[WN] Boomloos of 'normaal' western zadel?? Ervaringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Boomloos of 'normaal' western zadel?? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:10

Er zijn veel westernzadels met een kunststof boom, afhankelijk van de kwaliteit is dat licht of minder licht :D

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:43

Zo af en toe mis ik toch echt de like knop :+ :D . Podium is gelukkig geen verkeerd merk. Alleen die rottige boom moet passen 8-) , verder degelijk en goed in elkaar gezet. Voordeel van de Podium is wel dat je zelf de boom er uit kunt halen om te kijken of hij nog goed ligt.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 15:04

Ik heb een afspraak gemaakt bij de Country Mill om daar een aantal zadels te gaan passen en proberen.

Bedankt voor de uitleg in ieder geval en ik zal even een update geven tzt.

Ervaringen met verschillende zadels zijn natuurlijk nog steeds welkom.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:06

foscy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 15:09

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 19:46

De eerste lichting freemax western was niet zo geweldig, heb ik begrepen. Ze zien er wel mooi uit!

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 16:23

Gelukkig is er door de jaren heen aardig wat verbeterd aan de Freemax. ;-) En ze blijven verbeteren.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 15:15

Even een update:

We zijn ondertussen bij de Country Mill geweest voor het proberen van westernzadels.
Ik en m'n moeder waren beide niet erg enthousiast. In stap en galop zit het nog wel lekker maar in draf is het allemaal erg hobbelig. Ons paardje gooit vrij hoog op voor een Paint waardoor het fijner is om te lichtrijden dan te blijven doorzitten. En lichtrijden in een westernzadel vonden we beide niet fijn. In een rustig drafje (jog) zat het ook nog wel lekker, maar om op een buitenrit van 2 uur constant in zo'n rustig drafje te rijden zagen we ook niet zitten.

Geen westernzadel dus voor ons. Wel hebben we een boomloos (western) zadel besteld om te proberen. De barefoot arizona. Deze komt 5 december binnen en dan zullen we deze gaan testen. Tot die tijd rijden we nog gewoon met het engelse zadel rond.

Bij de country mill werd ook aangeraden niet voor het 6e levensjaar van een paard een western boom zadel aan te schaffen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 15:42

Dit ivm het niet volgroeid zijn van het paard voor die tijd. Maar ook na die tijd kan er genoeg gebeuren waardoor een zadel niet meer goed ligt (merrie/drachtg, weidebuik, ziekte) en ook vanaf het 10e jaar kun je een niet meer passend zadel krijgen doordat de ruglijn gaat zakken.

Het niet lekker kunnen lichtrijden kan te maken hebben met het feit dat je in een te grote zitting hebt gezeten waardoor je achterin wordt gezet tijdens het lichtrijden en de beugels te ver voor je lichaam uit komen te zitten óf doordat de beugels sowieso ver naar voren zitten (stoelzit).

Ik ben benieuwd hoe de je BF-Arizona gaat ervaren :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:23

Of van die lekkere brede bars waardoor je zo'n gevoel krijgt alsof je op een vierkant zit, dat rijdt ook niet lekker licht.

Hopelijk is de Arizona wat voor jullie of word je er in ieder geval weer wat wijzer van :)

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:19

En, hoe beviel de Barefoot Arizona?
Ik ben heel benieuwd...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 19:41

Ik heb 'vroeger' op mijn barefoot arizona endurance gereden, incl lichtrijden, en ik vond het heerlijk rijden.
http://smartiechick.nl/gallery/albums/userpics/10001/normal_Flowerendurance1.jpg

later heb ik een Continental Equiflex westernzadel erop gehad en dat rijdt minder lekker licht dan de BF Arizona, maar lukte me alsnog prima hoor.
http://smartiechick.nl/gallery/albums/userpics/10001/normal__DSC7502-1.jpg
Vond het lekkerder dan engels zadel omdat ik er gewoon lekkerder in zat, steviger, en je kan gewoon met spijkerbroek opstappen.
Heb namelijk ook een engels VHZ zadel gehad al die tijd, op maat gemaakt. En die pakte ik toch minder.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 19:56

Oeps, was het topic even vergeten..

We hebben de barefoot arizona getest, maar helaas was dit niet ons ding. Qua zit zat het nog best lekker, maar het zadel was echt enorm groot (was wel een maat 2 maar dit moet wel vanwege de maat van m'n moeder), hierdoor viel het niet fijn op de rug van Pip. Het lag erg hoog en kwam aan de achterkant omhoog, waardoor het ging klapperen tijdens het draven. Dit werd hem dus niet voor ons.

We hebben nog een boomloos zadel liggen (soort barefoot cheyenne), momenteel licht daar een hafpad onder waardoor het niet zo goed de druk verdeeld. We willen hieronder nog proberen een barefoot pad te leggen om te kijken of het dan beter ligt.

Voorlopig rijden we haar nog maar even met de wintec vzh.

Edit:
Dit zadel bedoel ik, hier op m'n andere paardje.
Afbeelding

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 16:12

Groot nadeel van de boomzadels is dat je ze nauwelijks meer kwijtraakt na b.v. overlijden van je paard. Je rekent op vele jaren met de beste kameraad maar het kan ook heel anders lopen.
Er liggen hier twee kwalitatief hele goede zadels die ik waarschijnlijk alleen met inruilen kan slijten. Nadeel is dus altijd dat moeilijke passen op het paard. Bovendien zijn ze vaak erg lang en zwaar.
Ik rijd nu boomloos op een Barefoot en het bevalt verrassend goed, zeker voor het paard zelf. En die zijn wel makkelijk weer te verkopen.
Hoe lang was je Arizona? Ik loop er namelijk ook over te denken maar heb een vrij kort paard (Andalusier).

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:12

Een Arizona maat 1 is 58 cm en een maat 2 is 61 cm (van de site)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 19:40

Wat voor boomzadel had je geprobeerd als ik vragen mag? Ik rij altijd licht als ik begin met rijden. Mijn ruin en merrie zijn behoorlijk breed en ik heb op mijn oude zadel geen zachte zitting.
Mijn man heeft een wat smaller zadel op een jonger paardje, maar kan daar ook goed op lichtrijden. Op zijn jonge paard zou je ook prima meteen kunnen doorzitten. Het ligt een beetje aan je paard en de mate van training etc hoe of wat je doet en fijn vindt.
Ik zou een boomzadel niet helemaal uitsluiten als je pas op 1 adres enkele zadels hebt geprobeerd. Elk westernzadel is anders.

Als boomloos nu ook geen optie is, is een engels zadel prima natuurlijk.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 23:47

De arizona maat 2 was voor ons paardje in ieder geval te lang/groot.

We hebben verschillende western boom zadels gepast, de merken weet ik niet meer. Ik vond het bij alle zadels niet prettig om licht te rijden. Volledig doorzitten is ook geen optie omdat ze ook mee op buitenrit gaat met pony's die harder draven en dan is doorzitten ook niet prettig.
Misschien dat we over een paar jaar nog eens een keer wat uitproberen als ze wat meer bespiering heeft en goed is ingereden.

Voorlopig gebruiken we een Engels zadel. En we gaan nog ons oude boomloze zadel met ander pad proberen ;)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 00:09

Oke. Ik denk dat je in een verkeerde houding hebt gezeten. Lichtrijden kan gewoon op een westernzadel en wordt ook gewoon gedaan.

Misschien een keer lessen op een goed gereden western paard bij iemand die ook goed op je houding let.

Maar voor nu zou ik ook gewoon het engelse zadel gebruiken en bij een boomloos inderdaad een hele goede pad gebruiken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 09:42

Lichtrijden kán ook met een westernzadel, maar als de beugels te ver naar voren zitten (of de ruiter zit in een te groot zadel) dan is de balans zoek en kun je jezelf niet op laten gooien in de beweging, maar wordt het meer 'hijsen'.
Ik kan me heel goed in denken dat dat niet prettig is (voor je paard ook niet).

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:52

Ik zeg ook dat ze in een verkeerde houding heeft gezeten. Maar als je niet gewend bent op een western zadel te zitten en je weet niet wat gewoon is OF niemand let op je houding, dan hoeft het dus niet aan alle western zadels te liggen. Ik geef zelf les en heel veel mensen hebben meer moeite met lichtrijden dan ze zelf beseffen. Heel veel mensen trekken zich aan de teugels op en bewegen hun benen erg veel.

TS wilde graag een western zadel, dus ik geef haar alleen tips om nog eens verder te kijken. En dan evt op een western gereden paard een aantal lessen te nemen bij iemand die erg goed op houding let.

Ik heb weleens op een te groot zadel gereden en dat zat niet lekker en ik had er achteraf wel last van. Maar het rijden zelf wil wel. Mijn man heeft ook een tijdje op een te groot zadel gereden en dat is vervelend, maar het is wel te doen.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 19:53

Bedankt voor de tips!

Het lijkt me leuk en leerzaam om eens op een western paard met western zadel te rijden. Zal eens kijken of er in de buurt een manege is waar dit mogelijk is.

Het belangrijkste is dat het zadel passend is voor mn moeder dus dan zal die zoizo voor mij te groot zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 20:31

Je hebt ook seatverkleiners, dat is een soort kussentje die je tegen de achterkant aan doet zodat je niet doorschiet naar achter.