@ibonn. Ik heb enkel geleerd dat je de gladde kant van het leer wel moet olien, niet te vaak trouwens, maar de ruwe kant niet omdat die vezels makkelijk slap worden en dat ten koste gaat gaat van de stevigheid van het materiaal.
Ibonn
Geplaatst: 24-04-14 23:43
Dat wordt alom gezegd maar als je je verdiept in het looiproces en de materialen die daarbij gebruikt worden, snap je dat olieen aan de gladde kant weinig uithaalt. Leerleveranciers adviseren juist om de vleeszijde te olieen of vetten. Ook de stiksels rotten tegenwoordig niet meer zo snel door, vroeger werd er linnen draad met was of pek gebruikt maar tegenwoordig is het bijna allemaal polyester of nylondraad die machinaal gewaxt wordt en daarop heeft de olie veel minder invloed.
Speciaal voor de westernzadels: ik heb hier een product wat ik gebruik als een werkstuk af is. Dit heet Leather Sheen en is een acrylic finisher. Dit product wordt onder verschillende merknamen gebruikt voor wie het wil googlen. Door de acrylic laag wordt het leer afgesloten en beschermd. Heel veel westernzadels worden na het bewerken van het leer met een dergelijk product behandeld omdat het leer wanneer dit nat wordt, de getoonde motieven verliest en vlekken krijgt. Met een onbehandeld zadel zou je dus nooit mogen zweten of in de regen rijden....
Teveel olie is niet goed, dat vind ik ook maar ook in de zadelmakerij verandert er veel door moderne technieken maar de oude wijsheden blijven hardnekkig bestaan...
Koper
Geplaatst: 24-04-14 23:47
Ibonn schreef:
Door de acrylic laag wordt het leer afgesloten en beschermd.
En hoe komt het dan dat de olie toch in je zadel trekt en er niet als een laagje op blijft liggen?
Omdat de acryl in de vezels trekt en de bovenlaag wrs net wat opneemt. Of je hebt een zadel dat met iets anders afgewerkt is? Ik vertel alleen vanuit mijn vak hoe het zit met leer en leerverzorging. Doe er je voordeel mee...
Koper
Geplaatst: 25-04-14 00:04
Aha, dus de acryl trekt in het leer (van het engelse zadel, zie ik op je site), waar het de kern van het leer beschermt en de buitenkant blijkbaar ineens niet meer. Duidelijk verhaal
En ja, ik weet waarmee het leer van mijn zadel behandeld is. Ik heb dat spul er zelf op gesmeerd Maar het gaat hier niet om mijn zadel.
Ik heb inderdaad ook het idee dat mijn zadel goed behandeld is en de bovenkant maar een klein beetje olie opneemt, blijf voor nu de onderkant in ieder geval even oliën en kan anders de talkpoedertips nog eens gebruiken.
Het hoofdstelprobleem kijk ik nog even aan, gepruts met de manen zit ik niet elke keer op te wachten maar lijkt wel de enige oplossing Die strappy zie ik het voordeel niet zo van, dan moet je alsnog manen gaan meevlechten. Knipjes heb ik trouwens wel, ga ik ook eens proberen!
Gelukkig is het geen groot probleem, komt eigenlijk alleen bij het uitstappen voor als hij bezweet is en last van zn kriebelmanen krijgt. De keelriem doe ik tegenwoordig dan ook niet meer zo strak. Misschien kan ik toch eens een ander hoofdstel proberen. Als hij met deze een keer schudt zonder dat hij afglijdt, blijft de keelriem achter zijn oren omhoog staan zodat ie alsnog strak zit onderaan. Komt volgens mij doordat de riemen zo dik zijn en de hoek waarin de keelriem bevestigd is.. Misschien dat een zwaar maar soepel hoofdstel wat handiger is
Ik heb iets gevonden om een krakend zadel te voorkomen, ik dacht te menen dat je dan poeder ouzo moet smeren tussen de plekken waar het kraakt. Ik kan het artikel ook niet meer vinden, moet je anders eventjes op internet kijken.
Graag gedaan! Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar denk dat het wel helpt! Horsesaddleshop levert ook top zadels en top service, dus denk niet dat ze over dit liegen, althans hoop ik haha. Succes!