de hanger komt dicht in de buurt van de ogen vandaar was mijn zoektocht begonnen. Ondertussen kwam ik het filmpje van de fiador tegen, wat ook een nuttig ding op zich is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:34

De fiador is zeker nuttig en heel handig maar kan je prima i.c.m. een hobble gebruiken. Dan zou ik wel een hele dunne hobble nemen, anders wordt het wel erg druk op het paardenhoofd ;)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:46

Ik heb ook een normaal kopstuk met keelriem voor mijn bosal. Ik rijd Engels welteverstaan, dus ik gebruik het kopstuk van een Engels hoofdstel. Maar dat maakt natuurlijk geen verschil.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 13:18

ElCid schreef:
De fiador is zeker nuttig en heel handig maar kan je prima i.c.m. een hobble gebruiken. Dan zou ik wel een hele dunne hobble nemen, anders wordt het wel erg druk op het paardenhoofd ;)

Ja inderdaad, wordt een drukke toestand dan...daar hou ik ni van. Ik ga eens opzoeken om zelf een fiador te knopen met een gewoon touw, welk effect het heeft voor ik er geld aan spendeer

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 13:56

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 17:02

o leuk elCid, heb je een foto?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:04

iana schreef:
o leuk elCid, heb je een foto?

Als het klaar is zal ik dat doen.

ElCid