[WN] Universiteit Zurich test zadeldruk....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:46

DutchR schreef:
Citaat:
Wat dit op western doet is een 2e vraag....

Tack ?

Dus? Nog altijd heeft het niks met western te maken. Als je uitlegt wat je niet begrijpt kunnen we het misschien duidelijk maken voor je. Er is namelijk gewoon een algemene rubriek voor dingen die wel met harnachement met maar niet (direct) met western te maken hebben. Of dacht jij ook dat westerzadels allemaal boomloos zijn?

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Universiteit Zurich test zadeldruk....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:47

Of dat boomloze zadels altijd western zijn. Ook niet waar...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:01

Of dat westernzadels altijd passen :)

Er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn van beide soorten zadels :) en afhankelijk van iedere situatie moet je kiezen wat op dat moment het beste werkt. Soms grijpen mensen van boom terug op boomloos en ook andersom.
Imo wordt er veel teveel gekeken naar dat hele drukgebeuren. Natuurlijk zit je als ruiter bij boomloos op één punt, maar je gewicht wordt wel verdeeld over zowel je zit als je bovenbenen én op die plekken waar het paard het het beste kan hebben én het is een 'levend' gewicht, dus veert mee met de beweging.
Bij 'boom' wordt die druk dan weliswaar meer verdeeld, maar het is echt niet zo dat die druk gelijk is over de hele bar van het zadel en het is 'dood' gewicht dus geen aanpassing aan de beweging.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 09-10-14 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:04

Idd, mijn beugels heb ik puur voor situaties waarbij je door bv een schrikreactie even uit evenwicht bent. Voor de rest steun ik op mijn bovenbenen en kont.
Ik laat gewoon de da elk half jaar kijken of de rug oké is. :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:53

Sizzle schreef:
Volgens mij is dit boomloze zadel niet ontworpen om met speciale pad te rijden, het is voorzien van een kussen.
Je moet het ook niet lezen als waarheid voor alle situaties.
Dat zullen ze daar ook nooit beweren.
Het is gewoon een antwoord op de commercie die over het algemeen inderdaad boomloze zadels aanbied als zijnde passend voor ieder paard. Ik ken ook niet veel mensen die hun boomloze zadel laten aanpassen, dat kopen ze doorgaans gewoon op internet.
De ruiter is absoluut goed trouwens. De paarden staan ook super aan de hulp.

Volgensjou, in jouw omgeving, volgensjou.
Dat zijn geen wetenschappelijke beweringen, maar persoonlijke ervaringen :)

Helaas zijn dat dezelfde mensen die ook gewoon boomzadels bestellen ipv ze te laten aanmeten.
Er zijn verschillende boomloospasservices en tegenwoordig kun je bijna elk zadel aanvragen als testzadel.

De ruiter kan nog zo goed zijn maar als hij/zij niet op een boomloos uit de voeten kan geeft dat een slecht testresultaat.
gekvanfleur schreef:
Er zijn inmiddels toch wel meerdere onderzoeken geweest die aangeven dat boomloos helemaal niet zo goed is.. maar dat gaan de voorstanders toch niet geloven. Een boomloos zadel kan heel goed zijn, mits je rekening houdt met de nadelen die er aan verbonden zijn en daar is dit er een van. Maar dat is bij een boomzadel eigenlijk precies hetzelfde.Dus wat nu precies het probleem is tussen boom en boomloos is de vraag.

De testresultaten zijn verkregen op basis van 1 boomlooszadel (waarbij een bokker nog na lang doorvragen te horen heeft gekregen welk merk) tijdens diezelfde testen. De enige conclusie die je kan trekken is dat boomloos niet goed is in die testomstandigheden met die accessoires op dat paard in combinatie met die ruiter :+ . En dat is eigenlijk mijn conclusie bij elk onderzoek dat ik lees. Uit navraag bleek dat onderzoekers ook geen benul hebben van inlages, semiboomloos, aanpasbare kussens etc. Niet dat ik zo superpro-boomloos ben, maar het testen moet wel goed gebeuren.

Ik verwacht van ruiters dat ze zich verdiepen in een zadel en van universiteiten helemaal. Maar helaas is dat tot op heden nog onvolledig gebeurd.

Allegra schreef:
DutchR schreef:

Tack ?

Dus? Nog altijd heeft het niks met western te maken. Als je uitlegt wat je niet begrijpt kunnen we het misschien duidelijk maken voor je. Er is namelijk gewoon een algemene rubriek voor dingen die wel met harnachement met maar niet (direct) met western te maken hebben. Of dacht jij ook dat westerzadels allemaal boomloos zijn?

Ijslanders zijn de nieuwe westernpaarden. :Y)

Volgensmij een interpretatiefoutje door de andere taal :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:55

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de beweegredenen van TS om dit specifiek op dit subforum neer te zetten zonder enige toevoeging.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:57

Rije schreef:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de beweegredenen van TS om dit specifiek op dit subforum neer te zetten zonder enige toevoeging.

Volgens mij omdat ze dacht dat westernzadels geen boom hebben :) Correct me if I'm wrong!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:59

Ik denk in een hele andere richting ;)

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:01

Zou kunnen, maar misschien is het een ander misverstand wat we uit de wereld kunnen helpen :)

Jaaaaa ik ga meteen oefenen voor een barrelrace met mijn IJslanders! In supersnelle tölt uiteraard! :7

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:05

Minikatje, ik ben zadelpasser en heb al aardig wat misconcepties over boomloos moeten oplossen omdat overduidelijk de gangbare gedachte is dat het op ieder paard kan. Blijkbaar is de voorlichting gemiddeld dus slecht door handelaren.
Ik ben het met je eens dat een uitgebreidere proef met boomloze zadels nuttig zou zijn, maar uit eigen ervaring met een drukpad is er inderdaad regelmatig te veel druk in het schoftgebied omdat veel mensen denken dat ze ontspannen zitten, maar blijkbaar toch stiekum in de beugels duwen. Daarnaast kunnen heel veel mensen gewoon niet doorzitten en rijden dus de hele tijd licht in hun boomloze zadel.
Zonder stijgbeugels ziet het er dan beter uit.
Echter zijn het vaak toch ook de zwakkere ruiters met weinig inzet en weinig geld te besteden die naar boomloos grijpen.

Dat een ruiter geen boomloos gewend is is geen argument. Een zadel is een zadel, ik heb nog nooit gehoord dat mensen speciaal op boomloos rijles moesten of gaan.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:17

Misschien zou dat dan maar eens aangekaart moeten worden dan. :)
De informatie is overal beschikbaar, maar dan moet de koper ook op zoek gaan naar die informatie.
Daar schort het behoorlijk aan.

Eerste wat ik tegenkwam toen ik onderzoek deed was dat je niet teveel in de beugels mocht steunen, dat een onafhankelijke zit verschrikkelijk belangrijk was en dat je heel goed moest opletten met gewichtshulpen. Toen ben ik me maar gaan verdiepen in het rijden algemeen. ;)

Mijn huidige zadel is ook een oud barefootje met een goede pad, maar daar heb ik wel eerst goed naar moeten zoeken.
Mij moet je ook niet op een dressuurzadel zetten met een diepe zit, dat ziet er niet uit. En het ene boomlooszadel is het andere niet. En ja, soms moet je even je manier van rijden aanpassen.

Ik ben bang dat juist door die onervaren rijders boomloos die naam heeft gekregen, ze hebben viaviavia wat gehoord. Die mensen komen ook regelmatig in ons huiskamertopic.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:28

Je ziet het ook steeds weer in topics over jonge paarden: gooi er gewoon boomloos op dan hoef je voorlopig niets aan te passen.
Juist op jonge paarden rij je de hele tijd licht.

Je kunt er niet vanuit gaan dat mensen zich verdiepen in alles wat ze doen. Daarom zou het eigenlijk beter zijn als boomloze zadels enkel oo specifieke aanvraag met beugels geleverd worden maar standaar zonder zouden komen.

Overigens ken ik de onderzoekers in Zürich. Het zijn heel gedreven mensen die ook op pad gaan om zadels te controlleren. Als iemand ze materiaal beschikbaar zou stellen om boomloos goed te testen, dan ben ik overtuigd dat ze dat graag zouden doen.
Op dit moment is de zadelmaker van ijslander zadels de enige die zich echt al over langere periode beschikbaar stelt en ook open is voor kritiek.
Veel zadelmerken willen geen testzadels afgeven uit angst dat er misschien niet uit komt wat ze hopen.
Als een zaak als greendistance contact zou opnemen en materiaal zou aanleveren dan zou dat super zijn.

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:34

Niks mis met lichtrijden, als je maar niet op je beugels steunt. Zonder beugels rijd ik net zo vrolijk verder, ik houd ze aan mijn voeten om een plotselinge schrikactie op te vangen, maar dat is alles.

Ik heb overigens heel bewust voor BF gekozen hoor. Ook wel eens naar wow zadels gekeken. Mocht ik ooit naar boom moeten dan zou ik dit misschien kiezen, maar vooralsnog zie ik meer voordelen en minder nadelen in mijn BF's.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:42

Sizzle schreef:
Je ziet het ook steeds weer in topics over jonge paarden: gooi er gewoon boomloos op dan hoef je voorlopig niets aan te passen.
Juist op jonge paarden rij je de hele tijd licht.

Je kunt er niet vanuit gaan dat mensen zich verdiepen in alles wat ze doen. Daarom zou het eigenlijk beter zijn als boomloze zadels enkel oo specifieke aanvraag met beugels geleverd worden maar standaar zonder zouden komen.

Overigens ken ik de onderzoekers in Zürich. Het zijn heel gedreven mensen die ook op pad gaan om zadels te controlleren. Als iemand ze materiaal beschikbaar zou stellen om boomloos goed te testen, dan ben ik overtuigd dat ze dat graag zouden doen.
Op dit moment is de zadelmaker van ijslander zadels de enige die zich echt al over langere periode beschikbaar stelt en ook open is voor kritiek.
Veel zadelmerken willen geen testzadels afgeven uit angst dat er misschien niet uit komt wat ze hopen.
Als een zaak als greendistance contact zou opnemen en materiaal zou aanleveren dan zou dat super zijn.

Maar dat zijn ook gewone mensen die dat adviseren. Vaak komt er daarna nog iemand die zegt dat boomloos aangepast moet worden aan het paard en ruiter. Ietsje later komt dan het advies van testzadels. ;)
Boomloos is vergevensgezinder dan een boomzadel, maar daarom moet het zeker wel goed passen.
En ja ik ga er wel vanuit dat mensen zich verdiepen in dingen/zaken die belangrijk zijn.

De zadels worden ook gewoon kaal verkocht.
Maar misschien kan jij er je licht op laten schijnen, welke boomlooszadels zouden dan zonder beugels verkocht moeten worden? De Barefoots? De Ghosts? De Hidalgo's? De semiboomloos Trekkers?

Zelf heb ik altijd al mijn boom en boomlooszadels gereden met beugels. Maar die zijn er meer voor de steun bij onverwachtse bewegingen en niet zozeer dat ik daar op steun. Zelfde verhaal als Gypsy eigenlijk.

Verder zou ik ook huiverig zijn als uit eerder onderzoeken naar voren komt dat het boomlooszadel erop is gelegd zonder ook maar enige aanpassingen en dat er uitspraken worden gedaan die al jaren achterhaald zijn. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:47

War jij doet, doet misschien hooguit 10% van de gebruikers.
Laten we wel zijn, als je als gemiddelde boshobbelaar een zadel koopt dan weet je niet beter dat stijgbeugels zijn om ook op te staan of zelfs in de verlichte zit over langere stukken op te staan.

En nee, mensen informeren zich doorgaans niet, dat doen ze pas als er drukplekken ontstaan.

Ik vind dat er bij iedere vorm van boomloos een waarschuwing geleverd moet worden dat je daarmee niet om kan gaan als een boomzadel kwa rijgedrag. Zeker met de huidige generatie biomloze zadels die uiterlijk sons gewoon op boomzadels lijken zijn sommigen zich niet eens bewust dat het boomloos is.

Ik ben zelf er fan van Startrekk (eigenlijk niet eens echt boomloos), maar vind bijvoorbeeld de veelzijdigheidsversie geen goede ontwikkeling. Er zijn veel mensen die er mee springen en reken maar dat de puntdruk achter de schouders dan hoog is.

Overigens zijn sommige bl zadels ook inderdaad wel geschikt voor iedere paardenrug, maar dat zijn de zogenaamde zitkussens waar ook een velzadel onder valt. Die 'passen' altijd want het is eigenlijk niets anders dan een veredeld dekje.
Met die uitvoeringen zijn stijgbeugels en overgewicht uiteraard zwaar uit de boze omdat dit eigenlijk niets met een zadel te maken heeft. Maar dat verteld een gemiddelde webshop niet.

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:12

Ook bij een boomzadel hoor je niet op de beugels te staan, dan knel je de schoft af. Ook bij een boomzadel is springen niet goed, de beugelophanging aan de voorkant van het zadel geeft klappen op... De schoft! Dat word voor het gemak maar vaak vergeten. De maneges en instructeurs waar mensen leren rijden zouden moeten uitleggen dat je nooit op de beugels hoort te steunen.
Ook verlichte zit kan zonder beugels trouwens....

Beter waarschuwen mag van mij wel ja, alleen dat zouden alle producenten moeten doen. Geen een zadel maakt springen opeens oké of is bedoeld om flink in de beugels te hangen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:21

Wat je zegt klopt slechts gedeeltelijk. Bij een boomzadel straalt de druk uit over een groter oppervlak. Daardoor is de lokale druk zelden zo hoog dat het directe schade geeft, mits het zadel past.

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 15:37

Wel over een groter gedeelte, maar goed is het imo nooit om op je beugels te steunen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 16:16

Dat is onvolledige info Sizzle :)

Je bedoelt wellicht dat een boomzadel IN THEORIE de druk over een grotere oppervlakte verdeelt.

In de praktijk echter veroorzaken zadelbomen juist vaak puntdruk. De vele drukplekken en gevallen van spieratrofie rond de schoft die paarden onder boomzadels oplopen komen niet uit de lucht vallen. Het stikt van de problemen van drukpunten onder boomzadels :(:)

- Elk type zadel kan problemen veroorzaken.
- Elk type zadel moet goed passen bij paard en ruiter en gebruiksdoel.
- Boomloos past niet op elk paard en een zichzelf respecterende producent / verkoper beweert dat ook niet.
- Boomzadels verdelen in de praktijk absoluut niet altijd het ruitergewicht over een grotere oppervlakte.
- De meeste zadels (met of zonder welke boom dan ook) verdelen de druk niet bepaald optimaal met een zwaar in de beugels hangende ruiter.
- Eigenschappen van "een boomloos zadel" bestaan net zo min als eigenschappen van "een boomzadel".

Het is gewoon ontzettend flauw hoe makkelijk veel mensen "boomloos" over 1 kam scheren terwijl er zulke enorme verschillen zijn dat je niet over "boomloos" in algemeenheden kan spreken.

Dat de onderzoekers in deze test dat wel doen komt absoluut onprofessioneel over.
Zeker als dan later blijkt dat hun uitspraken over "boomloos" gebaseerd zijn op testresultaten van 1 zadel op slechts een handjevol paardjes. Zeg dan gewoon eerlijk WAT je getest hebt en hoe, maar doe geen uitspraken die als stemmingmakerij werken over heel "boomloos" want dat is gewoon ontzettend flauw.

Het is toch al zo dat als mensen al 10 zadels geprobeerd hebben die allemaal geen goed resultaat gaven op hun paard. Waarvan 1 "boomloos" zadel en 9 boomzadels. Dat ze dan als ze op zoek gaan naar het 11e zadel, er alvast bij zeggen dat ze geen boomloze willen want dat werkt niet op hun paard.

Dat is toch een rare gedachtengang, waarom ineens heel "boomloos" afkeuren op 1 zadel en "boom" niet terwijl er daar maar liefst 9 niet okee waren :P Mensen staren zich veels te blind op wel of geen boom, terwijl het helemaal niet om die boom gaat maar gewoon om het totaal van eigenschappen van een zadel en in hoeverre dat goed bij hun paard past.

Zeker nu je moderne boomloze zadels hebt die nog minder flexibel zijn dan sommige moderne boomzadels :P

Het loopt allemaal door elkaar heen en ontwikkelt naar elkaar toe, "boomloos" op zich zegt net zo weinig als "boom" :)

Het gaat er om dat een zadel past bij ruiter, paard en gebruiksdoel.
Het kan prima zijn dat het ene toevallig 'boomloze" zadel een drama is voor een bepaalde combinatie.
Maar dat zegt niet dat elk "boomloos" zadel waardeloos zal zijn. Net zo min als dat direct elk boomzadel waardeloos zal zijn als je er 1 treft die voor geen meter werkt.

Om duistere redenen vergeten mensen dat wel eens en rare beperkte stemming-makende onderzoekjes houden dat in stand, super zonde voor alle partijen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:46

Er stond achter, mits het zadel past.
Dus dan is het wel correct. Springpaarden met heftige atrofie bouwen gewoon weer volledig op onder een passend zadel.

Er zijn ontzettend veel zadelproblemen, niets is heilig.
Ik geef slechts de praktijk weer die ik iedere week zie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:51

Bij paarden met heftige c.q. langdurige atrofie is er geen verbetering meer. Dit is een onomkeerbaar proces en er zal op die plek(ken) nooit meer spieraangroei zijn.

GypsyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 17:56

Natuurlijk Sizzle, maar in de praktijk komen paarden aan en vallen ze af. Een passen boomzadel zou op mijn merrie al gauw een niet passend zadel met alle gevolgen van dien worden. Ook al heeft ze nog zo'n mooie ronde makkelijke rug met weinig schoft.

Er zullen natuurlijk ook weer genoeg paarden zijn waarbij dat niet of minder erg het geval is.
In ieders verhaal zit waarheid, belangrijkste is kijken naar je eigen paard, liefst samen met een prof, en inspringen op de situatie.
En imo is het dan alleen maar prachtig dat we tegenwoordig zoveel te kiezen hebben. Een groot en divers aanbod maakt het alleen maar aannemelijker dat je een goed zadel voor jou en je paard als combinatie vind.

Overigens is opstappen en wegrijden met een boomloos zadel niet vanzelfsprekend, iig niet wat ik gezien en ervaren heb. De eerste week met mijn boomloosje kon ik wel huilen, zat te hobbelen en te klotsen. Toch doorgezet. Na ongeveer 2 weken zat ik als een huis, en nog een maand later ontdekte ik dat ik nu ook zonder zadel zo wegreed. Veel mensen die het eens hebben mogen proberen op mijn paard, ervaren het als eng, wiebelig, weinig steun. (Nu heb ik ook een western model zonder wrong, dus dat versterkt dat ook.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:24

Bij mij voelde boomloos als een soort van 'thuiskomen'; ik heb er nooit aan hoeven wennen, kon meteen gewoon lichtrijden en heb er ook nooit spijt van gehad :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:42

Om maar even mee een beetje off-topic te gaan: Ik vond het ook een ramp :P

Is nu ruim 10 jaar geleden, wilde eerst een westernzadel helemaal op maat laten bouwen maar toch gekozen voor meer zekerheid / vertrouwen qua pasvorm en voor een Torsion gegaan.

Zat direct hartstikke lekker in stap, maar draf was echt een drama... galop begon ik niet eens aan.
Voelde me net zo'n beginner die elke pas hetzij voor hetzij achter de beweging aan het lichtrijden is weet je wel :o En vroeger toch veel zonder zadel gereden.

Dus dressuurzadel er weer op gegooid, maar dat zat ook voor geen meter meer: rare harde hoge dromedarisbult en waar is paard gebleven gevoel na de Torsion gevoeld te hebben... kon wel janken en wilde beide zadels eigenlijk in de Kliko trappen want nu zat ik nergens meer lekker op :P

Dan toch maar doorgezet met de Torsion en na een week of 2 zat ik wel ineens heel erg lekker en stevig enzo, en het rijden ging sowieso ook veel fijner: veel minder onzekere en drukke pony door meer close-contact gevoel +:)+

Grofweg zelfde verhaal als Gypsy dus :j

Nu zijn wij allebei heel enthousiast over "boomloos" of meer specifiek Barefoot in ons geval maar echt alleen omdat we doorgezet hebben. Hadden wij het bij een paar ritjes gelaten of net een ander zadel geprobeerd, dan hadden we wellicht ook geroepen "boomloos is niks".

Qua atrofie hoor ik toch verschillende ervaringen.
Er komen aardig wat klanten langs die op aanraden van hun fysio en/of na eigen onderzoek besluiten om op Barefoot over te stappen en vaak hoor je toch wel behoorlijk goede resultaten qua spieropbouw bij paarden die een serieuze afgeknepen schoft / typische zadelrug hadden :(:)

Zal best van geval tot geval verschillen in hoeverre spieren nog (een beetje) kunnen herstellen :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 18:46

Met maanden kan het nog goedkomen, maar spreek je over jaren dan kun je het wel vergeten.