[WN] Acavallo Freemax westernzadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:10

Hahaha... Ik heb laatst trec gedaan, waarbij je onder takken door moet rijden die net iets hoger hangen dan je paard. En de fork hield mijn gewicht! :j maar, het is natuurlijk net als met ieder boomloos zadel.. De fork houdt veel minder gewicht dan een boomzadel. ;-)

pmarena

Re: Acavallo Freemax westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:26

Die is wel op een leuke manier verbetert inderdaad zo te zien +:)+

Overigens om even een beetje te zeuren :o

"Echt boomloos" heeft natuurlijk niets te maken met of er een pad met inlages onder moet :P
Dat is niet afhankelijk van de aanwezigheid van een boom, maar van de aanwezigheid van kussens.

Een pad met inlages gebruik je bij afwezigheid van zadelkussens, niet bij afweigheid van een boom :)

En je kiest in principe voor een pad met inlages i.p.v. kussens zodat de "kussens" ofwel de inlages in de pad, zichzelf beter aan kunnen passen aan de ronding van het paard wanneer ze los in een pad zitten dan vast aan een zadel.

Verder zijn vergelijkingen met "Barefoot" wel heel erg onduidelijk als je er niet bij vertelt om welk type BF het gaat. Welk model, met of zonder VPS, wel of niet goed ingereden... die zadels verschillen onderling al zo enorm dat een lezer geen idee heeft over welk zadel met welke eigenschappen je het nu eigenlijk hebt :=

Zo zie je wel eens dat mensen zeggen dat zadel X een stuk steviger is dan een Barefoot.
En dan is die naar mijn mening gewoon heel erg vergelijkbaar :?

Maar dat komt omdat ik dan vergelijk met de modellen met VPS zoals ze al jaren gemaakt worden, en diegene vergelijkt het met een veel ouder zadeltje dat je nog op kon rollen bij wijze van spreken :P
Of mensen zeggen dat ze vergelijken met een BF met VPS, maar zijn zo slecht op de hoogte dat ze zelf niet weten dat het duidelijk een ouder zadeltje betrof.

Daardoor worden vergelijkingen heel erg onduidelijk en dat is best zonde :)

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:02

Helemaal met je eens pmarena. En nee, je zeurt niet. Maar wat ik vaak tegenkom is alleen de vergelijking met een barefoot. En ja, het meest gangbare idee is dan het zachte "flipflop" idee. En dat is niet vergelijkbaar met bijv de freemax. Maar, ga je verder kijken dan wordt het wel degelijk interessanter. Zeker als je gaat kijken naar zadels met kussensysteem en vps.
Jammer genoeg willen de meeste mensen zich niet helemaal verdiepen in al die verschillen. En zeer begrijpelijk hoor! Maar daardoor worden de vergelijkingen inderdaad zeer onduidelijk en gaat soms de voorkeur een kant op die niet helemaal "eerlijk" is. Maar, uiteindelijk blijft het toch een persoonlijke keuze. ;-)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:08

Ja, bomen en bos en zo. En klok en klepel. En hoed en rand.

Ik weet niet hoe de nieuwe Freemax is, maar de oorspronkelijke was ECHT heel stevig, als in stug. Als je niet zou weten dat het boomloos is, zou je denken dat het een boomzadel is. Het gaf -met mijn kracht- gewoon echt 0,0 mee. Hij is/was daarin veel stugger dan mijn Debra Sibley Ultraflex zadels en deze zijn dus juist weer NIET boomloos, ook al wordt vaak beweerd van wel. Het vereist best wat kennis als simpele eindgebruiker om precies te weten wat je tussen jezelf en het paard hebt liggen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 12:14

En bij de (oude) Freemax kon je ook nog eens totaal NIET in het binnenwerk kijken omdat alles potdicht was gemaakt.

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:14

De nieuwe Freemax is nog net zo stevig hoor. ;-) Maar ook hier, het is maar net wat je zelf prettiger vindt. Op dit moment zijn er al meerdere fabrikanten die een zelfde soort concept gebruiken voor boomloze zadels. Boomloos hoeft niet meer perse zo'n zacht ding te zijn. Kijk maar naar de Circle Y. Deze heb ik zelf niet IRL gezien, maar is volgens mij het hetzelfde concept en ook een behoorlijk stevig zadel.
En voor mij persoonlijk, was juist die stevigheid de reden om voor Freemax te kiezen.
Dat het zadel potdicht zit, kan ik me iets bij voorstellen. Ik ben geen zadelmaker, maar de stevigheid moet toch ook blijven waar die zit. Zeker als er geen boom inzit.
Daarentegen staat er op de site van de importeur wel beschreven hoe het zadel is opgebouwd. Dus geheim is het niet meer. En net als andere fabrikanten leert Acavallo van alle ervaringen en past vervolgens aan. Dus dat geheimzinnige dat de eerste modellen omringde (en waarschijnlijk meer voor negativiteit zorgde, dan positiviteit) is er allang niet meer.
In mijn ogen een positieve verbetering en geeft ook wel aan dat ze open staan voor de consument. Toch wel erg belangrijk. ;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:54

Finnie schreef:
.... Kijk maar naar de Circle Y. Deze heb ik zelf niet IRL gezien, maar is volgens mij het hetzelfde concept en ook een behoorlijk stevig zadel.
Als ex-eigenaar van een CY-Just-B-Natural kan ik je vertellen dat dit zadel ABSOLUUT NIET 'behoorlijk stevig' is, maar juist behoorlijk flexibel zonder een vodje te zijn wat je zomaar dubbel kunt vouwen. Hetzelfde gaat op voor de Bob Marshall.

Zo zie je maar dat iedereen uit moet kijken als er opmerkingen als 'volgens mij' gebezigd worden :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:07

Mac schreef:
Ja, bomen en bos en zo. En klok en klepel. En hoed en rand.

Ik weet niet hoe de nieuwe Freemax is, maar de oorspronkelijke was ECHT heel stevig, als in stug. Als je niet zou weten dat het boomloos is, zou je denken dat het een boomzadel is. Het gaf -met mijn kracht- gewoon echt 0,0 mee. Hij is/was daarin veel stugger dan mijn Debra Sibley Ultraflex zadels en deze zijn dus juist weer NIET boomloos, ook al wordt vaak beweerd van wel. Het vereist best wat kennis als simpele eindgebruiker om precies te weten wat je tussen jezelf en het paard hebt liggen.

Sowieso...wat IS boomloos :P

Bij zadels met bvb. een stevigere kern zoals een lederen boom, lijkt het ene merk zichzelf boomloos te noemen, het andere weer niet :P
En dan heb je ook nog boomzadels met een in meer of mindere mate flexibele boom.

In principe kunnen er boomzadels zijn die flexibeler zijn dan zadels die boomloos genoemd worden _O-

Barefoot wil sinds het VPS niet meer onder "boomloos" geschaard worden maar onder flexibele zadels.
Nouja, eigenlijk een flexibel fysiologisch zadelsysteem (i.v.m. de pad waarvoor gekozen is i.p.v. kussens).
Maarja niemand gaat natuurlijk zeggen dat hij een flexibel fysiologisch zadelsysteem gekocht heeft :')

Ik ben eigenlijk van mening dat dat hele boom / boomloos / flexibel veel meer punt van aandacht wordt gemaakt dan wenselijk is :=

Het maakt mij op zich geen flaus aus hoe je het binnenwerk noemt.
Het gaat om de prestatie van het geheel.

Mensen die bij voorbaat al boom of boomloos of iets zoeken....dat vind ik eigenlijk best zonde Y;(

Je zou i.m.o. "moeten" zoeken naar bepaalde specificaties, door het 1 of het ander puur op de naam van het binnenwerk al uit te sluiten loop je waarschijnlijk hele leuke opties mis. Zoals stevige "boomlozen" als je op zoek bent naar een boomzadel, en flexibele boomzadels als je op zoek bent naar "boomloos".
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-06-14 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:09

Je moet zeker heel erg uitkijken met de opmerking "volgens mij".. helemaal mee eens! Daarom probeer ik altijd zoveel mogelijk info te vinden als ik zo'n opmerking voorbij zie komen. En ja, ik gebruik hem ook. Maar altijd om aan te geven dat ik het niet zeker weet en het baseer op onvolledige info. ;-)

Maar, ik ben blij met jouw info over de Circle Y. Dit zadel had ik nl graag willen proberen. Jammer genoeg was hij toen niet in Nederland, laat staan in Europa. Ik heb veel informatie erover opgezocht, maar vwb de stevigheid nooit echt een duidelijk beeld kunnen krijgen over hoe stevig hij wel of niet is tov de Freemax.
En zo leer je iedere dag weer wat bij.. ;-)

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:15

Tsja.. na al die jaren van ontwikkelingen ed. wordt het verschil tussen boomloos en boom steeds vager. De standaard gedachten over wat boomloos nu is en wat boom nu precies is, zijn allang niet meer "up-to-date". Maar het heeft nu eenmaal tijd nodig om bepaalde vaste ideeen ed te veranderen. Waar het eerst alleen een zoektocht was naar specifiek met of zonder boom, zou het nu een zoektocht moeten worden naar datgene wat je het beste ligt en wat het beste voor jou en je paard is. En dan kom je uiteindelijk bij de beste oplossing uit. En of dat nu boom- of boomloos is of alles ertussen in.. tsja.. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:17

Juistem :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:25

@finnie: hij is nog in NL én van een Bokker die niet al te ver uit je buurt woont ;)

Finnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:29

@Dubbeldun: dat meen je niet?! Hmmm... misschien de kans om hem eindelijk eens IRL te gaan bekijken!
Dat zou geweldig zijn... Daar ga ik maar eens een pb aan wagen.. *\o/*